علت داغی کف پا چیست و چکار باید کرد؟

احساس گرما یا داغی کف پا همیشه جدی نیست اما می تواند نشانه عفونت قارچی، دیابت و بسیاری از شرایط دیگر باشد. همچنین احتمال دارد علائمی مانند گزگز، بی حسی و تورم وجود داشته باشد. در این مقاله به بررسی علل و راه های درمان داغی کف پا می پردازیم.
داغی کف پا داغ شدن پاها می تواند ناشی از عواملی مانند شغل فرد یا انتخاب کفش باشد. همچنین عفونت پای افراد می تواند باعث داغی، خارش یا سوزش پا شود. پوشیدن کفش یا جوراب ساخته شده از مواد مصنوعی نیز می تواند منجر به داغی کف پاها شود.
گاهی اوقات، داغ شدن پاها می‌تواند با علائمی مانند سوزن سوزن (پارستزی)، بی‌حسی، قرمزی و تورم همراه باشد. با این حال، معمولاً هیچ نشانه فیزیکی از داغ شدن پا وجود ندارد. اغلب، درمان شرایط پزشکی که باعث داغ شدن پا می شود می تواند علائم را تسکین دهد.
علل داغ شدن پاها دلایل مختلفی برای گرم شدن پا وجود دارد. داغ شدن پا می تواند دلایل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی، عفونت قارچی و بارداری داشته باشد. اعصاب برای عملکرد صحیح به مواد مغذی خاصی نیاز دارند. اگر بدن نتواند مواد مغذی را جذب کند، خطر آسیب عصبی و داغ شدن پا افزایش می‌یابد..

احساس گرما یا داغی کف پا همیشه جدی نیست اما می تواند نشانه عفونت قارچی، دیابت و بسیاری از شرایط دیگر باشد. همچنین احتمال دارد علائمی مانند گزگز، بی حسی و تورم وجود داشته باشد. در این مقاله به بررسی علل و راه های درمان داغی کف پا می پردازیم.

داغی کف پا

داغ شدن پاها می تواند ناشی از عواملی مانند شغل فرد یا انتخاب کفش باشد. همچنین عفونت پای افراد می تواند باعث داغی، خارش یا سوزش پا شود. پوشیدن کفش یا جوراب ساخته شده از مواد مصنوعی نیز می تواند منجر به داغی کف پاها شود.

گاهی اوقات، داغ شدن پاها می‌تواند با علائمی مانند سوزن سوزن (پارستزی)، بی‌حسی، قرمزی و تورم همراه باشد. با این حال، معمولاً هیچ نشانه فیزیکی از داغ شدن پا وجود ندارد. اغلب، درمان شرایط پزشکی که باعث داغ شدن پا می شود می تواند علائم را تسکین دهد.

علل داغ شدن پاها

دلایل مختلفی برای گرم شدن پا وجود دارد. داغ شدن پا می تواند دلایل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی، عفونت قارچی و بارداری داشته باشد. اعصاب برای عملکرد صحیح به مواد مغذی خاصی نیاز دارند. اگر بدن نتواند مواد مغذی را جذب کند، خطر آسیب عصبی و داغ شدن پا افزایش می‌یابد. کمبود فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 می تواند به نوروپاتی کمک کند. بر اساس تحقیقات، سوء تغذیه و کمبودهای تغذیه ای با موارد زیر مرتبط است:

  • سوء مصرف الکل
  • اختلالات اشتها
  • بی خانمانی
  • وضعیت اقتصادی پایین
  • سن بالاتر
  • بارداری
  • نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی، یکی از شایع ترین علل داغی کف پا می باشد. این بیماری در اثر آسیب به اعصاب ایجاد می شود و از عوارض دیابت نوع ۱ و نوع ۲ است. علائم این بیماری همراه با داغی و احساس سوزش شامل درد، گزگز کف پا و بی حسی در بازوها، دست ها و پاها می باشد.

بارداری

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که دمای بدن را افزایش می دهد، احتمال دارد کف پاها داغ شوند. همچنین افزایش بار روی پاها به دلیل افزایش وزن طبیعی و افزایش کل مایعات بدن نیز می تواند در داغی کف پا در دوران بارداری نقش داشته باشد.

