غذاهای تخمیری چه تاثیری بر سلامتی ما دارند؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
امروزه غذاهای تخمیری طرفداران بسیاری در سطح جهان پیدا کرده اند. استفاده از محصولات تخمیری سابقه طولانی در رژیم روزانه ما داشته اما شاید از تخمیری بودن آنها اطلاع نداشته ایم. انواع ترشیجات، دوغ، ماست تخمیری، خیارشور و نوشیدنی کفیر از جمله مواد غذایی تخمیری هستند که ما در زندگی مصرف می کنیم. در مقاله امروز با مواد غذایی تخمیری و فواید آنها برای بدن بیشتر آشنا می شویم.
آشنایی با غذاهای تخمیری غذاهای تخمیری قرن ها در رژیم غذایی انسان ها وجود داشته اند. از تخمیر در ابتدا به عنوان راهی برای بهبود طعم، افزایش مدت نگهداری غذا و از بین بردن سموم غذا استفاده می شده است اما امروزه به دلیل فواید این غذاها، از آنها استفاده می شود.
به محصولاتی تخمیری می گویند که تخمیر و رشد کنترل شده میکروبی، روی آنها انجام می شود. این فرآیند باعث ایجاد تغییراتی در مواد غذایی می شود. در فرآیند تخمیر که بی هوازی می باشد، میکروارگانیسم هایی همانند باکتری ها و مخمرها، اجزای غذا مانند گلوکز قند را به ترکیبات دیگری مانند گاز، الکل و اسیدهای ارگانیک تبدیل می کنند. این کار باعث می شود غذاهای تخمی..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

امروزه غذاهای تخمیری طرفداران بسیاری در سطح جهان پیدا کرده اند. استفاده از محصولات تخمیری سابقه طولانی در رژیم روزانه ما داشته اما شاید از تخمیری بودن آنها اطلاع نداشته ایم. انواع ترشیجات، دوغ، ماست تخمیری، خیارشور و نوشیدنی کفیر از جمله مواد غذایی تخمیری هستند که ما در زندگی مصرف می کنیم. در مقاله امروز با مواد غذایی تخمیری و فواید آنها برای بدن بیشتر آشنا می شویم.

آشنایی با غذاهای تخمیری

غذاهای تخمیری قرن ها در رژیم غذایی انسان ها وجود داشته اند. از تخمیر در ابتدا به عنوان راهی برای بهبود طعم، افزایش مدت نگهداری غذا و از بین بردن سموم غذا استفاده می شده است اما امروزه به دلیل فواید این غذاها، از آنها استفاده می شود.
به محصولاتی تخمیری می گویند که تخمیر و رشد کنترل شده میکروبی، روی آنها انجام می شود. این فرآیند باعث ایجاد تغییراتی در مواد غذایی می شود. در فرآیند تخمیر که بی هوازی می باشد، میکروارگانیسم هایی همانند باکتری ها و مخمرها، اجزای غذا مانند گلوکز قند را به ترکیبات دیگری مانند گاز، الکل و اسیدهای ارگانیک تبدیل می کنند. این کار باعث می شود غذاهای تخمیری عطر، بافت، طعم و ظاهری خاص و مطبوع تر پیدا کنند. بسیاری از سبزیجات، میوه ها، گوشت، ماهی، غلات، لبنیات، مغزها، حبوبات و تخم مرغ را می توان تخمیر کرد. پس از تخمیر خواص و محتوای تغذیه ای این مواد می تواند دو چندان گردد به خصوص اگر این مواد حاوی پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها باشند.

لزوم استفاده از غذاهای تخمیری

بسیاری از مطالعاتی که به تازگی انجام شده اند حاکی از این هستند که باکتری های موجود در دستگاه گوارش انسان ها دچار تغییر شده اند و میکروارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند نمی توانند مانند گذشته بازسازی شوند. بسیاری عوامل همچون رژیم غذایی، تغییر الگوهای بهداشتی، مصرف غذاهای فرآوری شده و مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها می توانند باعث این مشکلات شده باشند. زمانیکه جمعیت میکروارگانیسم های دستگاه گوارش دستخوش تغییر شود باعث ناهماهنگی و عدم تعادل بین باکتری های مفید و مضر دستگاه گوارش می گردد و این مسئله بر سلامتی تاثیر منفی دارد. ضعیف شدن دیواره روده و تراوش محتویات آن به گردش خون می تواند از نتایج این مشکل باشد که به سندرم روده نشت کننده معروف است. مشکلاتی و بیماری هایی نظیر اگزما، آسم، اسکیزوفرنی و آلزایمر می توانند ناشی از مشکلاتی نظیر سندرم روده نشت کننده باشند. برای کنترل این مسئله مصرف غذاهای تخمیری توصیه می شود. این غذاها باعث ایجاد تعادل دوباره میکروارگانیسم های دستگاه گوارش می شوند و از طرفی با تقویت دیواره روده از بروز این مشکلات پیشگیری می کنند.

