خواص مکمل ساوپالمتو SAW PALMETTO یا نخل اره ای

ساوپالمتو گیاهی بومی در جنوب شرقی آمریکا است. گیاه نخل اره ای به طور سنتی برای اهداف دارویی مختلف، به ویژه برای مدیریت سلامت ادرار و پروستات استفاده می شود. مکمل‌های ساوپالمتو از دانه های این گیاه به دست می‌آیند و معمولاً به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌های مرتبط با پروستات استفاده می‌شوند. مکمل ساوپالمتو Saw palmetto یا نخل اره ای در درمان ریزش مو و اختلالات ادراری بسیار موثر است.
نقش مکمل ساوپالمتو در سلامت پروستات مکمل های ساوپالمتو برای حمایت از سلامت پروستات استفاده می شوند. آنها توسط مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH مصرف می شوند، وضعیتی که با بزرگ شدن غده پروستات به وجود می آید، که می تواند منجر به مشکلات ادراری شود. تحقیقات نشان داده است که نخل اره ای به کاهش علائم مرتبط با BPH مانند تکرر ادرار، جریان ضعیف ادرار و ادرار شبانه کمک می کند.
ترکیبات ساوپالمتو ترکیبات فعال در نخل اره ای شامل اسیدهای چرب، استرول های گیاهی و فلاونوئیدها است. تحقیقات نشان می دهد که این اجزا دارای اثرات ضد التهابی و ضد آندروژنی هستند که به اثرات مفید بر سلامت پروستات کمک می کند.
بهبود ..

ساوپالمتو گیاهی بومی در جنوب شرقی آمریکا است. گیاه نخل اره ای به طور سنتی برای اهداف دارویی مختلف، به ویژه برای مدیریت سلامت ادرار و پروستات استفاده می شود. مکمل‌های ساوپالمتو از دانه های این گیاه به دست می‌آیند و معمولاً به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌های مرتبط با پروستات استفاده می‌شوند. مکمل ساوپالمتو Saw palmetto یا نخل اره ای در درمان ریزش مو و اختلالات ادراری بسیار موثر است.

نقش مکمل ساوپالمتو در سلامت پروستات

مکمل های ساوپالمتو برای حمایت از سلامت پروستات استفاده می شوند. آنها توسط مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH مصرف می شوند، وضعیتی که با بزرگ شدن غده پروستات به وجود می آید، که می تواند منجر به مشکلات ادراری شود. تحقیقات نشان داده است که نخل اره ای به کاهش علائم مرتبط با BPH مانند تکرر ادرار، جریان ضعیف ادرار و ادرار شبانه کمک می کند.

ترکیبات ساوپالمتو

ترکیبات فعال در نخل اره ای شامل اسیدهای چرب، استرول های گیاهی و فلاونوئیدها است. تحقیقات نشان می دهد که این اجزا دارای اثرات ضد التهابی و ضد آندروژنی هستند که به اثرات مفید بر سلامت پروستات کمک می کند.

بهبود عملکرد دستگاه ادراری و پروستات

علائم دستگاه ادراری مانند بی اختیاری و مشکل در ادرار کردن در بین افراد مسن شایع است. ساوپالمتو می تواند علائم ادراری مرتبط با هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH را بهبود بخشد، وضعیتی که باعث بزرگ شدن غده پروستات و کاهش جریان ادرار می شود.

پروستات غده کوچکی است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار دارد این غده مسئول حفظ سلامت اسپرم است. طی یک تحقیق ۱۵ ساله روی ۳۰ مرد به این نتیجه رسید که مصرف روزانه ۳۲۰ میلی گرم عصاره نخل اره می تواند به جلوگیری از پیشرفت پروستات کمک کند.

تحقیقات در مورد اثربخشی ساوپالمتو برای سلامت پروستات ترکیبی است. برخی از مطالعات نتایج مثبتی را نشان داده اند که نشان می دهد نخل اره ای می تواند به بهبود علائم پروستات کمک کند. با این حال، تحقیقات دیگر مزایای قابل توجهی در مقایسه با استفاده از دارونما پیدا نکرده اند. شواهد کلی نشان می دهد که ساوپالمتو می تواند تسکین متوسطی را برای برخی از افراد مبتلا به علائم پروستات ایجاد کند، اما این امکان می رود که برای همه موثر نباشد.

ساوپالمتو

کاربردهای دیگر گیاه نخل اره ای

به غیر از سلامت پروستات، این گیاه به جلوگیری از ریزش مو کمک خواهد کرد. زیرا تحقیقات نشان داده است که از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون DHT، هورمونی که در ریزش مو تاثیر گذار است جلوگیری می کند. ریزش مو یک بیماری شایع است که می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، شرایط خاص پزشکی، تغییرات هورمونی و استفاده از داروهایی مانند محرک ها و رقیق کننده های خون باشد.

ساوپالمتو اغلب برای متعادل کردن سطح هورمون ها و مبارزه با ریزش مو استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که ساوپالمتو به جلوگیری از فعالیت ۵-آلفا ردوکتاز، آنزیمی که تستوسترون را به هورمون جنسی دیگری به نام دی هیدروتستوسترون DHT تبدیل می کند که با ریزش مو مرتبط است، کمک کند.

نخل اره همچنین با کاهش جذب DHT در فولیکول های مو از ریزش مو جلوگیری می کند، که توانایی DHT برای اتصال به گیرنده های هورمونی خاص را کاهش می دهد. تحقیقات اخیر نشان داد که مکمل‌های خوراکی و موضعی حاوی ساوپالمتو کیفیت مو را افزایش می دهد و از ریزش آنها تا حد زیادی جلوگیری می کند.

