شقاق سینه (ترک‌ خوردگی نوک سینه): علائم و راه های درمان در دوران شیردهی

شیردهی روشی زیبا و طبیعی برای تغذیه کودک است، اما گاهی اوقات می تواند با چالش هایی همراه باشد. یکی از مشکلات رایجی که والدین شیرده با آن مواجه می شوند، شقاق سینه، شقاق نوک پستان یا در واقع ترک های دردناک در نوک پستان می باشد. در این مقاله به بررسی علائم و روش های درمان شقاق نوک پستان در دوران شیردهی می پردازیم.
شقاق سینه چیست؟ شکاف های نوک پستان ترک های دردناکی در نوک پستان هستند که می توانند در یک یا هر دو سینه ظاهر شوند. هر کسی می تواند به آنها مبتلا شود، اما شقاق سینه اغلب در اثر شیردهی ایجاد می شود. شقاق نوک پستان می‌تواند آنقدر دردناک شود که مانع از شیردهی شما شود. خوشبختانه، چندین درمان خانگی و تغییر سبک زندگی می تواند علائم ناخوشایند را کاهش داده و شقاق نوک پستان را التیام بخشد.
علائم و علل شقاق سینه با شکاف نوک پستان، درد و معمولاً با پارگی در نوک پستان همراه است.
اصطکاک در حین ورزش: اصطکاک ایجاد شده در تماس پوست عرق کرده با لباس تمرینی شما می تواند باعث ترک خوردن نوک پستان شما در حین ورزش شدید شود. دوندگان و دوچرخه سواران شقاق نوک سینه را تجربه می کنند. موج سواران می توانند..

شیردهی روشی زیبا و طبیعی برای تغذیه کودک است، اما گاهی اوقات می تواند با چالش هایی همراه باشد. یکی از مشکلات رایجی که والدین شیرده با آن مواجه می شوند، شقاق سینه، شقاق نوک پستان یا در واقع ترک های دردناک در نوک پستان می باشد. در این مقاله به بررسی علائم و روش های درمان شقاق نوک پستان در دوران شیردهی می پردازیم.

شقاق سینه چیست؟

شکاف های نوک پستان ترک های دردناکی در نوک پستان هستند که می توانند در یک یا هر دو سینه ظاهر شوند. هر کسی می تواند به آنها مبتلا شود، اما شقاق سینه اغلب در اثر شیردهی ایجاد می شود. شقاق نوک پستان می‌تواند آنقدر دردناک شود که مانع از شیردهی شما شود. خوشبختانه، چندین درمان خانگی و تغییر سبک زندگی می تواند علائم ناخوشایند را کاهش داده و شقاق نوک پستان را التیام بخشد.

علائم و علل شقاق سینه

با شکاف نوک پستان، درد و معمولاً با پارگی در نوک پستان همراه است.

اصطکاک در حین ورزش: اصطکاک ایجاد شده در تماس پوست عرق کرده با لباس تمرینی شما می تواند باعث ترک خوردن نوک پستان شما در حین ورزش شدید شود. دوندگان و دوچرخه سواران شقاق نوک سینه را تجربه می کنند. موج سواران می توانند این وضعیت را زمانی که نوک سینه های آنها مرتباً در معرض تخته های موج سواری باشد، دریافت کنند. وقتی هوا سرد است و نوک سینه‌های شما صاف هستند، این اثرات اغلب بدتر است.

شرایط پوستی: محصولاتی مانند صابون، لوسیون و مواد شوینده لباسشویی ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که در تماس با پوست شما باعث واکنش آلرژیک می شوند. یک بیماری پوستی به نام اگزما نیز می تواند باعث خشکی و ترک خوردن پوست شما شود. این تغییرات پوستی می تواند باعث ایجاد شکاف در نوک پستان شود.

