کمبود کدام ویتامین باعث خارش پوست بدن می شود؟

خارش پوست می تواند به علت کمبود ویتامین ها و مواد مغذی باشد. با این حال دلایل زیادی برای خارش پوست از جمله آلرژی، حساسیت غذایی، عدم تعادل هورمونی و استفاده از لوازم آرایشی وجود دارد. اما مصرف روزانه ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت پوست، مو و ناخن بسیار مهم است. بنابراین در این مقاله کمبودهایی را که منجر به خارش پوست می‌شود، بررسی می کنیم.
علت خارش پوست از چیست؟ خارش برای توصیف یک احساس تحریک کننده روی پوست استفاده می شود که معمولا به محض انجام این کار، نیاز به خاراندن شدیدتر می شود. این یک چرخه معیوب است که بسیاری از افرادی که از خارش پوست رنج می برند به خوبی می دانند. این عارضه نه تنها بر احساس شما در ساعات بیداری تأثیر می گذارد، بلکه می تواند به شدت بر کیفیت خواب شما نیز تأثیر بگذارد و منجر به خلق و خوی ضعیف، خستگی و عادات بد شود.
علت های خارش پوست شرایط پوستی:
اگزما: التهاب پوستی که باعث خشکی، قرمزی و خارش می‌شود. پسوریازیس: بیماری خودایمنی که همراه با ضایعات قرمز، ضخیم و پوسته‌پوسته روی پوست است. درماتیت تماسی: التهاب پوستی ناشی از تماس با مواد تحریک کننده یا آلرژن‌ها. بیماری..

خارش پوست می تواند به علت کمبود ویتامین ها و مواد مغذی باشد. با این حال دلایل زیادی برای خارش پوست از جمله آلرژی، حساسیت غذایی، عدم تعادل هورمونی و استفاده از لوازم آرایشی وجود دارد. اما مصرف روزانه ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت پوست، مو و ناخن بسیار مهم است. بنابراین در این مقاله کمبودهایی را که منجر به خارش پوست می‌شود، بررسی می کنیم.

علت خارش پوست از چیست؟

خارش برای توصیف یک احساس تحریک کننده روی پوست استفاده می شود که معمولا به محض انجام این کار، نیاز به خاراندن شدیدتر می شود. این یک چرخه معیوب است که بسیاری از افرادی که از خارش پوست رنج می برند به خوبی می دانند. این عارضه نه تنها بر احساس شما در ساعات بیداری تأثیر می گذارد، بلکه می تواند به شدت بر کیفیت خواب شما نیز تأثیر بگذارد و منجر به خلق و خوی ضعیف، خستگی و عادات بد شود.

علت های خارش پوست

شرایط پوستی:

  • اگزما: التهاب پوستی که باعث خشکی، قرمزی و خارش می‌شود.
  • پسوریازیس: بیماری خودایمنی که همراه با ضایعات قرمز، ضخیم و پوسته‌پوسته روی پوست است.
  • درماتیت تماسی: التهاب پوستی ناشی از تماس با مواد تحریک کننده یا آلرژن‌ها.

بیماری‌های پزشکی:

  • بیماری‌های کبدی: مانند انسداد مجاری صفراوی که باعث تجمع سموم و خارش پوست می‌شوند.
  • بیماری‌های کلیوی: می‌توانند باعث افزایش سطح سموم در خون و خارش پوست شوند.
  • دیابت: این بیماری می‌تواند با خشکی و خارش پوست همراه باشد.

مصرف داروها:

  • برخی داروها:آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مسکن می‌توانند عوارض جانبی از قبیل خارش پوستی داشته باشند.

عوامل محیطی:

  • هوای خشک و گرم: می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست شود.
  • مواد شوینده خشن: مصرف صابون‌ها و مواد شوینده‌ی خشن ممکن است پوست را تحریک کرده و باعث خارش شود.

سایر عوامل:

  • استرس و اضطراب: می‌توانند عوامل موثر در بروز خارش پوست باشند.
  • حساسیت به غذاها یا آلرژن‌ها: ممکن است باعث خارش پوست شوند.
  • عفونت‌ها: عفونت‌های قارچی یا باکتریایی می‌توانند خارش پوست را ایجاد کنند.

مهم است که در صورت مشاهده هرگونه تغییر ناگهانی در پوست یا خارش مداوم و ناشی از عوامل مشخص، به پزشک مراجعه نمایید تا علت دقیق و درمان مناسب تعیین شود.