یائسگی

یائسگی می تواند باعث تغییرات هورمونی شود که منجر به افزایش دمای بدن و داغی کف پا می شود. اکثر زنان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی یائسگی را تجربه می کنند.

عفونت قارچی

طبق تحقیقات، تخمین زده می شود که ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد ورزشکار، مبتلا به یک عفونت قارچی رایج هستند که باعث داغی کف پا می شود. درمان سریع این عفونت مهم است زیرا می تواند به سایر نقاط بدن و همچنین به افراد دیگر سرایت کند.

پا درد-داغی کف پا

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند آرسنیک، سرب یا جیوه می تواند باعث احساس سوزش و داغی در پاها و دست ها شود. اگر سطوح این مواد در بدن جمع شود، می توانند به سطوح سمی برسند و شروع به تداخل در عملکرد عصبی کنند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی که برای درمان سرطان استفاده می شود، سلول های در حال رشد سریع بدن را از بین می برد. با این حال، می تواند منجر به آسیب عصبی و علائم مرتبط با سوزش، گزگز و داغی کف پا و دست شود.

بیماری شارکو ماری توث (CMT)

در برخی افراد، این شکل از نوروپاتی ارثی می تواند منجر به داغ شدن یا سوزن سوزن شدن پا شود. از هر ۲۵۰۰ نفر روی ۱ نفر تاثیر می گذارد. CMT یکی از شایع ترین اختلالات عصبی ارثی است.

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیوی که به عنوان اورمی نیز شناخته می شود، ناشی از آسیب به کلیه ها است. در این شرایط اندام ها دیگر قادر به حذف سموم بدن از طریق ادرار نیستند و با گذشت زمان، تجمع سموم می تواند باعث نوروپاتی شود.

کم کاری تیروئید

سطح پایین هورمون تیروئید، وضعیتی که به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود می تواند منجر به گزگز، بی حسی، درد یا داغی کف پاها، بازوها یا دست ها شود. این ها به این دلیل اتفاق می‌افتند که سطوح پایین هورمون‌های تیروئید بدن منجر به آسیب عصبی می‌شود.

اچ آی وی یا ایدز

یکی از علائم ایدز یا اچ آی وی در مراحل پایانی نوروپاتی محیطی، داغ شدن یا سوزش پاها است. تخمین زده می شود که آسیب به اعصاب، تقریباً یک سوم افراد مبتلا به HIV را تحت تأثیر قرار می دهد. به گفته بنیاد نوروپاتی محیطی، برخی از داروهای ایدز از جمله مهارکننده‌های نوکلئوزیدی معکوس ترانس کریپتاز (NRTIs) نیز باعث نوروپاتی می‌شوند.

سوء مصرف الکل

یکی دیگر از دلایل رایج داغ شدن پاها، مصرف بیش از حد الکل می باشد که می تواند منجر به آسیب عصبی در پاها و سایر قسمت های بدن شود، وضعیتی که به عنوان نوروپاتی الکلی شناخته می شود. این آسیب عصبی به این دلیل رخ می دهد که الکل با توانایی بدن برای جذب و استفاده از برخی مواد مغذی که برای عملکرد صحیح اعصاب حیاتی هستند، تداخل می کند. همچنین به این دلیل اتفاق می افتد که الکل برای اعصاب سمی است.

سندرم گیلن باره (GBS)

سندرم گیلن باره زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله می کند. علائم شامل درجات مختلف بی حسی، گزگز، ضعف و داغی کف پاها هستند و می تواند تنه و بازوها را نیز درگیر کند. GBS یک اختلال نادر است که از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. مردان و زنان به یک اندازه مستعد ابتلا به GBS هستند.

پلی نوروپاتی دمیلینه کننده التهابی مزمن (CIDP)

این اختلال عصبی با اختلال در عملکرد حسی و ضعف پیشرونده در پاها و بازوها در طی یک دوره زمانی طولانی مشخص می شود. این اختلال می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن، سوزش یا داغی کف پاها و دست ها شود.

اریترومالژی

اریترومالژیا یک بیماری نادر است که عمدتاً پاها را درگیر می کند. این اختلال با درد شدید، قرمزی و احساس گرما در پاها و دست ها مشخص می شود. علائم می تواند به طور مداوم یا دوره ای رخ دهد.

