راه های افزایش قد

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
یکی از مسائلی که شاید بر اعتماد به نفس ما تاثیر بگذارد کوتاهی قد می باشد. بسیاری از افراد از قد خود راضی نیستند و این مسئله در روند زندگیشان تاثیرات منفی گذاشته است. به همین دلیل برای بسیاری اهمیت دارد که قد بلندتری داشته باشند. اما این کار آیا ممکن است؟ در مقاله امروز به بررسی کوتاهی قد و عوامل موثر در افزایش قد می پردازیم.
عوامل موثر در قد: قد هر فرد با توجه به ژنتیک و عوامل محیطی می تواند دستخوش تغییر شود. برخی نژادها قد بلندتری دارند و برخی کوتاه تر. حتی قد پدر و مادر می تواند بر قد کودک تاثیرگذار باشد. در نقطه مقابل عوامل ژنتیک، عوامل محیطی مانند تغذیه و سطح فعالیت های فرد نیز می توانند بر رشد قد تاثیرگذار باشد. اما این عوامل تا چه سنی می توانند تاثیرگذار باشند و باعث بلند قدی ما شوند؟
تا چه زمانی قد ما رشد می کند؟ تا زمان بلوغ بدن ما رشد طولی دارد و پس از آن رشد طولی بدن قطع می شود. حتما در میان کودکان اطراف خود دیده اید که تا رسیدن به سن بلوغ قدشان به چه سرعتی رشد می کند و پس از بلوغ این رشد متوقف می شود. بیشترین دوره رشد قد تا سن بلوغ است. دوران بلوغ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

یکی از مسائلی که شاید بر اعتماد به نفس ما تاثیر بگذارد کوتاهی قد می باشد. بسیاری از افراد از قد خود راضی نیستند و این مسئله در روند زندگیشان تاثیرات منفی گذاشته است. به همین دلیل برای بسیاری اهمیت دارد که قد بلندتری داشته باشند. اما این کار آیا ممکن است؟ در مقاله امروز به بررسی کوتاهی قد و عوامل موثر در افزایش قد می پردازیم.

عوامل موثر در قد:

قد هر فرد با توجه به ژنتیک و عوامل محیطی می تواند دستخوش تغییر شود. برخی نژادها قد بلندتری دارند و برخی کوتاه تر. حتی قد پدر و مادر می تواند بر قد کودک تاثیرگذار باشد. در نقطه مقابل عوامل ژنتیک، عوامل محیطی مانند تغذیه و سطح فعالیت های فرد نیز می توانند بر رشد قد تاثیرگذار باشد. اما این عوامل تا چه سنی می توانند تاثیرگذار باشند و باعث بلند قدی ما شوند؟

تا چه زمانی قد ما رشد می کند؟

تا زمان بلوغ بدن ما رشد طولی دارد و پس از آن رشد طولی بدن قطع می شود. حتما در میان کودکان اطراف خود دیده اید که تا رسیدن به سن بلوغ قدشان به چه سرعتی رشد می کند و پس از بلوغ این رشد متوقف می شود. بیشترین دوره رشد قد تا سن بلوغ است. دوران بلوغ چند سال می تواند طول بکشد و در این چند سال رشد ادامه دارد اما وقتی بلوغ متوقف شد رشد قد نیز قطع می گردد. ممکن است پس از بلوغ چند سانت افزایش قد در برخی به چشم بخورد اما این مقدار کاملا مشخص نیست و بسیار به ندرت اتفاق می افتد.

افزایش قد

چه کارهایی می توانیم برای افزایش قد انجام دهیم؟

برای اینکه قد تا سن بلوغ نهایت رشد خود را داشته باشد راه هایی وجود دارد که به آنها می پردازیم.

بهره گیری از تغذیه سالم:

داشتن یک رژیم کامل که مواد لازم را برای رشد در اختیار بدن قرار دهد از عوامل مهم در افزایش قد می باشد. برخی از مواد مغذی برای رشد قد ما بسیار لازم می باشند. ویتامین دی، روی و کلسیم از آن جمله اند. ویتامین D برای رشد و سلامت استخوان ها بسیار ضروری می باشد. کلسیم نیز برای رشد و استحکام استخوان ها لازم است، روی نیز برای ادامه رشد مورد نیاز است و در صورت کمبود رشد را متوقف می کند. در کنار این موارد سایر مواد غذایی همچون کربوهیدرات ها، پروتئین و انواع ویتامین ها برای افزایش قد لازم می باشند و باید با یک رژیم کامل آنها را به بدن رساند.

