رژیم غذایی لوپوس؛ غذاهای مفید و مضر برای این بیماری

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بیماری لوپوس به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن رخ می دهد و یک بیماری خود ایمنی مزمن است. در نتیجه این بیماری، تورم، التهاب، آسیب دیدگی مفاصل و اندام های بدن مانند قلب، پوست و کلیه ها رخ می دهد. این بیماری با دارو قابل درمان است اما رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل آن دارد. رژیم غذایی لوپوس در واقع به مواد غذایی مفید برای این بیماری اشاره دارد که به کنترل علائم کمک می کنند. در ادامه با این مواد غذایی بیشتر آشنا می شوید.
مواد غذایی مفید در رژیم غذایی لوپوس رژیم غذایی لوپوس به مواد غذایی اشاره دارد که می توانند به بهبود و کنترل علائم این بیماری کمک کنند؛ هر چند این مواد غذایی بر روی همه افراد تاثیر مشابهی ندارند و زمان تاثیر آنها نیز می تواند روی افراد متفاوت باشد. در ادامه با مواد غذایی مفید در رژیم غذایی لوپوس آشنا می شوید:
میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان ها و پلی فنول موجود در میوه ها و سبزیجات به دلیل خواص ضد التهاب خود برای کنترل لوپوس می توانند مفید باشند. می توانید از اسفناج، هویج، کاهو، پرتقال، بلوبری و بسیاری مواد مفید دیگر در رژیم خود استفا..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بیماری لوپوس به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن رخ می دهد و یک بیماری خود ایمنی مزمن است. در نتیجه این بیماری، تورم، التهاب، آسیب دیدگی مفاصل و اندام های بدن مانند قلب، پوست و کلیه ها رخ می دهد. این بیماری با دارو قابل درمان است اما رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل آن دارد. رژیم غذایی لوپوس در واقع به مواد غذایی مفید برای این بیماری اشاره دارد که به کنترل علائم کمک می کنند. در ادامه با این مواد غذایی بیشتر آشنا می شوید.

مواد غذایی مفید در رژیم غذایی لوپوس

رژیم غذایی لوپوس به مواد غذایی اشاره دارد که می توانند به بهبود و کنترل علائم این بیماری کمک کنند؛ هر چند این مواد غذایی بر روی همه افراد تاثیر مشابهی ندارند و زمان تاثیر آنها نیز می تواند روی افراد متفاوت باشد. در ادامه با مواد غذایی مفید در رژیم غذایی لوپوس آشنا می شوید:

میوه ها و سبزیجات

آنتی اکسیدان ها و پلی فنول موجود در میوه ها و سبزیجات به دلیل خواص ضد التهاب خود برای کنترل لوپوس می توانند مفید باشند. می توانید از اسفناج، هویج، کاهو، پرتقال، بلوبری و بسیاری مواد مفید دیگر در رژیم خود استفاده کنید. در رژیم غذایی لوپوس باید هر روز حداقل ۵ سروینگ میوه و سبزی مصرف کنید. هر سروینگ شامل یک لیوان سبزی خام، نصف لیوان سبزی پخته و یک عدد میوه متوسط است.

غلات کامل

بهتر است افراد مبتلا به لوپوس در رژیم غذایی خود از غلات کامل به جای تصفیه شده استفاده کنند. جو، جو دوسر، کینوا و نان سبوس دار از جمله غلات کامل مناسب برای رژیم غذایی لوپوس هستند.

ماهی

از آنجا که ماهی های چرب مانند ساردین، سالمون و تن حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند در رژیم غذایی لوپوس استفاده از آنها توصیه می شود. EPA و DHA خواص ضد التهابی دارند و می توانند التهاب بدن را که باعث بیماریهای متعددی مانند آرتریت و بیماری های قلبی می شوند، کاهش دهند. توصیه می شود دو بار در هفته ماهی چرب خورده شود تا خواص ضد التهاب آن به بدن برسد.

اسید چرب امگا ۳ گیاهی

گردو، دانه برزک و … منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که آلفا- لینولنیک اسید (ALA) دارند. بدن این ماده را می تواند به EPA و DHAتبدیل کند. هر چند این تبدیل با کارایی پایینی صورت می گیرد اما می تواند خواص ضد التهابی امگا ۳ را به بدن برساند.

ماست و لبنیات

مطالعات حاکی از آنند که در ماست و محصولات لبنی باکتری سالم وجود دارد که می تواند در کاهش علائم لوپوس در بدن برخی افراد موثر باشد. بنابراین ماست و لبنیات نقش مهمی در رژیم غذایی لوپوس دارند.

رژیم غذایی لوپوس

مواد غذایی مضر در رژیم غذایی لوپوس

برخی از مواد غذایی که بهتر است در رژیم غذایی لوپوس استفاده نشوند به شرح زیرند:

سیر

سیر حاوی موادی مانند آجوئن، آلیسین و تیوسولفینات است. این مواد می توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند و باعث واکنش بدن در مبتلایان به لوپوس شوند. میزان کم سیر در وعده غذایی بی ضرر است اما باید مصرف آن محدود باشد.

سبزیجات نایت شید

سبزیجاتی مانند فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان و … از جمله سبزیجات نایت شید هستند که ممکن است در برخی افراد مبتلا به لوپوس باعث افزایش التهاب شوند. هر چند بنیاد لوپوس امریکا سندی در تایید این ادعا معرفی نمی کند، اما اگر با خوردن این مواد غذایی دچار تشدید علائم می شوید بهتر است آنها را از رژیم غذایی لوپوس خود حذف کنید.

آلفا آلفا

تحقیقاتی نشان داده اند جوانه آلفا آلفا یا یونجه می تواند علائم بیماری لوپوس را تشدید کند. در این جوانه ترکیبی به نام ال- کاناوانین وجود دارد که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود. تحقیقات همچنین نشان داده اند خوردن جوانه یونجه می تواند در افرادی که به لوپوس مبتلا نیستند باعث بروز سندرم شبه لوپوس شود یا لوپوس را در افراد مبتلا به بیماری غیر فعال آن، بیدار کند.

رژیم غذایی لوپوس

غذاهای فرآوری و تصفیه شده

بهتر است غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید و کنسروها که حاوی چربی، نمک و قند بالایی هستند از رژیم غذایی لوپوس حذف شوند. این غذاها می توانند باعث افزایش التهاب در بدن شوند و تشدید علائم لوپوس را در برخی به همراه داشته باشند.

نمک

استفاده از نمک بیش از حد خصوصا به افراد دارای بیماری های مزمن توصیه نمی شود. نمک می تواند فرد را در معرض ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی قرار دهد. بنابراین سعی کنید از حداقل نمک در رژیم غذایی لوپوس استفاده کنید.

الکل

نوشیدنی های الکی می توانند با داروهایی لوپوس تداخل ایجاد کنند. به طور مثال دارویی مانند پردنیزون و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی در صورت مصرف با الکل می توانند باعث خونریزی دستگاه گوارش شوند. همچنین داروی متوترکسات که در کبد متابولیزه می شود در صورت مصرف با الکل می تواند باعث افزایش خطر مشکلات کبدی غیر قابل بازگشت گردد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • بیماری لوپوس را بشناسید!
  • میاستنی گراویس؛ بیماری نادر عضلانی

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۱ میانگین: ۵]