تستولون مکملی محبوب در میان بدنسازان

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
تستولون (RAD140) ازجمله داروهای تحقیقاتی جدید است که میان بدنسازان طرفداران بسیاری دارد. بدنسازان معتقدند این دارو می تواند به بهبود عضله سازی آنها کمک کند. در ادامه این مقاله با تستولون و نکات بسیار مهم در مورد آن آشنا خواهید شد.
تستولون چیست؟ تستولون به گروهی از ترکیبات با نام تعدیل کننده های انتخابی گیرنده آندروژن یا سارم ها تعلق دارد. تستولون یک سارم است و می تواند رفتار تستوسترون را در بدن تقلید کند. سارم ها به گیرنده های آندروژن که در سرتاسر بدن وجود دارند وصل می شوند. آندروژن ها گروهی از هورمون های استروییدی هستند و مانند تستوسترون، دی هیدروتستوسترون و آندروستندیون به شکل طبیعی در بدن به تولید می رسند.
سارم ها و تستوسترون اثرات شبیه به هم دارند زیرا بر روی یک گیرنده اثر می گذراند. سارم ها عضلات، استخوان ها و کبد را تحت تاثیر قرار می دهند. سارم ها به طور معمول بافت های ماهیچه ای و استخوان را مورد هدف قرار می دهند و به نظر می رسد روی پروستات و دیگر ارگان های بدن تاثیرات کمتری دارند. به همین دلیل محققان معتقدند سارم ها می توانند برای رفع مشکلات هورمونی و..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

تستولون (RAD140) ازجمله داروهای تحقیقاتی جدید است که میان بدنسازان طرفداران بسیاری دارد. بدنسازان معتقدند این دارو می تواند به بهبود عضله سازی آنها کمک کند. در ادامه این مقاله با تستولون و نکات بسیار مهم در مورد آن آشنا خواهید شد.

تستولون چیست؟

تستولون به گروهی از ترکیبات با نام تعدیل کننده های انتخابی گیرنده آندروژن یا سارم ها تعلق دارد. تستولون یک سارم است و می تواند رفتار تستوسترون را در بدن تقلید کند. سارم ها به گیرنده های آندروژن که در سرتاسر بدن وجود دارند وصل می شوند. آندروژن ها گروهی از هورمون های استروییدی هستند و مانند تستوسترون، دی هیدروتستوسترون و آندروستندیون به شکل طبیعی در بدن به تولید می رسند.

سارم ها و تستوسترون اثرات شبیه به هم دارند زیرا بر روی یک گیرنده اثر می گذراند. سارم ها عضلات، استخوان ها و کبد را تحت تاثیر قرار می دهند. سارم ها به طور معمول بافت های ماهیچه ای و استخوان را مورد هدف قرار می دهند و به نظر می رسد روی پروستات و دیگر ارگان های بدن تاثیرات کمتری دارند. به همین دلیل محققان معتقدند سارم ها می توانند برای رفع مشکلات هورمونی و تحلیل عضلانی به کار روند و عوارض کمتری ایجاد کنند. هر چند این فرضیه نیاز به تحقیقات بیشتری برای پشتیبانی دارد.

مکمل بدنسازیشما می توانید جهت خرید مکمل بدنسازی به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

ویژگی های تستولون

  • ممکن است در افزایش چربی سوزی مفید باشد.
  • ممکن است در افزایش حجم عضله موثر باشد.
  • ممکن است بتواند از سلول های مغز محافظت کند.
  • ممکن است بر درمان برخی انواع سرطان سینه موثر باشد.

موارد احتیاط حین مصرف تستولون

  • تستولون ممکن است باعث سرکوب تولید تستوسترون در بدن شود.
  • ممکن است باعث خستگی، نوسانات خلقی و ریزش مو گردد.
  • میزان ایمنی و عوارض جانبی آن هنوز ناشناخته است.
  • تحقیقات انسانی در مورد آن انجام نشده است.
  • عوارض جانبی بلند مدت آن ناشناخته است.
  • دوز مناسب آن نامشخص است.

آیا از تستولون می توان در بدنسازی استفاده کرد؟

این مکمل در میان مردانی که دچار کمبود تستوسترون هستند و نمی خواهند از درمان جایگزینی تستوسترون استفاده کنند بسیار پرطرفدار است. از آنجا که هیچ تحقیق پشتیبانی کننده ای در مورد این مکمل وجود ندارد استفاده از آن بسیار شخصی است. استفاده از درمان جایگزینی تستوسترون روش ایمن تری نسبت به استفاده از سارم ها مانند تستولون است زیرا میزان ایمنی این داروی آزمایشی و اثبات نشده، مشخص نیست.