علل خشکی پوست

یکی از دلایل اصلی خشکی پوست کمبود ریزمغذی ها است که منجر به خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. اثرات خشکی پوست تنها به احساس کشیدگی محدود نمی شود و باعث بسیاری از مشکلات دیگر مانند چین و چروک های زودرس، خارش، ترک خوردن پوست و غیره می شود که پوست را مستعد آسیب های بیشتر و حتی عفونت می کند.

لایه بالایی پوست یا اپیدرم برای عملکرد مناسب نیاز به آبرسانی کافی دارد. از این رو چربی، پروتئین و آب در کنار هم پوست را انعطاف پذیر و هیدراته نگه می دارند. همچنین مهم است کمبود ویتامین هایی را که منجر به خشکی پوست می‌شود و نیاز به گنجاندن آن ها در رژیم غذایی هست را درک نماییم.

ویتامین درخشندگی پوست

پوست خشک و خارش دار اغلب نشانه کمبود ویتامین D است. از آنجایی که ویتامین D از طریق قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید در پوست ایجاد می شود، در ماه های زمستان که قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمتر است، مردم اغلب خشکی و خارش پوست را تجربه می کنند. با این حال، کمبود ویتامین D ممکن است دلیل محتمل‌تری باشد.

در موارد شدید کمبود ویتامین D همراه با سایر عوامل کمک کننده، ممکن است به بیماری های خودایمنی مانند اگزما و پسوریازیس مبتلا شوید، به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام علائم مفید است. علاوه بر قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید، می توانید ویتامین D را توسط غذاهایی مانند ماهی چرب، تخم مرغ و گوشت مصرف نمایید.

روغن‌های موضعی ویتامین D را می‌توان در مناطقی که قرمزی و خارش شدید دارند، استفاده کرد. اگر احساس می کنید ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین D باشید، می توانید کمبود ویتامین D را از طریق یک آزمایش ساده بررسی نمایید. همچنین اگر رژیم غذایی غنی از مواد مغذی دارید و هنوز علائم را تجربه می کنید، ممکن است به دلیل مشکلی در روده شما باشد.

کپسول ویتامین دی او پی دی فارما 30عددکپسول ویتامین دی او پی دی فارما ۳۰عدد
۲۹,۴۳۰ تومان ۲۶,۴۸۷ تومان

چربی های ضروری پوست

کمبود یا عدم تعادل اسیدهای چرب ضروری نیز ممکن است دلیل خارش پوست باشد. اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۶ و امگا ۳ هر دو نقش حیاتی در عملکرد پوست دارند. آنها همچنین باعث ایجاد مولکول های سیگنالینگ قوی به نام ایکوزانوئید می شوند که بر پاسخ التهابی پوست تأثیر می گذارند. در صورت کمبود، این پاسخ ها ناکارآمد می شوند و منجر به خارش، قرمزی و التهاب پوست می شود.

علائم دیگر کمبود اسیدهای چرب اشباع نشده شامل برجستگی های کوچک قرمز رنگ در پشت بازوها و پوسته شدن ناخن ها می باشد. از آنجایی که اسیدهای چرب ضروری در بدن ساخته نمی شوند، باید آنها را از طریق رژیم غذایی دریافت نمایید و در غیر این صورت دچار کمبود می شوید. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، دانه کتان، دانه چیا و گردو وجود دارد و شما باید روزانه غذاهای غنی از امگا ۳ را مصرف نمایید.

کپسول امگا 3 یوروویتالکپسول امگا ۳ یوروویتال
۱۸۵,۳۰۰ تومان

چربی های ضروری پوست

کمبود آهن عامل خارش پوست

کمبود آهن بیشتر با خستگی، گردش خون ضعیف، سندرم پای بی قرار و ریزش مو همراه است، اما می تواند باعث خارش پوست نیز شود. خبر خوب این است که اگر این مشکل اساسی باشد، خارش پوست با افزایش مصرف آهن کاهش می یابد.

آهن هم در غذاهای حیوانی و هم در غذاهای گیاهی وجود دارد. با این حال، منابع حیوانی مانند گوشت قرمز و صدف بهترین نوع آهن را فراهم می کنند، به این معنی که بدن شما می تواند راحت تر از آن استفاده کند. مصرف منابع گیاهی آهن مانند اسفناج، کلم پیچ و عدس، همراه با غذاهای غنی شده با ویتامین C مانند فلفل، کلم بروکلی و مرکبات، جذب آن را افزایش می دهد.

کمبود ویتامین های دیگر

ویتامین B

این مولتی ویتامین ها ضروری هستند که به بدن در سنتز پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی های مورد نیاز پوست و مو کمک می کنند. ویتامین B1 گردش خون را بهبود می بخشد و پیری را به تاخیر می اندازد، B2 برای آبرسانی پوست و لب ها ضروری است و B3 چربی های مورد نیاز بدن را تولید می کند.

