رزماری چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
رزماری را اِکلیل کوهی نیز می نامند. این گیاه بسیار معطر و خوشبو است و برگ های سوزنی و همیشه سبز دارد. رزماری در مناطق مدیترانه به وفور یافت می گردد. این گیاه حاوی روغنی ضروری برای بدن است که باعث افزایش و زنده ماندن حافظه می شود و در زمان یونان باستان از آن به وفور استفاده می شده است. از رزماری به شکل های مختلفی مانند چای، پودر، عصاره و روغن می توان استفاده نمود و از خواص بی نظیر آن برای بدن استفاده کرد.
خواص رزماری برای بدن رزماری حاوی روغن ها، فنولیک دیترپن ها و فنولیک اسیدها می باشد. این گیاه نقش مهمی در بهبود خلق و خو، تسکین درد، کاهش التهاب و موارد دیگر دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.
تقویت کننده سیستم ایمنی بدن رزماری به دلیل وجود ترکیبات فعال خاص خود نقش ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد سرطان دارد. در رزماری، رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولینیک اسید و کارنوزول موجود است که این ترکیب پس از دستگاه ایمنی بدن می تواند همانند یک سد دفاعی برای بدن عمل کند. رزماری می تواند به خوبی با بیماری های مختلف و عوامل بیماری زا مقابله کند.
کمک به تقویت حافظه در ت..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

رزماری را اِکلیل کوهی نیز می نامند. این گیاه بسیار معطر و خوشبو است و برگ های سوزنی و همیشه سبز دارد. رزماری در مناطق مدیترانه به وفور یافت می گردد. این گیاه حاوی روغنی ضروری برای بدن است که باعث افزایش و زنده ماندن حافظه می شود و در زمان یونان باستان از آن به وفور استفاده می شده است. از رزماری به شکل های مختلفی مانند چای، پودر، عصاره و روغن می توان استفاده نمود و از خواص بی نظیر آن برای بدن استفاده کرد.

خواص رزماری برای بدن

رزماری حاوی روغن ها، فنولیک دیترپن ها و فنولیک اسیدها می باشد. این گیاه نقش مهمی در بهبود خلق و خو، تسکین درد، کاهش التهاب و موارد دیگر دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

رزماری به دلیل وجود ترکیبات فعال خاص خود نقش ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد سرطان دارد. در رزماری، رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولینیک اسید و کارنوزول موجود است که این ترکیب پس از دستگاه ایمنی بدن می تواند همانند یک سد دفاعی برای بدن عمل کند. رزماری می تواند به خوبی با بیماری های مختلف و عوامل بیماری زا مقابله کند.

کمک به تقویت حافظه

در تحقیقات انجام شده بر روی رزماری از خواص تقویت کننده قدرت شناختی فرد، یاد شده است. استفاده از رزماری می تواند باعث افزایش تمرکز، تقویت حافظه و افزایش هوش شود. هنوز برای اثبات این مسئله تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما در همین مطالعات ابتدایی نقش رزماری بر افزایش سلامت حافظه نشان داده شده است.

رزماری

بهبود خلق و خو و کاهش استرس

استشمام رایحه رزماری می تواند باعث بهبود خلق و خو شود. بهبود حال روحی نقش مهمی در کاهش و کنترل استرس فرد دارد. افراد دارای استرس مزمن و یا دچار اختلال در تعادل هورمون های استرس، با مصرف رزماری می توانند استرس خود را کاهش دهند.

ضد باکتری

رزماری قادر است با عفونت های باکتریایی مانند عفونت معده به خوبی مقابله کند. این گیاه از رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری معده که می تواند باعث انواع زخم معده شود جلوگیری می کند. همچنین مصرف رزماری در جلوگیری از عفونت های استاف نیز بسیار موثر است.

