پوکی استخوان چیست و چه دلایلی دارد؟

پوکی استخوان یکی از مهم ترین اختلالاتی است که افراد با بالا رفتن سن، به خاطر کمبود مواد معدنی و ویتامین ها از جمله پروتئین با آن روبه رو می شوند. در متن زیر به اطلاعات بیشتری در این باره اشاره شده است.
پوکی استخوان چیست و چه دلایلی دارد
پوکی استخوان یکی از مهم ترین عوارض و اختلالاتی است که به دلیل کمبود پروتئین در بدن به وجود می آید. پروتئین در بدن نقش بسیار مهمی در تقویت و استحکام استخوان ها و دندان های فرد ایفا می کند، حال زمانی که میزان کلاژن موجود در بدن افراد که بر اثر عواملی از قبیل بالا رفتن سن اتفاق می افتد کاهش پیدا کند، منجر به انعطاف ناپذیری در استخوان ها و از بین رفتن مغز استخوان های افراد می شود. در این جا، افراد برای به دست آوردن کلاژن موردنیاز در بدن باید از غذاهای سرشار از پروتئین و یا از مکمل های پروتئین ساز از قبیل انواع کلاژن استفاده کنند.

اگر بخواهیم تعریفی از پوکی استخوان ارائه دهیم، به این نتیجه می رسیم که پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است و زمانی ایجاد می شود که میزان مواد معدنی موجود در استخوان ها و توده های استخوانی فرد کاهش پیدا می کند و یا به عبارتی دیگ..

پوکی استخوان یکی از مهم ترین اختلالاتی است که افراد با بالا رفتن سن، به خاطر کمبود مواد معدنی و ویتامین ها از جمله پروتئین با آن روبه رو می شوند. در متن زیر به اطلاعات بیشتری در این باره اشاره شده است.

پوکی استخوان چیست و چه دلایلی دارد

پوکی استخوان یکی از مهم ترین عوارض و اختلالاتی است که به دلیل کمبود پروتئین در بدن به وجود می آید. پروتئین در بدن نقش بسیار مهمی در تقویت و استحکام استخوان ها و دندان های فرد ایفا می کند، حال زمانی که میزان کلاژن موجود در بدن افراد که بر اثر عواملی از قبیل بالا رفتن سن اتفاق می افتد کاهش پیدا کند، منجر به انعطاف ناپذیری در استخوان ها و از بین رفتن مغز استخوان های افراد می شود. در این جا، افراد برای به دست آوردن کلاژن موردنیاز در بدن باید از غذاهای سرشار از پروتئین و یا از مکمل های پروتئین ساز از قبیل انواع کلاژن استفاده کنند.

اگر بخواهیم تعریفی از پوکی استخوان ارائه دهیم، به این نتیجه می رسیم که پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است و زمانی ایجاد می شود که میزان مواد معدنی موجود در استخوان ها و توده های استخوانی فرد کاهش پیدا می کند و یا به عبارتی دیگر کیفیت و یا ساختار استخوان ها تغییر کند. در این گونه شرایط می باشد که استحکام استخوان های فرد کاهش می یابد و می تواند منجر به شکستگی استخوان های فرد شود.

ابتلا به پوکی استخوان نوعی بیماری بی صدا است چرا که هیچ گونه علائم و نشانه ای ندارد و طبق مطالعات صورت گرفته، ممکن است حتی تا زمانی که استخوانی شکسته نشود فرد متوجه نشود که به بیماری پوکی استخوان مبتلا شده است. شکستگی می تواند در هر نوع استخوانی از افراد رخ بدهد ولی معمولاً ایجاد آن در زنان یائسه و مردان مسن بیش تر می باشد. پوکی استخوان در هر استخوانی رخ می دهد اما به طور اغلب، این نوع عوارض بیشتر در استخوان های لگن، مهره های ستون فقرات و مچ دست افراد به وجود می آید. حال، افراد می توانند با انجام دادن اقداماتی در برابر این بیماری و شکستگی پیشگیری های لازم ر انجام دهند.

از جمله این اقدامات می توان به انجام دادن فعالیت های بدنی به صورت مستمر از قبیل پیاده روی، کم مصرف کردن الکل در حد اعتدال، ترک کردن سیگار و یا سایر انواع دخانیات، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک مورد نظر برای کمک به پیشگیری از پوکی استخوان و استفاده از یک رژیم غذایی بسیار مغذی و سالم که سرشار از کلسیم و ویتامین D بوده و به حفظ سلامت استخوان ها و انعطاف پذیری آن ها کمک کند، استفاده کرد.

ابتلا به پوکی استخوان، هر نوع زن و مردی را از گروه ها و نژادهای مختلف درگیر می کند. اگرچه این نوع بیماری ممکن است در هر نوع سنی از قبیل دوران جوانی نیز رخ دهد، اما با این وجود اغلب زنان یک یا دو سال قبل از وارد شدن به دوره یائسگی دچار این نوع اختلال می شوند. هم چنین این نوع بیماری در زنان و مردان سفید پوست غیر اسپانیایی و زنان آسیایی تبار به طور معمول رایج و شایع تر می باشد. اگرچه زنان سایر مناطق نیز در معرض ابتلا به این نوع عواراض و اختلالات هستند ولی میزان درگیری آن ها معمولاً کمتر می باشد.

از آن جایی که زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند، بسیاری از مردان فکر می کنند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری نیستند. با این حال، هم مردان و هم زنان مسن از هر زمینه ‌ای در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. بنابراین، مردان نیز باید به مانند زنان اقدامات لازم را برای پیشگیری از این نوع بیماری انجام دهند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که کودکان و نوجوانان نیز غالباً به شکل نادر به بیماری پوکی استخوان دچار شده و اگرچه پزشکان علت ابتلای آن ها را نمی دانند ولی با این وجود، اکثر کودکان بدون هیچ گونه درمانی خوب می شوند.

