روغن گل یاسمن و خواص شگفت انگیز آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
روغن گل یاسمن از گلی به همین نام گرفته می شود. از این روغن صدها سال در بخش هایی از آسیا برای درمان افسردگی، استرس عاطفی، بی خوابی و افزایش میل جنسی استفاده می شده است. بررسی ها و تحقیقات نشان داده اند این روغن می تواند بر سیستم عصبی تاثیر مثبتی داشته باشد و از طریق آروماتراپی و یا نفوذ به پوست بر عوامل بیولوژیکی مانند دمای بدن، ضربان قلب، واکنش استرسی، فشار خون، میزان هوشیاری و … اثر بگذارد.
تاثیرات روغن گل یاسمن برای بدن از روغن گل یاسمن برای رفع بسیاری مشکلات بهره گرفته می شود. در ادامه با مهمترین تاثیرات این روغن آشنا خواهیم شد.
بهبود دهنده میل جنسی بسیاری این روغن را تحریک کننده میل جنسی می دانند و عطر اغوا کننده آن را دلیل این خاصیت بر می شمرند. در مطالعه انجام گرفته بر روی زنان بالغ و سالم نشان داده شد این روغن می تواند نشانه های فیزیکی برانگیختگی جنسی مانند دمای بدن، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، میزان تنفس و اشباع اکسیژن خون را بالا ببرد. این روغن علاوه بر افزایش برانگیختگی جنسی باعث بهبود خلق و خو نیز می گردد.
بهبود دهنده علائم PMS بررسی ها نشان م..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

روغن گل یاسمن از گلی به همین نام گرفته می شود. از این روغن صدها سال در بخش هایی از آسیا برای درمان افسردگی، استرس عاطفی، بی خوابی و افزایش میل جنسی استفاده می شده است. بررسی ها و تحقیقات نشان داده اند این روغن می تواند بر سیستم عصبی تاثیر مثبتی داشته باشد و از طریق آروماتراپی و یا نفوذ به پوست بر عوامل بیولوژیکی مانند دمای بدن، ضربان قلب، واکنش استرسی، فشار خون، میزان هوشیاری و … اثر بگذارد.

تاثیرات روغن گل یاسمن برای بدن

از روغن گل یاسمن برای رفع بسیاری مشکلات بهره گرفته می شود. در ادامه با مهمترین تاثیرات این روغن آشنا خواهیم شد.

بهبود دهنده میل جنسی

بسیاری این روغن را تحریک کننده میل جنسی می دانند و عطر اغوا کننده آن را دلیل این خاصیت بر می شمرند. در مطالعه انجام گرفته بر روی زنان بالغ و سالم نشان داده شد این روغن می تواند نشانه های فیزیکی برانگیختگی جنسی مانند دمای بدن، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، میزان تنفس و اشباع اکسیژن خون را بالا ببرد. این روغن علاوه بر افزایش برانگیختگی جنسی باعث بهبود خلق و خو نیز می گردد.

بهبود دهنده علائم PMS

بررسی ها نشان می دهند روغن گل یاسمن به دلیل داشتن افاتوژنز (از جمله ترکیبات گیاهی که ساختار فنلی مشابه استروژن دارد) به متعادل شدن سطح هورمون ها یاری می رساند. روغن گل یاسمن همچنین می تواند به تنظیم سیکل قاعدگی، تقویت رحم خانم ها و پاکسازی رحم یاری رساند و از جمله داروهای مفید برای دوران یائسگی و کاهش علائم پیش از قاعدگی می باشد. ماساژ روغن گل یاسمن بر روی پوست و یا بوییدن آن نیز در کاهش علائم پیش از قاعدگی بسیار کمک کننده است.

بهبود افسردگی و اضطراب

تحقیقات حاکی از این هستند که استفاده از روغن گل یاسمن به صورت آروماتراپی یا ماساژ بر روی پوست می تواند باعث بهبود خلق و خو شود. این روغن اثر فعال کننده و تحریک کننده برای مغز دارد و سطح انرژی را در فرد بالا می برد.

روغن گل یاسمن

بهبود دهنده ایمنی بدن

برخی معتقدند روغن گل یاسمن خواص آنتی بیوتیک، ضد قارچ و ضد ویروس دارد و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و با عفونت ها مبارزه نماید. از این روغن در طب سنتی کشورهای آسیایی نظیر چین و تایلند برای درمان هپاتیت، اختلالات تنفسی و پوستی، عفونت های داخلی سالها استفاده می شده است. مطالعات حیوانی نیز نشان می دهد به دلیل اینکه روغن گل یاسمن دارای oleuropein، یک گلیکوئید سایوئیدیدید است می تواند با عفونت های مضر مقابله نماید و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد.

تقویت کننده تمرکز

در مطالعه ای که بر روی ۴۰ نفر انجام شد مشخص گشت افرادی که در معرض این روغن قرار گرفتند نسبت به سایر افراد دارای تمرکز و انرژی بیشتری بودند. این روغن خواص تحریک کننده و هیجان آور دارد و با افزایش دادن دمای بدن، ضربان قلب و فعالیت مغزی به افزایش توانایی یادگیری یاری می رساند.

بهبود دهنده کیفیت خواب

روغن گل یاسمن آرامشبخش است و همانند یک مسکن باعث بهبود خواب می شود. این روغن در کنار اسطوخودوس می تواند باعث کاهش ضربان قلب و بهبود آرامش فرد گردد.

کاهش دهنده نشانه های پس از بارداری

این روغن می تواند نشانه های پس از بارداری مانند افسردگی، اضطراب، درد عضلانی و کاهش انرژی را بهبود بخشد. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان داده شد استنشاق این روغن باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی و واکنش های خلق و خوی فرد می شود. پژوهشگران در مرکز قدامی و مناطق خلفی سمت چپ مغز این افراد سطح بالاتری از فعالیت موج بتا را مشاهده نمودند که در واکنش های فشار و استرس و کنترل احساسات بسیار کمک می کند.

روغن گل یاسمن

چگونه از روغن گل یاسمن استفاده کنیم؟

این روغن را به سه طریق می توان استفاده کرد:

  • آن را تنها و موضعی بر روی پوست استفاده کنید. پیش از استفاده بهتر است حساسیت پوستی خود را با این روغن بسنجید.
  • به شکل رایحه درمانی از آن استفاده کنید. می توانید این روغن را ببویید یا چند قطره از آن را در دستگاه بخور بریزید و از رایحه آن لذت ببرید.
  • این روغن را با روغن های دیگر مانند روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و برای ماساژ از آن استفاده نمایید.

نکات مهم در استفاده از روغن گل یاسمن

  • این روغن عطر شدیدی دارد و ممکن است در برخی سردرد یا مشکلات پوستی ایجاد کند.
  • اگر در دوره بارداری یا شیردهی هستید پیش از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف این روغن به شکل خوراکی خودداری نمایید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • روغن بادام تلخ چه فوایدی برای بدن دارد؟
  • با خواص روغن نعناع آشنا شوید
  • با روغن ذرت و فواید آن آشنا شوید

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]