علت خستگی و خواب آلودگی روزانه چیست؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
خستگی به دو دسته جسمی و ذهنی تقسیم می شود. در خستگی جسمی زمانی که فرد فعالیت فیزیکی شدیدی می کند مواد متابولیکی در بدن جمع شده و در اندام ها ایجاد خستگی می کند. خستگی ذهنی می تواند به همراه خستگی جسمی باشد و هم بدون آن. گاهی واکنش های شیمیایی صورت گرفته در مغز باعث خستگی ذهنی می شوند. در هر دو نوع خستگی فرآیندهای شیمیایی در جسم و ذهن اتفاق می افتد که باعث می شود فرد با اینکه احساس خواب آلودگی و خستگی دارد اما نتواند بخوابد.
شما می توانید جهت خرید قرص انرژی زا از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
چرا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی داریم؟ برای بسیاری از افراد شاید پیش آمده باشد که با وجود خواب کافی شب، باز هم در طول روز خواب آلود باشند. این مسئله می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که به شرح آنها می پردازیم.
نارکولپسی: این مشکل حملات خواب نیز نامیده می شود. علائم این مشکل خواب آلودگی بیش از حد روزانه می باشد به طوریکه فرد ممکن است غیرارادی به خواب رود. گاهی ضعف ناگهانی عضلات را شخص تجربه می کند به طوریکه ممکن است حتی به زمین بیفتد. برخی از افراد ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

خستگی به دو دسته جسمی و ذهنی تقسیم می شود. در خستگی جسمی زمانی که فرد فعالیت فیزیکی شدیدی می کند مواد متابولیکی در بدن جمع شده و در اندام ها ایجاد خستگی می کند. خستگی ذهنی می تواند به همراه خستگی جسمی باشد و هم بدون آن. گاهی واکنش های شیمیایی صورت گرفته در مغز باعث خستگی ذهنی می شوند. در هر دو نوع خستگی فرآیندهای شیمیایی در جسم و ذهن اتفاق می افتد که باعث می شود فرد با اینکه احساس خواب آلودگی و خستگی دارد اما نتواند بخوابد.

قرص انرژی زاشما می توانید جهت خرید قرص انرژی زا از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

چرا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی داریم؟

برای بسیاری از افراد شاید پیش آمده باشد که با وجود خواب کافی شب، باز هم در طول روز خواب آلود باشند. این مسئله می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که به شرح آنها می پردازیم.

نارکولپسی:

این مشکل حملات خواب نیز نامیده می شود. علائم این مشکل خواب آلودگی بیش از حد روزانه می باشد به طوریکه فرد ممکن است غیرارادی به خواب رود. گاهی ضعف ناگهانی عضلات را شخص تجربه می کند به طوریکه ممکن است حتی به زمین بیفتد. برخی از افراد ممکن است فلج شدن در خواب را نیز تجربه کنند به طوریکه نتوانند خود را در هنگام به خواب رفتن یا بیدار شدن حرکت دهند.

سندرم پای بیقرار (RLS):

این مشکل باعث تکان دادن بدون کنترل پا در حین خواب می شود. برخی از افراد ممکن است خارش، سوزش و حالتی دردناک را در پاهای خود احساس می کنند. اختلال دوره ای جنبش اندام نیز یکی از اختلالات خواب است و شبیه به سندرم پای بیقرار که باعث حرکات سریع یا پریدن دست ها و پاها می گردد و اجازه نمی دهد فرد خواب کامل و راحتی را تجربه کند.

قرص انرژکس گلدن لایفشما می توانید جهت خرید قرص انرژکس گلدن لایف از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

آپنه خواب:

این اختلال به انسداد مجاری تنفسی مرتبط است و باعث احساس خفگی در خواب و نفس نفس زدن فرد می شود. آپنه خواب می تواند باعث خر و پف های شدید در طول خواب شود و موجب شود فرد مدام از خواب بپرد و خواب کاملی نداشته باشد.

هایپرسومنیا:

این اختلال نوعی پرخوابی است. فرد می تواند بیشتر از حد معمول حدود ۹ ساعت به خواب رود اما به سختی از خواب بیدار شود. هایپرسومنیا باعث می شود فرد با وجود خواب کافی در طول روز احساس گیجی و خواب آلودگی داشته باشد.

استرس زیاد:

افرادی که استرس مزمن دارند مشکلات بسیاری را در بیداری و خواب تجربه می کنند. استرس باعث کم خوابی و یا عمیق نخوابیدن می شود و فرد را دچار خستگی و خواب آلودگی روزانه می سازد.

حساسیت های غذایی:

برخی مواد غذایی باعث ایجاد حساسیت در فرد می شوند و احساس خستگی و خواب آلودگی را در او ایجاد می کنند. خارش پوست، آبریزش بینی و ریزش اشک چشم از علائم حساسیت هستند. مواد غذایی همچون سویا، لبنیات و تخم مرغ گاهی شخص را دچار حساسیت کرده و حس خستگی را در او ایجاد می نمایند.

ساشه ول دی ول نایت ویتامین لایفشما می توانید جهت خرید ساشه ول دی ول نایت ویتامین لایف از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

رژیم غذایی:

رژیم غذایی تاثیر بسیاری بر خواب ما دارد. یکی از موادی که در خستگی و خواب آلودگی روزانه نقش دارد کربوهیدرات می باشد. کربوهیدرات منبع سریع انرژی به شمار می رود. زمانی که کربوهیدرات تصفیه شده بیش از حد مصرف شود سطح قند خون افزایش می یابد و لوزالمعده مقدار زیادی انسولین تولید می کند و می تواند باعث ایجاد خستگی در طول روز شود. توصیه می شود به جای مصرف بیش از حد کربوهیدرات از مواد غذایی مفیدی که انرژی بدن را افزایش می دهند استفاده شود. سبزیجات و حبوبات جایگزین مناسبی برای کربوهیدرات هستند. همچنین می بایست توجه داشت کم آبی، مصرف کم پروتئین و کم غذایی در خستگی روزانه بسیار موثرند و بهتر است با تغذیه سالم انرژی لازم را به بدن رساند.

بیماری ها:

برخی از مشکلات جسمی می توانند در احساس خستگی و خواب آلودگی تاثیر داشته باشند. کم خونی، دیابت، سلیاک و تیروئید منجر به خواب آلودگی خصوصا پس از صرف غذا می شوند. اگر علائمی از این بیماری ها دارید بهتر است با پزشک خود مشاوره نمایید.

سخن پایانی

اگر علائم خواب آلودگی و خستگی شما بیش از ۶ هفته ادامه داشت بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با چکاپ شما و سوال در مورد عادات خواب، شیوه زندگی و داروهای مصرفی می تواند علت این مسئله را بیابد. گاهی نیز لازم است پلیسومنوگرافی و یا تست دوره های متناوب خواب از شما گرفته شود تا علت بدخوابی شما مورد بررسی قرار گیرد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • سندروم خستگی مزمن
  • کدام ورزش برای رفع خستگی بدن مناسب است؟!
  • راهکارهای موثر برای رفع خستگی بدن !

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصولات زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • شکلات پروتئین بار کارن
  • قرص دابل بول نیچرز اونلی
  • قرص ب کمپلکس شوتس ویتال
  • پودر کربو ۱۰۰ درصد انرژی بوستر دوبیس
  • قرص کافئین ۲۰۰ نوفورما نچرالز

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]