مقایسه مصرف آگماتین و سیترولین در ورزشکاران

در این مقاله به مقایسه عوامل بهبود بخش گردش خون اکسید نیتریک ها یعنی آگماتین و سیترولین و ال آرژنین در ورزشکاران می پردازیم و آثار مصرف هر یک بر بدن، فواید و عوارض مصرف آگماتین و سیترولین و آرژنین را بررسی می کنیم.
اکسید نیتریک یک انتقال دهنده عصبی بسیار مهم در بدن است که عمدتاً به عنوان بهینه کننده جریان خون عمل می کند. چیزی که آن را از بسیاری از انتقال دهنده های عصبی در بدن ما متمایز می کند این است که اکسید نیتریک، یک گاز است. به این صورت که می تواند به سرعت در غشاء سلولی پخش شود. و آمینو اسید های آگماتین، سیترولین و آرژنین به افزایش سطح اکسید نیتریک کمک می کنند.
ویژگی های اکسید نیتریک(آگماتین و سیترولین) چیست؟ چند ویژگی منحصربه ‌فرد اکسید نیتریک ها شامل آگماتین و سیترولین و آرژنین مانند، مدت زمان بسیار کوتاه اثر گاز اکسید نیتریک می باشد. هدف اصلی اکسید نیتریک ها (آگماتین و سیترولین و آرژنین) در بدن شل کردن رگ‌های خونی است که باعث افزایش جریان خون می‌شود که جریان خون را در بدن و عضلات افزایش می‌دهد و در عین حال جریان خون به سمت مغز نیز افزایش پیدا می کند.
این عوامل باعث می شود مکم..

در این مقاله به مقایسه عوامل بهبود بخش گردش خون اکسید نیتریک ها یعنی آگماتین و سیترولین و ال آرژنین در ورزشکاران می پردازیم و آثار مصرف هر یک بر بدن، فواید و عوارض مصرف آگماتین و سیترولین و آرژنین را بررسی می کنیم.

اکسید نیتریک یک انتقال دهنده عصبی بسیار مهم در بدن است که عمدتاً به عنوان بهینه کننده جریان خون عمل می کند. چیزی که آن را از بسیاری از انتقال دهنده های عصبی در بدن ما متمایز می کند این است که اکسید نیتریک، یک گاز است. به این صورت که می تواند به سرعت در غشاء سلولی پخش شود. و آمینو اسید های آگماتین، سیترولین و آرژنین به افزایش سطح اکسید نیتریک کمک می کنند.

ویژگی های اکسید نیتریک(آگماتین و سیترولین) چیست؟

چند ویژگی منحصربه ‌فرد اکسید نیتریک ها شامل آگماتین و سیترولین و آرژنین مانند، مدت زمان بسیار کوتاه اثر گاز اکسید نیتریک می باشد. هدف اصلی اکسید نیتریک ها (آگماتین و سیترولین و آرژنین) در بدن شل کردن رگ‌های خونی است که باعث افزایش جریان خون می‌شود که جریان خون را در بدن و عضلات افزایش می‌دهد و در عین حال جریان خون به سمت مغز نیز افزایش پیدا می کند.

این عوامل باعث می شود مکمل های ورزشی، تقویت کننده های اکسید نیتریک مانند آگماتین و سیترولین و آرژنین در بین ورزشکاران بسیار محبوب شود. با ترویج خون رسانی بهتر به ماهیچه ها، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که عواملی مانند اسید لاکتیک از عضلات خارج می شود و مواد مغذی مختلف به عضلات منتقل می شود.

تقویت کننده های اکسید نیتریک مانند آگماتین و سیترولین و آرژنین باعث افزایش قدرت در زمان تمرینات ورزشی سنگین می شود. اما مهمتر از آن، منجر به افزایش ریکاوری عضلات خواهد شد که در حجم و رشد آنها تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

علاوه بر این، پمپاژ خون بهتر باعث دم عضلانی خواهد شد که یکی از ارکان اصلی رشد عضلات در متد جدید بدنسازی محسوب می شود و همچنین عضلات را بعد از تمرین بسیار حجیم تر و سفت تر نشان می دهد. به همین دلیل، مکمل های اکسید نیتریک مانند آگماتین و سیترولین اغلب به عنوان مکمل های پمپ ورزشی یا پمپ بدنسازی نیز شناخته می شوند.

آگماتین و سیترولین

فواید اکسید نیتریک بر فشار خون بالا

عملکرد اکسید نیتریک بسیار فراتر از کمک به تقویت پمپ عضلات است، زیرا اهداف بسیاری را در سراسر بدن و حتی در سراسر مغز انجام می دهد. بارزترین فایده، باز هم مربوط به تامین خون می باشد. با شل کردن رگ های خونی، اکسید نیتریک می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

نیتریک اکسید چگونه بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟

اکسید نیتریک همچنین حامی اصلی سیستم ایمنی است و نقش پیچیده ای در پاسخ التهابی بدن دارد. سلول‌های فاگوسیتیک نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند این سلول ها به مقادیر زیادی اکسید نیتریک مجهز هستند و پس از فعال شدن، فاگوسیت ها اکسید نیتریک را روی باکتری ها آزاد می کنند.