واسکولیت

این بیماری که با التهاب رگ های خونی مشخص می شود، می تواند باعث درد، گزگز و داغی کف پاها شود زیرا خون نمی تواند آزادانه به اندام ها جریان یابد و می تواند منجر به آسیب بافتی شود.

سارکوئیدوز

در این شرایط التهابی، گروه‌های کوچکی از سلول‌های التهابی به نام گرانولوما در بدن رشد می‌کنند. اگر پوست یا سیستم عصبی تحت تأثیر قرار گیرد، احتمال دارد پاها سوزش داشته باشند یا احساس گرما کنند.

عوامل سبک زندگی

کفش نامناسب، ایستادن یا راه رفتن برای مدت طولانی به خصوص در دمای گرم، می تواند منجر به داغ شدن یا سوزش پاها شود.

داغی کف پا

درمان داغی کف پا

درمان داغی کف پا متفاوت است و به علت اصلی علائم بستگی دارد. درمان ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

رسیدگی به وضعیت پزشکی زمینه ای: به عنوان مثال، زمانی که داغ شدن پاها به دلیل نوروپاتی دیابتی باشد، تنظیم سطح قند خون می تواند باعث تسکین آن شود. داغ شدن پاها ناشی از شرایط التهابی و مزمن نیزمی تواند با مدیریت شرایط و پیروی از رژیم درمانی تجویز شده درمان شود.

تغییر دارو: گاهی اوقات تعویض دارو می تواند کمک کننده باشد مانند داروهای HIV که منجر به نوروپاتی می شود. تعویض دارو فقط با مشورت پزشک امکان پذیر است.

تغییر سبک زندگی: پوشیدن کفش های مختلف یک روز در میان می تواند یک تغییر سبک زندگی برای کمک به درمان داغی کف پا باشد. اگر کفش‌های نامناسب و عرق‌کردن پاها باعث داغی کف پا می‌شوند، تغییرات زیر می تواند کمک کند:

  • یک روز در میان کفش‌های مختلفی بپوشید تا کفش های روز قبل در جریان کافی هوا قرار بگیرد.
  • اطمینان حاصل نمایید که کفش ها مناسب هستند و جریان هوای خوبی دارند.
  • جوراب ها را به خصوص بعد از تمرین مرتباً عوض کنید.
  • به دنبال جوراب هایی باشید که رطوبت را از پوست دور کند یا جوراب های نخی طبیعی را انتخاب نمایید.
  • هرگز جوراب یا کفش مرطوب نپوشید.
  • در هوای گرم صندل هایی بپوشید که به پاها اجازه تنفس می دهد.
  • هنگام استفاده از استخرها و دوش های عمومی از دمپایی استفاده کنید تا خطر ابتلا به عفونت های پا را کاهش دهید.
  • از پودر پا برای جذب رطوبت اضافی پا استفاده نمایید.
  • در صورت امکان، از ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت خودداری نمایید.
  • پاهای داغ را بعد از یک روز طولانی یا قبل از خواب، در یک لگن آب خنک قرار دهید.

برای داغی کف پا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر به طور مداوم دچار داغی کف پا می شوید یا داغ شدن پاهایتان شدید است یا با علائم دیگری همراه است، باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت اصلی را مشخص کند. در جایی که علت داغی کف پا آسیب عصبی باشد، درمان فوری برای جلوگیری از پیشرفت نوروپاتی ضروری می باشد.

اگر احساس گرما یا سوزش در پاها به طور ناگهانی ایجاد شود یا با علامت دیگری که در اثر قرار گرفتن در معرض سموم ایجاد شده است، و یا اینکه احساس داغی کف پاها در قسمت های دیگر بدن گسترش یافته و بی حسی در انگشتان پا یا خود پا وجود دارد، به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

نکات پایانی

داغی کف پا می تواند ناشی از عواملی مانند شغل، انتخاب کفش یا نشانه‌ای از عفونت قارچی، دیابت و شرایط دیگر باشد. به طور معمول درمان شرایط پزشکی می‌تواند علائم را تسکین دهد. اما در صورت داغی مداوم یا شدید پاها، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا علت اصلی آن مشخص شود و در صورت آسیب عصبی، درمان فوری ضروری است.