تحقیقات بر روی نقش تستولون بر روی افزایش حجم عضلات، حفاظت از سلول های مغز و سرطان سینه در حال انجام است. هرچند هنوز تحقیقات انسانی در مورد ایمنی این دارو وجود ندارد اما برخی بدنسازان برای بهبود قدرت و استقامت خود از تستولون استفاده می کند. تستولون غیرقانونی نیست اما مصرف آن در ورزش های حرفه ای ممنوع شده است. تستولون درکنار باقی سارم ها در لیست داروهای ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ قرار دارد.

تستولون

تستولون چه استفاده هایی دارد؟

از تستولون برای موارد زیر استفاده می شود:

  • افزایش حجم عضلات

یکی از ویژگی های تستولون نقش آن در افزایش حجم عضلات بدن است. برخی محققان باور دارند تستولون مانند باقی سارم ها می تواند باعث افزایش رشد عضلات شود بدون اینکه عوارض جانبی ناخواسته استروییدها را ایجاد کند. باید در نظر داشت شواهد علمی در مورد تستولون چندان دقیق نیست. در حال حاضر تنها یک تحقیق حیوانی در مورد اثر عضله سازی تستولون صورت گرفته است. در این تحقیق بر روی ۹ میمون دوزهای مختلف تستولون تزریق شد. محققان دریافتند میمون های مصرف کننده تستولون پس از ۲۹ روز افزایش حجم عضلانی را تجربه کرده اند. تستولون در تحقیقات انسانی به آزمایش گذاشته نشده است.

  • سرطان سینه

در مورد اثربخشی تستولون بر روی سرطان سینه تحقیقات هنوز در حال انجام است. در فرمی از سرطان سینه به نام (AR/ER+) که به هورمون ها حساس می باشد داروهایی مانند سارم ها که روی این گیرنده ها اثرگذار هستند ممکن است بتوانند با این سرطان مبارزه کنند. در یک تحقیق سلولی، تستولون از طریق خنثی کردن استروژن در توقف رشد سرطان سینه (AR/ER+) موفق بوده است. تستولون ممکن است در سرکوب ژن (ESR1) موثر باشد. این ژن مسئول ایجاد گیرنده های استروژن است و زمانیکه مقدار آن کافی نباشد استروژن غیر فعال می گردد.

  • کاهش وزن

برخی افراد معتقدند سارم ها می توانند در کاهش چربی و افزایش حجم عضلات موثر باشند. در یک تحقیق که بر روی میمون ها انجام شد به نقش تستولون بر عضله سازی و چربی سوزی پرداخته شد. در این تحقیق اگرچه این دارو توانست باعث افزایش حجم عضلات شود اما اثر آن بر روی سطح چربی بدن نامشخص ماند. همچنین مشخص شد از آنجا تستولون در افزایش حجم عضلات موثر است می تواند باعث مصرف بیشتر انرژی شود و به بهبود چربی سوزی کمک کند. با این وجود این کشفیات نشان از تاثیر تستولون بر روی کاهش چربی بدن در این تحقیق ندارند و نمی توان آنها را شواهدی مبنی بر نقش تستولون بر کاهش وزن در نظر گرفت.

  • تاثیرات مغزی

آندروژن ها نقش مهمی در محفاظت از مغز دارند. آنها می توانند باعث بهبود حافظه، رشد سلول های مغز، و کاهش تجمع آمیلوید- بتا شوند. پلاک های آمیلوید- بتا ازجمله دلایل اصلی بروز بیماری آلزایمر می باشند.

در یک آزمایش که بر روی موش ها انجام شد تستولون توانست از آسیب های مغز در مقابل آسیب های وارده از پلاکهای آمیلوید- بتا محافظت نماید. همچنین برخی مصرف کنندگان تستولون مدعی شده اند با مصرف آن خواب بهتری دارند هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. در مورد تاثیر تستولون بر عملکرد جنسی نیز گزارش های مثبتی دیده شده اما این اثر را می تواند ناشی از تقلید رفتار تستوسترون در بدن توسط تستولون دانست.

عوارض جانبی مصرف تستولون

از آنجا که تستولون یک ماده تحقیقاتی جدید است و عوارض جانبی آن در تحقیقات بالینی مورد آزمایش قرار نگرفته نمی توان به طور دقیق در مورد عوارض آن با قاطعیت صحبت کرد. تستولون میتواند عوارض جانبی مرتبط با تستوسترون را در بدن ایجاد کند. عوارضی مانند:

  • ریزش مو
  • نوسانات خلقی‌، اضطراب و افسردگی
  • درد و رشد در بافت سینه مردان
  • رویش موی غیر نرمال در بدن زنان
  • تغییر در میل جنسی‌
  • حالت تعوع و استفراغ

بسیاری از بدنسازان ریزش مو را به عنوان عارضه جانبی مصرف تستولون گزارش داده اند که با قطع مصرف آن برطرف شده است.

