مزایای مصرف شیلاجیت-shilajit چیست؟

از آنجایی که شیلاجیت به افزایش تولید ATP کمک می کند، انرژی و استقامت کلی را افزایش می دهد در واقع، معمولاً به عنوان مکمل بدنسازی، برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود.
شیلاجیت چیست؟ شیلاجیت یک مکمل رایج در طب آیورودا است، آیورودا به معنی علم زندگی است یک علم باستانی و کهن که نزد بسیاری از افراد هندی و اروپای و آمریکای است که از هندوستان ریشه گرفته و به خصوص در هند بسیار مورد توجه‌است، در آیورودا از گیاهان طبی برای درمان بیماران استفاده می شود.
شیلاجیت یک ماده چسبنده است که عمدتاً در صخره های هیمالیا یافت می شود در طی قرن ها از تجزیه آهسته گیاهان ایجاد شده است. این ماده که معمولا در طب آیورودا استفاده می شود.
این یک مکمل موثر و بی خطر است که می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت و بهبود عملکرد کلی بدن شما داشته باشد. برای مثال Shilajit یک آنتی اکسیدان است که برای حفظ سلامتی بسیاری افراد مبتلا به برخی بیماری ها مفید است.
شما می توانید جهت خرید مکمل گینر به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
تاثیر مصرف شیلاجیت بر بیماری ها در اینجا به تاثیرات مفید شیلاجیت نگاهی می ا..

از آنجایی که شیلاجیت به افزایش تولید ATP کمک می کند، انرژی و استقامت کلی را افزایش می دهد در واقع، معمولاً به عنوان مکمل بدنسازی، برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود.

شیلاجیت چیست؟

شیلاجیت یک مکمل رایج در طب آیورودا است، آیورودا به معنی علم زندگی است یک علم باستانی و کهن که نزد بسیاری از افراد هندی و اروپای و آمریکای است که از هندوستان ریشه گرفته و به خصوص در هند بسیار مورد توجه‌است، در آیورودا از گیاهان طبی برای درمان بیماران استفاده می شود.

شیلاجیت یک ماده چسبنده است که عمدتاً در صخره های هیمالیا یافت می شود در طی قرن ها از تجزیه آهسته گیاهان ایجاد شده است. این ماده که معمولا در طب آیورودا استفاده می شود.

این یک مکمل موثر و بی خطر است که می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت و بهبود عملکرد کلی بدن شما داشته باشد. برای مثال Shilajit یک آنتی اکسیدان است که برای حفظ سلامتی بسیاری افراد مبتلا به برخی بیماری ها مفید است.

گینرشما می توانید جهت خرید مکمل گینر به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

تاثیر مصرف شیلاجیت بر بیماری ها

در اینجا به تاثیرات مفید شیلاجیت نگاهی می اندازیم.

بهبود علائم بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی پیشرونده است که باعث مشکلاتی در حافظه، رفتار و تفکر می شود درمان های دارویی برای بهبود علائم آلزایمر در دسترس هستند. اما بر اساس ترکیب مولکولی شیلاجیت، برخی از محققان معتقدند Shilajit از پیشرفت آلزایمر جلوگیری می کند یا آن را کند تر خواهد کرد.

جزء اصلی شیلاجیت یک آنتی اکسیدان است که اسید فولویک نام دارد این آنتی اکسیدان قوی با جلوگیری از تجمع پروتئین تاو به سلامت شناختی کمک می کند. پروتئین‌های تاو بخش مهمی از سیستم عصبی شما هست، اما تجمع آن می‌تواند باعث آسیب سلول‌های مغز شود.

محققان بر این باورند که اسید فولویک موجود در شیلاجیت از تجمع غیر طبیعی پروتئین تاو جلوگیری می کند و التهاب را کاهش می دهد و به طور بالقوه علائم آلزایمر را بهبود می بخشد. علاوه بر این، شیلاجیت خواص ضد صرع و اثرات بالقوه ضد روان پریشی را نشان می دهد، زیرا سطح GABA یک اسید طبیعی در مغز را به حالت طبیعی تنظیم می کند.

التهاب و درد را کاهش می دهد

طب آیورودا مدتهاست شیلاجیت را به دلیل توانایی آن در کاهش درد به طور طبیعی ستایش کرده است، اما تحقیقات تا چند سال اخیر محدود بوده است. به دلیل تعامل با سطوح GABA در مغز، این گیاه‌ معدنی تأثیر قابل ‌توجهی بر درد دهان و صورت (درد صورت، دهان یا فک‌ها) دارد و به عنوان یک «آرام‌بخش» عمل می‌کند.

