علائم اولیه دیابت نوع ۲ چیست؟

اغلب افراد تا زمانی که مشکلات سلامتی نداشته باشند، متوجه نمی شوند که به دیابت نوع ۲(type 2 diabetes) مبتلا هستند. از هر ۴ نفری که به این عارضه مبتلا هستند، یک نفر نمی داند که به آن مبتلا است، زیرا علائم آن معمولاً به آرامی ظاهر می شوند. تشنگی، گرسنگی بیش از حد و موارد دیگری که در این مقاله به آن ها می پردازیم، می توانند از علائم اولیه ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند.
دیابت نوع ۲ چیست؟ دیابت نوع ۲ بیماری است که در آن بدن، هورمونی به نام انسولین را به اندازه کافی تولید نمی کند یا آنطور که باید از انسولین استفاده نمی کند. انسولین در انتقال گلوکز که قند نیز نامیده می شود، به سلول های بدن کمک می کند. بنابراین، هنگامی که مشکلی با انسولین وجود دارد، گلوکز در خون تجمع می یابد که به آن قند خون بالا می گویند.
حدود ۹۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت، دیابت نوع ۲ دارند. انواع اصلی دیگر آن، نوع ۱ است که در آن بدن تولید انسولین را متوقف می کند و دیابت بارداری که در افراد باردار اتفاق می افتد. شما معمولاً می توانید دیابت نوع ۲ را با تغییر سبک زندگی کنترل نمایید، اما برخی از افراد به دارو نیاز دارند.
علائم..

اغلب افراد تا زمانی که مشکلات سلامتی نداشته باشند، متوجه نمی شوند که به دیابت نوع ۲(type 2 diabetes) مبتلا هستند. از هر ۴ نفری که به این عارضه مبتلا هستند، یک نفر نمی داند که به آن مبتلا است، زیرا علائم آن معمولاً به آرامی ظاهر می شوند. تشنگی، گرسنگی بیش از حد و موارد دیگری که در این مقاله به آن ها می پردازیم، می توانند از علائم اولیه ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند.

دیابت نوع ۲ چیست؟

دیابت نوع ۲ بیماری است که در آن بدن، هورمونی به نام انسولین را به اندازه کافی تولید نمی کند یا آنطور که باید از انسولین استفاده نمی کند. انسولین در انتقال گلوکز که قند نیز نامیده می شود، به سلول های بدن کمک می کند. بنابراین، هنگامی که مشکلی با انسولین وجود دارد، گلوکز در خون تجمع می یابد که به آن قند خون بالا می گویند.

حدود ۹۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت، دیابت نوع ۲ دارند. انواع اصلی دیگر آن، نوع ۱ است که در آن بدن تولید انسولین را متوقف می کند و دیابت بارداری که در افراد باردار اتفاق می افتد. شما معمولاً می توانید دیابت نوع ۲ را با تغییر سبک زندگی کنترل نمایید، اما برخی از افراد به دارو نیاز دارند.

علائم اولیه دیابت نوع ۲

  • احساس تشنگی زیاد: وقتی قند در خون انباشته می شود، کلیه ها برای حذف آن سخت تر کار می کنند. این مایعات را از بافت‌های شما می‌کشد و باعث کم‌آبی بدن می‌شود، بنابراین احساس تشنگی می‌کنید.
  • گرسنگی بیشتر: از آنجایی که دیابت می تواند مانع از رسیدن گلوکز به سلول های شما شود، شما حتی پس از صرف غذا احساس گرسنگی می کنید.
  • ادرار کردن بیشتر: در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲، اغلب شما بیشتر ادرار می کنید زیرا کلیه های شما سخت کار می کنند تا قند اضافی را از بدن شما خارج کنند.
  • خشکی دهان: کم آبی و ادرار کردن زیاد، می تواند رطوبت را از دهان شما نیز خارج کند.
  • کاهش وزن بدون تلاش: وقتی قند را به دلیل ادرار کردن زیاد از دست می دهید، کالری نیز از دست می دهید. در این حالت، احتمالاً وزن کم کنید حتی اگر طبق معمول غذا می خورید.
  • خستگی: وقتی بدن شما نمی تواند انرژی غذا را مصرف کند، احتمال دارد احساس ضعف و خستگی کنید. کم آبی نیز می تواند این احساس را در شما ایجاد کند.
  • تاری دید: قند خون بالا می تواند باعث ایجاد مشکل در تمرکز دید شود.
  • سردرد: سطح بالای قند خون می تواند باعث سر درد شود.
  • از دست دادن هوشیاری: بعد از ورزش کردن، حذف یک وعده غذایی یا مصرف بیش از حد دارو، احتمال دارد قند خون شما خیلی پایین بیاید و شاید بیهوش شوید.
  • عفونت ها یا زخم هایی که بهبود نمی یابند: قند خون بالا می تواند جریان خون را کاهش دهد و بهبودی را برای بدن شما دشوارتر کند.
  • سوزن سوزن شدن دست و پا: دیابت نوع ۲ می تواند بر اعصاب دست و پا تأثیر بگذارد.
  • لثه های قرمز، متورم و حساس: در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲، احتمال ابتلا به عفونت در لثه ها و استخوان هایی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند بیشتر می باشد. لثه های شما شاید عفونی شوند یا از دندان هایتان جدا شوند. همچنین احتمال دارد دندان های شما لق شوند.