گیاه نخل اره ای با کاهش سطح یک آنزیم خاص مرتبط با ریزش مو، از ریزش مو جلوگیری کرده و تراکم مو را افزایش می دهد. ساوپالمتو التهاب را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که نخل اره ای دارای خواص ضد التهابی است که به درمان برخی شرایط کمک می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی موش‌های دارای پروستات بزرگ مشاهده کرد که عصاره نخل اره تورم و چندین نشانگر التهاب از جمله اینترلوکین ۶ IL-6 را کاهش می‌دهد.

تحقیق دیگری بر روی موش های مبتلا به BPH نشان داد که نخل اره باعث کاهش التهاب و بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی می شود. اگرچه این نتایج امیدوارکننده است، اما مطالعات انسانی وجود ندارد.

نخل اره ای سرشار از آنتی اکسیدان است و در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که التهاب را کاهش می دهد.

ساوپالمتو به تنظیم سطح تستوسترون کمک می کند. نخل اره ای اغلب توسط افرادی استفاده می شود که به دنبال افزایش طبیعی سطح تستوسترون هستند.

سطح تستوسترون بر چندین جنبه از سلامتی، از جمله بهبود ماهیچه های بدن، میل جنسی، خلق و خو و عملکرد مغز تأثیر می گذارد. این سطوح با افزایش سن کاهش می‌یابد، و برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سطوح پایین این عوامل به شرایط سلامتی مانند بیماری قلبی کمک می‌کند.

نخل اره ای با کاهش فعالیت ۵-آلفا ردوکتاز آنزیمی که مسئول تبدیل تستوسترون به DHT است برای کمک به حفظ سطح تستوسترون عمل می کند. یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داد که اثربخشی عصاره نخل اره با فیناستراید در حفظ سطح تستوسترون قابل مقایسه است. فیناستراید دارویی است که برای درمان ریزش مو و پروستات با کاهش فعالیت ۵-آلفا ردوکتاز استفاده می شود.

طبق یک بررسی، نخل اره ای به جلوگیری از جذب DHT و کاهش توانایی آن در اتصال به گیرنده های آندروژن تا حدود ۵۰ درصد کمک می کند. به نوبه خود، این عمل به تنظیم سطح تستوسترون کمک می کند. علاوه بر این، یک تحقیق روی موش‌ها نشان داد که نخل اره‌ای با تغییر تنظیم هورمونی، سنتز تستوسترون، استقامت عضلانی و تعداد اسپرم را افزایش می‌دهد.

مطالعات آزمایشگاهی، انسان و حیوان نشان می دهد که نخل اره ای می تواند با کاهش فعالیت آنزیمی که تستوسترون را به DHT تبدیل می کند، به تنظیم سطح تستوسترون کمک کند. بیشتر تحقیقات نشان داده با استفاده از ساوپالمتو در دوزهای ۳۲۰ میلی گرم در روز که اغلب به ۲ دوز تقسیم می شود کارایی موثری دارد.

برخی از متخصصان مصرف مکمل را با غذا توصیه می کنند که مشکلات گوارشی را به حداقل برساند و از عوارض جانبی جلوگیری کند.

عوارض جانبی ساوپالمتو

نخل اره ای به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود و با عوارض جانبی بسیار کمی همراه است. برخی از شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و یبوست. با این حال، نخل اره ای برای همه توصیه نمی شود.

به عنوان مثال، کسانی که باردار یا شیرده هستند باید از این مکمل اجتناب کنند، زیرا تحقیقات محدودی در مورد ایمنی و اثرات طولانی مدت آن وجود دارد. از آنجایی که سطح هورمون ها را تغییر می دهد، نخل اره نیز برای کسانی که از درمان جایگزینی هورمونی یا داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند نامناسب می باشد.

نخل اره همچنین با داروهای رقیق کننده خون، مانند وارفارین یا کومادین، برای افزایش خطر خونریزی تداخل دارد. اگر هر گونه بیماری زمینه ای دارید، داروهای خاصی مصرف می کنید، یا باردار یا شیرده هستید، قبل از امتحان نخل اره ای حتما با یک پزشک مشورت کنید.

نخل اره ممکن است عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند و نباید توسط کسانی که باردار هستند، شیرده می‌شوند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند مصرف کنند.

نکات پایانی

مکمل های ساوپالمتو برای استفاده کوتاه مدت بی خطر هستند. عوارض جانبی اگرچه نادر است، شامل مشکلات خفیف گوارشی مانند ناراحتی معده، حالت تهوع و اسهال می باشد. برخی از افراد ممکن است سردرد یا سرگیجه را نیز تجربه کنند. این گیاه با برخی داروهای هورمونی تداخل دارد. بنابراین مهم است که قبل از شروع با یک پزشک مشورت کنید.

مکمل های نخل اره ای در اشکال مختلف از جمله کپسول، قرص و عصاره مایع موجود هستند. دوز توصیه شده می تواند بسته به محصول خاص و شرایطی که در نظر گرفته می شود متفاوت باشد. توصیه می شود دستورالعمل های ارائه شده پشت محصول را دنبال کنید.

به یاد داشته باشید، در حالی که مکمل‌های نخل اره ممکن است فوایدی برای سلامت پروستات داشته باشند، مهم است که قبل از شروع با پزشک مشورت کنید. نخل اره ای گونه ای از نخل است که برای تولید مکمل با فواید سلامتی استفاده می شود.

تحقیقات امیدوارکننده نشان می‌دهد که نخل اره‌ای به افزایش سطح تستوسترون، بهبود سلامت پروستات، کاهش التهاب، جلوگیری از ریزش مو و بهبود عملکرد دستگاه ادراری کمک می کند.

نویسنده و گردآورنده: سید علی عباسیان- کارشناس تربیت بدنی