دوزهای تستولون

به دلیل اینکه تحقیق انسانی در مورد تستولون وجود ندارد دوز مشخصی برای آن تعیین نشده است. منابع بدنسازی معمولا توصیه به مصرف دوز ۱۰ تا ۳۰ میلی گرم در روز برای مردان و ۵ تا ۱۰ میلی گرم در روز برای زنان می کنند.

به طور معمول از تستولون به مدت ۸ تا ۱۲ هفته استفاده می شود. زمان خارج از دوره می تواند متفاوت باشد برخی باور دارند مصرف تستولون باید به اندازه طول زمان مصرف قطع شود اما برخی باور دارند ۶ تا ۸ هفته دوری از تستولون کافی می باشد. همه این توصیه ها بر اساس تجربیات افراد است و نه شوهد علمی.

تستولون دارای جذب بالایی در بدن است و آنطور که بر روی میمون ها نشان داده شده حدود ۷۰ درصد آن هنگام مصرف جذب بدن می شود.

آیا استفاده ترکیبی از تستولون امکان پذیر است؟

بدنسازان برای افزایش عملکرد تستولون گاهی آن را با دیگر سارم ها یا استروییدها مصرف می کنند. استفاده از تستولون با اوستارین، ایبوتامورن و استرویید های مانند پریموبولان رایج است. گزارش شده استفاده تستولون یا اوستارین می تواند در بهبود ریکاوری موثر باشد. تستولون با کاردارین برای افزایش استقامت و کات عضلانی استفاده می شود.

باید در نظر داشت این استفاده های ترکیبی به دلیل اینکه تحقیق کافی در مورد آنها انجام نشده می تواند خطرناک باشد.

موارد احتیاطی در خرید محصول تستولون

هنگام خرید این محصول باید بسیار احتیاط کرد. تحقیقی انجام شده نشان داد از ۴۴ سارم مختلف موجود در بازار که به شکل آنلاین به فروش می رسند فقط ۵۲ درصد آنها حاوی سارم بوده اند. ۳۹ درصد این محصولات از یک داروی تایید نشده دیگر استفاده کرده بودند و ۲۵ درصد آنها موادی در ترکیب خود داشتند که بر روی لیبل، نام آنها ذکر نشده بوده است.

تستولون

آیا تستولون بر روی تستوسترون و استروژن اثر دارد؟

سارم ها می توانند باعث سرکوب تولید طبیعی تستوسترون شوند. تستولون می تواند سطح استرادیول در خون را افزایش دهد. چه از نظر تئوری و چه عملی تستولون می تواند باعث سرکوب تولید تستوسترون و افزایش سطح استروژن در بدن شود و افسردگی، خستگی و کاهش میل جنسی را در پی داشته باشد. میزان این سرکوب می تواند در افراد متفاوت باشد. برخی گزارش از حساسیت بیشتری داده اند و برخی چندان تاثیری ندیده اند.

دوره پاکسازی تستولون چگونه است؟

از آنجا که مصرف سارم ها و استرویید ها می تواند تولید طبیعی تستوسترون را در بدن سرکوب کند بیشتر مصرف کنندگان پس از پایان دوره مصرف توصیه به پاکسازی می کنند.

در دوره پاکسازی معمولا کلوماید و نولوادکس برای نرمال سازی سطح هورمون ها مصرف می شود. طول دوره پاکسازی به طول دوره استفاده از تستولون مرتبط است. معمولا مصرف کنندگان دوره پاکسازی حدود ۳ تا ۴ هفته را تجربه می کنند.

سخن پایانی

تستولون یک داروی تحقیقاتی محبوب است که بر روی عضله سازی اثر دارد. تستولون متعلق به گروه سارم ها است و می تواند در افزایش حجم عضلات نقش داشته باشد. تحقیقات بر روی اثرات تستولون بر روی انسان در حال انجام است. میزان کارایی، ایمنی، عوارض جانبی و خطرات بلند مدت این دارو در انسان ها هنوز ناشناخته می باشد.

استفاده از تستولون همانند باقی سارم ها در ورزش های حرفه ای ممنوع است و تست دوپینگ برای شناسایی مصرف آن انجام می شود.

افرادی که این دارو را به شکل آنلاین تهیه می کنند باید در خرید این مکمل بسیار هشیار باشند زیرا بسیاری از محصولات فاقد این ماده می باشند. به صورت کلی استفاده از درمان جایگزینی تستوسترون زیر نظر پزشک، روشی مطمئن تر از استفاده از سارم های غیر تست شده است.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • اگر مکمل بدنسازی به درستی مصرف شود سبب ارتقا سلامتی می شود!
  • مکمل ورزشی و مکمل بدنسازی را هوشمندانه انتخاب کنید!
  • چگونه مکمل بدنسازی کافئین عملکرد ورزشکاران را بهبود می بخشد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]