معرفی بهترین مرطوب کننده برای خشکی واژن

چندین گزینه غیر هورمونی برای درمان خشکی واژن وجود دارد. مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن بدون نسخه (OTC) و همچنین داروهای نسخه ای برای خشکی واژن در دسترس هستند. این محصولات در تسکین ناراحتی و درد در هنگام مقاربت جنسی برای افرادی که خشکی واژن دارند، موثر هستند. آنها اصطکاک با بافت نازک و خشک دستگاه تناسلی را کاهش می دهند. در این مقاله به بررسی و معرفی بهترین مرطوب کننده واژن می پردازیم.
مرطوب کننده واژن چیست؟ روان کننده ها مانند ساشه ژل موضعی مرطوب و روان کننده بانوان بنژل، درست قبل یا در حین رابطه جنسی استفاده می شوند و به سرعت برای تسکین کوتاه مدت خشکی واژن و درد ناشی از آن عمل می کنند. از طرف دیگر مرطوب کننده های واژن، بافت های خشک واژن را آبرسانی می کنند و جذب بافت ها می شوند. آنها رطوبت واژن را جبران کرده و واژن را هیدراته و انعطاف پذیر می کنند. مرطوب‌کننده‌های واژن را می‌توان در هر زمان استفاده کرد و بهتر است به طور مداوم در مدت زمان طولانی‌تری استفاده شوند.
انواع مرطوب کننده های واژن چهار نوع اصلی مرطوب کننده واژن برای سلامت واژینال شما وجود دارد. دو مورد اول، کرم ها و ژل ه..

چندین گزینه غیر هورمونی برای درمان خشکی واژن وجود دارد. مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن بدون نسخه (OTC) و همچنین داروهای نسخه ای برای خشکی واژن در دسترس هستند. این محصولات در تسکین ناراحتی و درد در هنگام مقاربت جنسی برای افرادی که خشکی واژن دارند، موثر هستند. آنها اصطکاک با بافت نازک و خشک دستگاه تناسلی را کاهش می دهند. در این مقاله به بررسی و معرفی بهترین مرطوب کننده واژن می پردازیم.

مرطوب کننده واژن چیست؟

روان کننده ها مانند ساشه ژل موضعی مرطوب و روان کننده بانوان بنژل، درست قبل یا در حین رابطه جنسی استفاده می شوند و به سرعت برای تسکین کوتاه مدت خشکی واژن و درد ناشی از آن عمل می کنند. از طرف دیگر مرطوب کننده های واژن، بافت های خشک واژن را آبرسانی می کنند و جذب بافت ها می شوند. آنها رطوبت واژن را جبران کرده و واژن را هیدراته و انعطاف پذیر می کنند. مرطوب‌کننده‌های واژن را می‌توان در هر زمان استفاده کرد و بهتر است به طور مداوم در مدت زمان طولانی‌تری استفاده شوند.

انواع مرطوب کننده های واژن

چهار نوع اصلی مرطوب کننده واژن برای سلامت واژینال شما وجود دارد. دو مورد اول، کرم ها و ژل ها هستند که معمولاً با اپلیکاتور یا انگشت مستقیماً در واژن اعمال می شوند. شیاف هایی نیز وجود دارد که به صورت قرص ها و کپسول هایی هستند که داخل واژن خود قرار می دهید.

در نهایت، روغن های طبیعی می توانند به عنوان مرطوب کننده واژن عمل کنند. گاهی اوقات، روغن ها به شکل کپسول مانند کپسول های مایع ویتامین E هستند. روغن نارگیل و روغن بادام تک ماده ای نیز می توانند گزینه های خوبی باشند. اگرچه روغن های طبیعی را می توان به طور مستقل استفاده کرد، اما اغلب به عنوان یک ماده در کرم ها و ژل ها نیز گنجانده می شوند.

یکی دیگر از دسته رایج مرطوب کننده های واژن حاوی مواد طبیعی است که به عنوان چسب عمل می کنند (بیوچسب). اینها جذب آب درون سلولی و همچنین pH واژن را کاهش می‌دهند، که به واژن اجازه می‌دهد تا باکتری‌های خوب بیشتری را برای یک محیط سالم‌تر جذب کنند.

علائم خشکی واژن

خشکی واژن، یکی از علائم آتروفی واژن می باشد و شایع‌تر از آن چیزی است که انتظار دارید. علائم خشکی واژن عبارتند از:

  • سوزش
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • درد با رابطه جنسی
  • خونریزی خفیف بعد از مقاربت
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) که از بین نمی روند یا دوباره عود می کنند
  • درد، خارش یا سوزش واژن

خشکی واژن

علل خشکی واژن

اغلب افراد، خشکی واژن را در دوران پیش از یائسگی و یائسگی تجربه می کنند. نوسانات هورمون ها، به ویژه کاهش سطح استروژن، می تواند منجر به خشکی واژن شود. استروژن کمتر، به معنای کاهش رطوبت و کشش طبیعی واژن است. کاهش استروژن باعث نازک شدن بافت‌های واژن می‌شود که دیواره‌های واژن را پوشانده‌اند، بنابراین سلول‌های کمتری رطوبت ترشح می‌کنند.

