نقش آلوپورینول در حملات نقرس!

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
آلوپورینول دارویی است که برای کاهش سطح اسید اوریک در خون شما استفاده می شود. اگر اسید اوریک بیش از حد تولید کنید یا کلیه های شما به اندازه کافی فیلتر نشوند، می تواند تجمع کرده و باعث ایجاد کریستال های ریز و تیز شود. این کریستال ها می توانند در اطراف مفاصل شما ایجاد شوند که باعث علائم تورم و دردناک نقرس می شوند. کریستال ها همچنین می توانند در داخل کلیه ها جمع شوند و به آنها آسیب برسانند.
همچنین ممکن است در صورت انجام برخی از انواع درمان سرطان نیز تجویز شود. برخی از درمان ها می توانند باعث ایجاد اسید اوریک شوند. آلوپورینول به صورت قرص عرضه می شود و فقط با نسخه در دسترس است و با نام های تجاری زیر نیز شناخته می شود: Zyloric، Uricto
عملکرد آلوپورینول بر بدن چگونه است؟ آلوپورینول با کاهش میزان اسید اوریک ساخته شده توسط سلول های بدن عمل می کند. اگر نقرس دارید، به جلوگیری از تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل کمک می کند که باعث تورم و درد مفاصل می شود. همچنین این دارو برای برخی درمان های سرطان استفاده می شود. چنین درمان هایی سلول های سرطانی را از بین می برند اما ا..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

آلوپورینول دارویی است که برای کاهش سطح اسید اوریک در خون شما استفاده می شود. اگر اسید اوریک بیش از حد تولید کنید یا کلیه های شما به اندازه کافی فیلتر نشوند، می تواند تجمع کرده و باعث ایجاد کریستال های ریز و تیز شود. این کریستال ها می توانند در اطراف مفاصل شما ایجاد شوند که باعث علائم تورم و دردناک نقرس می شوند. کریستال ها همچنین می توانند در داخل کلیه ها جمع شوند و به آنها آسیب برسانند.

همچنین ممکن است در صورت انجام برخی از انواع درمان سرطان نیز تجویز شود. برخی از درمان ها می توانند باعث ایجاد اسید اوریک شوند. آلوپورینول به صورت قرص عرضه می شود و فقط با نسخه در دسترس است و با نام های تجاری زیر نیز شناخته می شود: Zyloric، Uricto

عملکرد آلوپورینول بر بدن چگونه است؟

آلوپورینول با کاهش میزان اسید اوریک ساخته شده توسط سلول های بدن عمل می کند. اگر نقرس دارید، به جلوگیری از تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل کمک می کند که باعث تورم و درد مفاصل می شود. همچنین این دارو برای برخی درمان های سرطان استفاده می شود. چنین درمان هایی سلول های سرطانی را از بین می برند اما اسید اوریک از این سلول ها آزاد می شود.

تجمع اسید اوریک در کریستال ها می تواند به کلیه ها آسیب برساند. آلوپورینول همچنین می تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند، زیرا مواد زائد موجود در خون (از جمله اسید اوریک) کریستال هایی می سازند که در داخل کلیه ها جمع می شوند. این دارو علائم ناشی از تجمع اسید اوریک در این شرایط را کاهش می دهد.

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا شما فواید کامل آلوپورینول را احساس کنید. در چند ماه اول درمان، با شروع اثر دارو، ممکن است حملات نقرس بیشتری داشته باشید. با این حال، پزشک یک NSAID مانند ایبوپروفن یا کلشی سین را برای کمک به این امر تجویز می کند.

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند سطح اسید اوریک را در خون شما افزایش دهد. این می تواند نقرس شما را بدتر کند. هنگامی که آلوپورینول را به طور منظم مصرف می کنید، می تواند تعداد حملات نقرس را کاهش دهد و به جلوگیری از آسیب به مفاصل کمک کند. معمولاً بعد از برطرف شدن کامل حمله حاد نقرس، این دارو را شروع می کنید.

مفصل و استخوانشما می توانید جهت خرید قرص مفاصل و استخوان به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

چه کسانی می توانند آلوپورینول مصرف کنند

آلوپورینول می تواند توسط بزرگسالان و گاهی کودکان مصرف شود اما برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای شما، قبل از مصرف اگر شرایط زیر را تجربه کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تا به حال به آلوپورینول یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشید
  • با کبد یا کلیه خود مشکل دارید
  • در حال حاضر حمله نقرس دارید
  • مشکلات تیروئید دارید

نحوه و زمان مصرف آلوپورینول

دوز آلوپورینول به صورت قرص ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرمی است که ممکن است هر روز مصرف کنید. توصیه های پزشک خود را در مورد تعداد قرص ها و تعداد دفعات مصرف در روز دنبال کنید. شما معمولا با دوز پایین این دارو شروع می کنید، اما اگر سطح اسید اوریک شما به اندازه کافی پایین نیاید، پزشک ممکن است دوز شما را افزایش دهد (تا ۹۰۰ میلی گرم در روز در موارد شدید).

اگر بیماری کلیوی یا کبدی دارید، پزشک ممکن است دوز کمتری برای شما تجویز کند و شما را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشد. برای نظارت بر سطح اسید اوریک خود، به طور منظم آزمایش خون خواهید داشت.

نحوه مصرف

قرص آلوپورینول خود را با آب ببلعید، به طور ایده آل بعد از غذا. شما معمولاً آن را یک بار در روز مصرف می کنید، اما اگر دوز بالایی مصرف می کنید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند دوز را تقسیم کرده و دو بار در روز مصرف کنید. اگر پزشک به شما توصیه کرده است که این دارو را با مایعات زیاد مصرف کنید، سعی کنید هر روز ۲ تا ۳ لیتر مایعات بنوشید. شما می توانید آن را در هر زمانی از روز مصرف کنید. با این حال، سعی کنید دوزهای خود را در زمان مشخصی از روز مصرف کنید.

