همه چیز درباره آی وی اف (IVF): آخرین پیشرفت ها چیست و چه موانعی وجود دارد

آی وی اف (IVF) یا لقاح آزمایشگاهی، نوعی درمان باروری است که در آن تخمک ها با اسپرم، خارج از بدن شما در آزمایشگاه ترکیب می شوند. این روش توسط افرادی که برای بارداری به کمک نیاز دارند استفاده می شود. IVF شامل بسیاری از مراحل پیچیده است و شکل موثری از فناوری کمک باروری (ART) است. در این مقاله به چگونگی انجام این روش و تحقیقات اخیر در مورد آن می پردازیم.
آی وی اف (IVF) چیست؟ لقاح آزمایشگاهی آی وی اف (IVF) نوعی فناوری کمک باروری (ART) است که در آن اسپرم و تخمک در خارج از بدن انسان بارور می شوند. IVF یک فرآیند پیچیده است که شامل بازیابی تخمک ها از تخمدان ها و ترکیب دستی آنها با اسپرم در آزمایشگاه، برای لقاح است. چند روز پس از لقاح، تخمک بارور شده که اکنون جنین نامیده می شود، در داخل رحم قرار می گیرد. بارداری زمانی اتفاق می افتد که این جنین خود را در دیواره رحم لانه گزینی کند. این روش می تواند با استفاده از تخمک های شما و اسپرم شریک زندگی شما، یا تخمک و اسپرم اهداکنندگان انجام شود.
چرا آی وی اف (IVF) انجام می شود؟ افراد، آی وی اف (IVF) را به دلایل زیادی انتخاب می‌کنند، از جمله مسائل نابارور..

آی وی اف (IVF) یا لقاح آزمایشگاهی، نوعی درمان باروری است که در آن تخمک ها با اسپرم، خارج از بدن شما در آزمایشگاه ترکیب می شوند. این روش توسط افرادی که برای بارداری به کمک نیاز دارند استفاده می شود. IVF شامل بسیاری از مراحل پیچیده است و شکل موثری از فناوری کمک باروری (ART) است. در این مقاله به چگونگی انجام این روش و تحقیقات اخیر در مورد آن می پردازیم.

آی وی اف (IVF) چیست؟

لقاح آزمایشگاهی آی وی اف (IVF) نوعی فناوری کمک باروری (ART) است که در آن اسپرم و تخمک در خارج از بدن انسان بارور می شوند. IVF یک فرآیند پیچیده است که شامل بازیابی تخمک ها از تخمدان ها و ترکیب دستی آنها با اسپرم در آزمایشگاه، برای لقاح است. چند روز پس از لقاح، تخمک بارور شده که اکنون جنین نامیده می شود، در داخل رحم قرار می گیرد. بارداری زمانی اتفاق می افتد که این جنین خود را در دیواره رحم لانه گزینی کند. این روش می تواند با استفاده از تخمک های شما و اسپرم شریک زندگی شما، یا تخمک و اسپرم اهداکنندگان انجام شود.

چرا آی وی اف (IVF) انجام می شود؟

افراد، آی وی اف (IVF) را به دلایل زیادی انتخاب می‌کنند، از جمله مسائل ناباروری یا زمانی که یکی از شریک‌های زندگی دارای عدم سلامتی کافی است. برخی از افراد پس از شکست سایر روش‌های باروری یا در سنین بالاتر، IVF را امتحان می‌کنند. اگر شما یا شریک زندگیتان یک از موارد زیر را داشته باشید، آی وی اف یک گزینه برای شماست:

  • لوله های فالوپ مسدود شده یا آسیب دیده
  • اندومتریوز
  • تعداد کم اسپرم یا سایر اختلالات اسپرم
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا سایر بیماری های تخمدان
  • فیبروئید رحم
  • مشکلات رحم
  • خطر انتقال یک بیماری یا اختلال ژنتیکی
  • ناباروری بدون دلیل
  • استفاده از اهداکننده تخمک یا جانشین حاملگی

چه افرادی می توانند آی وی اف (IVF) انجام دهند؟

دستورالعمل‌های باروری مؤسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE)، توصیه‌هایی درباره افرادی که می توانند به درمان IVF دسترسی داشته باشند، ارائه می‌کند. این دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که IVF باید به زنان زیر ۴۲ سال که به مدت ۲ سال تلاش می‌کنند که از طریق رابطه جنسی منظم و بدون محافظت باردار شوند، ارائه شود. یا افرادی که ۱۲ سیکل لقاح مصنوعی داشته اند که حداقل ۶ دوره از این سیکل ها، از روشی به نام لقاح داخل رحمی (IUI) استفاده شده است.