به نظر می رسد ال آرژنین و ال سیترولین در مورد تقویت کننده های اکسید نیتریک NO بیشترین توجهات را به خود جلب کرده اند. با این حال، آگماتین نزدیک آنها یک رقیب شایسته محسوب می شود.

فواید مصرف مکمل آگماتین

به احتمال زیاد شما این تصور را دارید که مکمل‌های آرژنین و مکمل‌های آگماتین همانند یکدیگر عمل می کنند، اما مزایای آنها تا حدودی متمایز است.

مصرف مکمل آگماتین قبل از ورزش فواید زیادی دارد از جمله:

  • ترویج تولید اکسید نیتریک اندوتلیال، که منجر به اتساع عروق خونی می شود.
  • افزایش حساسیت به انسولین و حمایت از متابولیسم گلوکز.
  • افزایش ترشح بتا اندورفین.
  • استفاده به عنوان یک ترکیب محافظ عصبی/نوتروپیک.

در نتیجه، آرژنین و سیترولین مکمل های فوق العاده ای برای هدف اصلی خود هستند: افزایش سطح NO و تشدید پمپ عضلات در طول تمرین، اما آگماتین در عملکرد مقداری متفاوت است. اثرات تقویتی، که بسیاری از آنها ماهیت نوتروپیک دارند.

نوتروپیک‌ها یا مکمل‌های مغزی، دسته‌ای از مواد مغذی یا داروها هستند که ادعا می‌شود توانایی افزایش عملکرد شناختی، حافظه، تمرکز و یادگیری را دارند.

آرژنین در مقابل آگماتین و سیترولین: تفاوت چیست؟

ال آرژنین برای چندین دهه در حوزه بدنسازی یک تقویت کننده پرمصرف بوده است. در حالی که آرژنین نقش های بی شماری را در سراسر بدن ایفا می کند، برای سنتز اکسید نیتریک یک بستر بسیار مهم است.

به طور مشابه، ال سیترولین یک اسید آمینه موجود در چرخه اوره است که غلظت پلاسمای ال آرژنین را پس از مصرف به طور قابل توجهی افزایش می دهد. بنابراین، ال سیترولین در حال تبدیل شدن به تقویت کننده NO انتخابی در پودرهای پمپ قبل از تمرین است.

اما نقش آگماتین در بهبود گردش خون

هر سه مولکول آگماتین و سیترولین و آرژنین به یکدیگر مرتبط هستند. آگماتین یکی از متابولیت هایی است که هنگام مصرف مکمل سیترولین یا آرژنین تولید می شود. اگرچه، مصرف مکمل آگماتین با مصرف آرژنین یا سیترولین یکسان نیست. آنها هر کدام اهداف مجزایی را دنبال می کنند.

علاوه بر این، کاملاً مشخص نیست که آیا مکمل‌های آگماتین با اثرات مکمل‌های آرژنین (و در نتیجه، مکمل‌های سیترولین) هم افزایی می‌کنند یا با آن مخالفت می‌کنند. مصرف مقداری کافئین در قبل از تمرین می تواند مفید باشد، اما مصرف محرک ها قبل از رفتن به باشگاه فواید تقویت کننده های NO مانند آگماتین و سیترولین و آرژنین را به سرعت از بین می برد.

محرک های CNS منقبض کننده عروق هستند، به این معنی که فشار خون را افزایش می دهند و دستیابی به پمپاژ عضلانی را دشوارتر می کنند.

چند نمونه از محرک های CNS

شامل آمفتامین، متیل ‌فنیدات و فنیل‌ اِتیل ‌آمین هستند.اگر فقط به دنبال انرژی هستید، پول خود را پس انداز کنید و نوشیدنی طبیعی مانند قهوه بنوشید. از طرف دیگر، اگر به دنبال یک مکمل پمپ قبل از تمرین هستید که به شما کمک کند عملکرد بهتری داشته باشید و پمپاژ عضلات خود را تقویت کنید، از مکمل پمپ ورزشی استفاده کنید که مقدار کمی کافئین داشته باشد و هر سه آمینو اسید آگماتین و سیترولین و آرژنین را در دوز معقول موجود داشته باشد.

برای اکثر بزرگسالان فعال، ۲ الی ۳ میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای افزایش تمرکز و عملکرد ورزشی کافی است. برای مثال، یک فرد ۱۰۰ کیلوگرمی باید مصرف کافئین قبل از تمرین خود را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم محدود کند.

سولفات آگماتین و سایر مکمل‌های تقویت‌کننده NO یعنی آگماتین و سیترولین و آرژنین بهترین عملکرد را زمانی از خود بروز می دهند که در مقابل دوزهای بالای منقبض کننده های عروق قرار نگیرند. زمانی که مجبور نباشند در برابر اثرات منقبض کننده عروق محرک‌ها رقابت کنند.

