داروی بنزوکائین برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض

داروی بنزوکائین یک داروی موضعی است که متعلق به کلاس بی حس کننده های موضعی است. معمولاً برای کاهش درد یا ناراحتی ناشی از تحریکات جزئی مختلف پوست، گلودرد، آفتاب سوختگی، تحریک واژن یا مقعد، ناخن های فرو رفته، بواسیر و سایر منابع درد جزئی در سطح بدن استفاده می شود. در این مقاله به معرفی و بررسی علمی داروی بنزوکائین می پردازیم.
داروی بنزوکائین موضعی چیست؟ داروی بنزوکائین یک بی حس کننده موضعی (داروی بی حس کننده) است که با مسدود کردن سیگنال های عصبی در بدن شما کار می کند. بنزوکائین موضعی برای کاهش درد یا ناراحتی ناشی از تحریکات جزئی پوست، گلودرد، آفتاب سوختگی، تحریک واژن یا رکتوم، ناخن های زیر پا، هموروئید و بسیاری از منابع دیگر درد جزئی در سطح بدن استفاده می شود.
داروی بنزوکائین همچنین برای بی حس کردن پوست یا سطوح داخل دهان، بینی، گلو، واژن یا رکتوم برای کاهش درد ناشی از قرار دادن ابزار پزشکی مانند لوله یا اسپکولوم استفاده می شود. بنزوکائین موضعی نباید برای درمان درد دندان درآوردن در نوزادان استفاده شود و برای کودکان کمتر از ۲ سال تایید نشده است. مارک ها و اشکال زیادی از بنزوکائین موضعی مو..

داروی بنزوکائین یک داروی موضعی است که متعلق به کلاس بی حس کننده های موضعی است. معمولاً برای کاهش درد یا ناراحتی ناشی از تحریکات جزئی مختلف پوست، گلودرد، آفتاب سوختگی، تحریک واژن یا مقعد، ناخن های فرو رفته، بواسیر و سایر منابع درد جزئی در سطح بدن استفاده می شود. در این مقاله به معرفی و بررسی علمی داروی بنزوکائین می پردازیم.

داروی بنزوکائین موضعی چیست؟

داروی بنزوکائین یک بی حس کننده موضعی (داروی بی حس کننده) است که با مسدود کردن سیگنال های عصبی در بدن شما کار می کند. بنزوکائین موضعی برای کاهش درد یا ناراحتی ناشی از تحریکات جزئی پوست، گلودرد، آفتاب سوختگی، تحریک واژن یا رکتوم، ناخن های زیر پا، هموروئید و بسیاری از منابع دیگر درد جزئی در سطح بدن استفاده می شود.

داروی بنزوکائین همچنین برای بی حس کردن پوست یا سطوح داخل دهان، بینی، گلو، واژن یا رکتوم برای کاهش درد ناشی از قرار دادن ابزار پزشکی مانند لوله یا اسپکولوم استفاده می شود. بنزوکائین موضعی نباید برای درمان درد دندان درآوردن در نوزادان استفاده شود و برای کودکان کمتر از ۲ سال تایید نشده است. مارک ها و اشکال زیادی از بنزوکائین موضعی موجود است.

فارماکوکینتیک داروی بنزوکائین

  • نام ژنریک: بنزوکائین موضعی [BENZ-oh-kane-TOP-ik-al]
  • نام های تجاری: Americaine، Americaine Hemorrhoidal، Anacaine، Anbesol Liquid، Anbesol Maximum Strength
  • اشکال دارویی: ژل (۱۰٪؛ ۲۰٪؛ ۷٫۵٪)، محلول و اسپری (۱۰٪؛ ۲۰٪)، کرم (۲۰٪)
  • دسته دارویی: بی حس کننده های موضعی

موارد استفاده از داروی بنزوکائین

داروی بنزوکائین بر روی پوست برای توقف خارش و درد ناشی از برخی بیماری های پوستی (مانند خراشیدگی، سوختگی جزئی، نیش حشرات) و برای درمان ناراحتی و خارش جزئی ناشی از بواسیر و برخی دیگر از مشکلات ناحیه تناسلی/مقعدی (مانند شقاق مقعد، خارش در اطراف واژن/رکتوم) پیشنهاد می شود. بنزوکائین یک بی حس کننده موضعی است که با ایجاد بی حسی/از دست دادن احساس موقت در پوست عمل می کند.

نحوه استفاده موضعی از داروی بنزوکائین

اگر از داروی بنزوکائین بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می کنید، قبل از استفاده از این دارو، تمام دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را بخوانید. اگر سوالی دارید، با داروساز خود مشورت کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، طبق دستور از آن استفاده کنید.

قبل از استفاده، ناحیه آسیب دیده را طبق دستور تمیز و خشک کنید. طبق دستور، یک لایه نازک از داروی بنزوکائین را روی ناحیه آسیب دیده پوست بمالید.