در مورد درد، در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، Shilajit به طور مثبت با مورفین تعامل می‌کند و تحمل به مورفین را به حداقل می‌رساند و بنابراین، مقدار دارویی را که فرد مبتلا به درد شدید باید برای تسکین درد استفاده کند را کاهش می‌دهد.

شیلاجیت

به پیشگیری و محافظت در برابر سرطان کمک می کند

به طور شگفت انگیزی، شیلاجیت برای جلوگیری از سرطان ها از جمله سرطان ریه، سینه، روده بزرگ، تخمدان و کبد مفید است. برخی از محققان مفید بودن آن را جلوگیری از سرطان های ذکر شده وجود و ترکیب فلزات سنگین در این ماده نسبت می‌دهند که آن را به یک درمان طبیعی بالقوه سرطان تبدیل می‌کند.

سطح تستوسترون را پایین نگه میدارد

یکی دیگر از عملکردهای مهم شیلاجیت، نحوه تنظیم سیستم های مختلف بدن، مانند سیستم ایمنی بدن و تعادل هورمون ها است. بسیاری از محققین موافق هستند که این ماده بر روی بدن تأثیر می گذارد زیرا به سیستم های ذکر شده کمک می کند تا در تعادل باقی بمانند.

به طور خاص، شیلاجیت بر عملکرد هورمون های تولید مثل تأثیر گذار است. در مردان سالم، مکمل شیلاجیت باعث افزایش تستوسترون خون و تولید اسپرم می شود. در مطالعات آزمایشگاهی روی موش‌ها با تخمک‌ گذاری در موش‌های ماده بالغ همراه بود، که نشان می‌دهد پودر یا رزین Shilajit در باروری کسانی که با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند مفید واقع خواهد شد.

تستوسترون یک هورمون جنسی اولیه مردانه است، اما برخی از مردان سطح پایین تری نسبت به سایرین دارند. علائم تستوسترون پایین عبارتند از:

  • کمبود میل جنسی
  • از دست دادن توده عضلانی
  • خستگی
  • افزایش چربی بدن

در یک مطالعه بر روی داوطلبان مرد بین ۴۵ تا ۵۵ سال، به نیمی از شرکت کنندگان دارونما و به نیمی دوز ۲۵۰ میلی گرمی شیلاجیت خالص دو بار در روز داده شد. پس از ۹۰ روز متوالی، این مطالعه نشان داد که شرکت‌ کنندگانی که شیلاجیت خالص شده دریافت می‌کردند، افزایش سطح تستوسترون به‌ طور قابل‌ توجهی در مقایسه با گروه دارونما داشتند.

بهبود سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن CFS یک بیماری طولانی مدت است که باعث خستگی مفرط می شود CFS می تواند رفتن به محل کار یا مدرسه را دشوار کند و یا فعالیت های ساده روزمره را دچار چالش کند. محققان بر این باورند که مکمل شیلاجیت علائم CFS را کاهش می دهد و انرژی را بازیابی می کند.

یکی از راه هایی که شیلاجیت به تامین انرژی بدن کمک می کند، افزایش عملکرد میتوکندری در بدن است. میتوکندری اندامک هایی هستند که به عنوان منبع نیروی سلول ها در بدن عمل می کنند زیرا اکسیژن و مواد مغذی را به آدنوزین تری فسفات ATP تبدیل می کنند، ماده ای که در واقع سلول های بدن را تامین می کند. Shilajit عملکرد میتوکندری ها را تشویق می کند و به آنها کمک می کند تا به طور موثرتری اکسیژن رسانی را به ماهیچه ها بیشترکند.

شیلاجیت نه تنها به خودی خود به عملکرد میتوکندری کمک می کند، بلکه مشخص شده است که با ترکیب مکمل CoQ10، یک آنتی اکسیدان که به طور طبیعی در تمام سلول های انسان یافت می شود، تأثیر قدرتمندی بر اکسیژن رسانی میتوکندری ایجاد می کند.

سندرم خستگی مزمن، یک اختلال طبقه بندی شده با حداقل شش ماه خستگی اجتناب ناپذیر با موفقیت با مکمل شیلاجیت درمان شده است.

