رامیپریل برای چیست؟ مکانیسم اثر، موارد مصرف و عوارض جانبی آن

رامیپریل به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. فشار خون بالا بر حجم کار قلب و عروق می افزاید. اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، قلب و عروق ممکن است به درستی کار نکنند. این می تواند به رگ های خونی مغز، قلب و کلیه ها آسیب برساند و منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه شود. کاهش فشار خون می تواند خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش دهد.
رامیپریل چیست؟ رامیپریل یک مهارکننده ACE است (ACE مخفف آنزیم مبدل آنژیوتانسین) که برای درمان فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب و بهبود بقا پس از حمله قلبی استفاده می شود. این دارو همچنین برای کاهش احتمال حملات قلبی یا سکته مغزی در بیماران ۵۵ ساله یا بالاتر با بیماری قلبی جدی استفاده می شود.
رامیپریل فقط با تجویز پزشک در دسترس است.
این دارو همچنین در برخی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پس از حمله قلبی استفاده می شود. پس از حمله قلبی، برخی از عضلات قلب ضعیف شده و آسیب می بینند. این ماهیچه های قلب با گذشت زمان به ضعیف شدن ادامه می دهند. این کار پمپاژ خون را برای قلب دشوارتر می کند. این دارو معمولا در چند روز..

رامیپریل به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. فشار خون بالا بر حجم کار قلب و عروق می افزاید. اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، قلب و عروق ممکن است به درستی کار نکنند. این می تواند به رگ های خونی مغز، قلب و کلیه ها آسیب برساند و منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه شود. کاهش فشار خون می تواند خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش دهد.

رامیپریل چیست؟

رامیپریل یک مهارکننده ACE است (ACE مخفف آنزیم مبدل آنژیوتانسین) که برای درمان فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب و بهبود بقا پس از حمله قلبی استفاده می شود. این دارو همچنین برای کاهش احتمال حملات قلبی یا سکته مغزی در بیماران ۵۵ ساله یا بالاتر با بیماری قلبی جدی استفاده می شود.

رامیپریل فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

این دارو همچنین در برخی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پس از حمله قلبی استفاده می شود. پس از حمله قلبی، برخی از عضلات قلب ضعیف شده و آسیب می بینند. این ماهیچه های قلب با گذشت زمان به ضعیف شدن ادامه می دهند. این کار پمپاژ خون را برای قلب دشوارتر می کند. این دارو معمولا در چند روز اول پس از حمله قلبی برای افزایش میزان بقا شروع شود.

مکانیسم عملکرد رامی پریل

رامیپریل یک مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) است. این ماده با مسدود کردن ماده ای در بدن که باعث سفت شدن رگ های خونی می شود، عمل می کند. در نتیجه این دارو رگ های خونی را شل می کند که باعث کاهش فشار خون و افزایش خون و اکسیژن به قلب می شود.

رامیپریل برای چه مواردی استفاده می شود؟

رامیپریل دارویی است که به طور گسترده برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می شود. همچنین پس از حمله قلبی نیز تجویز می شود. این دارو به جلوگیری از سکته های بعدی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. همچنین اگر آن را برای نارسایی قلبی یا بعد از حمله قلبی مصرف می کنید، بقای شما را بهبود می بخشد. این کار با گشاد کردن رگ‌های خونی شما کار می‌کند و قلب شما را راحت‌تر می‌کند تا خون را به اطراف بدن شما پمپاژ کند.

این دارو به صورت قرص، کپسول و شربت در دسترس است. رامی پریل همراه با داروی فشار خون دیگری به نام فلودیپین نیز موجود است. این داروی ترکیبی با نام تجاری تریاپین نامیده می شود.

