معرفی قوی ترین داروی گیاهی برای تقویت حافظه

گیاهانی برای تقویت حافظه وجود دارند که می توانند سلامت مغز را بهبود بخشند. مغز دائماً در حال پردازش، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری است و برای عملکرد در بهترین حالت خود، به حمایت نیاز دارد. بنابراین در این مقاله چندین مورد از گیاهان و ادویه‌ها را که تاثیرات آنها بر فرایند های ذهنی آزمایش شده اند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استفاده از گیاهان برای تقویت حافظه در حالی که برخی گیاهان و ادویه ها ممکن است اثرات مفیدی بر مغز داشته باشند، هیچ درمان طبیعی نباید به عنوان جایگزینی برای مراقبت های استاندارد، در درمان وضعیتی که بر سلامت مغز تأثیر می گذارد استفاده شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه افزودن گیاهان و ادویه ها به مقدار کم در پخت و پز می تواند مفید باشد، اما استفاده بیش از حد آنها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

گیاهان و ادویه‌های مفید برای تقویت حافظه مریم گلی مریم گلی گیاهی برای تقویت حافظه است که فواید زیادی برای مغز دارد. گیاه مریم گلی که به‌خاطر بوی تندش شناخته می‌شود، می‌تواند قدرت شناخت را بهبود بخشد و به درمان بیماری آلزایمر کمک کند. در واقع، یک بررسی تحقیقاتی که در س..

گیاهانی برای تقویت حافظه وجود دارند که می توانند سلامت مغز را بهبود بخشند. مغز دائماً در حال پردازش، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری است و برای عملکرد در بهترین حالت خود، به حمایت نیاز دارد. بنابراین در این مقاله چندین مورد از گیاهان و ادویه‌ها را که تاثیرات آنها بر فرایند های ذهنی آزمایش شده اند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استفاده از گیاهان برای تقویت حافظه

در حالی که برخی گیاهان و ادویه ها ممکن است اثرات مفیدی بر مغز داشته باشند، هیچ درمان طبیعی نباید به عنوان جایگزینی برای مراقبت های استاندارد، در درمان وضعیتی که بر سلامت مغز تأثیر می گذارد استفاده شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه افزودن گیاهان و ادویه ها به مقدار کم در پخت و پز می تواند مفید باشد، اما استفاده بیش از حد آنها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

تقویت حافظه

گیاهان و ادویه‌های مفید برای تقویت حافظه

مریم گلی

مریم گلی گیاهی برای تقویت حافظه است که فواید زیادی برای مغز دارد. گیاه مریم گلی که به‌خاطر بوی تندش شناخته می‌شود، می‌تواند قدرت شناخت را بهبود بخشد و به درمان بیماری آلزایمر کمک کند. در واقع، یک بررسی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان می‌دهد که مریم گلی حاوی ترکیباتی است که برای عملکرد شناختی و عصبی مفید می باشد.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است (دو عاملی که برای تقویت حافظه و سلامت کلی مفید می باشد).

بر اساس بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۰، تحقیقات اولیه نشان می دهد که زردچوبه با پاکسازی مغز از بتا آمیلوئید (یک قطعه پروتئین)، سلامت مغز را تقویت کرده و از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. تجمع بتا آمیلوئید به عنوان پلاک های مغزی مرتبط با آلزایمر شناخته شده است. علاوه بر این، زردچوبه می تواند با مهار تجزیه سلول های عصبی در مغز از سلامت مغز محافظت کند.

زردچوبه یک عنصر کلیدی در پودر کاری است که معمولاً شامل ادویه هایی مانند گشنیز و زیره می شود. برای افزایش مصرف زردچوبه، سعی کنید پودر کاری یا زردچوبه را به سیب زمینی سرخ کرده، سوپ ها و غذاهای سبزیجاتی اضافه نمایید. بهتر است برای افزایش جذب زردچوبه، چند قطره فلفل سیاه اضافه نمایید.

کپسول کورکومین کارن کپسول کورکومین کارن
۳۲۰,۰۰۰ تومان

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا که مدت‌هاست به عنوان درمانی برای زوال عقل استفاده می‌شود، یک داروی رایج در طب سنتی چینی است و به دلیل فواید آن شناخته شده است. جینکو بیلوبا تا حدودی می تواند با تحریک گردش خون و تقویت جریان خون به مغز به بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه کمک کند.

اگرچه تحقیقات روی جینکو بیلوبا نتایج متفاوتی به همراه داشته است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این گیاه ممکن است عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا اختلالات شناختی خفیف تقویت کند.

علاوه بر این، یک بررسی تحقیقاتی منتشر شده در مجله بیماری آلزایمر در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که عصاره جینکو بیلوبا ممکن است در کاهش قدرت شناخت در بیمارانی که علاوه بر اختلالات شناختی و زوال عقل، علائم عصب روان‌پزشکی مانند افسردگی را تجربه می‌کنند، مفید باشد.

