کمبود ویتامین D چه مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بدن می باشد. این ویتامین برای کل بدن مفید است و باعث مستحکم شدن استخوان ها، جلوگیری از ابتلا به دیابت، سرطان، بیماری های قلبی، افسردگی و … می شود. در مطلب پیش رو به عوارض کمبود این ویتامین در بدن اشاره خواهیم کرد.
شما می توانید جهت خرید مکمل ویتامین دی به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
عوارض کمبود ویتامین D راشیتیسم یا نرمی استخوان بیماری نرمی استخوان در زمان رشد استخوان های کودک و به دلیل کمبود فسفر و کلسیم به وجود می آید. این عارضه بیشتر در استخوان های اصلی و بلند به وجود می آید و باعث سستی و درد عضلات می گردد. در نتیجه این بیماری استخوان ها نمی توانند وزن را تحمل کنند و انحنا پیدا می کنند.
پوکی استخوان زمانیکه ویتامین D در بدن کاهش یابد باعث کاهش ذخایر کلسیم استخوان می شود و این مسئله به پوکی استخوان می انجامد. افراد دارای پوکی استخوان بیشتر در معرض شکستگی های استخوانی قرار دارند. ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم در روده دارد و به همین دلیل باید در بدن تامین باشد.
پارکینسون محققین دریافته اند ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بدن می باشد. این ویتامین برای کل بدن مفید است و باعث مستحکم شدن استخوان ها، جلوگیری از ابتلا به دیابت، سرطان، بیماری های قلبی، افسردگی و … می شود. در مطلب پیش رو به عوارض کمبود این ویتامین در بدن اشاره خواهیم کرد.

ویتامین دیشما می توانید جهت خرید مکمل ویتامین دی به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

عوارض کمبود ویتامین D

راشیتیسم یا نرمی استخوان

بیماری نرمی استخوان در زمان رشد استخوان های کودک و به دلیل کمبود فسفر و کلسیم به وجود می آید. این عارضه بیشتر در استخوان های اصلی و بلند به وجود می آید و باعث سستی و درد عضلات می گردد. در نتیجه این بیماری استخوان ها نمی توانند وزن را تحمل کنند و انحنا پیدا می کنند.

پوکی استخوان

زمانیکه ویتامین D در بدن کاهش یابد باعث کاهش ذخایر کلسیم استخوان می شود و این مسئله به پوکی استخوان می انجامد. افراد دارای پوکی استخوان بیشتر در معرض شکستگی های استخوانی قرار دارند. ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم در روده دارد و به همین دلیل باید در بدن تامین باشد.

پارکینسون

محققین دریافته اند افراد مبتلا به پارکینسون ابتدایی با کمبود ویتامین D در بدن مواجه بوده اند. هر چند مصرف این ویتامین نمی تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری نماید اما کمبود این ویتامین در ۶۹ درصد افراد مبتلا دیده شده است.

کمبود ویتامین D

دیابت

محققان اعتقاد دارند ویتامین D می تواند باعث افزایش حساسیت به انسولین و کاهش مقاومت به آن شود. همچنین ویتامین D می تواند التهاب را کنترل کند؛ از آنجا که در دیابت نوع ۲ التهاب مزمن دیده می شود به این ترتیب این ویتامین می تواند برای دیابت مفید باشد. مطالعات نشان داده اند زمانیکه بدن با کمبود ویتامین D مواجه است فرآیند های سلولی بدن دچار اختلال می شوند و این مسئله زمینه ساز بیماری هایی همچون دیابت می گردد. با این وجود هنوز تحقیقات بیشتری برای تایید نقش مکمل ویتامین D برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ لازم است.

بیماری های تنفسی

برخی یافته ها حاکی از این هستند ویتامین D در پیشگیری و کنترل کووید ۱۹ می تواند موثر باشد. هنوز برای اثبات این مسئله به تحقیقات بیشتری نیاز است اما با توجه به مطالعاتی که در گذشته انجام شده می توان گفت ویتامین D به افراد در مقابله با بیماری های تنفسی یاری می رساند. ویتامین D می تواند بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد و و به بدن برای مقابله با عفونت ها یاری کند. بر روی سلول های ایمنی بدن گیرنده های این ویتامین وجود دارند و به همین دلیل کمبود آن می تواند برای بدن مضر باشد.

زوال عقل

کمبود متوسط و شدید ویتامین D می تواند در ابتلا به زوال عقل یا دمانس بسیار اثرگذار باشد. مطالعات بر روی ۱۶۰۰ فرد ۶۵ ساله و بالاتر حاکی از این بود افرادی که دچار کمبود ویتامین D بودند ۵۳ درصد بیشتر خطر ابتلا به زوال عقل را داشتند. همچنین افرادی که کمبود شدید این ویتامین را داشتند ۱۲۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

افسردگی

یکی از دلایل افسردگی کمبود ویتامین D است. بیشتر تحقیقات نشان از ارتباط کمبود این ویتامین و بروز افسردگی دارند. یک از انواع افسردگی اختلال عاطفی فصلی می باشد. این اختلال که در فصول سرد سال و بیشتر در مناطقی که از نور آفتاب بی بهره اند بروز دارد، نشان از اثرات کمبود ویتامین D می دهد. هنوز برای تایید نقش ویتامین D بر روی افسردگی به تحقیقات بیشتری نیاز است اما برخی از تحقیقات این مسئله را تایید کرده اند. بنابراین اگر علائم افسردگی را در خود مشاهده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید و میزان این ویتامین را در بدن چک نمایید.

اختلال نعوظ

در یک مطالعه کوچک نشان داده شد مردان مبتلا به نعوظ شدید نسبت به مردان مبتلا به نعوظ خفیف سطح ویتامین D کمتری را داشته اند. به گفته محققان به دلیل اینکه کمبود ویتامین D از گشاد شدن عروق خونی جلوگیری می کند این مسئله به اختلال نعوظ منجر می شود.

سرطان سینه و پروستات

بیشتر مطالعات نشان داده اند کمبود ویتامین D در بروز سرطان سینه موثر می باشد. همچنین کاهش این ویتامین در بدن می تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را بالا ببرد.

کمبود ویتامین D

بیماری های قلبی

تحقیقات نشان داده اند کمبود ویتامین D می تواند با برخی مشکلات بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، تصلب شرایین و دیابت ارتباط داشته باشد. هنوز برای تایید اثر مکمل های ویتامین D بر جلوگیری از این مشکلات به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • بررسی تداخل دارویی ویتامین دی، نکاتی که نمی دانید!
  • تمام آنچه که باید در مورد ویتامین دی و مکمل آن بدانید!

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصولات زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • قرص ویتامین د۳ ۱۰۰۰ هلث اید
  • قرص دیلی د۳ پلاس دیکابان ویتاول
  • کپسول ویتامین د۳ ۴۰۰ واحد ترید فورما

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]