چاقی کودکان؛ علل و درمان آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
یکی از مشکلاتی که بسیاری از کودکان امروزه با آن درگیرند چاقی می باشد. چاقی کودکان می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و تهدید بزرگی برای سلامتی آنها است. مشکلات در سلامت و بیماری هایی که بر اثر چاقی در کودکان ایجاد می شود به طور معمول تا بزرگسالی ادامه می یابد و باعث مشکلاتی برای آنها می گردد. در مقاله امروز به دلایل چاقی کودکان و روش های کنترل آن می پردازیم.
دلایل چاقی کودکان چیست؟ به کودکانی که حدود ۲۰ درصد از همسن و سالان خود سنگین تر هستند چاق می گویند. این مسئله می تواند از موارد زیر نشاًت گرفته باشد:
ژنتیک بسیاری مواقع چاقی می تواند ارثی باشد. بسیاری از افرادی که اعضای خانواده آنها چاق هستند به احتمال بیشتری دچار چاقی می شوند. هر چند این مسئله قطعی نیست و معمولا زمانی اتفاق می افتد که کودک بیشتر از نیازش کالری دریافت کند.
فعالیت بدنی کم امروزه کودکان به انجام بازی های کامپیوتری و دیدن تلویزیون بیشتر تمایل دارند. این فعالیت ها تحرک بالایی ندارند و در نتیجه باعث بی تحرکی و چاقی می شوند.
عادات غذایی نادرست رژیم غذایی نادرست سرشار از قند و چربی می تواند ب..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کودکان امروزه با آن درگیرند چاقی می باشد. چاقی کودکان می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و تهدید بزرگی برای سلامتی آنها است. مشکلات در سلامت و بیماری هایی که بر اثر چاقی در کودکان ایجاد می شود به طور معمول تا بزرگسالی ادامه می یابد و باعث مشکلاتی برای آنها می گردد. در مقاله امروز به دلایل چاقی کودکان و روش های کنترل آن می پردازیم.

دلایل چاقی کودکان چیست؟

به کودکانی که حدود ۲۰ درصد از همسن و سالان خود سنگین تر هستند چاق می گویند. این مسئله می تواند از موارد زیر نشاًت گرفته باشد:

ژنتیک

بسیاری مواقع چاقی می تواند ارثی باشد. بسیاری از افرادی که اعضای خانواده آنها چاق هستند به احتمال بیشتری دچار چاقی می شوند. هر چند این مسئله قطعی نیست و معمولا زمانی اتفاق می افتد که کودک بیشتر از نیازش کالری دریافت کند.

فعالیت بدنی کم

امروزه کودکان به انجام بازی های کامپیوتری و دیدن تلویزیون بیشتر تمایل دارند. این فعالیت ها تحرک بالایی ندارند و در نتیجه باعث بی تحرکی و چاقی می شوند.

عادات غذایی نادرست

رژیم غذایی نادرست سرشار از قند و چربی می تواند به سرعت کودک را در معرض چاقی قرار دهد. شیرینی جات، نوشابه ها و فست فود ها تاثیرات نامطلوبی روی وزن کودکان دارند. از طرفی غذاهای آماده مانند کنسرو و غذاهای بسته بندی شده، یا انواع چیپس و پفک بسیار پرکالری هستند و به سرعت روی وزن تاثیر می گذارند.

شرایط بدنی و برخی بیماری ها

در برخی مواقع علل چاقی کودکان به دلیل عدم تعادل در هورمون ها، سایر مواد شیمیایی بدن، اختلالات ارثی در متابولیسم بدن و یا مقاومت به انسولین می باشد. این موارد همگی می توانند باعث اضافه وزن در کودک شوند.