نکات کلیدی هنگام مصرف رامیپریل

  • رامیپریل در عرض چند ساعت شروع به اثر می کند، اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثر کامل داشته باشد.
  • اولین دوز این دارو شاید باعث سرگیجه شما شود، بنابراین بهتر است آن را قبل از خواب مصرف کنید. پس از اولین دوز، اگر احساس سرگیجه ندارید، می توانید آن را در هر زمانی از روز مصرف کنید. سعی کنید آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.
  • برخی افراد با استفاده از این دارو دچار سرفه های خشک و گزگز می شوند. اگر این اتفاق بیفتد پزشک به شما توصیه می کند که دارو را تغییر دهید.
  • اگر اسهال شدید دارید یا به بیماری معده دچار هستید (استفراغ) به پزشک خود اطلاع دهید. شاید لازم باشد مصرف دارو را برای مدتی متوقف کنید تا زمانی که احساس بهتری کنید.
  • نوشیدن الکل می تواند اثر رامیپریل را افزایش دهد، به طوری که فشار خون شما را بیش از حد کاهش می دهد، که می تواند باعث احساس سرگیجه یا سبکی سر شود. بهتر است تا زمانی که متوجه نشدید که رامیپریل چه تأثیری روی شما می گذارد، الکل ننوشید.

رامیپریل

چه کسانی می توانند رامیپریل مصرف کنند؟

  1. اکثر بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر می توانند این دارو را مصرف کنند.
  2. اگر دیابت دارید، قند خون (گلوکز) خود را بیشتر چک کنید، به ویژه در چند هفته اول. این به این دلیل است که رامیپریل می تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

چه کسانی نمی توانند رامیپریل مصرف کنند؟

این دارو برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای شما، در صورت داشتن شرایط زیر با پزشک مشورت کنید:

  • تا به حال به رامیپریل یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشید
  • در حال تلاش برای باردار شدن هستید، قبلا باردار هستید یا در حال شیردهی هستید
  • دیالیز یا هر نوع فیلتراسیون خون دیگری دارید
  • مشکلات قلبی، کبدی یا کلیوی دارید
  • فشار خون ناپایدار یا پایین دارید
  • دیابت دارید
  • قرار است یک عمل جراحی یا بیهوشی عمومی انجام دهید
  • اخیراً اسهال یا استفراغ داشته اید
  • رژیم کم نمک دارید
  • قرار است برای کاهش حساسیت شما به نیش حشرات، درمان حساسیت زدایی انجام شود
  • داشتن یک مشکل خونی مانند کاهش تعداد گلبول های سفید خون (نوتروپنی یا آگرانولوسیتوز)

چگونه باید رامیپریل مصرف کنم؟

رامیپریل را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی نسخه خود را دنبال کنید. پزشک گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر می دهد. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. رامیپریل را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. قرص را به طور کامل قورت دهید.

اگر استفراغ یا اسهال مداوم دارید، یا اگر بیش از حد معمول عرق می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. هنگام مصرف این دارو می توانید به راحتی دچار کم آبی بدن شوید. این می تواند منجر به فشار خون بسیار پایین، اختلالات الکترولیت یا نارسایی کلیه شود.

فشار خون شما باید مرتباً بررسی شود و ممکن است برای بررسی سطح پتاسیم خود به آزمایش خون مکرر نیاز داشته باشید. در طول مصرف این دارو، هر روز مقدار زیادی آب بنوشید. اگر نیاز به جراحی دارید، از قبل به جراح بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

اگر برای فشار خون بالا تحت درمان هستید، حتی اگر احساس خوبی دارید به استفاده از این دارو ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب علائمی ندارد. ممکن است لازم باشد تا آخر عمر از داروهای فشار خون استفاده کنید.

عوارض جانبی رامیپریل

مانند همه داروها، رامیپریل می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند، اما بسیاری از افراد هیچ عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جزئی دارند. عوارض جانبی اغلب با عادت کردن بدن به دارو بهبود می یابند.

عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی رایج رامیپریل در ۱ نفر از ۱۰۰ نفر رخ می دهد:

  • سرفه خشک و گزگز که بهتر نمی شود
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر، به خصوص زمانی که به سرعت بلند می شوید یا می نشینید
  • سردرد
  • اسهال
  • بیمار بودن (استفراغ)
  • بثورات پوستی خفیف
  • تاری دید

عوارض جانبی جدی

این اثرات به ندرت اتفاق می افتند، اما برخی از افراد پس از مصرف رامیپریل عوارض جانبی جدی دارند.

  • سفیدی چشمان شما زرد می شود، یا پوست شما زرد می شود، اگرچه این ممکن است در پوست قهوه ای یا سیاه کمتر آشکار باشد – این می تواند نشانه ای از مشکلات کبدی باشد.
  • شما رنگ پریده تر از حد معمول هستید، احساس خستگی، ضعف یا سرگیجه می کنید، علائمی از خونریزی دارید (مانند خونریزی از لثه ها و کبودی راحت تر از حد معمول)، گلو درد، درجه حرارت بالا، یا راحت تر عفونت می کنید. اینها می توانند نشانه های اختلال خون یا مغز استخوان باشند.
  • معده درد شدید دارید – این می تواند نشانه التهاب پانکراس (پانکراتیت حاد) باشد.
  • مچ پا ورم کرده یا خون در ادرار خود دارید یا اصلا ادرار نمی کنید – اینها می تواند نشانه مشکلات کلیوی باشد.

بارداری، شیردهی و باروری در حین مصرف رامیپریل

رامیپریل و بارداری

این دارو در بارداری توصیه نمی شود. این می تواند بر کلیه های کودک شما تأثیر بگذارد، به خصوص اگر در سه ماهه دوم و سوم بارداری مصرف شود. این می تواند منجر به آسیب طولانی مدت به کلیه های کودک شما شود.

اگر در حال حاضر باردار هستید، مصرف رامیپریل را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود صحبت کنید. معمولاً پزشک شما می‌تواند داروی دیگری را تجویز کند که مصرف آن در بارداری بی‌خطر باشد. رامیپریل باید حداکثر تا هفته ۱۲ بارداری قطع شود.

اگر از این دارو استفاده می کنید، از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید و با پزشک عمومی، متخصص بارداری (متخصص زنان و زایمان) یا پزشک بیمارستان، بارداری را به دقت برنامه ریزی کنید. آنها می خواهند قبل از بارداری وضعیت پزشکی و داروی شما را بررسی کنند.

اکثر زنان قبل از باردار شدن مصرف رامیپریل را قطع می کنند، اما برخی ممکن است تا زمانی که تست بارداری مثبت شود ادامه دهند و سپس قطع کنند. پزشک شما بر اساس وضعیت پزشکی شما و خطرات و مزایای رامیپریل، بهترین گزینه را برای شما توضیح خواهد داد.

رامیپریل و شیردهی

ممکن است مصرف رامیپریل در دوران شیردهی مشکلی نداشته باشد، اما ابتدا با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. اگر نوزادتان نارس به دنیا آمد بهتر است رامیپریل مصرف نکنید، اما پزشک در تصمیم گیری به شما کمک خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که چه مقدار رامیپریل وارد شیر مادر می شود، اما احتمالاً مقدار کمی باشد. بعید است که عوارض جانبی در کودک شما ایجاد کند. با این حال، خطر بسیار کمی وجود دارد که فشار خون کودک شما را نیز کاهش دهد. پزشک ممکن است داروی دیگری را برای شما در دوران شیردهی توصیه کند.

اگر متوجه شدید که کودکتان مثل همیشه خوب غذا نمی‌خورد، به‌طور غیرمعمول خواب‌آلود به نظر می‌رسد، بسیار رنگ پریده‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد، یا اگر نگرانی دیگری در مورد کودکتان دارید، در اسرع وقت با پزشک، ماما یا پزشک خود صحبت کنید.

رامیپریل و باروری

شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد مصرف رامیپریل باعث کاهش باروری در مردان یا زنان می شود. اما اگر قصد بارداری دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید زیرا این دارو در بارداری توصیه نمی شود.