غذاهای تخمیری

فواید غذاهای تخمیری برای بدن

همانطور که اشاره شد غذاهای تخمیری می توانند برای بدن ما فواید بی شماری داشته باشند که در ادامه با مهم ترین آنها آشنا می شویم.

افزایش دهنده ایمنی بدن

استفاده از غذاهای تخمیری باعث تولید باکتری های مفید در سیستم گوارشی می شود. مواد غذایی تخمیری حاوی پروبیوتیک ها هستند و این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و به کاهش و بهبود بیماری ها یاری می رسانند. پروبیوتیک ها در افزایش سلامت معده نیز بسیار موثر هستند.

به بهبود هضم و جذب مواد غذایی یاری می رسانند

از آنجا که غذاهای تخمیری حاوی پروبیوتیک و آنزیم های گوارشی هستند می توانند باعث هضم بهتر و جذب بهتر مواد غذایی شوند. به طور مثال فرآیند تخمیری می تواند ترکیبات غیرمغذی و دیر هضم غلات و مواد لبنی مانند لاکتوز یا الیگوساکارید را تجزیه کند و هضم این مواد را راحت تر سازد. همچنین قدرت جذب بالای مواد غذایی تخمیر یافته خصوصا برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی مانند کاندیدا ، نشت روده و … هستند بسیار مفید است. تخمیر کمک می کند مواد غذایی که از مسیر گوارش قادر به جذب نبوده اند به خوبی جذب بدن شوند.

قیمت مناسب دارند

تهیه غذاهای سالم می تواند بسیار پر هزینه و زمانبر باشد در صورتیکه غذاهای تخمیر شده خانگی به راحتی و با کمترین قیمت می توانند تهیه شوند.

نگهداری از آنها آسان است

غذاهای تخمیر شده را می توان برخلاف مواد غذایی دیگر تا یک سال و حتی بیشتر نگهداری کرد. همچنین جالب است بدانید غذاهای تخمیر لاکتیکی برخلاف دیگر نگهدارنده ها، مواد مغذی داخل غذاها را از بین نمی برند.

غذاهای تخمیری

مهم ترین غذاهای تخمیری در سطح جهان

غذاهای تخمیری در رژیم غذایی بسیاری از کشورهای جهان از دیرباز وجود داشته اند. برخی از این مواد غذایی به شرح زیرند:

  • کلم ترش: از تخمیر کلم برگ خرد شده تهیه می گردد.
  • نان خمیر ترش: خمیر این نان با تخمیر مخمر بدست می آید.
  • تمپه: از تخمیر کنترل شده سویا تهیه می شود.
  • کیمچی: از تخمیر سبزیجات تهیه می شود.
  • کواس: از تخمیر نان چاودار بدست می آید و نوعی نوشیدنی است.
  • چای کامبوچا: از تخمیر چای سبز یا سیاه بدست می آید.
  • میسو: به آن خمیر سویا نیز می گویند و از تخمیر غلات بدست می آید.
  • نوشیدنی کفیر: از تخمیر شیر تهیه می شود.

نکاتی مهم در رابطه با مصرف غذاهای تخمیری

به دلیل اینکه هنوز مشخص نشده که در عمل هضم چه تعداد باکتری مفید زنده می ماند به همین دلیل نمی توان به طور قطع نظری در مورد میزان مصرف غذاهای تخمیری داد؛ اما می توان به سراغ انواع متنوع غذاهای تخمیری رفت تا از ترکیبات متنوع آنها بهره مند شد. توصیه می شود هنگام خرید محصولات تخمیری، محصولاتی را انتخاب کنید که روی برچسب آنها تخمیر طبیعی حک شده باشد. همچنین اگر در بخش مایع محصول حباب هایی را مشاهده کردید می تواند نشانه این باشد که آن محصول حاوی میکروارگانیسم های طبیعی است و گزینه مناسبی برای خرید است.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • در مورد رژیم قلیایی یا آلکالاین بیشتر بدانیم
  • رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) چیست؟
  • رژیم پالئو تاثیراتی بر سلامت بدن دارد؟
  • هر آنچه که باید در مورد رژیم رنگین کمانی بدانید

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]