مصرف چه غذاهایی باعث تپش قلب می شود؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
تعداد دفعاتی که قلب در یک دقیقه می زند به عوامل متعددی بستگی دارد. مقدار تحرک، حالت ذهنی و احساسی، رژیم غذایی و مصرف داروها می توانند بر نرخ ضربان قلب تاثیر بگذارند.
شما می توانید جهت خرید مکمل قلب و عروق از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
مواد غذایی و تپش قلب نرخ سالم و معمولی ضربان قلب بنابر نظر انجمن قلب امریکا بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. افزایش ضربان قلب می تواند برای شخص خطرناک باشد و با علائمی همچون تعرق زیاد، از دست دادن هوشیاری، کوتاهی تنفس، سرگیجه و … خود را نشان دهد. همانطور که اشاره شد عوامل بسیاری بر نرخ ضربان قلب تاثیر دارد و در این میان خوردن برخی مواد غذایی تاثیر مستقیمی بر افزایش ضربان قلب دارد. در ادامه به معرفی این عوامل می پردازیم.
مواد غذایی حاوی شکر خوراکی هایی که قند خون را افزایش می دهند یا سرعت افزایش قند خون را بالا می برد بر افزایش ضربان قلب موثر می باشند. زمانیکه قند خون بالا می رود عملکرد درست رگ های خونی مختل می شود و ضربان و فشار خون بالا می رود.
نوشیدنی های پر شکر مانند دسرهای شیرین، نان سفید، ماکارونی و برن..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

تعداد دفعاتی که قلب در یک دقیقه می زند به عوامل متعددی بستگی دارد. مقدار تحرک، حالت ذهنی و احساسی، رژیم غذایی و مصرف داروها می توانند بر نرخ ضربان قلب تاثیر بگذارند.

قلب و عروقشما می توانید جهت خرید مکمل قلب و عروق از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

مواد غذایی و تپش قلب

نرخ سالم و معمولی ضربان قلب بنابر نظر انجمن قلب امریکا بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. افزایش ضربان قلب می تواند برای شخص خطرناک باشد و با علائمی همچون تعرق زیاد، از دست دادن هوشیاری، کوتاهی تنفس، سرگیجه و … خود را نشان دهد. همانطور که اشاره شد عوامل بسیاری بر نرخ ضربان قلب تاثیر دارد و در این میان خوردن برخی مواد غذایی تاثیر مستقیمی بر افزایش ضربان قلب دارد. در ادامه به معرفی این عوامل می پردازیم.

مواد غذایی حاوی شکر

خوراکی هایی که قند خون را افزایش می دهند یا سرعت افزایش قند خون را بالا می برد بر افزایش ضربان قلب موثر می باشند. زمانیکه قند خون بالا می رود عملکرد درست رگ های خونی مختل می شود و ضربان و فشار خون بالا می رود.

نوشیدنی های پر شکر مانند دسرهای شیرین، نان سفید، ماکارونی و برنج سفید، آبنبات و غذاهای فوری می توانند به سرعت قند خون را افزایش دهند. باید این نوع مواد غذایی را با سبزیجات، لوبیاها و نان گندم کامل جایگزین نمود. این مواد قندهای ساده کمتری دارند و حاوی کربوهیدرات های پیچیده می باشند.

کافئین

مواد غذایی حاوی کافئین نیز در افزایش تعداد ضربان قلب موثرند. کافئین تحریک کننده سیستم مرکزی اعصاب می باشد و باعث تحریک سیستم عصبی و مغز می گردد. این وضعیت تعداد ضربان قلب را افزایش می دهد.

توصیه می شود افراد مبتلا به فشارخون بالا و دارای تپش قلب نامنظم از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین خودداری نمایند. موادی همچون چای سیاه، چای سبز، شکلات، قهوه، برخی نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین می باشند.

الکل

نوشیدنی های الکلی نیز باعث بی نظمی در ضربان قلب می شوند. بی نظمی در ضربان قلب به تپش بیش از حد یا تپش کند قلب گفته می شود. الکل باعث ضعف قلب و مشکلات بی نظمی قلبی می گردد. الکل می تواند به سلول های قلب صدمه بزند و تپش قلب را بالا ببرد.

تپش قلب

مواد غذایی حاوی تئوبرومین

تئوبرومین محرک سیستم عصبی می باشد و در مواد غذایی همچون شکلات و خوراکی هایی با طعم شکلات وجود دارد. بنابر تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۳ این ماده می تواند بسته به میزان مصرف باعث افزایش ضربان قلب شود. به افراد دارای تپش قلب توصیه می شود از مصرف این ماده جلوگیری نمایند.

مواد غذایی حاوی تیرامین

مواد غذایی حاوی آمینو اسید تیرامین نیز باعث افزایش فشار خون و تپش قلب می شوند. مواد غذایی همچون نوشیدنی های الکلی، گوشت دودی، پنیرهای کهنه و میوه خشک یا میوه بسیار رسیده حاوی این ماده هستند.

فلفل های تند

محققان دانشگاه مریلند به این نتیجه دست یافته اند که فلفل های هندی می توانند از بی نظمی ضربان قلب پیشگیری کنند. بی نظمی ضربان قلب نتایجی همچون کاهش جریان خون در مغز و سایر اندام ها را دربردارد. در فلفل های تند ماده ای به نام کپسایسین وجود دارد که باعث بهبود گردش خون می شود و از تپش ناهنجار قلب جلوگیری می کند.

برخی گیاهان دارویی

برخی گیاهان دارویی همچون افدرا که در برای درمان حساسیت و سرماخوردگی به کار می رود در افزایش فشار خون و ایجاد بی نظمی در تپش قلب بسیار موثرند. استفاده از این گیاه، گاه می تواند باعث حملات قلبی و در برخی موارد مرگ گردد.

در صورت داشتن تپش قلب چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سابقه تپش قلب نداشته اید و یکباره به آن دچار شده اید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. معمولا تپش قلب یکباره می تواند بی خطر باشد اما اگر با علائمی همچون مشکل تنفس، غش، گیجی، سرگیجه، درد در قفسه سینه، احساس فشار در پشت کمر، بازوها، قفسه سینه یا گردن و فک بود باید به پزشک حتما مراجعه نمود.

درمان تپش قلب چگونه است؟

  • این مسئله به تشخیص علت تپش قلب بستگی دارد. زمانی که تپش قلب نتیجه شیوه های غلط زندگی باشد پزشک از شما می خواهد در این عادات تغییر ایجاد کنید.
  • اگر تپش قلب باعث مشکلات جدی در بدن شود پزشک داروهای ضد آریتمی تجویز می نماید.
  • اگر تپش قلب خطرناک باشد پزشک از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب یا الکتروشوک قلبی برای بهبود ضربان قلب و بازگرداندن ضربان به ریتم طبیعی استفاده می کند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • نشانه های حمله قلبی در زنان
  • آنچه باید در مورد قلب درد بدانید
  • چرا باید اسکن هسته ای قلب انجام دهیم؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]