زایمان طبیعی, مزایا و معایب آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
زایمان طبیعی یا زایمان واژن با قدمت ترین روش زایمان می باشد. یکی از مسائلی که دغدغه بسیاری از مادران برای تولد نوزاد خود است انتخاب بین زایمان طبیعی و سزارین می باشد. ایران از نظر آمار سزارین در رده دوم قرار دارد و شاید علت آن این باشد که مادران چندان با مزایای زایمان طبیعی آشنا نمی باشند. در مطلب پیش رو به معرفی این زایمان و مزایا و معایب آن می پردازیم تا شما با دید بازتری بتوانید نوع زایمان خود را انتخاب کنید.
شما می توانید جهت خرید مکمل بارداری از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
مزایای زایمان طبیعی زایمان طبیعی برای افرادی که دچار مشکلی نیستند و می توانند از پس تلاش های فیزیکی، روانی و درد به دنیا آوردن نوزاد برآیند روشی مناسب تر برای زایمان محسوب می شود. زایمان طبیعی مزایای بی شماری دارد از جمله:
کودک در لحظه واقعی تولد به دنیا می آید: سزارین طبیعی در واقع زمانی انجام می شود که کودک آماده تولد است. کودک در زمان دقیق لحظه تولد خود با فرستادن سیگنال ها و دردهایی به مادر، او را متوجه تولد خود می کند و تلاش مادر برای تولد او آغاز می شود.
مادر پ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

زایمان طبیعی یا زایمان واژن با قدمت ترین روش زایمان می باشد. یکی از مسائلی که دغدغه بسیاری از مادران برای تولد نوزاد خود است انتخاب بین زایمان طبیعی و سزارین می باشد. ایران از نظر آمار سزارین در رده دوم قرار دارد و شاید علت آن این باشد که مادران چندان با مزایای زایمان طبیعی آشنا نمی باشند. در مطلب پیش رو به معرفی این زایمان و مزایا و معایب آن می پردازیم تا شما با دید بازتری بتوانید نوع زایمان خود را انتخاب کنید.

دوران بارداریشما می توانید جهت خرید مکمل بارداری از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

مزایای زایمان طبیعی

زایمان طبیعی برای افرادی که دچار مشکلی نیستند و می توانند از پس تلاش های فیزیکی، روانی و درد به دنیا آوردن نوزاد برآیند روشی مناسب تر برای زایمان محسوب می شود. زایمان طبیعی مزایای بی شماری دارد از جمله:

کودک در لحظه واقعی تولد به دنیا می آید:

سزارین طبیعی در واقع زمانی انجام می شود که کودک آماده تولد است. کودک در زمان دقیق لحظه تولد خود با فرستادن سیگنال ها و دردهایی به مادر، او را متوجه تولد خود می کند و تلاش مادر برای تولد او آغاز می شود.

مادر پس از زایمان به سرعت بهبود می یابد:

در روش طبیعی به دلیل اینکه بر روی شکم برشی ایجاد نمی شود و تولد نوزاد از ناحیه واژینال است، مادر با عوارض جراحی شکم روبرو نیست. زخم های برش سزارین برای جوش خوردن به زمان احتیاج دارند و حتی پس از بهبودی امکان بروز عارضه هایی همچون به جا ماندن جای زخم بخیه بر روی شکم و … وجود دارد. در حالیکه در زایمان طبیعی زخم ها در ناحیه رحم و واژن به سرعت بهبود پیدا می کنند.

مادر در هنگام زایمان هشیار است و فرزند خود را سریعا در آغوش می کشد:

این ویژگی برای مادر بسیار دوست داشتنی و دلپذیر است، زیرا پس از درد کشیدن های فراوان مادر می تواند فرزند خود را در آغوش بگیرد و همان لحظه تمام دردها با عشق به نوزاد فراموش می گردد. این لحظه یکی از خاطره انگیزترین لحظه های زندگی هر زنی است و می تواند هدیه ای برای مادر باشد. در سزارین و بیهوشی کامل این امکان وجود ندارد هر چند امروزه با بیهوشی موضعی نیز عمل سزارین انجام می شود و مادر می تواند فرزند خود را بلافاصله پس از خروج از رحم در آغوش بگیرد.

مادر خونریزی کمتری را تجربه می کند:

در زایمان طبیعی مادر حدودا نصف زایمان سزارین خون از دست می دهد. این مسئله باعث می شود کمتر ضعیف شود و با کاهش هموگلوبین مواجه نگردد.

زایمان طبیعی

بذر باکتری سالم روده نوزاد با این روش کاشته می شود:

زمانی که نوزاد متولد می شود روده های او کاملا استریل می باشد. پس از تولد باکتری ها سریعا فعالیت خود را برای ورود به روده نوزاد آغاز می کنند. ترکیب کلنی باکتری به عوامل متعددی بستگی دارد؛ بهداشت، اولین رژیم غذایی کودک، میزان قرار گرفتن نوزاد در معرض باکتری ها و روش تولد. زمانی که نوزاد به روش طبیعی متولد می شود با باکتریهای واژن که بسیار شبیه ترکیب باکتری های روده مادر است مواجه می شود و این باکتری ها به نوزاد منتقل می شوند.
امروزه در روش سزارین مادران با نگه داشتن ترشحات واژینال خود برای کاشت این باکتری ها در نوزاد می توانند این مزیت را به کودک خود برسانند و این کار را به کمک جراح انجام دهند.

عوارض های زایمان سزارین را به همراه ندارد:

مادرانی که سزارین می کنند با عوارضی همچون عفونت، مشکلات روده و عوارض بیهوشی ممکن است روبرو باشند. این مادران در ۸ هفته پس از زایمان کم خونی و عفونت ادراری را ممکن است تجربه کنند اما این مسئله در مادرانی که به روش طبیعی زایمان می کنند وجود ندارد.

مادر به راحتی به فرزند خود شیر می دهد:

زایمان طبیعی باعث می شود چهار هورمون آدرنالین، اندورفین، اکسی توسین و پرولاکتین فعال شوند. هورمون پرولاکتین بدن شما را برای ساختن شیر آماده می کند و شما به راحتی می توانید پس از زایمان به فرزند خود شیر دهید در صورتیکه در زایمان سزارین کمی طول می کشد تا شیر مادر آماده شود.

کاهش مشکلات تنفسی در نوزاد

زمانی که نوزاد در حال عبور از واژن است این فرآیند باعث خروج مایعی از ریه او می شود و این مسئله احتمال مشکلات تنفسی را در آینده در او کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند فشاری که به نوزاد در هنگام تولد وارد می شود برای او بسیار مفید می باشد.

زایمان طبیعی

آیا زایمان طبیعی عوارضی دارد؟

زایمان طبیعی با وجود اینکه مزایای زیادی دارد ممکن است عوارضی نیز برای مادر و کودک داشته باشد. برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

  • مرگ جنین در داخل رحم اگر نوزاد به موقع متولد نشود.
  • امکان خونریزی و شکستگی جمجمه نوزاد در صورت استفاده از دستگاه مکش برای خروج کودک از واژن توسط افراد بدون متخصص
  • افتادگی، شل شدگی و باز شدن واژن
  • خونریزی های دیررس به دلیل باقی ماندن مقداری از جفت درون بدن مادر
  • عدم کنترل ادرار و مدفوع به دلیل آسیب ماهیچه های اسفنکتر مقعد هنگام زایمان
  • تغییر فرم دستگاه تناسلی

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • چه چیزهایی باعث زایمان زودرس میشود؟
  • در هنگام زایمان طبیعی چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]