کلم قمری و ۴ خاصیت مهم آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
کلم قمری همانطور که از اسمش پیداست از خانواده کلم ها می باشد. کلم قمری در اروپا و آسیا پر استفاده بوده است اما امروزه در اکثر نقاط دنیا محبوب می باشد. کلم قمری را کلم سنگی نیز می نامند و در بسیاری از قسمت های دنیا به شلغم آلمانی معروف است. از نظر گیاه شناسی این گیاه به خانواده کلم ها تعلق دارد و نه به سبزیجات ریشه ای و خانواده شلغم.
ارزش غذایی کلم قمری در ۱۳۵ گرم کلم قمری مواد مغذی زیر وجود دارند:
کالری: ۳۶ کربوهیدرات: ۸ گرم فیبر: ۵ گرم پروتئین: ۲ گرم ویتامین (C): ۹۳ درصد از نیاز روزانه ویتامین (B6): ۱۲ درصد از نیاز روزانه اسید فولیک یا ویتامین (B9): ۵ درصد از نیاز روزانه پتاسیم: ۱۰ درصد از نیاز روزانه منیزیم: ۶ درصد از نیاز روزانه منگنز: ۸ درصد از نیاز روزانه فواید کلم قمری برای سلامتی بدن با توجه به ارزش غذایی کلم قمری می توان حدس زد این ماده تا چه اندازه می تواند برای بدن ما مفید باشد. در ادامه به مهم ترین خواص کلم قمری برای بدن می پردازیم.
مفید برای دستگاه گوارش در کلم قمری مقدار فراوانی فیبرهای محلول و نامحلول وجود دارد. فیبرهای محلول می توانند به حفظ ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

کلم قمری همانطور که از اسمش پیداست از خانواده کلم ها می باشد. کلم قمری در اروپا و آسیا پر استفاده بوده است اما امروزه در اکثر نقاط دنیا محبوب می باشد. کلم قمری را کلم سنگی نیز می نامند و در بسیاری از قسمت های دنیا به شلغم آلمانی معروف است. از نظر گیاه شناسی این گیاه به خانواده کلم ها تعلق دارد و نه به سبزیجات ریشه ای و خانواده شلغم.

ارزش غذایی کلم قمری

در ۱۳۵ گرم کلم قمری مواد مغذی زیر وجود دارند:

  • کالری: ۳۶
  • کربوهیدرات: ۸ گرم
  • فیبر: ۵ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • ویتامین (C): ۹۳ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین (B6): ۱۲ درصد از نیاز روزانه
  • اسید فولیک یا ویتامین (B9): ۵ درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۱۰ درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: ۶ درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: ۸ درصد از نیاز روزانه

فواید کلم قمری برای سلامتی بدن

با توجه به ارزش غذایی کلم قمری می توان حدس زد این ماده تا چه اندازه می تواند برای بدن ما مفید باشد. در ادامه به مهم ترین خواص کلم قمری برای بدن می پردازیم.

مفید برای دستگاه گوارش

در کلم قمری مقدار فراوانی فیبرهای محلول و نامحلول وجود دارد. فیبرهای محلول می توانند به حفظ تعادل میزان قند خون و کلسترول یاری رسانند. فیبرهای نامحلول نیز به دلیل اینکه در روده تجزیه نمی شوند باعث حرکات منظم تر روده و حجیم تر شدن مدفوع می شوند.
علاوه بر مواد فوق فیبر انرژی مورد نیاز باکتری های مفید روده را فراهم می کند. باکتری های مفید روده مانند بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس در تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه که سلول های روده از آنها تغذیه می کنند نقش دارند. این باکتری ها در جلوگیری از چاقی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز موثرند.

کلم قمری

مفید برای سیستم ایمنی بدن

به طور کلی ترکیبات کلم قمری در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. ویتامین B6 موجود در کلم قمری می تواند باعث بهبود متابولیسم پروتئین، رشد گلبول های قرمز خون و عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. این ویتامین همچنین در تولید گلبول های سفید خون و لنفوسیت های T که از سلول های ایمنی بدن هستند نقش مهمی دارد. ویتامین C موجود در کلم قمری نیز با بهبود بخشیدن به عملکرد گلبول های سفید خون می تواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

مفید برای قلب

کلم قمری حاوی ترکیباتی مانند گلوکوسینولات و ایزوتیوسیانات می باشد. گلوکوسینولات می تواند به کاهش التهاب و اتساع عروق یاری رساند و به این ترتیب برای قلب مفید باشد. ایزوتیوسیانات نیز خواص آنتی اکسیدانی دارد و از تجمع پلاک در سرخرگ ها جلوگیری می نماید. کلم قمری های دارای پوست بنفش، حاوی مقدار زیادی آنتوسیانین می باشند که در کاهش فشار خون و جلوگیری از بروز سکته تاثیر گذارند.
فیبر موجود در کلم قمری نیز می تواند تاثیر مهمی در بهبود عملکرد قلب داشته باشد و از بیماری های قلبی جلوگیری کند. مطالعات نشان داده اند افرادی که در رژیم غذایی آنها مقدار زیادی فیبر وجود دارد تا ۲۴ درصد کمتر دچار مرگ ناشی از بیماری های قلبی می شوند.

خواص آنتی اکسیدانی برای بدن

کلم قمری سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد. ویتامین C، آنتوسیانین، ایزوتیوسیانات و گلوکوسینولات از جمله مواد آنتی اکسیدان موجود در کلم قمری هستند. ترکیب آنتی اکسیدانی کلم قمری می تواند از خطرات رادیکال های آزاد بر روی بدن بکاهد و خطر ابتلا به بیماری ها را در بدن کاهش دهد.
خواص آنتی اکسیدانی کلم قمری در کاهش خطر ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک نیز موثر است. مواد آنتی اکسیدانی نظیر ایزوتیوسیانات و گلوکوسینولات نیز می توانند از بروز التهاب ها و ابتلا به بعضی سرطان ها و بیماری های قلبی جلوگیری نمایند.

کلم قمری

مضرات کلم قمری

مصرف کلم قمری ممکن است باعث بروز مشکلاتی هر چند بسیار نادر در فرد گردد و یا برای برخی مصرف آن ممنوع باشد:

  • حساسیت به کلم قمری: برخی ممکن است به کلم قمری حساسیت داشته باشند. این حساسیت خود را به شکل علائم سندرم آلرژی دهانی نشان می دهد و با اگزما، بثورات، خارش شدید، علائم گوارشی، مشکلات تنفسی، التهاب مخاط بینی و واکنش تماسی آلرژیک خود را نشان دهد.
  • زنان باردار و شیرده بهتر است از مصرف کلم قمری خودداری کنند زیرا هنوز تحقیقاتی در رابطه با تاثیرات کلم قمری بر روی جنین انجام نشده است.
  • افرادی که دچار تیروئید هستند بهتر است از کلم قمری استفاده نکنند. ترکیبات کلم قمری باعث می شوند قدرت تیروئید در به کار بردن ید که برای عملکرد این غده لازم است کاهش یابد و این مسئله به کم کاری تیروئید بیانجامد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • دانه اسپند و خواص آن برای سلامتی
  • با خواص موز بیشتر آشنا شویم
  • از هل و خواص آن چه می دانید؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]