تسکین دهنده درد

مصرف موضعی رزماری بر روی نقاطی از بدن که دچار درد هستند می تواند باعث تسکین آن ناحیه شود. رزماری به شکل خوراکی نیز می تواند برای تسکین نقاطی از بدن که دسترسی به آنها سخت است موثر باشد. از رزماری برای درمان میگرن بسیار استفاده می شود. به صورت موضعی مقداری از رزماری را روی گیجگاه می مالند و یا عطر رزماری را استشمام می کنند. این روش ها باعث کاهش علائم میگرن می گردد.

کمک به سم زدایی از بدن

رزماری خواص مدر دارد. رزماری میزان ادرار را افزایش می دهد و باعث دفع سموم بدن، عوامل بیماری زا، چربی اضافه و نمک ها توسط ادرار می شود. رزماری همچنین به روند بازسازی و سلامت کبد یاری می رساند، آن را سرعت می بخشد و از التهاب شدید کبد جلوگیری می نماید.

رزماری

کمک به درمان سرطان

مطالعات نشان داده اند کارنوزول موجود در رزماری در مبارزه با سرطان می تواند به بدن یاری رساند. تحقیقات بسیاری بر روی حیوانات انجام شده تا این مسئله به اثبات برسد. این مطالعات نشان داده اند روغن رزماری اثرات مفیدی در مبارزه بدن با سرطان های سینه، تخمدان، پانکراس، روده بزرگ، مثانه و پانکراس دارد. همچنین تحقیقات از تاثیر مهم این روغن بر جلوگیری از رشد تومور و گسترش سرطان کبد گزارش داده اند. هنوز تحقیقات زیادی برای اثبات این تاثیر بر روی انسان ها مورد نیاز است.

بهبود عملکرد دستگاه تنفسی

رزماری می تواند در تسکین اختلالات تنفسی عالی عمل کند. استفاده از این گیاه برای برطرف کردن گرفتگی بینی و قفسه سینه موثر است. همچنین سرفه، سرماخوردگی و گلودرد با استفاده از این گیاه بهبود می یابند و حساسیت تنفسی و سینوزیت نیز با استفاده از این گیاه قابل درمان است.

کمک به مبارزه با التهابات بدن

در رزماری دو ماده کارنوزیک اسید و کارنوزول وجود دارند که هر دو ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند. این دو ماده می توانند التهاب عروق خونی، مفاصل و عضلات را کاهش دهند. این خاصیت رزماری آن را درمانی مناسب برای بیماری هایی نظیر ورم مفاصل، فشار خون بالا، نقرس و جراحات ناشی از جراحی ها نموده است. برای استفاده از این ویژگی رزماری، مصرف موضعی و دهانی این گیاه توصیه می گردد.

بهبود سلامت پوست

رزماری خواص ضد پیری برای پوست دارد و از طرفی به تسکین التهاب ناشی از جوش و اکنه یاری می رساند.

رزماری

عوارض جانبی مصرف رزماری

  • روغن رزماری بسیار قوی است و نباید آن را به شکل خوراکی مصرف کرد.
  • اگر به گیاهان خانواده نعناعیان حساسیت دارید ممکن است به رزماری نیز حساسیت داشته باشید.
  • بهتر است روغن رزماری را با روغن دیگری مخلوط کرده و استفاده کنید زیرا رزماری غلیظ ممکن است باعث ایجاد درماتیت شود.
  • افراد مبتلا به صرع باید از مصرف این ماده خودداری کنند زیرا باعث تشدید حملات می شود.
  • زنان باردار و شیرده بهتر است از مصرف این ماده خودداری کنند. خوردن مقدار زیادی رزماری ممکن است باعث سقط جنین گردد.
  • روغن رزماری می تواند خطر خونریزی و کبودی را در افراد مبتلا به اختلالات خونی افزایش دهد. پس بهتر است از مصرف این گیاه خودداری نمایند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • با خواص گیاه مریم گلی آشنا شوید
  • حنا و خواص بی نظیر آن برای بدن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]