دیگر فواید شیلاجیت

علاوه بر اثر بخشی میتوکندریایی این گیاه معدنی با خواص آنتی اکسیدانی قوی خود بدن را احیا می کند. با مبارزه با رادیکال‌های آزاد عامل بیماری، آسیب‌های داخلی بدن ناشی از مواد شیمیایی و سایر عوامل خطرناکی که در معرض آن هستید را ترمیم می‌کند و همچنین سطح چربی خون را کاهش می‌دهد.

CFS با اختلال عملکرد میتوکندری مرتبط است این زمانی اتفاق می افتد که سلول های میتوکندری شما انرژی کافی تولید نمی کنند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده به طور طبیعی تقویت عملکرد میتوکندری بدن با مکمل‌ شیلاجیت به بهبود سطح انرژی بدن کمک می کند.

طول عمر

از آنجایی که شیلاجیت سرشار از اسید فولویک است، یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب محسوب میشود همچنین از رادیکال های آزاد و آسیب سلولها محافظت می کند. در نتیجه استفاده منظم از Shilajit به طول عمر، روند پیری کند تر و سلامت کلی بدن کمک می کند.

کمک به غلبه بر مشکلات ارتفاع

ارتفاع بالاتر می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند، از جمله:

  • ادم ریوی
  • بیخوابی
  • بی حالی، یا احساس خستگی یا تنبلی
  • بدن درد
  • کند شدن ذهن

مشکلات ارتفاع می تواند توسط فشار کم جو، دمای سرد یا سرعت باد زیاد ایجاد شود. محققان بر این باورند که شیلاجیت به شما در غلبه بر مشکلات ارتفاع زیاد کمک می کند.

شیلاجیت حاوی اسید فولویک و بیش از ۸۴ ماده معدنی است، بنابراین فواید زیادی برای سلامتی دارد. این می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان برای بهبود ایمنی و حافظه بدن شما، یک ضد التهاب، یک تقویت کننده انرژی و یک دیورتیک برای حذف مایعات اضافی از بدن شما عمل کند. به دلیل این فواید، شیلاجیت به مقابله با بسیاری از علائم مرتبط با ارتفاع کمک می کند.

شیلاجیت

نارسایی کمبود آهن

کم خونی، فقر آهن می تواند ناشی از رژیم غذایی یا از دست دادن خون یا ناتوانی در جذب آهن باشد. علائم عبارتند از:

  • خستگی
  • ضعف
  • دست و پاهای سرد
  • سردرد
  • ضربان قلب نامنظم

مکمل شیلاجیت، با این حال ممکن است به تدریج سطح آهن را افزایش دهد.

یک مطالعه ۱۸ موش را به سه گروه شش تایی تقسیم کرد. محققان در گروه دوم و سوم کم خونی ایجاد کردند. موش های گروه سوم ۵۰۰ میلی گرم شیلاجیت را پس از ۱۱ روز دریافت کردند. محققان در روز ۲۱ از همه گروه‌ها نمونه خون جمع‌آوری کردند. نتایج نشان داد که موش‌های گروه سوم در مقایسه با موش‌های گروه دوم سطوح بالاتری از هموگلوبین، هماتوکریت و گلبول‌های قرمز خون داشتند.

ناباروری

Shilajit همچنین یک مکمل بی خطر برای ناباروری مردان است. در یک مطالعه، گروهی متشکل از ۶۰ مرد نابارور دو بار در روز به مدت ۹۰ روز بعد از غذا شیلاجیت مصرف کردند. در پایان دوره ۹۰ روزه، بیش از ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در مطالعه افزایش تعداد کل اسپرم را نشان دادند. بیش از ۱۲ درصد افزایش تحرک اسپرم داشتند.

سلامت قلب

Shilajit به عنوان یک مکمل غذایی در سلامت قلب نقش مهمی دارد. محققان عملکرد قلبی شیلاجیت را روی موش های آزمایشگاهی آزمایش کردند. پس از دریافت پیش درمانی شیلاجیت، به برخی از موش‌ها ایزوپروترنول برای ایجاد آسیب قلبی تزریق شد این مطالعه نشان داد که موش‌هایی که شیلاجیت قبل از آسیب قلبی مصرف کرده بودند، ضایعات قلبی کمتری داشتند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • درباره مکمل گابا بیشتر بدانیم
  • بی سی ای ای و تاثیر آن بر عضله سازی