نحوه عملکرد روغن در موتور خودرو

همه مهندسین خودرو می گویند روغن موتور حیات یک موتور است، اما ممکن است از صحت این جمله تعجب کنید.

هنگامی که بیشتر مردم به نقش روغن در خودروها فکر می کنند، به طور غریزی بر روی ماده ای که وسیله نقلیه آنها را به حرکت در می آورد تمرکز می کنند.

اما در حالی که بنزین و گازوئیل هر دو محصول جانبی هستند، روغن در خالص ترین شکل خود به عنوان روان کننده عمل می کند.

به نقل از کیا سرویس۱ همانطور که خون به بدن شما حیات می بخشد، روغن کاری صحیح روغن به موتور نیز حیات می بخشد.

 

سیستم روغن کاری موتور شامل یک مخزن (جایی که قسمت عمده روغن در آن ذخیره می شود)، گالری روغن (درست مانند رگ هایی که خون را در بدن شما حمل می کنند)، یک پمپ روغن (در اصل قلب ماده) و در نهایت، فیلتر (مانند کلیه ها، هر گونه ناخالصی را از روغن قبل از پمپ شدن از طریق موتور خارج می کند)

همانطور که روغن از طریق موتور تحت فشار پمپ می شود، یک فیلم روان کننده خاص (روغن فیلم) پشت سر خود باقی می گذارد که سطحی لغزنده (یا اثر لغزشی) روی هر چیزی که لمس می کند ایجاد می کند. منظور از فیلم روغن در بین قطعات، لایه بسیار نازک روغن که در اثر روغن کاری به وجود می آید است.

 

وظیفه اصلی روانکاری فیلم روغن، اطمینان از حرکت نرم اجزای موتور، در عین به حداقل رساندن اصطکاک و سایش اجزا به طور همزمان است.

نتیجه نهایی افزایش عملکرد موتور و عمر مفید آن است.

در میان بسیاری از وظایف دیگر روغن موتور، نقش آن به عنوان یک انتقال حرارت، سخت ترین است.

روغن موتور در حین کار گرما را از اجزای روغن کاری شده موتور مانند یاتاقان ها، پیستون ها، رینگ ها، میل سوپاپ ها و سوراخ های سیلندر دور می کند.

با حرکت روغن در اطراف موتور، گرمای بیشتری جذب و منتقل می شود.

پس از بازگشت به محفظه موتور، روغن توسط هوای بیرونی خنک می‌شود که روی سطح مخزن حرکت می‌کند و سپس برای انجام وظایف بیشتر در سیستم به گردش در می‌آید.

 

این فرایند ها به طور همزمان اتفاق می افتد در حالی که ضربه ارتعاش موتور را از طریق ایجاد بالشتک روغن کاری کاهش می دهد.

 

اما این تنها عملکرد به اصطلاح ” طلایی” نیست.

روغن موتور – اعم از معدنی، نیمه مصنوعی یا فول سنتتیک، مجهز به افزودنی هایی مانند اصلاح کننده های اصطکاک و شوینده های ویژه یا مواد شوینده هستند.

این افزودنی‌ها راندمان عملیاتی را بهبود می‌بخشند زیرا از ایجاد لاک و رسوبات داخلی جلوگیری می‌کنند.

 

مولکول های افزودنی مواد شوینده برای پراکنده کردن رسوبات بزرگتر عمل می کنند و در عین حال از جمع شدن ذرات کوچکتر مانند رسوبات کربن در کنار هم جلوگیری می کنند که در غیر این صورت به عنوان لجن نامیده می شود.

اما این یک راه‌حل کوتاه‌مدت است: در حالی که روغن همیشه روان‌کاری می‌شود، توانایی آن در محافظت از مواردی مانند مهر و موم روغن و قطعات در درازمدت از طریق این عملکردهای روزمره کاهش می‌یابد.

سطح حفاظت روغن از طریق آلودگی، که با نشت قطرات سوخت از کنار رینگ‌های پیستون و فرود آمدن در کارتل موتور ایجاد می‌شود، بدتر می‌شود.

این به سایش اجزای داخلی می‌افزاید و ذرات میکروسکوپی و در نهایت گرمای موتور تولید می‌کند.

این ذرات سایشی میکروسکوپی به سادگی در روغن موتور شناور می شوند تا در نهایت توسط فیلتر گرفتار شوند، که با گذشت زمان مسدود می شود و کارایی آن کمتر می شود.

این آلودگی است که کارایی روغن را برای محافظت کاهش می دهد، که اتفاقاً شامل خراب شدن محافظ فیلم روغن روانکاری بسیار مهم نیز می شود.

یکی از نشانه های این آلودگی رنگ روغن است: معمولاً رنگ طلایی و شفاف روغن موتور نو، با این فرآیندهای مختلف سیاه و مات می شود.

تولیدکنندگان می‌توانند پیش‌بینی کنند که تقریباً چه مدت طول می‌کشد تا این فرآیند اتفاق بیفتد و این عامل اصلی در تنظیم برنامه‌های سرویس خودروها بر اساس زمان و مسافت پیموده شده است، جایی که روغن و فیلترها تعویض می‌شوند.

اما روال‌های تعمیر و نگهداری به ندرت فراتر از پایان گارانتی خودروی جدید دیکته می‌شوند، که یکی از دلایل اصلی این است که چرا باید خودروی خود را به طور منظم سرویس کنیم .

اولین قدم برای هر مکانیک خوب، قضاوت در مورد انتخاب صحیح درجه روغن موتور است: که به عنوان ویسکوزیته شناخته می شود، برای عملکرد و کارایی موتور هر خودرویی حیاتی است.

به طور مثال در هنگام خرید روغن موتور کاسترول مگناتک ۱۰W40 و یا خرید روغن موتور کاسترول مگناتک ۵W30 باید به تفاوت های این دو روغن توجه نمود و روغن مناسب با موتور خودروی خود را تهیه نمایید.

سن موتور شما نیز یک عامل است، بنابراین حتماً از روغن با درجه ویسکوزیته صحیح برای فناوری زیر کاپوت استفاده کنید. فرسودگی موتور در دو دقیقه اول کار به بالاترین حد خود می رسد و انواع روغن های مختلف در این زمان حساس به استراتژی های مختلف موتوری نیاز دارند.

روغن‌های موتور مصنوعی سریع‌تر از روغن‌های معدنی خالص از طریق موتور عبور می‌کنند، تا زمان گرم شدن موتور سریع‌تر و سایش موتور به حداقل برسد.

روغن‌های فول و نیمه مصنوعی دارای افزودنی‌هایی هستند که یکپارچگی روان‌کاری درون روغن را با باقی گذاشتن یک پوشش مبتنی بر تفلون بر روی تمام اجزای آن افزایش می‌دهند.

به همین دلیل است که بهتر است یک خودروی مدرن را مستقیماً پس از احتراق (در دورهای ثابت) رانندگی کنید، نه اینکه اجازه دهید در دور آرام گرم شود.

موتورهای مدل قدیمی‌تر به این روش گرم کردن کامل نیاز دارند زیرا گردش روغن‌های معدنی در موتورها به زمان بیشتری نیاز دارد: آنها باید در دمای کارکرد صحیح کار کنند تا موتور به درستی در حال حرکت محافظت شود.

در صورت نیاز به خرید روغن کاسترول و همچنین خرید لوازم یدکی کیا و خرید لوازم یدکی هیوندای میتوانید به سایت کیاسرویس۱ مراجعه نمایید.