تاثیر موسیقی بر مغز

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
موسیقی یکی از شاخه های هنری است که تاثیر شگرفی بر روی مغز و حالات روحی ما دارد. موسیقی می تواند باعث افزایش غم، افسردگی و یا شادی و نشاط در ما گردد. موسیقی بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه و کشوری می باشد و در بخش های مختلفی همچون جشن های محلی، ملی و حتی مذهبی ریشه دارد.
شما می توانید جهت خرید قرص آرامش بخش از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
علم روانشناسی موسیقی چیست؟ روانشناسی موسیقی رشته ای است که در آن به درک موسیقی و مفهوم آن و اثرات آن بر مغز و رفتارهای فرد پرداخته می شود. از آنجا که انسان در طول قرون توجه خاصی به موسیقی داشته و موسیقی تاثیرات متفاوتی در انسان ها به وجود می آورد امروز دانشمندان با استفاده از ابزارهای پیشرفته در جستجوی تاثیرات موسیقی بر مغز انسان هستند. در واقع این شاخه نحوه واکنش سیستم عصبی در مقابل موسیقی را بررسی می نماید.
فواید و تاثیر موسیقی بر انسان کاهش استرس: تحقیقات نشان داده است که موسیقی نقش مثبتی بر روی سیستم عصبی خودمختار افراد دارد و در کاهش استرس موثر است. موسیقی ملایم می تواند فشارهای روانی را کاهش دهد هر چند نمی ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

موسیقی یکی از شاخه های هنری است که تاثیر شگرفی بر روی مغز و حالات روحی ما دارد. موسیقی می تواند باعث افزایش غم، افسردگی و یا شادی و نشاط در ما گردد. موسیقی بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه و کشوری می باشد و در بخش های مختلفی همچون جشن های محلی، ملی و حتی مذهبی ریشه دارد.

قرص آرام بخششما می توانید جهت خرید قرص آرامش بخش از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

علم روانشناسی موسیقی چیست؟

روانشناسی موسیقی رشته ای است که در آن به درک موسیقی و مفهوم آن و اثرات آن بر مغز و رفتارهای فرد پرداخته می شود. از آنجا که انسان در طول قرون توجه خاصی به موسیقی داشته و موسیقی تاثیرات متفاوتی در انسان ها به وجود می آورد امروز دانشمندان با استفاده از ابزارهای پیشرفته در جستجوی تاثیرات موسیقی بر مغز انسان هستند. در واقع این شاخه نحوه واکنش سیستم عصبی در مقابل موسیقی را بررسی می نماید.

فواید و تاثیر موسیقی بر انسان

کاهش استرس:

تحقیقات نشان داده است که موسیقی نقش مثبتی بر روی سیستم عصبی خودمختار افراد دارد و در کاهش استرس موثر است. موسیقی ملایم می تواند فشارهای روانی را کاهش دهد هر چند نمی تواند استرس مزمن و شدید را درمان کند.

بهبود حافظه:

این ویژگی در افراد مختلف به شکل متفاوتی عمل می کند. در بهبود عملکرد حافظه موسیقی خنثی و بی کلام می تواند موثر باشد. همچنین در آموختن زبانی دیگر استفاده از روش های ریتمیک و آهنگین برای ماندگار کردن مفاهیم بسیار موثر است.

بهبود خواب:

برای درمان بی خوابی می توان از گوش سپردن به موسیقی کلاسیک بهره برد. گوش دادن به موسیقی کلاسیک راهی مطمئن برای به خواب رفتن می باشد و حتی بیش از گوش دادن به کتاب های صوتی می تواند باعث بهبود خواب شود.

بهبود خلق:

موسیقی شاد و مثبت تاثیر خوب و مثبتی بر حالات ما دارد. اگر به صورت آگاهانه به موسیقی برای بهتر شدن حال خود گوش فرا دهید تاثیر مثبت آن را شاهد خواهید بود.

تاثیر موسیقی

موثر در افزایش استقامت و بهبود عملکرد:

گوش دادن به موسیقی هنگام دو استقامتی یا در هنگام قدم زدن می تواند باعث افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی گردد. همچنین موسیقی در هنگام کار می تواند خستگی ناشی از کار را کاهش دهد و گذر زمان را آسان تر نماید. موسیقی در تنظیم ضربان قلب، تنفس بهتر و کاهش دردهای عضلانی نیز تاثیری مثبت دارد.

افزایش انگیزه:

اگر برای انجام کاری نیاز به محرکی قوی دارید حتما به موسیقی تند گوش دهید. موسیقی با ریتم تند باعث می شود شما فعالیت های خود اعم از ورزشی یا کاری را با سرعت بیشتری انجام دهید.

تاثیر بر لاغری:

گوش دادن به موسیقی هنگام صرف غذا در محیطی با نور کم باعث می شود فرد با آرامش بیشتری غذا بخورد و همین مسئله باعث می شود غذای کمتری را در طول زمان بیشتری صرف نماید.

بهبود دهنده عملکرد شناختی:

زمانیکه شما بر کاری تمرکز کرده اید پخش موسیقی در زمینه می تواند باعث بهبود عملکرد ذهنی شما شود. موسیقی با کیفیت باعث می شود سرعت پردازش مغز بالا رود و عملکرد مغز بهبود یابد.

تاثیر موسیقی

تاثیر موسیقی بر کودکان و کهنسالان:

  • کودکان : تحقیقات نشان داده اند کودکانی که با موسیقی در ارتباط اند در مهارت های ریاضی، زبان و خواندن و همچنین مهارت های حرکتی عملکردی بهتر دارند. یادگیری موسیقی در سنین پایین قدرت انعطاف پذیری مغز را بالا می برد و به بهبود عملکرد کودکان کمک می کند. یادگیری موسیقی تا پیش از ۷ سالگی به گونه ای بهره وری مغز را افزایش می دهد که اثرات آن تا پایان عمر در مغز کودک باقی می ماند. موسیقی بر روابط اجتماعی کودکان نیز موثر است. کودکانی که با موسیقی در ارتباط بوده اند با دیگران بهتر ارتباط برقرار می کنند، روحیه شادتر و اعتماد به نفس بالاتری دارند.
  • سالمندان : مطالعات نشان داده سالمندانی که با موسیقی عجین هستند و به طور مثال آواز می خوانند یا همراه موسیقی می رقصند از سلامت روان بالاتری بهره می برند و با دیگران ارتباط بهتری برقرار می کنند. موسیقی در جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی نظیر زوال عقل و آلزایمر نیز بسیار موثر است و مهارت های شناختی را بهبود می بخشد. سالمندانی که در کودکی یا جوانی با موسیقی ارتباط بهتری داشته اند ذهن انعطاف پذیرتری دارند و ضعف حافظه در آنها کمتر دیده می شود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • روش های کاربردی برای کاهش اضطراب

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]