قرص اکتوکلد، موارد مصرف و عوارض جانبی

در این مقاله ما قصد داریم به معرفی قرص اکتوکلد و ترکیبات اثر بخش آن بپردازیم. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که اکثراً به دلیل تماس با ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شود. این عفونت معمولاً در فصل‌های سرما و بهار رخ می‌دهد.
علائم سرماخوردگی معمولا شامل گلو درد، سرفه، عطسه، گرفتگی بینی، خستگی و تب هستند. سرماخوردگی ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد و در بیشتر موارد، بدون نیاز به درمان خاصی، خودبخود بهبود می‌یابد. استراحت کافی، مصرف مایعات بیشتر، استفاده از داروها برای کنترل علائم و استفاده از بخور و آب گرم برای تسکین علائم کمک کننده می باشند.
استفاده از داروهای ضد سرفه، ضد تب، مسکن و آنتی‌هیستامین برای کنترل علائم مفید و موثر است.
قرص اکتوکلد چیست؟ قرص اکتوکلد® یک قرص سرماخوردگی با ترکیبات کامل و موثر است. فرمول های متفاوتی از قرص سرماخوردگی، با نام های متفاوتی مانند کلداکس و کلد استاپ وجود دارند. قرص اکتوکلد با ترکیبات استامینوفن، کلرفنیرامین، دکسترومتورفان، فنیل افرین ترکیبی از یک مسکن، یک آنتی هیستامین، یک ضد سرفه و یک ضد احتقان است.
ترکیبات اکتوکلد قرص اکتوکلد با ترکیبات کامل و اثر ..

در این مقاله ما قصد داریم به معرفی قرص اکتوکلد و ترکیبات اثر بخش آن بپردازیم. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که اکثراً به دلیل تماس با ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شود. این عفونت معمولاً در فصل‌های سرما و بهار رخ می‌دهد.

علائم سرماخوردگی معمولا شامل گلو درد، سرفه، عطسه، گرفتگی بینی، خستگی و تب هستند. سرماخوردگی ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد و در بیشتر موارد، بدون نیاز به درمان خاصی، خودبخود بهبود می‌یابد. استراحت کافی، مصرف مایعات بیشتر، استفاده از داروها برای کنترل علائم و استفاده از بخور و آب گرم برای تسکین علائم کمک کننده می باشند.

استفاده از داروهای ضد سرفه، ضد تب، مسکن و آنتی‌هیستامین برای کنترل علائم مفید و موثر است.

قرص اکتوکلد چیست؟

قرص اکتوکلد® یک قرص سرماخوردگی با ترکیبات کامل و موثر است. فرمول های متفاوتی از قرص سرماخوردگی، با نام های متفاوتی مانند کلداکس و کلد استاپ وجود دارند. قرص اکتوکلد با ترکیبات استامینوفن، کلرفنیرامین، دکسترومتورفان، فنیل افرین ترکیبی از یک مسکن، یک آنتی هیستامین، یک ضد سرفه و یک ضد احتقان است.

ترکیبات اکتوکلد

قرص اکتوکلد با ترکیبات کامل و اثر بخش خود، برای درمان علائم سرماخوردگی تهیه شده است. ترکیب دکسترومتورفان این دارو یک ضد سرفه است که بر قسمت خاصی از مغز (مرکز سرفه) اثر می گذارد و میل به سرفه را کاهش می دهد. داروی ضد احتقان فنیل افرین نیز به تسکین علائم گرفتگی بینی کمک می کنند. همچنین آنتی هیستامین کلرفنیرامین آبریزش چشم ها، خارش چشم، بینی، گلو، آبریزش بینی و عطسه را تسکین می دهد. استامینوفن نیز درد وتب را مهار می کند.

موارد مصرف قرص اکتوکلد

این دارو نیز مانند دیگر داروهای سرماخوردگی برای درمان دردها (گلو درد، سر درد، بدن درد)، احتقان (کاهش گرفتگی بینی، کاهش گرفتگی و فشار سینوس)، سرفه، تب، آبریزش بینی و عطسه استفاده می شود. این داروی ترکیبی برای درمان علائم ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی، زکام، تب یونجه یا سایر بیماری‌های تنفسی مانند سینوزیت و برونشیت استفاده می‌شود.

نحوه مصرف قرص اکتوکلد

دوز مصرف این دارو بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است. بهتر است که آن را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. توجه داشته باشید که استفاده نادرست از این دارو (سوء استفاده) ممکن است منجر به آسیب جدی (مانند آسیب مغزی، تشنج، مرگ) گردد. بنابراین دوز خود را افزایش ندهید و یا آن را برای مدت طولانی تر از زمان تجویز شده استفاده نکنید.

اکتوکلد

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید از جمله داروهای نسخه ای، غیر نسخه ای و محصولات گیاهی را نگه دارید و آن را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

  • هر داروی دیگر حاوی استامینوفن
  • مصرف داروی رقیق کننده خون وارفارین
  • داروهای مخدر یا مسکن‌های ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)
  • داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)
  • شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)
  • سایر آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)
  • مهارکننده مونوآمین اکسیداز (داروهای خاصی برای افسردگی، شرایط روانی، عاطفی یا بیماری پارکینسون). بیشتر مهارکننده های MAO نباید به مدت دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی مصرف این دارو را شروع یا متوقف کنید.