ورزش منظم:

فعالیت فیزیکی و ورزش برای افزایش قد بسیار مهم است. ورزش حتی می تواند پس از دوره بلوغ به افزایش قد شما یاری رساند. دلیل تاثیر ورزش در این است که فعالیت فیزیکی باعث می شود شما برای جذب مواد غذایی تحریک شوید و با افزایش مصرف مواد غذایی خصوصا نوع مفید بدن رشد بهتری را تجربه می کند. از طرفی ورزش بر تحریک هورمون های رشد به صورت مستقیم اثر می گذارد و باعث می شود رشد قد افزایش یابد. برخی ورزش ها برای افزایش قد توصیه می شوند که عبارتند از بارفیکس، شنا، حرکات کششی، طناب بازی و… این ورزش ها باعث کشش بدن می شوند و به رشد قد یاری می رسانند.

نوشیدن آب کافی:

نوشیدن آب کافی باعث می شود مواد سمی راحت تر از بدن خارج شوند، متابولیسم بهبود یابد و هضم غذا راحت تر شود. به همین دلیل توصیه می شود روزانه ۸ لیوان آب نوشیده شود تا زمینه مناسب برای افزایش قد فراهم شود.

خواب کافی:

یکی از مهم ترین عوامل بر افزایش قد داشتن خواب کافی می باشد. پژوهش ها نشان می دهند برای داشتن رشد مناسب قدی، نوجوانان در حال رشد به حداقل ۸ ساعت خواب نیاز دارند. خواب از این جهت مهم است که در هنگام خواب است که بدن رشد می کند و بافت نو برای بدن تولید می شود. مغز در در حالت چرخه عمیق خواب، هورمون رشد ترشح می کند و به همین دلیل کمبود خواب بر کاهش این هورمون و کوتاه قدی منجر می شود. بنابراین لازم است بر اهمیت خواب توجه ویژه ای داشته باشید و تمام عوامل را برای خواب راحت کودک و نوجوان خود فراهم آورید.

افزایش قد

صاف بنشینید:

یکی از مسائلی که بر کوتاهی قد تاثیر دارد قوز کردن است. بسیاری از افراد عادت دارند هنگام کار یا استفاده از موبایل و بسیاری فعالیت های دیگر قوز کنند. این مسئله به خمیده شدن ستون فقرات می انجامد و در دراز مدت باعث می شود فرد کوتاه تر ازحد معمول دیده شود. برای رفع این عادت تمرین های کششی زیادی وجود دارد و همچنین می توان از کمربندهای مخصوص استفاده کرد. بهترین کار این است به صاف نشستن عادت کنیم تا از فرم گرفتن نامناسب بدن جلوگیری کرده باشیم.

سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید:

زمانیکه سیستم ایمنی بدن شما قویتر است در مبارزه با بیماری ها نیز بهتر رفتار می کند و از تاثیر بیماری ها در کاهش قد جلوگیری می کند. به همین دلیل توصیه می شود سیستم ایمنی بدن را با رژیم های غذایی مناسب تقویت نمایید.

از مصرف برخی مواد خودداری نمایید:

برخی مواد همچون مواد مخدر و الکل می توانند عاملی بازدارنده برای رشد قد باشند. استروئید نیز عاملی در کاهش رشد قد می باشد. این ماده در داروهای آسم به میزان کمی وجود دارد اما تحقیقات نشان داده اند که همین مقدار نیز در کاهش رشد قد کودکان و نوجوانان موثر بوده است. کافئین نیز با اختلال در خواب می تواند در روند رشد اختلال ایجاد کند و به همین دلیل برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود.

با پزشک مشورت کنید:

اگر به صورت ژنتیکی با مشکل قد در خانواده مواجه بوده اید با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند شرایط بدنی فرزند شما را بسنجد و با استفاده از مکمل های مناسب و تجویزهای دیگر به رشد قد کودک شما یاری رساند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • تاثیر ال آرژنین بر افزایش قد

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]