چه مدت باید مصرف کرد

اگر آلوپورینول برای شما موثر است، ممکن است لازم باشد برای درمان نقرس و سنگ کلیه تا آخر عمر از آن استفاده کنید. اگر درمان با این دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید، خطر زیادی وجود دارد که نقرس ممکن است بدتر شود یا عوارض جانبی جدی داشته باشید. فقط در صورت دستور پزشک، مصرف آن را قطع کنید. پزشک به شما کمک می کند تا دوز مصرفی خود را به آرامی کاهش دهید تا دچار عوارض جانبی جدی نشوید.

اگر فراموش کردید آن را مصرف کنید

اگر یک بار در روز آلوپورینول مصرف می کنید، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید، مگر اینکه تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید.

اگر آن را دو بار یا بیشتر در روز مصرف می‌کنید و تا زمان رسیدن نوبت بعدی به یاد نمی‌آورید، نوبت فراموش شده را رها کنید و نوبت بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید.

هرگز برای جبران دوز فراموش شده ۲ نوبت مصرف نکنید.

آلوپورینول

عوارض جانبی آلوپورینول

مانند همه داروها، آلوپورینول نیز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اما بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جزئی دارند.

عوارض جانبی رایج

احساس بیماری (تهوع یا استفراغ)

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی پس از مصرف آلوپورینول غیرعادی است. اگر:

سفیدی چشم یا پوست شما زرد می شود، اگرچه این امر در پوست سیاه یا قهوه ای کمتر مشهود است – اینها می توانند نشانه هایی از مشکل کبدی باشند.

دمای بالا، گلودرد و غدد متورم دارید یا به طور کلی احساس ناخوشایندی می کنید – این می تواند به این معنی باشد که گلبول های سفید خون شما مشکل دارد.

هنگام مسواک زدن بدون دلیل کبودی یا خونریزی لثه (که مدت زیادی طول می کشد تا متوقف شود) دارید.

شما به طور غیرعادی تشنه هستید، برای ادرار کردن زیاد به توالت می روید، به طور غیرعادی خسته هستید، بدون تلاش وزن کم می کنید، یا تاری دید دارید – اینها می تواند نشانه دیابت باشد.

بثورات پوستی سندرم استیونز جانسون یک عارضه جانبی نادر آلوپورینول است. علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند و به دنبال آن راش قرمز یا بنفش که گسترش می یابد و تاول ایجاد می کند. پوست آسیب دیده در نهایت می میرد و پوسته می شود. این احتمال در ۸ هفته اول مصرف آلوپورینول یا زمانی که دوز خیلی سریع افزایش می یابد، بیشتر است.

همچنین اگر دارو به طور ناگهانی برای چند روز قطع شود و سپس با همان دوز قبلی مجدداً شروع شود، ممکن است رخ دهد. بهتر است دوز را کاهش دهید و سپس به آرامی آن را افزایش دهید. سندرم استیونز جانسون در موارد زیر شایع تر است:

  • فرزندان افرادی که در گذشته با داروی صرع دچار جوش شدند
  • افرادی که به آنتی بیوتیکی به نام تری متوپریم حساسیت دارند
  • افرادی که دارویی به نام والپروات سدیم مصرف می کنند

برای کمک به جلوگیری از احتمال ابتلا به بثورات پوستی که ممکن است با سندرم استیونز-جانسون اشتباه گرفته شود، بهتر است در ۳ ماه اول درمان با آلوپورینول داروها یا مواد غذایی جدید را امتحان نکنید. همچنین بهتر است مصرف دارو را در عرض ۲ هفته پس از عفونت ویروسی، واکسیناسیون یا بثورات ناشی از چیز دیگری شروع نکنید.

مصرف آلوپورینول همراه با مسکن

می توانید آلوپورینول را با پاراستامول و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا ایندومتاسین مصرف کنید. پزشک شما ممکن است یک NSAID (مانند دیکلوفناک یا ناپروکسن) یا دارویی به نام کلشی سین را برای کمک به پیشگیری یا مقابله با حملات نقرس – به ویژه در مراحل اولیه درمان آلوپورینول – تجویز کند.

ترکیب آلوپورینول با داروهای گیاهی و مکمل ها اطلاعات کافی برای گفتن اینکه آیا داروهای مکمل، داروهای گیاهی و مکمل ها برای مصرف با آلوپورینول بی خطر هستند یا خیر وجود ندارد. آنها مانند داروخانه ها و داروهای نسخه ای و برای تأثیری که روی سایر داروها دارند آزمایش نمی شوند.

آلوپورینول

آیا مصرف آلوپورینول بر زندگی جنسی من تأثیر می گذارد؟

آلوپورینول معمولاً بر جنسیت تأثیر نمی گذارد. با این حال، به ندرت می تواند باعث بزرگتر شدن سینه ها (در مردان و زنان) یا مشکلات نعوظ (اختلال نعوظ) شود.

چه زمانی احساس بهتری خواهم داشت؟

آلوپورینول فوراً اثر نمی کند. ممکن است چند هفته طول بکشد تا سطح اسید اوریک کاهش یابد. ممکن است تا مدتی پس از شروع آلوپورینول حملات نقرس بیشتری داشته باشید.

آیا عوارض جانبی طولانی مدتی وجود دارد؟

مصرف آلوپورینول برای مدت طولانی بسیار ایمن است. بعید است که هیچ گونه اثر طولانی مدتی وجود داشته باشد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • آیا بیماری نقرس تهدیدی برای مفاصل است؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]