علائم پوکی استخوان؛

همان طور که در بالا اشاره کردیم، پوکی استخوان نوعی بیماری بی صدا بوده که هیچ گونه علائمی ندارد و فرد در صورت شکستن استخوان هایش متوجه ابتلای خود به بیماری مورد نظر می شود. حال در این جا به افراد چند علائم که ناشی از پوکی استخوان می باشد معرفی می شود، از جمله این علائم می توان به شکستگی مهره های موجود در بدن افراد از قبیل مهره های موجود کمر با ابتلا شدن فرد به کمر درد شدید، از دست دادن قد و یا ناهنجاری های دیگری در ستون فقرات از قبیل حالت خمیدگی اشاره کرد.

حال گاهی اوقات ممکن است ابتلای فرد به پوکی استخوان آن قدر شدید باشد که منجر به اتفاقاتی از قبیل زمین خوردن های جزئی، افتادن از ارتفاع که اگرچه موجب شکستن استخوان های سالم نمی شود ولی می تواند از علائم ابتلا به این نوع بیماری باشد، داشتن استرس هایی از قبیل خم شدن و بلند شدن و حتی سرفه کردن می تواند علائم ناشی از ابتلای فرد به این نوع عارضه حاد باشد.

اگر بخواهیم به بررسی علل پوکی استخوان بپردازیم بر اساس بررسی های صورت گرفته به این نتیجه می رسیم که این عارضه زمانی رخ می دهد که توده استخوانی بیش از حد از بین رفته و تغییراتی در ساختار بافت استخوانی فرد ایجاد شود. برخی از عوامل خطر ممکن است منجر به ایجاد پوکی استخوان شوند یا احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. حال، برخی از عواملی که منجر به پوکی استخوان در فرد می شوند قابل تغییر و برخی دیگر نیز غیر قابل تغییر می باشند. برخی از عوامل وجود دارند که خطر ابتلای فرد به پوکی استخوان را افزایش می دهند که از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ارتباط جنسی؛ تحقیقات نشان داده اند که زمانی که ارتباط جنسی صورت می گیرد، زنان به طور معمول بیشتر از مردان در معرض ابتلای به پوکی استخوان قرار می گیرند چرا که دارای توده های استخوانی ضعیف تر و کمتری در مقابل مردان می باشند. بعلاوه این که مردان نیز از سن ۷۰ سالگی به بعد بر اثر این عامل در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرند.

– سن؛ با بالا رفتن سن افراد، استخوان های افراد شروع به تحلیل و تجزیه کرده و رشد استخوان های جدید در بدن فرد خیلی کم صورت می گیرد و همان طور که در ابتدای متن بحث شد؛ می تواند ناشی از کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن افراد باشد که اگرچه فرد با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از قبیل پروتئین می تواند تا حدودی از ابتلای به این عوارض جلوگیری کند ولی باید گفت که به هیچ عنوان نمی تواند سلامت موجود استخوان های خود را به دست آورد، بلکه فقط می تواند اقدامات پیشگیرانه انجام دهد.

– اندازه بدن؛ طبق تحقیقات، زنان و مردان لاغر نسبت به زنان و مردان چاق تر، استخوان های کمتری برای از دست دادن دارند و بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان می باشند.

– نژاد؛ طبق بررسی های صورت گرفته، زنان و مردان سفید پوست نسبت به زنان و مردان با پوست سیاه و تیره بیشتر در معرض ابتلای به پوکی استخوان می باشند.

– عوامل ژنتیکی؛ لازم به ذکر است که اگر یکی از افراد خانواده اعم از پدر و یا مادر به بیماری پوکی استخوان مبتلا باشند، فرد نیز ممکن است به این نوع اختلال دچار شود. اگرچه که افراد با دارا بودن تغییرات هورمونی در سطوح بسیار پایین نیز می توانند شانس ابتلا به پوکی استخوان را در خود به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهند.

– رژیم غذایی؛ از دوران کودکی تا بزرگسالی عدم استفاده از رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D می تواند منجر به کاهش مواد معدنی و آلی مورد نیاز در بدن افراد شود که این منجر به عوارض چندانی در پوست، مو و ناخن های فرد شده که از مهم ترین عوارض آن نیز می توان به پوکی استخوان در فرد و عدم انعطاف پذیری استخوان ها اشاره کرد. ابتلای فرد به بیماری غدد درون ریز، بی اشتهایی ناشی از اعصاب، بیماری های گوارشی، آرتریت و انواع خاصی از سرطان از جمله بیماری هایی می باشند که می توانند به ایجاد پوکی استخوان در فرد کمک حائز اهمیتی کنند.

ذکر این نکته ضروری است که زمانی که افراد هیچ گونه فعالیت بدنی نداشته باشند و کاملاً بی تحرک باشند، می تواند خطر ابتلای فرد را به بیماری های استخوانی از جمله پوکی استخوان افزایش دهد.

طبق بررسی های صورت گرفته افراد باید در کنار استفاده از مواد غذایی سالم و مغذی، با مصرف انواع مکمل های سرشار از کلاژن از قبیل کلاژینو و کلاژینو بیوتی و سایر انواع مکمل ها، به پیشگیری و انعطاف پذیری استخوان های خود در بدن کمک حائز اهمیتی کنند. در صورتی افراد می توانند نتایج مورد نظر را به دست آورند که استفاده از این مکمل ها را به طور مستمر ادامه دهند.

نوشته پوکی استخوان چیست و چه دلایلی دارد؟ اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.