معرفی مکمل های موثر در درمان عفونت های دستگاه گوارش

روده، شبکه ای بیش از ۱۰۰ تریلیون میکروارگانیسم است که میکروبیوم وسیعی را ایجاد می کند و به بدن در تجزیه غذا و جذب مواد مغذی کمک می کند. وضعیت کلی روده فرد می‌تواند بر سایر جنبه‌های سلامتی تأثیر بگذارد و حفظ سلامت دستگاه گوارش (GI) را مهم می‌سازد. در زیر، مکمل های موثر برای درمان عفونت های دستگاه گوارش و حمایت از سیستم گوارش را بررسی می کنیم.
چرا سلامت دستگاه گوارش مهم است؟ دستگاه گوارش از طرق مختلف بر سلامت کلی بدن تأثیر می گذارد. این ارتباط مستقیم با مغز از طریق محور روده-مغز دارد، به این معنی که سلامت دستگاه گوارش می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد. برخی از دانشمندان حتی از روده به عنوان “مغز دوم” یاد می کنند.
تحقیقات همچنین نشان می دهد که سیستم گوارش می تواند در مواردی مانند سلامت سیستم ایمنی، خواب، تغذیه و متابولیسم، بیماری های خود ایمنی و سایر اختلالات مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی تأثیر بگذارد. به طور خلاصه، روده به کل بدن متصل است و اگر به خوبی کار کند، می تواند به سلامت کلی کمک کند.
دستگاه گوارش مواد غذایی را هضم و جذب می‌کند، از بدن در برابر آسیب‌های فیزیکی و ش..

روده، شبکه ای بیش از ۱۰۰ تریلیون میکروارگانیسم است که میکروبیوم وسیعی را ایجاد می کند و به بدن در تجزیه غذا و جذب مواد مغذی کمک می کند. وضعیت کلی روده فرد می‌تواند بر سایر جنبه‌های سلامتی تأثیر بگذارد و حفظ سلامت دستگاه گوارش (GI) را مهم می‌سازد. در زیر، مکمل های موثر برای درمان عفونت های دستگاه گوارش و حمایت از سیستم گوارش را بررسی می کنیم.

چرا سلامت دستگاه گوارش مهم است؟

دستگاه گوارش از طرق مختلف بر سلامت کلی بدن تأثیر می گذارد. این ارتباط مستقیم با مغز از طریق محور روده-مغز دارد، به این معنی که سلامت دستگاه گوارش می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد. برخی از دانشمندان حتی از روده به عنوان “مغز دوم” یاد می کنند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که سیستم گوارش می تواند در مواردی مانند سلامت سیستم ایمنی، خواب، تغذیه و متابولیسم، بیماری های خود ایمنی و سایر اختلالات مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی تأثیر بگذارد. به طور خلاصه، روده به کل بدن متصل است و اگر به خوبی کار کند، می تواند به سلامت کلی کمک کند.

دستگاه گوارش مواد غذایی را هضم و جذب می‌کند، از بدن در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی ناشی از محتویات موجود در مجرای آن محافظت می‌کند، در برابر آنتی‌ژن‌های خارجی ایمنی ایجاد می‌کند و محیطی بهینه برای میکروبیوتای روده حفظ می‌کند. از آنجایی که اغلب بیماری های گوارشی با استرس اکسیداتیو مرتبط هستند، مجموعه ای از مکمل های آنتی اکسیدانی برای حفظ و بازیابی عملکرد روده استفاده می شوند.

میکروبیوتا و عفونت های دستگاه گوارش

یک رابطه همزیستی بین میکروبیوتا و روده وجود دارد. روده انسان مواد مغذی مورد نیاز برای بقای میکروب ها را تامین می کند. به عنوان مثال، تبدیل فیبرهای غذایی غیرقابل هضم به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه بوتیرات، پروپیونات و استات، محافظت در برابر عوامل بیماری زا و تنظیم پاسخ های ایمنی.