اگر از اسپری استفاده می کنید، قوطی را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید. قوطی را در فاصله ۶ تا ۱۲ اینچ (۱۵ تا ۳۰ سانتی متر) از ناحیه آسیب دیده نگه دارید و اسپری کنید تا خیس شود. نزدیک چشم، بینی یا دهان خود اسپری نکنید.

روی نواحی بزرگ بدن استفاده نکنید، آن ناحیه را با باندهای ضد آب یا پلاستیکی نپوشانید، یا حرارت را اعمال نکنید، مگر اینکه پزشکتان دستور داده باشد. انجام این کار خطر عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد.

دست های خود را بلافاصله پس از استفاده بشویید مگر اینکه ناحیه ای از دست ها را درمان کنید. از ورود محصول به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید. اگر دارو در این نواحی نفوذ کرد، فوراً با آب فراوان بشویید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. از این محصول بیشتر استفاده نکنید، یا مدت زمان بیشتری از آن استفاده نکنید.

اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد، یا اگر فکر می کنید شاید یک مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً از کمک پزشکی استفاده کنید.

داروی بنزوکائین

عوارض موضعی داروی بنزوکائین

بنزوکائین موضعی که در دهان استفاده می شود شاید شرایطی ایجاد کند که در آن اکسیژن در بافت های بدن شما به طور خطرناکی کم شود. این یک وضعیت کشنده به نام متهموگلوبینمی (met-HEEM-oh glo-bin-EE-mee-a) است. این وضعیت احتمال دارد تنها پس از یک بار استفاده از بنزوکائین یا پس از چندین بار مصرف رخ دهد.

علائم و نشانه ها در عرض چند دقیقه یا تا ۲ ساعت پس از استفاده موضعی بنزوکائین در دهان یا گلو رخ می دهد. در صورت داشتن موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • سردرد، خستگی، گیجی؛
  • ضربان قلب سریع؛
  • احساس سبکی سر یا تنگی نفس؛
  • ظاهر رنگ پریده، آبی یا خاکستری پوست، لب ها یا ناخن های دست شما.
  • کهیر؛ تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.
  • سوزش شدید یا حساسیت در محل مصرف دارو؛
  • تورم، گرما یا قرمزی؛
  • تراوش کردن، تاول زدن یا هر نشانه عفونت.

عوارض جانبی رایج بنزوکائین موضعی:

  • سوزش خفیف، سوزش یا خارش در محل مصرف دارو؛
  • حساسیت یا قرمزی پوست؛ یا
  • پوسته های سفید خشک در محل استفاده از دارو.

موارد احتیاط در مصرف داروی بنزوکائین

قبل از استفاده از بنزوکائین، اگر به آن یا سایر داروهای بیهوشی “کائین” (مانند پروکائین) حساسیت دارید،؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول حاوی مواد غیر فعالی است که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد: شکستگی پوست/عفونت در ناحیه آسیب دیده، بیماری قلبی، برخی اختلالات خونی (کمبود G6PD، کمبود پیرووات کیناز، بیماری هموگلوبین-M، کمبود NADH-متهموگلوبین ردوکتاز). مشکلات تنفسی (مانند آسم، برونشیت، آمفیزم، سابقه مصرف سیگار).

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک خود اطلاع دهید.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. مادران شیرده نباید آن را روی نوک پستان یا نزدیک آن استفاده کنند تا از قورت دادن آن توسط نوزاد شیرخوار جلوگیری شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

داروی بنزوکائین

تداخلات داروی بنزوکائین

تداخلات دارویی احتمال دارد نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

اگر یک نوبت را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که بنزوکائین موضعی در صورت نیاز استفاده می شود، فراموشی مهم نیست. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، از هر نوبت فراموش شده صرفنظر کنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بیش از حد بنزوکائین موضعی روی پوست می‌تواند عوارض جانبی تهدیدکننده‌ای مانند ضربان قلب ناهموار، تشنج (تشنج)، کما، کند شدن تنفس یا نارسایی تنفسی (قطع تنفس) ایجاد کند.

هنگام استفاده موضعی بنزوکائین از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

تا ۱ ساعت پس از استفاده موضعی بنزوکائین روی لثه یا داخل دهان از خوردن خودداری کنید.

نکات پایانی

داروهایی که روی پوست استفاده می شود احتمالاً تحت تأثیر سایر داروهایی که استفاده می کنید نمی باشد. اما خیلی داروها میتوانند روی هم اثر بگذارند. به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که استفاده می کنید، از جمله داروهای نسخه ای و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی اطلاع دهید. نام های تجاری این داروی بنزوکائین شامل پماد آنستیک ۵% , پماد بنزوکائین-ا آر ۵% ۳۰ گرم و ژل دهانی بنزوتکس ۷٫۵% است.