خشکی واژن در خارج از یائسگی نیز اتفاق می افتد. در افرادی که شیر می دهند، سطح استروژن تا حدی به دلیل افزایش سطح پرولاکتین پایین است. سطح استروژن معمولاً زمانی که شیردهی کمتر شد یا متوقف شد به حالت معمول باز می‌گردد. سایر علل احتمالی کاهش استروژن و خشکی واژن عبارتند از:

  • برداشتن تخمدان ها با جراحی
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی لگن برای درمان سرطان
  • آمنوره ثانویه (یعنی زمانی که شما بیش از ۳ ماه پریود نمی شوید) ناشی از شرایط پزشکی یا عوامل سبک زندگی مانند: اختلالات اشتها، ورزش بیش از حد، رژیم غذایی کم مواد مغذی، استرس شدید و بیماری مزمن
  • داروهایی که استروژن را در طول چرخه قاعدگی سرکوب می کنند، از جمله داروهای ضد بارداری هورمونی مانند مدروکسی پروژسترون استات (Depo Provera یا آمپول ضد بارداری)
  • دستگاه های داخل رحمی دارای پروژسترون
  • درمان های هورمونی برای درمان سرطان سینه مانند تاموکسیفن
  • لوپرولید، دارویی که برای درمان اندومتریوز یا کوچک کردن فیبروم استفاده می شود

pH معمولی واژن چیست و چرا برای محصولی که انتخاب می کنم اهمیت دارد؟

تعادل pH معمولی واژن بین ۳٫۸-۴٫۵ است. برای یک محصول، هر غلظتی کمتر از ۱۲۰۰ mOsm/kg (غلظت ذرات محلول یا اسمولالیته) قابل قبول است. محصولات با سطوح pH و اسمولالیته مشابه، از نظر فیزیولوژیکی شبیه ترشحات طبیعی واژن هستند.

محصولاتی با pH و اسمولالیته مناسب، غلظت نسبی مواد شیمیایی موجود در آن ها با بافت‌ها و مایعات واژن شما تعامل دارد. محصولاتی که بیش از حد غلیظ هستند، آب را از بافت های واژن خارج می کنند و می توانند خشکی را افزایش دهند و منجر به آسیب بافتی یا عفونت شوند. محصولات با اسمولالیته مشابه، همراه با PH مناسب، به حفظ تعادل بهینه pH واژن و هیدراتاسیون واژن کمک می کنند.

بهترین مرطوب کننده های واژن مانند ژل بهداشتی بانوان فمی کر آرین سلامت سینا، از مواد مورد تایید متخصص ها مانند اسید هیالورونیک، چسب های زیستی، روغن ها و عصاره های طبیعی استفاده می کنند. بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که بدون عطر و طعم دهنده باشند. اگرچه این محصولات وسوسه انگیز می باشند، اما احتمال دارد باعث تحریک شوند.

نحوه استفاده از مرطوب کننده های واژن

اگر از روان کننده واژن استفاده می کنید، می توانید آن را درست قبل یا در حین رابطه جنسی استفاده نمایید. یک مرطوب کننده واژن برای دریافت بهترین نتایج، باید به طور منظم و معمولا هر ۲ تا ۳ روز یک بار استفاده شود. بنابراین سعی کنید عادت استفاده از آن را چند بار در هفته ایجاد کنید. برای جذب بهتر، آن را روی دیواره های واژن بمالید.

اگر از یک محصول واژینال نسخه ای نیز استفاده می کنید، قطعا می توانید به استفاده از مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن غیر نسخه ای مانند ژل واژینال ری نرم توسن دارو، ادامه دهید. شما فقط باید در به زمان استفاده از مرطوب کننده ها پایبند باشید. همچنین بهتر است از مرطوب کننده ها و محصولات واژینال تجویزی، در روزهای مختلف استفاده نمایید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر مطمئن نیستید که کدام مرطوب‌کننده واژن برای شما مناسب است، از پزشک کمک بخواهید. همچنین، اگر گزینه های OTC علائم شما را تسکین نمی دهد، با یک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.

در حالی که مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن برای افرادی با علائم خفیف مفید هستند، احتمال دارد برخی افراد علائم مداوم داشته باشند. در این شرایط داروهای هورمونی و سایر درمان ها می توانند گزینه های بهتری باشند. بدون مداخله پزشکی، خشکی واژن می تواند به پیشرفت خود ادامه دهد، بنابراین بهتر است زودتر کمک بگیرید.

نکات پایانی

خشکی واژن، معمولاً در دوران پیش از یائسگی و یائسگی رخ می دهد و باعث ایجاد علائمی ناخوشایند می گردد. مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن برای درمان خشکی واژن و همچنین تسکین ناراحتی و درد در هنگام مقاربت موثر هستند. بیشتر مرطوب‌کننده‌های واژن برای استفاده در داخل واژن طراحی شده‌اند، اما برخی از مرطوب‌کننده‌های خارجی واژن نیز برای تسکین ناحیه فرج اطراف واژن طراحی شده‌اند. اگر مطمئن نیستید که کدام مرطوب کننده واژن برای شما مناسب است یا اگر علائم شما را تسکین نمی دهد، می توانید به پزشک مراجعه نمایید.