در طول آی وی اف (IVF) چه اتفاقی می افتد؟

IVF شامل ۶ مرحله اصلی است:

  1. سرکوب چرخه طبیعی قاعدگی: چرخه قاعدگی شما با دارو سرکوب می شود.
  2. کمک به تخمدان ها برای تولید تخمک های اضافی: از دارو برای تشویق تخمدان های شما، برای تولید بیش از ۱ تخمک در یک زمان استفاده می شود.
  3. نظارت بر پیشرفت و بلوغ تخمک ها: یک اسکن اولتراسوند برای بررسی رشد تخمک ها انجام می شود و از دارو برای کمک به بالغ شدن آنها استفاده می گردد.
  4. جمع آوری تخمک ها: یک سوزن از طریق واژن در داخل تخمدان ها وارد می شود تا تخمک ها خارج شوند.
  5. بارور کردن تخمک ها: تخمک ها برای چند روز با اسپرم مخلوط می شوند تا بتوانند بارور شوند.
  6. انتقال جنین (ها): ۱ یا ۲ تخمک بارور شده (جنین) در رحم شما قرار می گیرد.

در نهایت هنگامی که جنین ها به رحم شما منتقل شد، باید ۲ هفته قبل از انجام تست بارداری منتظر بمانید تا ببینید آیا درمان موثر بوده است یا خیر.

آی وی اف (IVF)

شانس موفقیت آی وی اف (IVF) چقدر است؟

میزان موفقیت این روش به سن زن تحت درمان و همچنین علت ناباروری (اگر مشخص باشد) بستگی دارد. احتمال بارداری موفقیت آمیز در زنان جوان بیشتر است. آی وی اف (IVF) معمولا برای زنان بالای ۴۲ سال توصیه نمی شود زیرا احتمال بارداری موفق بسیار کم است. در سال ۲۰۱۹، درصد درمان هایی که منجر به تولد زنده شد عبارت بود از:

  • ۳۲ درصد برای زنان زیر ۳۵ سال
  • ۲۵ درصد برای زنان ۳۵ تا ۳۷ ساله
  • ۱۹ درصد برای زنان ۳۸ تا ۳۹ ساله
  • ۱۱ درصد برای زنان ۴۰ تا ۴۲ ساله
  • ۵ درصد برای زنان ۴۳ تا ۴۴ ساله
  • ۴ درصد برای زنان بالای ۴۴ سال

حفظ وزن سالم و پرهیز از الکل، سیگار و کافئین در طول درمان می تواند شانس شما را برای داشتن نوزاد با این روش افزایش دهد.

خطرات آی وی اف (IVF)

آی وی اف (IVF) همیشه منجر به بارداری نمی شود و فرایند آن می تواند از نظر جسمی و احساسی سخت باشد. باید در این درمان، مشاوره کافی دریافت نمایید تا در این فرآیند به شما کمک کند.

در این روش تعدادی از خطرات سلامتی نیز وجود دارد، از جمله عوارض جانبی داروهای مورد استفاده در طول درمان مانند گرگرفتگی و سردرد، احتمال چند قلویی که این می تواند هم برای مادر و هم برای فرزندان خطرناک باشد، حاملگی خارج از رحم (جنین به جای رحم، در لوله های فالوپ لانه گزینی می کند) و سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) که در آن تخمدان ها به داروهای مورد استفاده در طی IVF بیش از حد واکنش نشان می دهند.

تحقیقات جدید برای IVF و موانع آن

در سه دهه گذشته میزان موفقیت لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف (IVF) به طور مداوم افزایش یافته است و تحقیقات جدید وعده داده است که این اعداد را حتی بالاتر از اینها خواهد برد. اما یک مانع شگفت‌انگیز بر سر راه این تحقیقات وجود دارد. هنگامی که اولین نوزاد سالم از طریق لقاح آزمایشگاهی IVF در سال ۱۹۷۸ به دنیا آمد، تغییری متمایز برای زوج هایی که با ناباروری سروکار داشتند را ایجاد کرد. در حالی که نرخ تولد در سال ۱۹۹۱ تنها ۸ درصد بود، پیشرفت های بالینی و آزمایشگاهی این رقم را در سال ۲۰۲۱ به ۲۲ درصد رساند.

بیشتر جوامع نرخ تولد بالاتر را به عنوان یک نشانه مثبت در نظر می گیرند و با توجه به اینکه افراد بیشتری برای رشد خانواده خود به IVF روی می آورند، فشار بیشتری بر روی محققان برای یافتن راه هایی برای افزایش میزان موفقیت آن وجود دارد. با این حال، پیشرفت در فناوری باروری کند است زیرا قوانین قدیمی انجام تحقیقات را به طور غیر منطقی دشوار می کند.