چاقی کودکان

خطرات چاقی کودکان

چاقی در کودکان می تواند مشکلات بسیاری را برای آنها ایجاد نماید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:

  • بیماری های قلبی: زمانیکه کلسترول و فشار خون کودک بالا رود احتمال بروز بیماری های قلبی در او بیشتر می شود.
  • دیابت: افراد چاق در هر سنی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.
  • آسم: چاقی می تواند باعث بروز آسم شود هر چند هنوز محققان ارتباط بین این دو را پیدا نکرده اند.
  • درد مفاصل: تحمل وزن اضافی می تواند باعث بروز درد، سفتی مفاصل و کاهش دامنه حرکتی در کودک شود.
  • اختلالات خواب: کودکان دچار اضافه وزن به طور معمول دچار مشکلاتی نظیر خر و پف و یا آپنه خواب می شوند، همچنین چربی های بیش از حد درون گلو و گردن آنها می تواند باعث مسدود شدن راه های هوایی و مجاری تنفسی شود.
  • کاهش اعتماد به نفس: کودکانی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر در معرض تمسخر و آزار همسالان خود قرار می گیرند. این مسئله به مروز باعث می شود عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و در آینده نتوانند به موفقیت هایی که نیاز به این دو عامل دارند دست یابند.
  • افسردگی: از آنجا چاقی کودکان باعث می شود آنها مورد تایید همسالان خود قرار نگیرند این مسئله باعث عدم رضایت آنها از خود و گوشه گیریشان می شود. مسئله ای که در دراز مدت می تواند باعث افسردگی آنها گردد.

چگونه از بروز چاقی کودکان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری و کنترل چاقی در کودکان باید علل بروز این مشکل در آنها را برطرف نمود. با استفاده از راهکارهای زیر می توانید از بروز این مشکل در آنها جلوگیری کنید و یا به آنها کمک کنید تا کاهش وزن را تجربه کنند:

استفاده از تغذیه و رژیم مناسب

یکی از مهم ترین کارها تغییر عادت های مخرب غذایی کودک است. برای تغییر ابتدا باید به مواد غذایی مصرفی خود توجه کنید. اگر شما از مواد غذایی ناسالم و پرکالری استفاده می کنید کودک شما نیز به تقلید از همان ها استفاده می کند. بنابراین لازم است یک رژیم غذایی سالم در کل خانواده داشته باشید؛ رژیمی سرشار از میوه ها و سبزیجات سالم، پروتئین های خالص مانند مرغ و ماهی و فرآورده های لبنی کم چرب. استفاده از غلات کامل مثل برنج قهوه ای یا نان های سبوس دار نیز در کنار مواد دیگر توصیه می شود.

افزایش فعالیت بدنی کودک

یکی از بهترین راه ها برای رفع مشکل چاقی کودکان واداشتن کودک به تحرک و فعالیت بدنی بیشتر است. بازی های پرتحرک و ورزش کردن می توانند کودک را به فعالیت و کالری سوزی وادارند. توصیه می شود کودک برای سلامت بیشتر روزانه حداقل یک ساعت فعالیت جسمانی داشته باشد. پس این نکته مهم را در نظر داشته باشید.

چاقی کودکان

محدود کردن استفاده از تلویزیون و بازی های کامپیوتری

فعالیت های کم تحرکی مانند تلویزیون دیدن و بازی های کامیپوتری، کودک را مستعد چاقی می کنند. لازم است با ایجاد محدودیت این فعالیت ها را در کودک کاهش دهید.

افزایش فعالیت های خانوادگی

سعی کنید به طور خانوادگی فعالیت هایی را دنبال کنید که برای کودک نیز جذاب باشد و با شما در آنها همراه شود. فعالیت هایی مانند شنا، کوهنوردی و مهارت هایی که ترکیبی از سرگرمی و ورزش هستند می توانند کمک کنند کودک از محیط کم تحرک خانه جدا شود و بتواند کالری بیشتری بسوزاند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • آلرژی غذایی کودکان را بیشتر بشناسید
  • ترس های کودکان در سنین مختلف
  • گاز گرفتن در کودکان و علت های آن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]