چرا باید مکمل سلنیوم مصرف کنیم؟

سلنیوم(selenium) یک ماده معدنی است که می تواند به عملکرد بدن شما از جمله متابولیسم، سیستم ایمنی و تیروئید کمک کند. اگرچه شاید هرگز نام سلنیوم را نشنیده باشید، اما این ماده مغذی شگفت انگیز برای سلامتی شما حیاتی است. مکمل سلنیوم در مقادیر کم مورد نیاز است اما نقش مهمی در فرآیندهای مهم بدن ایفا می کند. در این مقاله به مزیت های سلنیوم برای سلامتی می‌پردازیم.
مکمل سلنیوم چه می کند؟ سلنیوم یک ماده معدنی مهم است زیرا از عملکرد چندین سیستم پشتیبانی می کند. اینها شامل سیستم غدد درون ریز، ایمنی و قلبی عروقی است. تیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز است که بیشترین غلظت مکمل سلنیوم را به ازای وزن بافت اندام دارد. تحقیقات نشان می دهد که حتی احتمال دارد بین کمبود سلنیوم و انواع خاصی از سرطان ارتباط وجود داشته باشد. با این حال، برای نتیجه گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.
طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، کمبود سلنیوم احتمال دارد بر عملکرد شناختی نیز تأثیر بگذارد. با این حال، برخی تحقیقات نتایج متناقضی را در مورد این موضوع نشان داده است و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
علائم کمب..

سلنیوم(selenium) یک ماده معدنی است که می تواند به عملکرد بدن شما از جمله متابولیسم، سیستم ایمنی و تیروئید کمک کند. اگرچه شاید هرگز نام سلنیوم را نشنیده باشید، اما این ماده مغذی شگفت انگیز برای سلامتی شما حیاتی است. مکمل سلنیوم در مقادیر کم مورد نیاز است اما نقش مهمی در فرآیندهای مهم بدن ایفا می کند. در این مقاله به مزیت های سلنیوم برای سلامتی می‌پردازیم.

مکمل سلنیوم چه می کند؟

سلنیوم یک ماده معدنی مهم است زیرا از عملکرد چندین سیستم پشتیبانی می کند. اینها شامل سیستم غدد درون ریز، ایمنی و قلبی عروقی است. تیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز است که بیشترین غلظت مکمل سلنیوم را به ازای وزن بافت اندام دارد. تحقیقات نشان می دهد که حتی احتمال دارد بین کمبود سلنیوم و انواع خاصی از سرطان ارتباط وجود داشته باشد. با این حال، برای نتیجه گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، کمبود سلنیوم احتمال دارد بر عملکرد شناختی نیز تأثیر بگذارد. با این حال، برخی تحقیقات نتایج متناقضی را در مورد این موضوع نشان داده است و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

علائم کمبود سلنیوم چیست؟

کمبود مکمل سلنیوم می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • ناباروری در مردان و زنان
  • ضعف عضلانی
  • خستگی
  • کاهش حافظه
  • ریزش مو
  • سیستم ایمنی ضعیف شده

مکمل سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی در غذاها هستند که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. رادیکال های آزاد، محصول فرآیندهایی مانند متابولیسم هستند که روزانه در بدن تشکیل می شوند و برای سلامتی شما ضروری هستند. آنها عملکردهای مهمی از جمله محافظت از بدن شما در برابر بیماری را انجام می دهند.

با این حال، مواردی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و استرس می توانند باعث افزایش بیش از حد رادیکال های آزاد شوند. این منجر به استرس اکسیداتیو می شود که به سلول های سالم آسیب می رساند. استرس اکسیداتیو با شرایط مزمنی مانند بیماری قلبی، آلزایمر، سرطان، پیری زودرس و خطر سکته مغزی مرتبط است.

آنتی اکسیدان هایی مانند مکمل سلنیوم با کنترل تعداد رادیکال های آزاد، به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کنند. آنها با خنثی کردن رادیکال های آزاد اضافی و محافظت از سلول ها در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو عمل می کنند.

سلنیوم خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد

علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو، سلنیوم می تواند به کاهش خطر برخی سرطان ها کمک کند. این به توانایی سلنیوم در کاهش آسیب DNA و استرس اکسیداتیو، تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن سلول های سرطانی نسبت داده شده است. بررسی ۶۹ مطالعه که شامل بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر بود نشان داد که داشتن سطح بالای سلنیوم خون با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان سینه، ریه، روده بزرگ و پروستات مرتبط است.