قوانین چند دهه ای که تحقیقات جدید IVF را محدود می کند

در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، فناوری IVF جدید بود و به شدت مورد انگ بود. در حالی که بسیاری از این ننگ اکنون فروکش کرده است، قوانینی که در آن دوران نوشته شده بود، همچنان به صورت محدودیت‌های سنگینی از آن زمان باقی مانده است و آنها مانع از تحقیقات سریع‌تر و نوآورانه‌تر می‌شوند.

انجمن باروری بریتانیا (BFS) در حال تلاش برای تغییر اوضاع است، اما پیشرفت کند است. خزانه دار BFS و مدیر جنین شناسی در کلینیک بریج لندن، دکتر مارتا جانسا پرز، معتقد است که به روز رسانی این قانون برای پیشبرد آی وی اف (IVF) ضروری است.

در ایالات متحده، تحقیقات روی جنین تنها در پنج ایالت قانونی و در ۱۳ ایالت دیگر “به طور مبهم” قانونی است. یک اصلاحیه در سال ۱۹۹۶ این تحقیق را از دریافت بودجه فدرال منع کرد و از صدها هزار جنین منجمد استفاده نشده در انبار، فقط ۲٫۸ درصد برای تحقیق در دسترس هستند.

کارشناسان می گویند که مورد استفاده از این جنین ها بسیار مثبت است و به فرصتی برای نرخ موفقیت بالاتر آی وی اف (IVF) و نوزادان سالم تر اشاره می کنند. اما تا زمانی که قانونگذاران متقاعد شوند که قوانین قدیمی را اصلاح کنند، تحقیقات کند و چالش برانگیز باقی خواهد ماند.

آیا تحقیقات فعلی IVF امیدوار کننده است؟

جمع آوری شواهد، تجزیه تحلیل و تعیین اینکه یک فناوری خاص یا تغییر سبک زندگی واقعاً چقدر می تواند تفاوت ایجاد کند، زمان زیادی طول می کشد. با این حال، یک زمینه خاص از تحقیقات جدید که مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از هوش مصنوعی برای انتخاب جنین می باشد.

به طور معمول، جنین شناسان بالینی، جنین ها را بر اساس مورفولوژی و با استفاده از تجربیات خود انتخاب می کنند. اما احتمال دارد فناوری جدید با استفاده از مدل های هوش مصنوعی، بتواند در زمان صرفه جویی کند و نرخ موفقیت را افزایش دهد.

آیا هوش مصنوعی در تحقیقات باروری کاربردی است؟

استفاده از هوش مصنوعی برای انتخاب جنین می تواند میزان موفقیت را افزایش دهد، اما سوالات اخلاقی را نیز مطرح می کند. بر اساس برخی تحقیقات اخیر، این فناوری سریعتر از مسائل اخلاقی، اجتماعی و مقرراتی پیش رفته است و این احتمال دارد برای زمانی که تایید آن برای استفاده گسترده‌تر فرا می‌رسد، مشکلاتی ایجاد کند.

چگونه شانس آی وی اف (IVF) موفقیت آمیز را افزایش دهیم؟

بر اساس تحقیقات اخیر، شیوه‌های کلی سبک زندگی سالم مانند خوب غذا خوردن، ورزش منظم، مدیریت سلامت روان و حفظ وزن می‌توانند کمک کنند. عواملی که با نرخ موفقیت بالاتر آی وی اف (IVF) مرتبط هستند عبارتند از حفظ شاخص توده بدنی متوسط ​​(BMI)، حفظ یک رژیم غذایی متعادل، مصرف اسید فولیک، ورزش با شدت متوسط، واکسینه شدن، اجتناب از دخانیات و الکل، مدیریت سطوح استرس و اجتناب از مواد شیمیایی مانند آفت کش ها و حلال های آلی.

نکات پایانی

آی وی اف (IVF) یکی از گزینه هایی است که به افرادی که در باروری مشکل دارند کمک می کند. اگر هنوز برای باردار شدن برنامه ریزی نکرده اید، آگاهی از وضعیت باروری و گزینه های خود بسیار مهم است. از آنجایی که امروزه افراد دیرتر تشکیل خانواده می‌دهند، آگاهی از چالش‌های بالقوه باروری می‌تواند افراد را برای تصمیم‌گیری مناسب برای آن توانمند کند. به عنوان مثال، آزمایش ذخیره تخمدان می تواند به زنان بگوید چند تخمک باقی مانده است.

مانند سایر زمینه های زندگی، وقتی صحبت از باروری می شود، اطلاعات قدرت است. بنابراین میل خود را برای تشکیل خانواده در آینده بیان نمایید، حتی اگر هدف این باشد که اکنون باردار نشوید.