اختلال در تعادل اکولوژیکی میکروبیوتای دستگاه گوارش می تواند منجر به عفونت های دستگاه گوارش یا ناشی از آنها شود. در بیماری های التهابی روده (IBD)، کاهش جمعیت چندین باکتری محافظ و افزایش جمعیت باکتری های مضر وجود دارد. مسمومیت غذایی احتمال دارد ویروسی باشد، اما بیشتر به دلیل آلودگی باکتریایی در غذا و آب است.

بخش بزرگی از افراد نیز دارای عفونت هلیکوباکتر پیلوری هستند که می تواند منجر به بیماری های ثانویه شود. باکتری های آلوده کننده یا آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای از بین بردن آنها نیز می توانند تعادل میکروبیوتای بومی را تغییر دهند. اغلب این مشکلات به خودی خود با گذشت زمان برطرف می شوند، اما گاهی اوقات ممکن است به مکمل های پروبیوتیک نیاز باشد.

چگونه می توان سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشید؟

راه های مختلفی برای بهبود یا حفظ سلامت دستگاه گوارش وجود دارد. روش های رایج برای بهبود سلامت روده عبارتند از:

  • داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر حاوی میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل
  • ورزش منظم
  • داشتن خواب کافی
  • کاهش استرس
  • استفاده از مکمل‌ها.

بهترین مکمل ها و ویتامین ها برای سلامت روده و درمان عفونت های دستگاه گوارش

تحقیقات و توصیه های متخصصان نشان می دهد که ویتامین ها و مکمل های زیر می توانند به طور بالقوه سلامت روده را تقویت کنند. به یاد داشته باشید که قبل از خرید یا مصرف هر مکملی برای اطلاعات دوز توصیه شده و پیشگیری از تداخلات دارویی احتمالی، با یک پزشک متخصص یا داروساز مشورت نمایید.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که می توانند ترکیب میکرو فلور را در روده تغییر دهند. روده سالم دارای مقدار متعادل و متنوع پروبیوتیک ها می باشد. پروبیوتیک ها به طور طبیعی در منابع غذایی تخمیر شده مانند ماست یونانی یافت می شوند. آنها همچنین می توانند به شکل مکمل مانند کپسول بایو فلورا تک ژن فارما مصرف شوند.

پری بیوتیک ها

پری بیوتیک ها فیبرهایی هستند که بدن نمی تواند آنها را هضم کند اما در عوض به عنوان سوخت برای حمایت از رشد باکتری های پروبیوتیک در روده استفاده می شوند. پری بیوتیک ها معمولاً فیبر بیشتری دارند و در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. فراتر از منابع غذایی، پری بیوتیک ها نیز به شکل مکمل هستند و می توانند با پروبیوتیک ها ترکیب شوند.

سرکه سیب

سرکه سیب (ACV) سرکه ای است که از آب تخمیر شده سیب تهیه می شود. سرکه سیب حاوی پکتین است که یک پری بیوتیک در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، احتمالاً سرکه سیب غیر پاستوریزه حاوی باکتری های پروبیوتیک باشد که برای میکروبیوم روده و عفونت های دستگاه گوارش مفید هستند. با این حال، هیچ تحقیق بالینی قابل توجهی در انسان به طور مستقیم ACV را با مزایای بالقوه برای سلامت روده مرتبط نمی کند.

پسیلیوم

عموماً بهتر است فیبر را از منابع غذایی دریافت نمایید. با این حال، اگر فردی میزان فیبر توصیه‌شده روزانه خود را مصرف نکند، یک مکمل فیبر مانند ساشه گرانول پسیلیوم دینه می‌تواند کمک کننده باشد. پوسته پسیلیوم در تماس با آب یک توده ژل مانند ایجاد می کند که می تواند به حرکت مواد زائد در روده ها کمک کند و به طور بالقوه یبوست را کاهش دهد. پوسته پسیلیوم همچنین به حجیم شدن مدفوع کمک می کند که می تواند دفع را تسکین دهد.