توجه به این نکته مهم است که این اثر، فقط با سلنیوم به دست آمده از طریق غذاها مرتبط است نه مکمل ها. با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهند که مکمل سلنیوم می تواند عوارض جانبی را در افرادی که تحت پرتودرمانی قرار می گیرند کاهش دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مکمل های سلنیوم خوراکی کیفیت کلی زندگی را بهبود می بخشد و اسهال ناشی از تشعشع را در زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم و رحم کاهش می دهد.

مکمل سلنیوم

سلنیوم از شما در برابر بیماری قلبی محافظت می کند

رژیم غذایی غنی از سلنیوم می تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند، زیرا سطوح پایین سلنیوم با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. در تجزیه و تحلیل ۲۵ مطالعه، افزایش ۵۰ درصدی سطح سلنیوم خون با کاهش ۲۴ درصدی خطر بیماری قلبی همراه بود.

سلنیوم همچنین می تواند نشانگرهای التهاب در بدن را که یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی است، کاهش دهد. علاوه بر این، سطح گلوتاتیون پراکسیداز، یک آنتی اکسیدان قوی را افزایش داد. این نشان می دهد که سلنیوم می تواند با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن، به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

استرس اکسیداتیو و التهاب با آترواسکلروز یا ایجاد پلاک در شریان ها مرتبط است. آترواسکلروز می تواند منجر به مشکلات سلامتی خطرناکی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری قلبی شود. گنجاندن غذاهای غنی از مکمل سلنیوم در رژیم غذایی، راهی عالی برای به حداقل رساندن سطح استرس اکسیداتیو و التهاب است.

سلنیوم به جلوگیری از زوال ذهنی کمک می کند

بیماری آلزایمر یک بیماری ویرانگر است که باعث از دست دادن حافظه می شود و بر تفکر و رفتار، تأثیر منفی می گذارد. این ششمین علت مرگ و میر در جهان است و تعداد مبتلایان به آلزایمر در حال افزایش است. بنابراین، یافتن راه هایی برای پیشگیری از این بیماری ضروری است.

استرس اکسیداتیو در شروع و پیشرفت بیماری های عصبی مانند پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و آلزایمر نقش دارد. چندین مطالعه نشان داده اند که بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر سطح سلنیوم خونی کمتری دارند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها و سلنیوم در غذاها و مکمل‌ها، می توانند حافظه را در بیماران مبتلا به آلزایمر بهبود بخشند.

مکمل سلنیوم برای سلامت تیروئید مهم است

سلنیوم برای عملکرد مناسب غده تیروئید مهم است. در واقع، بافت تیروئید حاوی مقدار بیشتری سلنیوم نسبت به هر اندام دیگری در بدن انسان است. این ماده معدنی قدرتمند به محافظت از تیروئید در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند و نقش اساسی در تولید هورمون های تیروئید ایفا می کند. سلامت غده تیروئید مهم است زیرا متابولیسم، رشد و تکامل را کنترل می کند.

کمبود مکمل سلنیوم با شرایط تیروئیدی مانند تیروئیدیت هاشیموتو، نوعی کم کاری تیروئید که در آن سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می کند، مرتبط است. یک مطالعه، شامل بیش از ۶۰۰۰ نفر نشان داد که سطوح پایین سلنیوم با افزایش خطر تیروئیدیت خود ایمنی و کم کاری تیروئید مرتبط است. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده اند که مکمل سلنیوم می تواند برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو مفید باشد.

یک بررسی به این نتیجه رسید که مصرف روزانه مکمل های سلنیوم به مدت سه ماه، منجر به کاهش آنتی بادی تیروئید می شود. همچنین منجر به بهبود خلق و خو و بهبود عمومی در مبتلایان به بیماری هاشیموتو شد. با این حال، قبل از اینکه مکمل های سلنیوم برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو توصیه شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

سلنیوم سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

سیستم ایمنی بدن با شناسایی و مبارزه با تهدیدات احتمالی، بدن را سالم نگه می دارد. اینها شامل باکتری ها، ویروس ها و انگل ها هستند. سلنیوم نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. این آنتی اکسیدان به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک می کند که باعث کاهش التهاب و تقویت ایمنی می شود.

