چای ترش و خواص بی نظیر آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
چای ترش را چای هیبیسکوس نیز می نامند. گیاه هیبیسکوس بومی افریقا می باشد اما امروزه در سراسر جهان و بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. بیشترین تولیدات چای ترش مربوط به تایلند و چین می باشد. چای ترش از جوانه های قرمز درخت هیبیسکوس که چیده و خشک می شوند بدست می آید.
ارزش غذایی چای ترش چای ترش سرشار از ویتامین C، A، کلسیم و پتاسیم می باشد. این چای یک نوشیدنی گرم و مناسب برای فصول سرد سال است. طبع این چای سرد و خشک است و به همین دلیل مناسب برای افرادی بلغمی و سودآوی نیست. نوشیدن این چای برای این افراد ممکن است باعث ضعف و بی حالی شود.
چای ترش چه فوایدی برای بدن ما دارد؟ چای ترش با توجه به مواد ارزشمند خود فواید بسیاری برای بدن دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:
خواص آنتی اکسیدانی برای بدن دارد گیاه هیبیسکوس حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، بتا-کاروتن و آنتوسیانین می باشد. مواد آنتی اکسیدانی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد دارند. رادیکال های آزاد می توانند به سلول های بدن آسیب رسانند و باعث بروز بیماری هایی ن..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

چای ترش را چای هیبیسکوس نیز می نامند. گیاه هیبیسکوس بومی افریقا می باشد اما امروزه در سراسر جهان و بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. بیشترین تولیدات چای ترش مربوط به تایلند و چین می باشد. چای ترش از جوانه های قرمز درخت هیبیسکوس که چیده و خشک می شوند بدست می آید.

ارزش غذایی چای ترش

چای ترش سرشار از ویتامین C، A، کلسیم و پتاسیم می باشد. این چای یک نوشیدنی گرم و مناسب برای فصول سرد سال است. طبع این چای سرد و خشک است و به همین دلیل مناسب برای افرادی بلغمی و سودآوی نیست. نوشیدن این چای برای این افراد ممکن است باعث ضعف و بی حالی شود.

چای ترش چه فوایدی برای بدن ما دارد؟

چای ترش با توجه به مواد ارزشمند خود فواید بسیاری برای بدن دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

خواص آنتی اکسیدانی برای بدن دارد

گیاه هیبیسکوس حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، بتا-کاروتن و آنتوسیانین می باشد. مواد آنتی اکسیدانی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد دارند. رادیکال های آزاد می توانند به سلول های بدن آسیب رسانند و باعث بروز بیماری هایی نظیر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی در فرد شوند. استفاده از چای ترش به دلیل ترکیب خاص و سرشار از آنتی اکسیدانش به بدن ما در مقابله با این بیماری ها کمک می نماید.

در کنترل قند خون موثر است

مطالعات نشان داده اند نوشیدن چای ترش می تواند بر روی مقاومت به انسولین تاثیر مثبتی داشته باشد و از طرفی به کنترل چربی خون یاری رساند.

باعث کاهش کلسترول می شود

کلسترول بالا عوارضی همچون حمله قبلی و سکته مغزی را در بر دارد. مطالعات نشان داده اند چای ترش می تواند کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب خون را افزایش دهد. هر چند تحقیقات نشان داده اند این میزان اندک است اما محققان معتقدند چای ترش در حفظ کلسترول در وضعیت نرمال می تواند موثر باشد؛ هر چند مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

چای ترش

در کاهش وزن موثر است

استفاده از عصاره هیبیسکوس می تواند بر کاهش وزن موثر باشد. در یک مطالعه پس از ۱۲ هفته نشان داده شد مصرف این عصاره می تواند وزن بدن، شاخص توده بدنی و چربی بدن را کاهش دهد. به دلیل اینکه محققان از عصاره این چای برای تحقیقات خود استفاده می کنند نمی توان نظر داد که آیا چای نیز می تواند همان اثر را داشته باشد یا خیر.

در کاهش فشار خون موثر است

تحقیقات نشان داده اند نوشیدن چای ترش می تواند در کاهش فشار موثر باشد هر چند متخصصان عقیده دارند این مقدار ناچیز است و افراد مبتلا به فشار خون بالا نمی توانند این چای را جایگزین داروها نمایند.

در مبارزه با باکتری ها موثر است

عصاره هیبیسکوس می تواند با باکتری های خاصی مبارزه کند. این نتیجه در محیط های آزمایشگاهی حاصل شده و برای اثربخشی این ویژگی در انسان ها به زمان بیشتری مورد نیاز است.

در مبارزه با التهاب موثر است

در مطالعات صورت گرفته بر روی حیوانات و انسان ها نشان داده شد هیبیسکوس در مبارزه با التهاب بدن موثر می باشد. التهاب بدن زمینه ساز بسیاری از بیماری ها همچون آسم، سرطان، آلزایمر، بیماری های قلبی و آرتریت روماتوئید می باشد و به همین دلیل در صورت تایید این مسئله چای ترش می تواند به افراد در کاهش التهاب یاری رساند.

در جلوگیری از سرطان موثر است

چای ترش حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری است. یکی از آنها پلی فنول است که خواص ضد سرطانی دارد. عصاره هیبیسکوس می تواند در جلوگیری از رشد سرطان ها موثر باشد و خصوصا از پیشرفت سرطان دهان جلوگیری نماید. این عصاره همچنین از گسترش سلول های سرطان پروستات و معده جلوگیری می نماید.

چای ترش

کمک به حفظ سلامت کبد

در مطالعه انجام شده بر روی همسترها نشان داده شد که چای ترش می تواند باعث کاهش نشانگرهای آسیب کبدی شود. همچنین عصاره هیبیسکوس در مطالعه دیگری خطر نارسایی کبد را در انسان کاهش داد. محققان معتقدند خواص آنتی اکسیدانی این گیاه می تواند از کبد در برابر انواع سموم محافظت کند.

بایدها و نبایدهای مصرف هیبیسکوس

  • ممکن است برخی افراد نسبت به این گیاه دچار واکنش آلرژیک شوند.
  • این گیاه اگر در دوزهای بالا مصرف شود ممکن است باعث آسیب کبدی شود.
  • این گیاه می تواند با برخی داروها مانند استامینوفن، دیورتیک و هیدروکلروتیازید تداخل داشته باشد.
  • به دلیل اینکه چای ترش در کاهش فشار خون موثر است افرادی که از داروهای کاهنده فشار استفاده می کنند باید به این مسئله توجه داشته باشند.
  • این گیاه حاوی استروژن گیاهی است و ممکن است تاثیر قرص های ضد بارداری را کاهش دهد.
  • در دوران بارداری از این گیاه استفاده نکنید.
  • اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید پیش از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • گل گاو زبان، گیاهی با اثرات ویژه بر سلامتی!
  • چرا چای زنجبیل لیمو برای درمان گلودرد و سرماخوردگی مفید است؟
  • چای سبز و خواص آن برای دیابتی ها
  • فواید چای لیمو بر سلامتی، نکاتی که نمی دانید!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]