دیابت نوع 2

دیابت نوع ۲ در کودکان

دیابت نوع ۲ در گذشته، دیابت بزرگسالان نامیده می شد زیرا در کودکان و نوجوانان نادر بود، اما از اواسط دهه ۱۹۹۰ شیوع بیشتری پیدا کرده است. تا حد زیادی به این دلیل است که تعداد بیشتری از جوانان، دارای اضافه وزن یا چاق هستند که یک عامل خطر برای این بیماری است. همچنین اگر کودکان به اندازه کافی ورزش نکنند یا یکی از بستگان نزدیک آن ها مبتلا به این بیماری باشد، با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ روبرو هستند.

دیابت نوع ۲ در بزرگسالان

خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با افزایش سن افزایش می یابد زیرا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود و احتمالاً لوزالمعده به خوبی قبل عمل نکند. افراد بالای ۶۵ سال بیشتر با عوارض دیابت به ویژه حملات قلبی، مشکلات چشمی، از دست دادن پا (قطع عضو) و بیماری کلیوی مواجه هستند.

عوارض دیابت نوع ۲

در صورتیکه دیابت نوع ۲ در شما تشخیص داده شده، مهم است که قند خون خود را کنترل نمایید تا از عوارض جدی آن جلوگیری کنید. عوارض جانبی می تواند شامل هیپوگلیسمی، هایپرگلیسمی و موارد دیگر باشد. در هیپوگلیسمی، اگر قند خون شما به زیر ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر برسد، می تواند منجر به کما و مرگ شود.

هایپرگلیسمی، به قند خونی که بالاتر از ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد اطلاق می شود و می تواند مشکلات قلبی، عصبی، کلیوی و بینایی را ایجاد کند. هایپر گلیسمی نیز در دراز مدت، می تواند باعث کما و مرگ شود. با گذشت زمان، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ احتمال دارد مشکلات سلامتی دیگری نیز داشته باشند:

  • کتواسیدوز دیابتی: هنگامی که انسولین کافی در بدن نباشد، قند خون افزایش می یابد و بدن چربی را برای انرژی تجزیه می کند. در این حالت، اسیدهای سمی به نام کتون جمع می شوند و به داخل ادرار می ریزند. اگر آن را درمان نکنید، می تواند باعث کما و مرگ شود.
  • فشار خون بالا: دیابت خطر ابتلا به فشار خون بالا را دو برابر می کند که احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را افزایش می دهد.
  • بیماری های قلبی و عروقی: افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری هایی مانند فشار خون و کلسترول بالا هستند که در بیماری قلبی نقش دارند. همچنین، قند خون بالا می تواند به رگ های خونی و اعصاب کنترل کننده قلب آسیب برساند.
  • آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی): این آسیب، اغلب می تواند باعث گزگز و بی حسی در پاها و ساق پاها شود، اما همچنین می تواند بر سیستم گوارش، دستگاه ادراری، عروق خونی و قلب شما تأثیر بگذارد.
  • آسیب چشمی: دیابت می تواند باعث گلوکوم (تجمع فشار در چشمان شما)، آب مروارید (کدری عدسی شما) و رتینوپاتی (آسیب به رگ های خونی در چشم) شود.
  • بیماری کلیوی: در صورت ابتلا به دیابت، کلیه‌ها باید برای فیلتر کردن قند اضافی و سایر مواد زائد موجود در خون، بیشتر‌تر کار کنند که این می تواند منجر به بیماری های کلیوی شود.
  • مشکلات شنوایی: پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می‌افتد، اما فکر می‌کنند سطح بالای قند خون، به رگ‌های خونی کوچک در گوش‌ها آسیب می‌زند.