مطالعات نشان داده اند که افزایش سطح سلنیوم خون با افزایش پاسخ ایمنی مرتبط است. از سوی دیگر، نشان داده شده است که کمبود آن به عملکرد سلول های ایمنی آسیب می رساند و احتمال دارد منجر به کندتر شدن پاسخ ایمنی شود.

مطالعات همچنین کمبود مکمل سلنیوم را با افزایش خطر مرگ و پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به HIV مرتبط دانسته اند، در حالی که نشان داده شده است که استفاده از مکمل ها، منجر به کاهش بستری شدن در بیمارستان و بهبود علائم این بیماران می شوند. علاوه بر این، مکمل های سلنیوم مانند قرص سلن پلاس گلوک ویت می توانند به تقویت سیستم ایمنی در افراد به ویژه افراد مبتلا به آنفولانزا، سل و هپاتیت C کمک کند.

سلنیوم می تواند به کاهش علائم آسم کمک کند

آسم یک بیماری مزمن است که راه‌های هوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این راه های هوایی ملتهب می شوند و شروع به باریک شدن می کنند و علائمی مانند خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی قفسه سینه و سرفه ایجاد می کنند. آسم با افزایش سطح استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن مرتبط است.

با توجه به توانایی سلنیوم در کاهش التهاب، برخی مطالعات نشان می دهد که این ماده معدنی می تواند به کاهش علائم مرتبط با آسم کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به آسم، سطح سلنیوم خونشان کمتر است. در واقع، یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به آسم با سطوح بالاتر سلنیوم خون، عملکرد ریه بهتری نسبت به آنهایی که سطح سلنیوم خونشان پایین تر است، داشتند.

مکمل های سلنیوم می توانند به کاهش علائم مرتبط با آسم نیز کمک کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم در افراد مبتلا به آسم باعث کاهش مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی مورد استفاده برای کنترل علائم آنها می شود. با این حال، تحقیقات در این زمینه متناقض است و برای درک کامل نقش سلنیوم در ایجاد و درمان آسم به مطالعات بزرگتری نیاز است.

کمبود مکمل سلنیوم چگونه درمان می شود؟

مرحله اول درمان کمبود مکمل سلنیوم این است که سعی کنید بیشتر از غذاهای حاوی سلنیوم استفاده نمایید. مؤسسه ملی سلامت توصیه می کند که افراد بالای ۱۴ سال سعی کنند روزانه ۵۵ میکروگرم سلنیوم دریافت کنند. برای زنان باردار یا شیرده، این مقدار به ۷۰ میکروگرم افزایش می یابد. مراقب باشید که از میزان مصرف قابل تحمل ۴۰۰ میکروگرم سلنیوم تجاوز نکنید. علائم سلنیوم بیش از حد شامل بوی سیر مانند در نفس و طعم فلزی در دهان است.

وقتی غذاهای سرشار از سلنیوم گزینه مناسبی نیستند، مکمل های سلنیوم مانند قرص مگاسلنیم ویواتون یا قرص زینک سلن کروم ویتامین لایف نیز می توانند کمک کنند. بسیاری از مولتی ویتامین ها حاوی مکمل سلنیوم هستند، اما مکمل سلنیوم معمولاً به شکل سلنومتیونین یا سلنیت است. جذب سلنومتیونین برای بدن آسان تر است، بنابراین برای موارد کمبود شدیدتر گزینه بهتری می باشد. با این حال، قبل از شروع مصرف مکمل سلنیوم با یک پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

نکات پایانی

مکمل سلنیوم یک ماده معدنی قوی است که برای عملکرد صحیح بدن شما ضروری است. این ماده معدنی نقش مهمی در متابولیسم و ​​عملکرد تیروئید دارد و به محافظت از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کند. علاوه بر این، سلنیوم می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، کند کردن زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و حتی کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

این ریزمغذی را می توان در طیف گسترده ای از غذاها، از صدف گرفته تا قارچ و آجیل یافت. افزودن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی، یک راه عالی برای حفظ سلامتی است. اگر فکر می کنید احتمال دارد کمبود سلنیوم داشته باشید، با یک متخصص صحبت نمایید تا علائم شما را بررسی نماید.