راههای درمان کنترل وزن چیست

چاقی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله رژیم غذایی، سبک زندگی کم تحرک، عوامل ژنتیکی، مشکلات وضعیت سلامتی یا استفاده از برخی داروها. کنترل وزن یک مقوله کوتاه مدت نیست. کاهش وزن باید تدریجی باشد و برای جلوگیری از افزایش مجدد وزن، نیاز به پیگیری دقیق است؛ که بر تغییر تغذیه، رفتار و سبک زندگی و عادات غذایی و ورزشی شما تمرکز دارد.
راه‌های درمان کنترل وزن چیست؟
مدیریت وزن بخش بزرگی از سلامتی شماست. وقتی اضافه وزن دارید یا چاق هستید، در معرض خطر بیماری‌های جسمانی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا (فشار خون بالا) و دیابت هستید. کنترل وزن بدن اغلب از طریق یک رژیم غذایی سالم و ورزش قابل دستیابی است.

کنترل وزن چیست؟
کنترل وزن اصطلاحی است که برای بحث در مورد مدیریت و حفظ وزن متعادل در یک بدن سالم استفاده می شود. داشتن وزن متعادل می تواند برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. روش سنتی محاسبه این وزن با شاخص توده بدنی (BMI) است. BMI از قد و وزن شما برای تعیین میزان وزن ایده آل شما استفاده می کند. این عدد می تواند متفاوت باشد، اما به طور معمول، اگر BMI بیش از ۳۰ باشد، چاق مح..

چاقی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله رژیم غذایی، سبک زندگی کم تحرک، عوامل ژنتیکی، مشکلات وضعیت سلامتی یا استفاده از برخی داروها. کنترل وزن یک مقوله کوتاه مدت نیست. کاهش وزن باید تدریجی باشد و برای جلوگیری از افزایش مجدد وزن، نیاز به پیگیری دقیق است؛ که بر تغییر تغذیه، رفتار و سبک زندگی و عادات غذایی و ورزشی شما تمرکز دارد.

راه‌های درمان کنترل وزن چیست؟

مدیریت وزن بخش بزرگی از سلامتی شماست. وقتی اضافه وزن دارید یا چاق هستید، در معرض خطر بیماری‌های جسمانی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا (فشار خون بالا) و دیابت هستید. کنترل وزن بدن اغلب از طریق یک رژیم غذایی سالم و ورزش قابل دستیابی است.

کنترل وزن چیست؟

کنترل وزن اصطلاحی است که برای بحث در مورد مدیریت و حفظ وزن متعادل در یک بدن سالم استفاده می شود. داشتن وزن متعادل می تواند برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. روش سنتی محاسبه این وزن با شاخص توده بدنی (BMI) است. BMI از قد و وزن شما برای تعیین میزان وزن ایده آل شما استفاده می کند. این عدد می تواند متفاوت باشد، اما به طور معمول، اگر BMI بیش از ۳۰ باشد، چاق محسوب می شوید.

خط کمر شما نیز می تواند نشانه کنترل وزن شما باشد. برای یک زن، اندازه دور کمر سالم باید کمتر از ۳۵ اینچ باشد؛ و برای یک مرد باید کمتر از ۴۰ اینچ باشد. این اندازه گیری دور کمر شما نامیده می شود.

هنگام صحبت در مورد دور کمر، خوب است که در مورد شکل بدن نیز صحبت کنید. فرم‌های بدن افراد متفاوت است. برخی مانند ساعت شنی هستند و شانه‌ها و باسن‌هایشان هم اندازه است اما کمر کوچک‌تری دارند. برخی از گلابی شکل هستند، با اندازه های کوچکتر در بالا و بزرگتر در پایین. اگر کمری سیبی شکل دارید، چربی بیشتری در داخل و اطراف اندام‌های شکم خود حمل می‌کنید. وجود این چربی اضافی در شکم می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی را که با چاقی مرتبط هستند افزایش دهد.

علائم و علل اضافه وزن

چرا چاقی اتفاق می افتد؟

چاقی زمانی اتفاق می افتد که کالری دریافتی شما بیشتر از مقدار انرژی است که در روز می‌سوزانید. به غذایی که می‌خورید به عنوان سوخت فکر کنید. این سوخت برای انرژی دادن به شما است و همانطور که در طول روز حرکت می کنید، این سوخت را می‌سوزانید. با این حال، اگر بیش از حد سوخت مصرف کنید، سوخت نمی سوزد. یلکه تنها در بدن انباشته می‌شود و به هدف خود عمل نمی کند.