نوک پستان ترک خورده چگونه است؟

  • پوسته دار، پوسته پوسته یا دلمه روی نوک پستان یا اطراف آن.
  • قرمز و خشک، گاهی اوقات با قرمزی بیشتر در نوک.

نوک پستان ترک خورده چه حسی دارد؟

خام، پف کرده و خشک، تحریک شده، خارش دار یا دردناک است.

گاهی اوقات شقاق سینه نشانه بیماری دیگری به نام برفک است. برفک یک عفونت قارچی در دهان است و در میان نوزادان شایع است. قارچ می تواند در حین شیردهی به نوک پستان شما سرایت کند و باعث ایجاد شقاق شود. اگر در حال حاضر شقاق دارید، برفک می تواند آن را بدتر کند. پزشک شما می تواند داروهای ضد قارچی برای درمان برفک دهان تجویز کند.

کرم ترمیم کننده شقاق سینه ماتیلدا 30 میلکرم ترمیم کننده شقاق سینه ماتیلدا ۳۰ میل
۳۴۹,۸۰۰ تومان

چه چیزی باعث ایجاد شقاق سینه می شود؟

شقاق نوک پستان بیشتر در دوران بارداری یا پس از شروع شیردهی ظاهر می شود. به ندرت از اصطکاک حین ورزش یا بیماری پوستی ناشی می شوند.

بارداری و شیردهی

تغییرات در بدن شما در دوران بارداری و به خصوص تکنیک های نامناسب شیردهی معمولا باعث ایجاد شقاق نوک سینه می شود. علل عبارتند از:

سینه های پف کرده در دوران بارداری: سینه های شما شاید بیش از حد از شیر پر شود. مایع اضافی می تواند باعث کشیده شدن بافت نوک پستان و در نهایت ترک خوردن شود.

تکنیک نادرست پرستاری: معمولاً، شقاق نوک پستان به این دلیل ظاهر می شود که کودک شما برای شیر دادن صحیح به سینه شما نمی چسبد. کودک شما برای دریافت شیر ​​کافی دچار مشکل می شود و فشار بیشتری بر بافت حساس نوک پستان وارد می کند که سعی کند شیر بخورد.

استفاده نادرست از پمپ سینه: اگر تنظیمات مکش در پمپ سینه شما خیلی زیاد باشد یا اگر از فلنج های با اندازه نامناسب (سپر سینه) استفاده می کنید، می توانید دچار درد و شقاق نوک سینه شوید.

استفاده از شیر دوش-شقاق سینه

شقاق سینه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما می تواند شقاق نوک پستان شما را در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

مدیریت و درمان شقاق سینه

شما می توانید شقاق را در خانه درمان کنید مگر اینکه با عوارضی مانند عفونت یا شقاقی که بهبود نمی یابد مواجه شوید.

درمان شقاق ناشی از شیردهی

بهبود شقاق سینه اغلب مستلزم اجرای تکنیک های پرستاری مناسب است. قرار دادن نوزاد به سینه با دهان پر که بافت تیره اطراف نوک سینه شما (آرئولا) را احاطه کرده است، می تواند فشار روی نوک سینه را کاهش دهد. یک چفت نامتقارن از نوک پستان محافظت می کند.

همچنین برای یک متخصص مهم است که دهان کودک شما را ارزیابی کند تا مشخص کند که چرا او به درستی در قفل کردن مشکل دارد. اغلب وضعیتی به نام بند زبان باعث می شود که کودک شما به درستی چفت شود و از زبان خود به درستی استفاده کند.

قرار گرفتن در موقعیتی راحت به طوری که مجبور نباشید در حین شیردهی موقعیت خود را تغییر دهید، می تواند به شقاق شما نیز اجازه دهد تا بهبود یابد.

