ترس های کودکان در سنین مختلف

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
ترس های کودکی را بسیاری از افراد شاید به خاطر داشته باشند. بیشتر افراد در کودکی و در سنین مختلف ترس های متفاوتی را تجربه می کنند که بر حال روحی و اعتماد به نفس آنها می تواند تاثیر منفی بگذارد. برخی از این ترس ها طبیعی می باشند و با افزایش سن از بین می روند اما برخی از آنها تا سالها همراه فرد باقی می مانند و مشکلاتی را برای او به وجود می آورند. در ادامه به معرفی ترس های کودکان در سنین مختلف می پردازیم.
ترس های کودکان تا دو سالگی ترس های کودکان تا ۲ سالگی به چند دسته تقسیم می شود:
ترس از غریبه ها قابلیت تشخیص چهره در نوزادان تازه متولد نیز وجود دارد و آنها می توانند چهره پدر و مادر خود را از غریبه ها تشخیص دهند. اضطراب جدایی در کودکان از ۶ تا ۸ ماهگی آغاز می شود. این ترس به نوعی از کودک مراقبت می کند. زیرا کودک تازه به چهار دست و پا راه رفتن افتاده و این ترس باعث می شود چندان از پدر و مادرش دور نشود. کودکان در سن دو سالگی این ترس را پشت سر می گذارند اما ممکن است چندان به دیدن چهره های غریبه تمایلی نداشته باشند.
شنیدن صداهای بلند به دلیل اینکه حواس پنجگانه کود..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

ترس های کودکی را بسیاری از افراد شاید به خاطر داشته باشند. بیشتر افراد در کودکی و در سنین مختلف ترس های متفاوتی را تجربه می کنند که بر حال روحی و اعتماد به نفس آنها می تواند تاثیر منفی بگذارد. برخی از این ترس ها طبیعی می باشند و با افزایش سن از بین می روند اما برخی از آنها تا سالها همراه فرد باقی می مانند و مشکلاتی را برای او به وجود می آورند. در ادامه به معرفی ترس های کودکان در سنین مختلف می پردازیم.

ترس های کودکان تا دو سالگی

ترس های کودکان تا ۲ سالگی به چند دسته تقسیم می شود:

ترس از غریبه ها

قابلیت تشخیص چهره در نوزادان تازه متولد نیز وجود دارد و آنها می توانند چهره پدر و مادر خود را از غریبه ها تشخیص دهند. اضطراب جدایی در کودکان از ۶ تا ۸ ماهگی آغاز می شود. این ترس به نوعی از کودک مراقبت می کند. زیرا کودک تازه به چهار دست و پا راه رفتن افتاده و این ترس باعث می شود چندان از پدر و مادرش دور نشود. کودکان در سن دو سالگی این ترس را پشت سر می گذارند اما ممکن است چندان به دیدن چهره های غریبه تمایلی نداشته باشند.

شنیدن صداهای بلند

به دلیل اینکه حواس پنجگانه کودک در این سن رشد نکرده نسبت به صداهای بلند واکنش شدید نشان می دهد. گاهی شنیدن صدایی خاص باعث می شود کودک پیش از ورود به مکانی که این صدا از آن شنیده شده گریه کند.

افراد در لباس مبدل

اشخاصی که ماسک دارند یا لباس مبدل پوشیده اند می توانند برای کودک زیر دو سال ترسناک به نظر برسند. عدم شباهت با اطرافیان باعث این ترس می شود.

ترس های کودکان

ترس های بین سنین ۳ تا ۴ سال

تاریکی

گاهی ممکن است کودک به خوابیدن در تاریکی واکنش نشان دهد و یا از سایه ها بترسد. ناتوانی در دیدن اشیا در تاریکی و از طرفی قوه تخیل قوی او باعث می شود با شنیده صداها و یا دیدن سایه ها، هیولا و حیواناتی درنده را جای آنها فرض کند.

حیوانات

نوزادان و کودکان از حیوانات به طور معمول می ترسند. این ترس زمانی که با تخیل کودک در هم بیامیزد پدیده های ترسناکی را در ذهن او به وجود می آورد و ترس او را تشدید می کند.

تغییرات

به دلیل اینکه کودک در این دوران در حال شناخت خود و اطرافش است ممکن است تغییرات باعث شوند او دچار عدم تعادل و ترس شود. مواردی مانند تغییرات خانه و پیشنهاد غذای جدید ممکن است باعث ایجاد حس ترس در او شوند.

ترس های کودکان

ترس های بین سنین ۵ تا ۶ سال (سن مدرسه)

عصبانی شدن معلم

ورود به مدرسه و بودن در مکانی که قوانین و انتظارات دیگری در آنجا وجود دارد می تواند برای کودک چالشی بزرگ باشد. زیر پا گذاشتن قوانین می تواند باعث شنیدن تذکر یا دیدن تنبیه از سمت معلم شود و این مسئله می تواند کودک را از عصبانی شدن معلم بترساند.

خواب بد

کودک در این سن در معرض شنیده های بسیاری است. شنیدن داستان های جن و پری و بسیاری موارد دیگر. کودک به دلیل اینکه هنوز در حال شناخت تفاوت چیزهای واقعی و غیر واقعی است و نمی تواند فرق خاصی بین آنها تشخیص دهد ممکن است پس از دیدن خواب آن را واقعی تصور کند. به همین دلیل خواب می تواند باعث ترس کودک شود. البته این تمیز ندادن بخشی از رشد طبیعی مغز می باشد و باعث می شود کودک، بازی ها و دوست های خیالی را دوست داشته باشد.

بیمار شدن یا آسیب دیدن

از آنجا که کودک در این سن توانایی به خاطر سپردن وقایع را دارد این مسئله می تواند برخی خاطره ها را در ذهن او نگاه دارد. به طور مثال دوستی که افتاده است و دستش زخمی شده یا خود او که بیمار بوده و به بیمارستان برده شده. این خاطرات می توانند باعث ترس او شوند.

ترس های کودکان ۷ سال به بالا

چیزهای ترسناک

با اینکه کودک در این سنین عاقل تر شده است اما به دلیل قوه تخیل بسیار فعال خود می تواند بسیاری موارد را ترسناک فرض کند. مثلا می تواند سایه تاریکی یا برخی اشیا را ترسناک ببیند یا عنکبوت، جادوگر و روح برایش ترسناک باشند.

تراژدی ها

به دلیل اینکه درک کودکان در این سن کاملتر شده اخبار و وقایع روزمره جهان می تواند باعث ایجاد ترس در او گردد؛ به طور مثال طوفان، زلزله، تصادف اتومبیل، حمله های تروریسی و … کودک نمی تواند تشخیص دهد آن اتفاق در نقطه ای دورتر افتاده و آن را نزدیک و در معرض خود تصور می کند و این مسئله او را می ترساند.

بیماری و مرگ

در این سن کودکان نسبت به مرگ کنجکاو می شوند. این مسئله زمانی که یکی از اعضای خانواده را از دست بدهند قویتر می شود. درک و فهم و آشنایی با این مفاهیم می تواند باعث ایجاد ترس در کودک گردد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • آلرژی غذایی کودکان را بیشتر بشناسید
  • تبخال تناسلی در کودکان
  • همه چیز درباره سرماخوردگی کودکان

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۱ میانگین: ۵]