بهترین مکمل پمپ بدنسازی چیست؟

می‌توانیم چرخه اوره را با ال سیترولین اضافی تامین کنیم که به ال آرژنین تبدیل می‌شود. که منجر به افزایش قابل توجهی در سطح ال آرژنین پلاسما می شود که سپس توسط NOS به اکسید نیتریک تبدیل می شود. بر این اساس، سیترولین مالات در حال حاضر مورد توجه ترین تقویت کننده اکسید نیتریک است، زیرا منجر به افزایش قابل توجهی در اکسید نیتریک می شود. علاوه بر این، ال سیترولین چرخه اوره را تسریع می کند که منجر به بافر آمونیاک بیشتر می شود.

مقایسه مکمل آگماتین با آرژنین آلفا کتوگلوتارات (AAKG)

علاوه بر مکمل سیترولین مالات، که در فراهم زیستی آرژنین نقش دارد تلاش های دیگری نیز برای بهبود فراهمی زیستی ال آرژنین صورت گرفته است.

اولین مورد، ترکیب ال آرژنین با آلفا کتوگلوتارات، مولکولی است که در چرخه اوره نقش دارد. از نظر تئوری آلفا کتوگلوتارات باید کارایی ال آرژنین را به عنوان یک تقویت کننده اکسید نیتریک افزایش دهد و در عین حال عملکرد سالم میتوکندری را نیز ارتقا دهد. به طور مثال، آرژنین آلفا کتوگلوتارات AAKG یک تقویت کننده عالی اکسید نیتریک است. با این حال، شواهد علمی بسیار کمی برای AAKG وجود دارد.

راه دوم برای افزایش فراهمی زیستی ال آرژنین، دکربوکسیله کردن آن است. L-Arginine دکربوکسیله شده به عنوان آگماتین شناخته می شود. که یک گام فراتر از فراهمی زیستی افزایش یافته است، زیرا آگماتین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند و در واقع به عنوان یک بستر برای NOS عمل نمی کند.

در عوض آگماتین NOS را روشن و خاموش می کند. به طور خاص، iNOS و nNOS را مسدود می کند و در عین حال فعالیت eNOS را ارتقا می دهد.

این عمل چندین مزیت دارد، زیرا فعال شدن بیش از حد iNOS و nNOS ممکن است منجر به التهاب شود و فعالیت eNOS حفظ می‌شود که باعث اتساع عروقی می‌شود. آگماتین سولفات در میان کسانی که به دنبال پمپاژ عضلانی هستند مورد توجه است، زیرا در مقایسه با سایر تقویت کننده های اکسید نیتریک، یکی از قوی ترین مکمل های پمپاژ خون در حین ورزش محسوب می شود.

نحوه انتخاب بهترین مکمل اکسید نیتریک

هر سه تقویت کننده اکسید نیتریک یعنی آگماتین و سیترولین و آرژنین بسیار کارآمد هستند. اگر می خواهید فقط یک کپسول کوچک مصرف کنید و اثرات گشاد کنندگی عروق را تجربه کنید، آگماتین سولفات بهترین گزینه است.

با این حال، برخی افراد تمرکز، درگیری ذهن و عضله و خلق و خوی بهتر را میخواهند حین تمرین داشته باشند. اگر چنین باشد سیترولین مالات یک انتخاب فوق‌العاده است، یک بافر آمونیاک است که می‌تواند خستگی را از بین ببرد. تنها مشکل سیترولین مالات این است که نسبتاً ترش است و دوزهای زیادی از آن باید مصرف شود اما در برخی مکمل های قبل از تمرین یا پمپ ها از هر سه مکمل یعنی آگماتین و سیترولین و آرژنین استفاده شده است.

آیا می توان ال سیترولین، آگماتین و AAKG آرژنین آلفا کتوگلوتارات را با هم مصرف کرد؟

ترکیب های مختلفی از آگماتین و سیترولین و آرژنین را نیز می توان استفاده کرد. با مصرف آگماتین در ترکیب با AAKG آرژنین آلفا کتوگلوتارات یا سیترولین مالات، به طور بالقوه می‌توانیم میزان اکسید نیتریک تولید شده از طریق eNOS را افزایش دهیم.

اما توصیه می شود که آگماتین و سیترولین یا آگماتین سولفات را با سیترولین مالات ترکیب کنید. AAKG همچنین می تواند با آگماتین ترکیب شود، با این حال دلیل زیادی برای ترکیب AAKG و سیترولین مالات در میان نیست، زیرا آگماتین و سیترولین به سادگی سطح آرژنین پلاسما را افزایش می دهند.

نکات پایانی

برای کسانی که ترجیح می دهند دوز های بالای سیترولین را مصرف نکنند، مکمل AAKG آرژنین آلفا کتوگلوتارات انتخاب عالی است زیرا با دوز کم کار آمد می باشد. AAKG آرژنین آلفا کتوگلوتارات همچنین دارای مزایای بالقوه تولید ATP با افزایش عملکرد میتوکندری است. این مبتنی بر این واقعیت است که آرژنین آلفا کتوگلوتارات در داخل میتوکندری به عنوان یک تولید کننده انرژی استفاده می شود.