دلایل زیادی می‌تواند برای پیدایش افزایش وزن وجود داشته باشد، و اغلب بیش از یک دلیل است. برخی از این عوامل عبارتند از

  • عوامل محیطی: رفتارهای مربوط به سبک زندگی، مانند آنچه می‌خورید و میزان تحرکی که به طور متوسط در یک روز دارید، می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد.
  • عوامل روانی: تغذیه شما می‌تواند با احساساتتان مرتبط باشد. جنبه عاطفی غذا می تواند در افسردگی، اضطراب و کسالت، به پرخوری منجر شود. پرخوری زمانی است که مقدار زیادی غذا را در یک زمان می خورید، در حالی که احساس می کنید کنترلی بر میزان غذای خود ندارید و در نهایت به کنترل وزن مناسب خود دست نمی‌یابید.
  • عوامل ژنتیکی و محیطی: چاقی می تواند در خانواده شما ایجاد شود. این بدان معناست که اگر اعضای خانواده شما دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، احتمالا خطر ابتلای به آن افزایش می‌یابد. مشخص نیست که آیا این به ژنتیک و یا سبک زندگی (رژیم غذایی و ورزش) شما مربوط می‌شود که در طول نسل‌ها منتقل شده است. با این حال، بسیاری از افرادی از اعضای یک خانواده دارای اضافه وزن هستند، خودشان اضافه وزن ندارند.
  • شرایط پزشکی: گاهی اوقات، یک بیماری و یا یک دارو می‌تواند متابولیسم بدن (توانایی سوزاندن کالری به انرژی) را کاهش دهد و در نتیجه ممکن است باعث عدم کنترل وزن و چاقی شود. داروهایی مانند استروئیدها و داروهای ضد افسردگی می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند. اینگونه شرایط پزشکی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • هیپو هیدروئیدیسم.
  • سندرم کوشینگ
  • افسردگی.
  • مشکلات عصبی خاص

مدیریت و کنترل وزن

کنترل وزن یک امر کوتاه مدت نیست – شما باید در درازمدت در مورد راه‌هایی برای کنترل وزن و ایجاد تغییرات در سبک زندگی خود فکر کنید. کاهش وزن باید تدریجی باشد و برای جلوگیری از افزایش مجدد وزن، نیاز به پیگیری دقیق است. تغییر تغذیه، رفتار و سبک زندگی تنها راه ایجاد تغییرات طولانی مدت در وزن شماست. این تغییرات بر تغییرات در عادات غذایی و ورزشی شما تمرکز دارد.

چند راه برای تغییر سبک زندگی که به شما در کنترل وزن کمک می کند عبارتند از:

  • یادگیری در مورد تغذیه.
  • عادات غذایی خود را تغییر دهید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • تغییر طرز فکر در مورد غذا خوردن
  • پیوستن به برنامه کاهش وزن
  • ایجاد سیستم های پشتیبانی
  • پیروی از هر گونه درمان دارویی که توسط پزشک شما تجویز شده است.

کلیدهای کنترل وزن شامل ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند افزایش سطح ورزش و فعالیت است. فعالیت بدنی یا نوعی ورزش را پیدا کنید که از آن لذت می برید. چه این یک کلاس رقص باشد یا پیاده روی طولانی، تفریح ​​به شما کمک می‌کند تا در مسافت طولانی کنترل وزن با انگیزه بمانید.

شروع یک برنامه کنترل وزن

پیدا کردن یک متخصص که در کمک به کنترل وزن و ایجاد تغییرات در سبک زندگی برای کاهش وزن تجربه داشته باشد، می‌تواند کمک‌کننده باشد. ایجاد رابطه با متخصص به بهبود شانس موفقیت شما در بلندمدت کمک می کند، به نحوی که به شما کمک کند تا بهترین برنامه را برای خود تعیین کنید، روند خود را زیر نظر داشته باشید و در این راه به شما مشاوره و پشتیبانی ارائه دهد.

رویکردها و برنامه های مختلف برای افراد به صورت متفاوتی عمل می‌کند، بنابراین مهم است که سعی کنید ناامید نشوید و تا زمانی که روند مفیدی را برای هدف خود بیابید، به تلاش خود ادامه دهید. مراقب اطلاعات غلط آنلاین و کلینیک‌های کاهش وزن مشکوک باشید. آنها هیچ جادویی نمی‌توانند انجام دهند. کاهش وزن نیازمند تلاش منظم و کار سخت است و حفظ آن مستلزم برنامه ای است که در درازمدت پایدار باشد.