اگر پرستاری خیلی دردناک است، می توانید:

  • مدت زمان پرستاری را محدود کنید و با پمپاژ مکمل مصرف کنید.
  • سینه ها را جایگزین کنید تا فشار زیادی به هیچ یک از نوک سینه ها وارد نکنید.
  • تا زمانی که نوک سینه‌ها بهبود می‌یابند، چند روز یا بیشتر تغذیه را جایگزین کنید.
  • در مورد مدت زمان پمپاژ و نحوه استفاده صحیح از پمپ سینه برای جلوگیری از درد نوک سینه با پزشک خود یا متخصص شیردهی مشورت کنید.

علاوه بر اطمینان از اینکه به درستی شیر می دهید، می توانید:

  • از کرم ها و پمادهای ملایم بدون نسخه مانند کرم رفع شقاق سینه ژنوبایوتیک ۳۰ گرم استفاده کنید. استفاده از مقادیر کمی از لانولین، روغن نعناع رقیق شده یا اسانس منتول روی نوک پستان‌ها می‌تواند درد نوک پستان ناشی از شقاق را تسکین دهد و بهبودی را تشویق کند. هر گونه کرم یا لوسیون ضد عفونی کننده را قبل از شیر دادن پاک کنید.
  • مقدار کمی از شیر خود را روی شقاق خود بمالید. شیر بدن شما دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند شقاق نوک سینه را مرطوب کرده و به بهبود ترک ها کمک کند.
  • اجازه دهید نوک سینه ها در هوا خشک شوند. استفاده از کرم‌ها و پمادها در حالی که اجازه می‌دهید نوک پستان‌ها در هوا خشک شوند، می‌تواند باعث بهبودی شود و در عین حال از مرطوب شدن بیش از حد نوک پستان‌ها جلوگیری کند. نوک سینه های بیش از حد مرطوب مستعد پارگی هستند. سوتین هایی با پدهای ساخته شده از پارچه های قابل تنفس بپوشید. در صورت امکان بالاتنه بودن را در نظر بگیرید.
  • در بین شیردهی از پوسته سینه استفاده کنید. پوسته سینه می تواند از هرگونه اصطکاک دردناک بین نوک سینه ها و سینه بند شما در حین بهبود شقاق جلوگیری کند.
  • برای تسکین درد، سینه های پر شده را ماساژ دهید. اگر سینه‌های شما آنقدر پر از شیر است که به سختی می‌توان آن را بست، ابتدا پمپاژ را برای کاهش فشار و تشویق شیردهی در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید برای نرم کردن نوک پستان‌ها و آسان‌تر کردن چفت شدن نوزاد، فشار معکوس انجام دهید.
  • برای تسکین درد از کمپرس گرم یا پدهای ژل استفاده کنید. پدهای ژل برای نوک سینه ها می توانند درد شما را تسکین داده و بهبودی را تقویت کنند. یک کمپرس حوله گرم خانگی می تواند باعث بهبودی شود و در عین حال درد نوک سینه را نیز کاهش دهد.

کرم رفع شقاق سینه ژنوبایوتیک 30 گرمکرم رفع شقاق سینه ژنوبایوتیک ۳۰ گرم
۱۴۲,۵۰۰ تومان

شقاق سینه چه عوارضی دارد؟

شقاق سینه درمان نشده می تواند منجر به موارد زیر شود:

  1. خون ریزی: نوک پستان ترک خورده می تواند آنقدر تحریک شود که شروع به خونریزی کند.
  2. عفونت باکتری ها: می توانند از طریق شکاف نوک سینه وارد بدن شما شوند. در برخی موارد، باکتری هایی که از طریق شکاف نوک پستان وارد می شوند، می توانند آبسه ایجاد کنند و منجر به ورم پستان شیردهی شوند. علاوه بر تجویز آنتی‌بیوتیک، ممکن است پزشک مجبور باشد آبسه‌ها را پاره و تخلیه کند.

درد در ناحیه سینه-شقاق سینه

جلوگیری از شقاق سینه

با استفاده از تکنیک های مناسب پرستاری و جلوگیری از اصطکاک بیش از حد بین بافت نوک پستان و پیراهن یا سوتین های ورزشی خود از شقاق نوک سینه جلوگیری کنید.

