معرفی آزمایشات پزشکی ضروری بعد از ۶۰ سالگی

اگر شما بالای ۶۰ سال سن دارید، لایق این هستید که احساس خوبی داشته باشید. گروه های تخصصی، توصیه های زیر را برای کمک به حفظ سلامت، شادی و امنیت سالمندان گردآوری کرده اند. این‌ها آزمایشات پزشکی ضروری ساده‌ای هستند که معمولاً پزشکان بر اساس مشخصات سلامتی شما توصیه می کنند. اگر در مورد آزمایشات پزشکی ضروری که باید بعد از ۶۰ سالگی انجام دهید، اطلاعات کمی دارید یا اصلاً اطلاعی ندارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا در مورد آنها بیشتر بدانید.
آزمایشات پزشکی ضروری در سنین بالا پیری اجتناب ناپذیر است و برخی از شرایط مرتبط با افزایش سن نیز اجتناب ناپذیر است. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن نیز با افزایش سن ضعیف می شود و شما را مستعد ابتلا به عفونت ها و سایر شرایط می کند. بنابراین، اگر سال های طلایی زندگی خود را سپری می کنید، مراقب سلامتی خود باشید تا از بیماری ها دوری نمایید.
علاوه بر این، برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های مرتبط با سن، باید آزمایشات پزشکی ضروری برای دیابت، تیروئید، بیماری های قلبی، کلسترول خون و غیره را انجام دهید. تشخیص به موقع می تواند از مشکلات عمده سلامتی جلوگیری کند، کیفیت ک..

اگر شما بالای ۶۰ سال سن دارید، لایق این هستید که احساس خوبی داشته باشید. گروه های تخصصی، توصیه های زیر را برای کمک به حفظ سلامت، شادی و امنیت سالمندان گردآوری کرده اند. این‌ها آزمایشات پزشکی ضروری ساده‌ای هستند که معمولاً پزشکان بر اساس مشخصات سلامتی شما توصیه می کنند. اگر در مورد آزمایشات پزشکی ضروری که باید بعد از ۶۰ سالگی انجام دهید، اطلاعات کمی دارید یا اصلاً اطلاعی ندارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا در مورد آنها بیشتر بدانید.

آزمایشات پزشکی ضروری در سنین بالا

پیری اجتناب ناپذیر است و برخی از شرایط مرتبط با افزایش سن نیز اجتناب ناپذیر است. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن نیز با افزایش سن ضعیف می شود و شما را مستعد ابتلا به عفونت ها و سایر شرایط می کند. بنابراین، اگر سال های طلایی زندگی خود را سپری می کنید، مراقب سلامتی خود باشید تا از بیماری ها دوری نمایید.

علاوه بر این، برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های مرتبط با سن، باید آزمایشات پزشکی ضروری برای دیابت، تیروئید، بیماری های قلبی، کلسترول خون و غیره را انجام دهید. تشخیص به موقع می تواند از مشکلات عمده سلامتی جلوگیری کند، کیفیت کلی زندگی را ارتقا دهد و امید به زندگی را افزایش دهد.

فشار خون

شما می توانید یکی از میلیون ها افرادی باشید که فشار خون بالا دارند و آن را نمی دانند. بنابراین، فشار خون خود را هر سال چک کنید حتی اگر فشار خون شما نرمال باشد. اگر فشار خون شما بالاتر از حد طبیعی باشد یا اگر سایر عوامل خطر را دارید، احتمال دارد بیشتر به آزمایشات پزشکی ضروری نیاز داشته باشید.

کولونوسکوپی و سلامت دستگاه گوارش

کولونوسکوپی یک آزمایش تشخیصی است که به شناسایی بیماری‌های روده بزرگ از جمله پولیپ، زخم و سرطان کولورکتال کمک می‌کند. از آنجایی که سلامت دستگاه گوارش با افزایش سن کاهش می‌یابد، افراد مسن باید طبق توصیه پزشک آزمایشات پزشکی ضروری سلامت دستگاه گوارش را انتخاب کنند.

این آزمایش ها، اندام های موجود در دستگاه گوارش مانند معده، مری، روده کوچک، روده بزرگ و راست روده را بررسی می کند. تست‌های روتین GI می‌توانند به شناسایی مشکلات مربوط به دستگاه گوارش در مراحل اولیه و جلوگیری از عوارض مرتبط کمک کنند.

غربالگری سرطان پروستات برای مردان

سرطان پروستات در بین مردان مسن بسیار شایع است و این آزمایش خون خاص، سطح PSA را در خون بررسی می کند که در صورت بالا بودن می تواند احتمال سرطان پروستات را تشخیص دهد. توصیه می شود که در سنین ۵۵ تا ۶۹ سال، با پزشک خود در مورد مزایا و معایب غربالگری پروستات صحبت نمایید.