عوارض قرص اکتوکلد

از عوارض این دارو خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، تاری دید، ناراحتی معده، حالت تهوع، یبوست، یا خشکی دهان، بینی و گلو می باشد که ممکن است طی مصرف رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برای تسکین خشکی دهان، آب نبات سفت (بدون قند) بمکید، آدامس (بدون قند) بجوید و آب کافی بنوشید. زیرا این دارو می تواند مخاط را در ریه های شما خشک و غلیظ کند و تنفس و پاکسازی ریه ها را دشوارتر کند. برای کمک به جلوگیری از این اثر، مایعات فراوان بنوشید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخواستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که قطعا مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله تغییرات روانی (گیجی، توهم)، زنگ زدن در گوش، لرزش، مشکل در ادرار کردن، ضعف، کبودی، خونریزی، ضربان قلب نامنظم و یا تشنج فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصاً در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و یا مشکلات تنفسی فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

موارد احتیاطی

  1. اگر تا به حال به این محصول یا هر یک از ترکیبات آن واکنش آلرژیک داشته اید از این دارو استفاده نکنید.
  2. از نوشیدنی الکلی یا ماری جوانا در هنگام استفاده از این محصول خودداری نمایید.
  3. اگر باردار هستید، قصد بارداری یا شیردهی دارید، به پزشک خود یا داروساز اطلاع دهید.
  4. هنگام رانندگی با وسیله نقلیه موتوری یا کار با ماشین آلات احتیاط کنید.
  5. استامینوفن ممکن است باعث واکنش های پوستی شدید مانند قرمز شدن پوست، تاول و یا کهیر شود. در صورت بروز واکنش پوستی، مصرف را متوقف کرده و فوراً به پزشک مراجعه نمایید.
  6. در صورت گلودرد شدید همراه با تب، سردرد، بثورات پوستی، تهوع یا استفراغ بیش از ۲ روز، فوراً با پزشک مشورت نمایید.

موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید

برخی از شرایط پزشکی با مصرف برخی از داروها تداخل دارند و ممکن است خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. به همین دلیل اگر به بیماریهای زمینه ای و یا غیر زمینه ای مبتلا هستید حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی مناسب با شرایط شما را تجویز نماید.

این دارو نیز بدلیل داشتن استامینوفن در بیماری های کبدی ممکن است آسیب شدید کبدی ایجاد کند. همچنین اگر به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، تیروئید پرکار، تشنج، فشار خون بالا، آب سیاه (گلوکوم)، مشکلات معده و روده مانند زخم یا انسداد، مشکلات تنفسی مانند آسم، آمفیزم یا برونشیت مزمن ویا مشکل در دفع ادرار به دلیل بزرگ شدن غده پروستات مبتلا هستید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

هشدار مصرف اکتوکلد

این دارو حاوی استامینوفن است. داروهای زیادی با استامینوفن وجود دارد. مصرف این داروها با هم می تواند باعث دریافت بیش از حد استامینوفن شود. این می تواند باعث مشکلات جدی کبدی شود. بسته تمام داروهای خود را با دقت نگاه کنید تا ببینید آیا استامینوفن در آن گنجانده شده است یا خیر. از داروساز خود بپرسید که کدام داروها را می توانید با خیال راحت مصرف کنید.

تفاوت قرص کلداکس و اکتوکلد در چیست؟

قرص کلداکس و اکتوکلد هر دو برای درمان علائم سرماخوردگی استفاده می شوند. قرص کلداکس انواع مختلفی از جمله کلداکس روز، کلداکس شب و کلداکس آلرژی و سینوس دارد. کلداکس روز ترکیبی از ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن، ۵ میلی‌گرم فنیل افرین و ۱۵ میلی‌گرم دکسترومتورفان می باشد. نوع شب این دارو ۲ میلی‌گرم کلرفنیرامین اضافه تر نسبت به نوع روز خود دارد.

اکتوکلد نیز در دو نوع روز و شب عرضه می گردد. نوع روز بصورت قرص و ساشه و نوع نوع شب فقط بصورت ساشه پودری حل شونده در آب می باشد. قرص و ساشه اکتوکلد روز دارای ترکیب کامل تری نسبت به کلداکس روز می باشد و مشابه ترکیبات کلداکس شب است. اما ساشه اکتوکلد شب حاوی ۶۵۰ میلی گرم استامینوفن، ۱۰ میلی گرم فنیل اِفرین و ۲۵ میلی گرم دیفن هیدرامین است. دیفن هیدرامین موجود در اکتوکلد شب یک آنتی هیستامین و ضد احتقان است که با تسکین سرفه و علائم سرماخوردگی، باعث خواب راحتتر می گردد.

نکات پایانی

قرص اکتو کلد، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را به طور موقت تسکین می دهد. این دارو عفونت را درمان نمی کند. از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۱۲ سال استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود. همچنین ضمن مطالعه مجله سلامت داروخانه آنلاین، از پزشک خود یا داروساز در مورد راه های دیگر برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی مانند نوشیدن مایعات کافی، استفاده از قطره و یا اسپری بینی نمکی سوال بفرمایید.