عفونت های دستگاه گوارش

ویتامین D

کمبود ویتامین D بسیار رایج است، به ویژه در مناطق بدون آفتاب و در افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند. در موارد کمبود ویتامین D، احتمال دارد پزشک استفاده از مکمل ویتامین D را پیشنهاد کند. یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ویتامین D دارای خواص ضد التهابی در دستگاه گوارش می باشد و به تنظیم تعادل در دیواره گوارشی و عفونت های دستگاه گوارش کمک می کند.

ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است به این معنی که بدن به جای ذخیره، مقادیر اضافی آن را دفع می کند و باید روزانه از طریق غذا یا مکمل ها مصرف شود. ویتامین C به طور بالقوه می تواند تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را در بدن را افزایش دهد که می توانند به عنوان واسطه در اتصال روده و مغز عمل کرده و از سد روده محافظت کنند. ویتامین C به راحتی در مرکبات مانند پرتقال و در سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی و همچنین به صورت مکمل در دسترس است.

بوتیرات

بوتیرات یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که به طور بالقوه می تواند با تغذیه و تقویت سلول های روده بزرگ، به سلامت روده و کاهش عفونت دستگاه گوارش کمک کند. بوتیرات به طور طبیعی زمانی که باکتری های روده فیبر را تجزیه می کنند تولید می شود، اما به شکل مکمل نیز موجود است.

گلوتامین

گلوتامین یک اسید آمینه غیر ضروری است که می تواند اثرات مفیدی بر روده داشته باشد. یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۱ در علوم غذایی و سلامت انسانی نشان می‌دهد که گلوتامین می تواند از میکروبیوم روده پشتیبانی کند، پاسخ‌های التهابی را تعدیل کند و یکپارچگی دیواره مخاط روده را تقویت کند.

علاوه بر این، یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۱۹ با بررسی مکمل گلوتامین در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان داد که گلوتامین به بهبود علائم IBS مانند درد شکم و نفخ کمک می کند. با این حال، کارآزمایی‌های تصادفی بزرگ‌تر برای تأیید این اثرات مورد نیاز است.

زنجبیل

زنجبیل ریشه ای است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که مصرف کوتاه مدت آب زنجبیل می تواند تأثیر مثبتی بر میکروبیوتای روده داشته باشد. در این مطالعه، ۱۲۳ مرد و زن سالم به مدت دو هفته یا آب زنجبیل تازه یا دارونما کلرید سدیم مصرف کردند. در پایان مطالعه، محققان دریافتند افرادی که در گروه زنجبیل بودند، تنوع باکتریایی بیشتری در میکروبیوم‌های روده خود داشتند.

کورکومین

کورکومین، پلی فنولی است که بیشتر در ادویه زردچوبه یافت می شود و به دلیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن شناخته شده است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین می تواند سلامت سویه‌های باکتری‌های مفید روده را تقویت کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بابونه

گلهای بابونه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مانند بیزابولول، کامازولن، آپیژنین و لوتئولین است. دو مطالعه کنترل شده بر روی بیماران نشان داد که یک فرآورده بابونه که حاوی زغال مرک و قهوه نیز بود به اندازه مسالامین موثر بود. با این حال، از آنجایی که این آماده سازی حاوی اجزای زیادی است، نمی توان اثرات مفید آن را به تنهایی به بابونه اختصاص داد.

افسنطین

گونه های افسنطین یا آرتمزیا، حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند آرتمسینین، میرسن و کافور هستند. یک مطالعه کنترل شده نشان داد که درمان با عصاره افسنطین نیاز به استروئیدها را در بیماران CD کاهش داده یا از بین می برد.

نکات پایانی

متخصصان پیشنهاد می‌کنند قبل از استفاده از روش‌های دیگر، ابتدا سعی کنید سلامت گوارش خود را از طریق تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش بهبود بخشید. با این حال، شواهد نشان می دهد که برخی مکمل ها می توانند در تقویت میکروبیوم روده و کاهش عفونت های دستگاه گوارش مفید باشند. فقط به یاد داشته باشید که قبل از افزودن هر گونه مکمل جدید به روتین خود، با یک پزشک متخصص یا داروساز مشورت نمایید.