معاینه پستان و ماموگرافی برای زنان

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. بنابراین انجام ماموگرافی برای شما بسیار مهم است. معمولاً ماموگرافی هر ۱ تا ۲ سال یکبار و از سن ۴۰ یا ۵۰ سالگی توصیه می شود. در مورد اینکه چه زمانی باید به طور منظم ماموگرافی را شروع کنید و چند وقت یکبار باید آن را انجام دهید، با پزشک خود صحبت نمایید.

معاینه لگن، پاپ اسمیر و تست HPV برای زنان

بسیاری از زنان بالای ۶۰ سال هنوز نیاز به معاینه منظم لگن، آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) دارند. زنان مسن احتمال دارد به سرطان دهانه رحم یا سرطان واژن مبتلا شوند و معاینه لگن می تواند مجموعه ای از شرایط دیگر را که می تواند بر سلامت و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، تشخیص دهد.

تست پاپ اسمیر برای خانم ها هر ۳ سال یکبار و تست HPV هر ۵ سال و تا سن ۶۵ سالگی توصیه می شود. اگر خانمی بالای ۶۵ سال سن دارد و چندین بار تست پاپ اسمیر منفی داشته باشد یا هیسترکتومی کامل انجام داده باشد، در صورت شرایط غیر سرطانی مانند فیبروم، احتمال دارد پزشک بگوید که دیگر نیازی به تست پاپ اسمیر نیست.

آزمایشات پزشکی ضروری

محافظت از چشمان

بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم با افزایش سن شایع هستند. غربالگری می تواند دید شما را حفظ کرده و به حداکثر برساند. از چشم پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یک بار نیاز به معاینه چشم دارید.

تست شنوایی

حداقل ۲۵ درصد از افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله کم شنوایی ناتوان کننده دارند که بیشتر آنها قابل درمان هستند. این رقم با افزایش سن به ۵۰ درصد افزایش می یابد. اگر مشکل شنوایی دارید، آزمایش شنوایی بدهید.

اسکن تراکم استخوان

این آزمایش برای تشخیص از دست دادن استخوان، ضعیف شدن استخوان ها یا پوکی استخوان انجام می شود. استخوان ها با افزایش سن ضعیف می شوند و خطر شکستگی را افزایش می دهند. اگر از دست دادن استخوان تشخیص داده شود، پزشک داروهای خاصی را تجویز می کند و اقدامات پیشگیرانه مهم مانند ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای بهبود وضعیت و جلوگیری از مشکلات مربوط به سلامتی پیشنهاد می کند. زنان باید در سن ۶۵ سالگی آزمایش تراکم استخوان انجام دهند.

غربالگری کلسترول

سطح کلسترول بالا یکی از دلایل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی است. اما خبر خوب این است که سطح کلسترول بالا را می توان با رژیم غذایی و داروها درمان کرد. به همین دلیل مهم است که اندازه گیری سطح کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) به طور منظم انجام شود.

آزمایش شمارش کامل خون (CBC)

این آزمایش خون برای ارزیابی سلامت کلی شما و تشخیص طیف گسترده ای از اختلالات از جمله کم خونی، عفونت و لوسمی استفاده می شود. یک CBC بسیاری از جنبه های خون شما را اندازه گیری، شمارش، ارزیابی و مطالعه می کند از جمله سطوح WBC، RBC، هموگلوبین، هماتوکریت و پلاکت ها.

تست فاکتور RA

روماتوئید به پروتئین های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن اطلاق می شود که احتمال دارد سبک زندگی سالم ما را به هم بزند. این آزمایش خون، یک آزمایش پزشکی مهم برای سالمندان است، زیرا به تشخیص بیماری‌های خودایمنی، به ویژه در سالمندانی که احتمال دارد از درد مفاصل رنج ببرند، کمک می‌کند.

آزمایش هورمون تیروئید

تیروئید، غده ای که ظاهری بی ضرر در گردن شما دارد، نیروگاه بدن است که هورمون های مورد نیاز برای متابولیسم را تولید می کند. مشکلات تیروئید می تواند باعث ریزش مو، افزایش وزن، کاهش وزن، خستگی و افسردگی شود.

دو آزمایش رایج پزشکی پس از ۶۰ سالگی برای تعیین عملکرد غدد تیروئید، آزمایش TSH و T4 است. این آزمایشات پزشکی ضروری، به تشخیص پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید کمک می کنند. غده تیروئید هورمون هایی تولید می کند که به افزایش سطح انرژی و تنظیم خلق و خو، متابولیسم، ضربان قلب، تنفس و غیره کمک می کند. از این رو، حفظ سلامت تیروئید برای سلامت کلی شما مهم است.