عوارض پوستی دیابت

دیابت می تواند باعث عفونت های باکتریایی و قارچی شود. همچنین عفونت، خشکی پوست و گردش خون ضعیف در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می تواند منجر به خارش پوستی شود که می تواند برای کنترل آن از پماد زراوند درماهیل دارو درمان استفاده کرد. برخی اوقات نیز نواحی تیره مخملی به نام آکانتوز نیگریکانس می تواند روی گردن، زیر بغل، کشاله ران، دست ها، آرنج ها و زانوها ظاهر شود.

درموپاتی دیابتی نیز شامل تغییراتی در رگ‌های خونی کوچک است که منجر به ایجاد لکه‌های پوسته‌دار قرمز یا قهوه‌ای می‌شود. آنها اغلب روی پاها و جلوی پاها ظاهر می شوند. همچنین وضعیت نادر Necrobiosis lipoidica diabeticorum بر عروق خونی تأثیر می گذارد. این آسیب به صورت یک برجستگی قرمز شروع می شود، اما به صورت یک زخم براق با حاشیه ای بنفش به پایان می رسد. در این حالت احتمال دارد پوست شما بخارد یا ترک بخورد. زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

برخی افراد در پاسخ به انسولین یا سایر داروهای دیابت، دچار واکنش های آلرژیک پوستی می شوند. تاول های دیابتی bullosis diabeticorum که شبیه تاول‌های سوختگی هستند و می‌توانند در پشت انگشتان، دست‌ها، انگشتان پا، پاها و گاهی اوقات ساعد شما ظاهر شوند نیز از عوارض پوستی بیماری دیابت می باشند. در برخی افراد، گرانولوم حلقوی منتشر شونده نیز به صورت حلقه‌های قرمز، قهوه‌ای یا همرنگ پوست یا نواحی برآمده قوس‌دار روی انگشتان، گوش‌ها یا بدن به وجود می آید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم رایج دیابت نوع ۲ را دارید یا در مورد دیابت نوع ۲ سوالی دارید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. انجام آزمایش و شروع زودهنگام درمان، برای جلوگیری از عوارض جدی بسیار مهم است.

دیابت نوع ۲ چگونه بر زندگی من تأثیر می گذارد؟

اگر دیابت نوع ۲ در شما تشخیص داده شد، باید تغییرات خاصی در سبک زندگی خود ایجاد نمایید تا علائم خود را کنترل کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا بهترین برنامه های غذایی و ورزش را برای کنترل دیابت خود داشته باشید. شاید لازم باشد هر روز قند خون خود را با یک گلوکز متر(دستگاه تست قند خون) در خانه کنترل نمایید، به خصوص اگر انسولین مصرف می کنید.

همچنین می توانید از مکمل های مخصوص افراد دیابتی مانند قرص دیابشور ویتان یا کپسول دیافیت یوروویتال، برای اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی استفاده نمایید. اگر بر اثر استفاده از داروهای جدیدی که برای کنترل دیابت خود استفاده می کنید عوارض جانبی دارید، با پزشک خود صحبت نمایید.

افراد دیابتی باید از چه نوشیدنی هایی اجتناب کنند؟

نوشابه، چای شیرین و نوشیدنی های ورزشی حاوی مقدار زیادی قند اضافه شده هستند که می تواند سطح گلوکز شما را افزایش دهد. در عوض، برای کنترل قند خون خود، آب را انتخاب نمایید.

نکات پایانی

دیابت نوع ۲ علائم اولیه ای از جمله تشنگی بیش از حد معمول، ادرار کردن بیشتر، خستگی، سردرد و… دارد. اگر علائم جدیدی را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت نمایید حتی اگر آنها جزئی به نظر می رسند. تشخیص به موقع و شروع درمان، می تواند از بروز عوارض جانبی جدی جلوگیری کند. بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه نمی دانند که به آن مبتلا هستند. بیشتر افراد می توانند با کمک پزشک، علائم دیابت نوع ۲ خود را با تغییر شیوه زندگی و داروها کنترل کنند.