تعیین هدف کنترل وزن

تعیین هدف کنترل وزن بسیار مهم است. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، کاهش ۵ درصد وزن بدن یک هدف اولیه معقول کاهش وزن است. در درازمدت، از دست دادن بیش از ۱۵ درصد وزن بدن و ماندن در این وزن نتیجه بسیار خوبی است. با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی کم کردن ۵ درصد از وزن بدن شما کمک مهمی به سلامتی شماست، بنابراین اگرچه هدف نهایی کاهش وزن برای شما ممکن است بیشتر از این باشد، اگر در ابتدا نتوانستید بیش از این وزن کم کنید، ناامید نشوید.

تغییر سبک زندگی جهت کنترل وزن

برنامه هایی که به شما کمک می کنند تا سبک زندگی خود را تغییر دهید معمولا توسط روانشناسان، متخصصان تغذیه یا سایر متخصصان تعیین می‌شوند. اهداف تغییر سبک زندگی کمک به شما در تغییر عادات غذایی، فعال تر شدن و آگاهی بیشتر از میزان غذا خوردن و ورزش کردن است و به شما کمک می‌کند تا انتخاب های سالم تری داشته باشید.

این رویکرد کنترل وزن را می توان به چهار بخش تقسیم کرد:

  • محرک هایی که شما را به خوردن میل می کند
  • خوردن
  • تعیین اهداف و استفاده از پاداش
  • ادغام زمان کم تحرک (غیر فعال) و زمان فعال بیشتر در روز

محرک‌های خوردن – تعیین اینکه چه چیزی شما را به خوردن تحریک می‌کند، مستلزم این است که بدانید چه غذاهایی می‌خورید و کجا و چه زمانی آنها را می‌خورید. برای این منظور، چند روز از هر چیزی که می خورید، مکان هایی که می خورید، دفعات غذا خوردن و احساساتی که هنگام غذا خوردن داشتید، یادداشت برداری کنید.

برای برخی از افراد، محرک مربوط به زمان خاصی از روز یا شب است. برای دیگران، محرک مربوط به مکان یا فعالیت خاصی است، مانند نشستن پشت میز کار یا رانندگی از کنار یک فروشگاه فست فود مورد علاقه.

غذا خوردن – می‌توانید عادات غذایی خود را تغییر دهید. راه‌های زیادی برای کنترل وزن وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید:

  • از بشقاب کوچکتری برای غذا استفاده کنید.
  • تلاش آگاهانه ای داشته باشید تا آهسته تر غذا بخورید.
  • میان وعده‌های سالم (مانند سبزیجات خام خرد شده، میوه‌ها و آجیل) را در صورت گرسنه شدن در بین وعده‌های غذایی داشته باشید.

انواع غذاهایی که به طور منظم می خوریم با افزایش یا کاهش وزن در طول زمان مرتبط است. غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و ماست با کاهش وزن مرتبط هستند، در حالی که غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و گوشت قرمز یا فرآوری شده با افزایش وزن مرتبط هستند. نوشیدنی های حاوی فروکتوز بالا، چربی های ترانس و غذاهای بسیار فرآوری شده به ویژه برای سلامتی و کنترل وزن یک بدن سالم مضر هستند.

تعیین اهداف و استفاده از پاداش – پاداش دادن به خود برای رفتارهای غذایی خوب می تواند به شما در ایجاد عادات بهتر کمک کند. ایده این نیست که به کنترل وزن پاداش دهید، بلکه به خودتان برای تغییر رفتارهای ناسالم به رفتارهای سالم پاداش دهید.

از غذا به عنوان پاداش استفاده نکنید. برای برخی از افراد جوایز پولی (مثلاً خرید یک لباس جدید)، مراقبت شخصی (مثلاً کوتاه کردن مو، مانیکور یا ماساژ) یا فعالیت‌های اوقات فراغت (مثلاً تماشای یک برنامه تلویزیونی مورد علاقه یا انجام یک بازی) به خوبی عمل می‌کند.

کدام رژیم غذایی برای کنترل وزن بهتر است؟

مطالعاتی که انواع مختلف رژیم‌های‌ غذایی را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، هنوز «بهترین» رژیم کاهش وزن را برای همه افراد پیدا نکرده‌اند. با این حال، پایبند بودن به یک رژیم غذایی مناسب به کنترل وزن کمک می کند. پیروی از یک رژیم غذایی بسیار محدود ممکن است به کاهش وزن سریع کمک کند، اما به محض اینکه رژیم را متوقف کنید، بازگشت به وزن قبلی به راحتی صورت می‌گیرد. بنابراین، این مهم است که برنامه غذایی را انتخاب کنید که شامل غذاهای مورد علاقه شما باشد.

نوشته راههای درمان کنترل وزن چیست اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.