قند خون

دیابت می تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی باشد. این یکی از آزمایش های مهم پزشکی بعد از ۶۰ سالگی است. آزمایش خون ناشتا برای تشخیص پیش دیابت و دیابت مفید است. همچنین آزمایش HbA1c وجود دارد که برای اندازه گیری سطح گلوکز متصل به هموگلوبین استفاده می شود. حداقل باید هر ۳ سال یک بار آزمایش قند خون ناشتا انجام شود تا بتوانید در صورت ابتلا به دیابت، زودتر آن را مدیریت نمایید.

ارزیابی قلبی عروقی

بیماری های قلبی در میان افراد مسن شایع است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین، علاوه بر کنترل فشار خون معمول، افراد مسن باید برای معاینه کامل، ارزیابی های قلبی عروقی را انتخاب کنند. آزمایشات پزشکی ضروری مختلفی مانند نوار قلب، اکو دو بعدی و آزمایشات پزشکی ضروری ایست قلبی وجود دارد که به تشخیص زودهنگام هرگونه ناهنجاری قلبی کمک می‌کند.

آزمایش ادرار

این آزمایش به تشخیص وجود هرگونه مشکل در عملکرد کبد و کلیه کمک می کند. این آزمایش همچنین می تواند عفونت های دستگاه ادراری و همچنین مشکلات مختلف در مورد متابولیسم را که احتمال دارد با افزایش سن ایجاد شود، تشخیص دهد.

تست کلسیم

این آزمایشات پزشکی ضروری برای سالمندان، برای تشخیص و اتخاذ تدابیر در برابر بسیاری از بیماری‌های استخوانی و قلبی مهم است. این آزمایش همچنین می تواند شرایط مربوط به اعصاب، ماهیچه ها، کلیه ها و سایر اندام های بدن را تشخیص دهد.

آزمایش ویتامین B12

این آزمایش، سطح ویتامین B12 در خون را بررسی می کند. این ویتامین برای ساخت گلبول های قرمز خون و حمایت از ترمیم سلول ها و بافت ها ضروری است. کمبود ویتامین B12 در افراد می تواند منجر به بیماری های سیستم عصبی و همچنین از دست دادن حافظه شود. همچنین می‌تواند تعداد گلبول‌های قرمز و متابولیسم را کاهش دهد، استخوان‌ها را ضعیف کند و بر سلامت کلی تأثیر بگذارد.

معاینه دندانپزشکی

بیماری لثه می تواند نشانه مهمی از سلامت کلی شما باشد. دندان ها، لثه ها، دهان و گلوی شما باید به طور مرتب توسط دندانپزشک معاینه شوند. اگر می خواهید دندان های خود را درخشان نگه دارید، مسواک زدن منظم با خمیر دندان حاوی فلوراید مهم است. استفاده از یک مسواک برقی کامل مانند ست مسواک برقی و واترفلاسر CH-16 زیکلاس مد را در نظر بگیرید زیرا به تمیز کردن و پیشگیری از بیماری لثه کمک می کند. بیماری لثه خطر حمله قلبی را افزایش می دهد، این دلیل دیگری برای مراجعه منظم به دندانپزشک است.

نکات مهم برای مراقبت از سلامتی در سنین بالاتر

فراموش نکنید که مراقبت از سلامتی فراتر از مراجعه به مطب پزشک است. رعایت برخی از نکات، نه تنها برای سلامتی خود بلکه برای دیگران نیز مفید است:

  • به طور منظم ورزش کنید و رژیم غذایی خود را رعایت نمایید.
  • از سیگار و مواد مخدر اجتناب نمایید.
  • الکل را بیش از حد مصرف نکنید.
  • از کلاه ایمنی در دوچرخه سواری و موتور سیکلت استفاده نمایید.
  • با استفاده از کاندوم، رابطه جنسی ایمن داشته باشید.
  • از زمین خوردن و آسیب دیدگی اجتناب نمایید.
  • یادگیری CPR

نکات پایانی

آزمایشات پزشکی ضروری سلامتی برای هر فردی ضروری است. با این حال، با افزایش سن، بدن شما توانایی های کامل عملکردی خود را از دست می دهد و بنابراین شما بیماری های مختلف و مکرر را تجربه می کنید. بنابراین، اگر بالای ۶۰ سال دارید، با پزشک خود صحبت نمایید و هر از چند گاهی آزمایشات پزشکی ضروری کامل انجام دهید. این آزمایشات پزشکی ضروری می‌توانند شرایط را در مراحل اولیه شناسایی کرده و خطر عوارض مشکلات سلامتی را در درازمدت کاهش دهند.