جلوگیری از شقاق ناشی از شیردهی

قبل از اقدام به پرستاری برای اولین بار با پزشک یا مربی شیردهی خود مشورت کنید. آنها می توانند موارد زیر را به شما آموزش دهند:

موقعیت یابی صحیح زمانی که کودک شما در حال شیردهی است، مجبور نیستید موقعیت خود را تغییر دهید یا بدن خود را جابجا کنید. کودک شما نباید مجبور باشد سر خود را بچرخاند تا نوک پستان شما را پیدا کند. همچنبن قفل صحیح کودک شما باید با دهان پر روی نوک سینه و بیشتر ناحیه هاله شما شیر بخورد. به این ترتیب، مکیدن فشار زیادی به نوک پستان شما وارد نمی کند.

جلوگیری از اصطکاک در حین ورزش

برای جلوگیری از شقاق نوک پستان ناشی از اصطکاک در حین ورزش، می توانید:

  • از پارچه های ساخته شده از مواد نرم که مخصوصاً برای جلوگیری از آسیب پوست طراحی شده اند استفاده کنید.
  • لباس های ورزشی مناسب بپوشید، از جمله یک سوتین ورزشی که راحت باشد اما خیلی تنگ نباشد.
  • هنگام ورزش از پوشیدن سوتین هایی با درزهایی که نوک سینه های شما را می پوشاند خودداری کنید.
  • قبل از ورزش در هوای بسیار سرد یا دویدن در مسافت های طولانی، نوک سینه های خود را با ژل یا کرم مرطوب کنید.
  • قبل از پوشیدن پیراهن یا سوتین، نوار یا گاز ضد آب را روی نوک سینه های خود بمالید.

شقاق سینه چقدر شایع است؟

۸۰ تا ۹۰ درصد مادران شیرده یا والدین حامله دچار درد و شقاق سینه می شوند. علائم اغلب در هفته دوم یا سوم پس از تولد نوزاد ظاهر می شود.

آیا ترک خوردن نوک سینه طبیعی است؟

شقاق سینه شایع است، اما طبیعی نیست. ترک خوردگی نوک پستان نشانه آن است که فشار زیادی روی بافت نوک پستان شما وارد شده است. انجام اقداماتی برای جلوگیری از آسیب بیشتر و در عین حال کمک به بهبود بافت می تواند از عوارض مرتبط با شقاق سینه جلوگیری کند.

شقاق سینه چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

مادران شیرده: اگر در حال شیردهی هستید، به احتمال زیاد دچار شقاق نوک پستان خواهید شد، به خصوص اگر اولین بار باشد. در ابتدا، احتمالا کودک شما برای چسباندن صحیح به سینه شما مشکل داشته باشد و باعث شود نوک سینه های شما حساس، دردناک و ترک خورده شود.

ورزشکاران: معمولاً دوندگان، دوچرخه سواران و موج سواران – نیز دچار ترک خوردن نوک سینه می شوند. “نوک جوگر” اصطلاح دیگری برای شقاق نوک پستان است و به ویژه بر دوندگان مسافت طولانی تاثیر می گذارد.

نکات پایانی

در نتیجه، شقاق نوک پستان، یا نوک پستان ترک خورده، می تواند یک وضعیت دردناک و ناراحت کننده باشد که معمولا در دوران شیردهی رخ می دهد. پرداختن به علائم و جستجوی درمان مناسب برای ارتقاء بهبود و جلوگیری از عوارض مهم است.

مهم است که با پزشکان یا مشاوران شیردهی مجله سلامت داروخانه آنلاین، برای راهنمایی و پشتیبانی در مدیریت شقاق نوک پستان، به خصوص اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، بسیار دردناک شود یا علائم عفونت را نشان دهد، مشورت کنید.