انواع دریچه هوا

کانال هوا یا همان دریچه هوا یک سیستم تهویه مطبوع به شمار می‌آید که وظیفه انتقال هوا را بر عهده دارد. این وسیله آخرین تجهیز برای سیستم تهویه مطبوع است که از انواع مختلفی برخوردار است. شاید از نظر شما اینگونه به نظر بیاید که انتخاب دریچه هوا چندان اهمیتی ندارد و می‌توان یک دریچه را به طور کلی انتخاب کرده و به کار گرفت، در حالی که اینگونه نیست و هر دریچه برای فضای به خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مناسب خواهد بود. در ادامه قصد داریم انواع دریچه هوا را با یکدیگر شناخته و خصوصیات آنها را بررسی کنیم.

دریچه هوا چیست؟

دریچه هوا به دستگاه تهویه مطبوع کمک می‌کند فشار هوا را تنظیم کرده و برای دستگاه‌های متعددی همچون هواکش‌های سانتریفیوژ، هواسازها، فن‌های کویل آبی، کولرهای آبی و ایرواشرها کمک کننده باشد.

انواع دریچه هوا

به طور کلی دریچه‌های هوا به ۴ دسته تقسیم می‌شوند: دریچه هوای برگشت، دریچه دسترسی، دریچه هوای رفت و دریچه مکش. این‌ها تنها انواع کلی دریچه هستند اما این کانال‌های هوا از نظر جنس و دیگر خصوصیات نیز به دسته‌های متنوعی تقسیم می‌شوند، و برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید دریچه هوا از وبسایت تارا تهویه کمک بگیرید.

انواع دریچه هوا بر اساس جنس

به نقل از پویان گسترش اگر بخواهیم دریچه‌های هوا را از نظر جنس به دسته‌های مختلفی تقسیم کنیم می‌توانیم به دریچه‌های پلاستیکی، چوبی و فلزی اشاره نماییم.

  • دریچه‌های پلاستیکی اغلب برای هوا رسانی در دستگاه‌ها و سیستم‌های دمنده و مکنده مورد استفاده قرار می‌گیرند همچون کولرها، داکت‌ها و هواسازها.
  • دریچه‌های هوای چوبی برای دهش هوا و به عنوان مکمل نما در طراحی داخلی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و و اغلب از چوب‌های ام‌دی‌اف برای تولید دریچه‌های هوا استفاده می‌شود.
  • دریچه‌های فلزی در صنعت تهویه مطبوع کاربرد زیادی دارند و حتی خود به ۸ دسته کلی تقسیم می‌شوند: دریچه‌های آلومینیومی خطی، دیواری، فلزی، سقفی، قوسدار، مشبک، تایلی و گرد.

دریچه هوای فلزی

بیشترین دریچه‌های هوا که به کار گرفته می‌شوند از نوع دریچه‌های آلومینیومی فلزی هستند که کاربرد زیادی در این حوزه دارند. این دریچه‌ها که برای تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند داروی پره‌های عبور و فریم هستند که از آلومینیوم ساخته می‌شوند. انواع دریچه‌های فلزی آلومینیومی به عبارت زیر هستند.

دریچه هوای خطی

دریچه‌های هوا خطی خود به سه دسته تقسیم می شوند؛ دریچه های طرح اسلوت، زاویه دار و و دریچه هوا کله قندی. شما می‌توانید از این دریچه برای نصب بر روی سقف و دیوار استفاده کنید. دریچه های زاویه دار خطی پارتی تیغه های موازی هستند که زاویه ۳۰ درجه دارند.

دریچه های کله قندی نیز با عنوان لوازمی مورد استفاده قرار می گیرند که تیغه های T شکل دارند. دریچه‌های خطی طرح اسلوت، با دیگر لوازم کمی متفاوت بوده و تیغه های آن از نوع ضخیم و T شکل هستند. این تیغه ها از تیغه های کله قندی بزرگتر بوده و از این رو در مواقع به خصوص مورد استفاده قرار می گیرند.

دریچه هوای دیواری

این نوع دریچه‌های هوا از نوع چهار گوش هستند که دارای یک شبکه دمپر بوده و این دمپر در لایه پشتی دریچه قرار دارد. نکته جالبی که در رابطه با این لوازم وجود دارد آن است که دریچه‌های هوا از نوع دیواری، قابلیت تنظیم شدن را دارند و شما به راحتی می توانید پره‌های دریچه را به جهت دلخواه چرخاند.

با این قابلیت، هوا در جهت دلخواه شما از دریچه خارج خواهد شد. لازم به ذکر است پره ها به صورت عمودی و افقی قرار می گیرند و هوا در جهت عمودی و افقی حرکت می‌کند.

دریچه هوای سقفی

دریچه های هوا سقفی از انواع مختلفی همچون دریچه هوا سقفی چهار گوش یک طرفه، دریچه سقفی، دریچه سقفی دو گوش، سه گوش و چهار گوش برخوردار است. دریچه‌های سقفی به هوا این امکان را می دهد که با سرعت مناسب و تناسب خارج شده و وارد فضا شود. شما باید با توجه به نیاز خود از نوع درست دریچه سقفی استفاده کنید.

دریچه هوای مشبک

این نوع دریچه ویژگی های منحصر به فردی دارد و تا حدودی شبیه به یک لانه زنبور بوده و از ساختاری شبکه ای برخوردار است. دریچه های آلمینیومی از نوع مشبک، شکلهای متعددی دارد و از انواع مختلفی چون دریچه چهار گوش، مثلثی و گرد برخوردار هستند. دریچه های مشبک اغلب برای سیستم های برگشت هوا و سیستم رفت هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریچه‌های مشبک اغلب در مواقع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیار مقاوم هستند.

دریچه هوای تایلی

دریچه های که از نوع تایلی هستند سقفی بوده و به چند دسته کلی دریچه‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ تقسیم می‌شوند که دریچه های گرد ترکیبی و چهارگوشه ترکیبی نیست به همین منوال به چهار دسته ۱، ۲، ۳ و تایلی به شمار می‌آیند. این دریچه‌ها اغلب قابلیت نصب برای سقف‌های کاذب را نیز دارند.

دریچه هوا گرد یا خورشیدی

دریچه های گرد که با نام دریچه های خورشیدی نیز شناخته می‌شود، می توانند شکلی ۴ ضلعی و مربع شکل نیز داشته باشند. این دریچه ها که شکلی همچون مدورهندسی دکوراتیو دارند خود به دو دسته دریچه های تایل و گرد خورشیدی تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید دریچه های خورشیدی را به صورت بدون فریم و یا دارای فریم خریداری کنید

شما عزیزان میتوانید اطلاعات و انواع بیشتری را در شهرکانال مشاهده نمایید.

قیمت دریچه هوا

به طور کلی نمی‌توان قیمت دقیق این لوازم را بیان کرد و همانطور که گفته شد دریچه‌های هوا از انواع مختلفی برخوردار هستند که هر یک از آنها دارای قیمت به خصوصی بوده و هزینه خرید آن را با توجه به خصوصیات نوع و ابعاد آنها تعیین خواهد شد. علاوه بر این موارد، هزینه حمل و نقل و انتقال دریچه‌ها نیز محاسبه خواهد شد.