امروزه مزایای جینکو به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است و مطالعات استفاده آن را برای حمایت از عملکردهای شناختی مانند یادآوری، تشخیص، حافظه، توجه، تمرکز، خلق و خو و سطوح انرژی پشتیبانی می کند.

جینسینگ

جینسینگ یکی از محبوب ترین گیاهان در طب گیاهی است. این گیاه به دلیل توانایی بالقوه ای که در جلوگیری از کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن دارد، یکی از بهترین گیاهان برای تقویت حافظه است.

جینسینگ حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی به نام جین سنوزید است. بر اساس یک بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۸، دانشمندان مشاهده کرده اند که جین سنوزیدها می توانند به کاهش سطح بتا آمیلوئید مغز کمک کنند.

قرص جینسینگ پلاس یوروویتال 60 عددیقرص جینسینگ پلاس یوروویتال ۶۰ عددی
۲۸۳,۴۰۰ تومان

تقویت حافظه

بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی است که اغلب برای بهبود هضم، کاهش اضطراب و بی خوابی استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهند که بادرنجبویه یک گیاه عالی برای بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه می باشد.

در تحقیقات نشان داده شده است که عصاره‌های این گیاه مستقیماً به گیرنده‌های نیکوتین و موسکارینی در بافت مغز انسان متصل می‌شوند، و در فرآیندهای یادگیری و تقویت حافظه نقش دارند. بادرنجبویه همچنین می تواند تمرکز و حس آرامش را تقویت کند و به مغز خسته کمک کند.

زعفران

زعفران که با نام علمی Crocus sativus شناخته می شود از مادگی گل کروکوس پاییزی به دست می آید. در آشپزخانه در غذاهایی مانند برنج زعفرانی استفاده می شود و سابقه استفاده در سیستم های پزشکی یونان باستان، مصر، ایران و هند را دارد.

در طب سنتی از زعفران برای حمایت از عملکرد مغز، کبد، ریه و همچنین سلامت زنان استفاده می شد. تحقیقات کنونی به استفاده از این گیاه برای حمایت از تقویت حافظه و سلامت مغز به طور خاص ادامه می‌دهد و به توانایی آن در حمایت از پیری مغز، تمرکز و خلق و خوی سالم اشاره می‌کند.

همچنین مطالعات نشان می‌دهند که زعفران و اجزای آن می‌توانند از یادگیری و حافظه حمایت کنند و می‌توانند به عنوان عوامل امیدوارکننده برای حمایت از سیستم عصبی در نظر گرفته شوند. دانشمندان گزارش می‌دهند که زعفران اثرات محافظتی عصبی دارد که نباید نادیده گرفته شود.

نعناع

شما احتمالاً این گیاه را از کاربردهای آشپزی آن به خوبی می شناسید. نعناع تقریباً در هر آب و هوای معتدلی رشد می کند، اگرچه بومی اروپا و آسیای جنوب غربی است. در حالی که این گیاه در انواع محصولات، از غذاها گرفته تا دهانشویه استفاده می شود، برای سلامت و تندرستی نیز بسیار مفید است. مکمل با عصاره نعناع، از کیفیت و دقت حافظه پشتیبانی می کند.

باکوپا یا زوفای آبی

باکوپا (Bacopa monnieri) با نام‌های زوفای آبی، گیاه فیض و پنی ورت هندی شناخته می‌شود. این ساکولنت زیبا و آب دوست در طب آیورودا به عنوان یک گیاهی که عملکرد ذهنی را پشتیبانی می کند، ارزشمند است.

تحقیقات نشان می‌دهد که زوفای آبی می‌تواند از یادگیری حمایت کند و همچنین به تقویت حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک کند. مطالعات پتانسیل آن را برای حمایت از عملکرد شناختی در جمعیت مسن و همچنین یادآوری حافظه برجسته می‌کنند.

عوارض جانبی

فرم های غلیظ (به عنوان مکمل) زردچوبه، جینسینگ و جینکو اثر رقیق کنندگی خون دارند و در نتیجه خطر خونریزی را افزایش می دهند، به ویژه در افرادی که سایر رقیق کننده های خون یا داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند.

جینسینگ می تواند باعث تغییراتی در فشار خون (بالا یا پایین تر) شود، با بسیاری از داروها تداخل دارد و در موارد نادر می تواند باعث واکنش آلرژیک شدید یا آسیب کبدی شود. همچنین تشنج در کودکانی که از مکمل های مریم گلی استفاده می کنند گزارش شده است.

نکات پایانی

اکنون کمی بیشتر در مورد برخی از محبوب‌ترین گیاهان برای تقویت حافظه و سلامت مغز می‌دانید. ساده‌ترین راه برای استفاده از آن‌ها، مصرف مکمل های داروی گیاهی برای تقویت حافظه می باشد. همچنین می توانید گیاهانی را که در این مقاله معرفی کردیم به صورت چای یا در انواع غذاها استفاده نمایید. اما اگر از مشکلات خاصی رنج می برید بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل یا ترکیب گیاهی با پزشک خود مشورت نمایید.