ویتامین های B12 و B6 مواد ضروری برای حفظ رطوبت پوست هستند و کمبود آنها باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می شود. خوردن مقدار زیادی غذاهای غنی از ویتامین B مانند ماهی، گوشت، شیر، تخم مرغ، غلات غنی شده، سیب زمینی و سبزیجات نشاسته ای به تغذیه پوست کمک می کند.

ویتامین A

این ویتامین برای ترمیم و بازسازی سلول های پوست مورد نیاز است. کمبود آن می تواند باعث تجمع سلول های مرده پوست شود که می تواند مشکلاتی مانند اگزما، التهاب و خارش پوست ایجاد کند. بنابراین فرد باید مقدار کافی ویتامین A را از سبزیجات سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، اسفناج، سیب زمینی شیرین، پرتقال، انبه، پاپایا، جگر، گوشت گاو، مرغ، ماهی، تخم مرغ، گندم، سویا و غیره دریافت نماید.

ویتامین E

این یک ویتامین ضروری است که به پوست کمک می کند تا هیدراته و مرطوب بماند. ویتامین E پایه روغنی برای لیپیدها است و به کاهش التهاب و اثرات اولیه پیری کمک می کند. کمبود ویتامین E می تواند باعث خشکی، ترک و خارش پوست شود. ویتامین E همچنین برای از بین بردن ترک های پوستی و محافظت از پوست در برابر آسیب های بیشتر ضروری است. شما می توانید ویتامین E را از دانه های آفتابگردان، بادام، بادام زمینی، کدو تنبل، فلفل، گلرنگ و روغن سویا دریافت نمایید.

ویتامین C

ممکن است نام ویتامین C را به عنوان محافظ پوست شنیده باشید، این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان و برای تولید کلاژن ضروری است. کمبود این ویتامین باعث از دست رفتن آب از پوست، خشکی و خارش پوست می شود. برای دریافت حداکثر فواید، ویتامین C خود را از مرکبات، فلفل، طالبی، توت فرنگی و بروکلی دریافت نمایید.

عکس یک خانم که پرتقال حاوی ویتامین C در دستان خود

زینک یا روی

کمبود زینک می تواند باعث مشکلات بسیاری مانند خارش پوست، پسوریازیس، خشکی پوست سر، درماتیت آتوپیک و حتی اگزما شود. بنابراین یک رژیم غذایی غنی از روی را انتخاب نمایید تا از محافظت از پوست خود مطمئن شوید. غذاهای غنی از زینک شامل صدف، گوشت قرمز، مرغ، کربوهیدرات، خرچنگ، لوبیا و آجیل می باشد.

روش‌های کنترل و درمان خارش پوست در خانه

این اقدامات برای حفظ سلامتی پوست و کاهش خارش بسیار مفیدند. برای مراقبت از پوست و کاهش خارش، می‌توانید این اقدامات را در خانه انجام دهید:

  • استفاده از مرطوب کننده: انتخاب مرطوب کننده‌های بدون عطر و با فرمولاسیون مناسب برای نوع پوستتان، می‌تواند خشکی پوست را کاهش دهد و خارش را تسکین بدهد.
  • استفاده از پاک کننده مناسب: استفاده از محصولات آرایشی و شوینده‌های ملایم و بدون عطر می‌تواند از تحریک پوست جلوگیری کند.
  • حمام مناسب: حمام با آب گرم تا ملایم، بدون استفاده از صابون‌های قلیایی و بعد از آن استفاده از مرطوب‌کننده، می‌تواند به پوست کمک کند.
  • پوست خود را نخارانید: پوست خارش‌آور را نخارید. به جای آن، با استفاده از مرطوب‌کننده یا برخورد آرام با پوست، خارش را تسکین دهید.
  • پوشش مناسب: در زمستان و در شرایط هوای خشک، از لباس‌های نرم و مناسب برای پوست استفاده کرده تا از خشکی و تحریک‌های خارش‌زا جلوگیری نمایید.
  • مراقبت از محیط: هوای خشک و گرم می‌تواند خشکی پوست را تشدید کند، بنابراین استفاده از رطوبت‌دهنده هوا می‌تواند مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که اگر مشکل خشکی و خارش پوست به طور مداوم ادامه دارد یا با تغییرات و آسیب‌های جدید همراه است، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا علت دقیق تشخیص داده شود و درمان مناسبی توصیه شود.

سلامت روده خود را ارزیابی نمایید

کمبود مواد مغذی می تواند علائم پوستی بسیاری از جمله خارش پوست ایجاد کند، اما اگر رژیم غذایی غنی از مواد مغذی می خورید و همچنان علائم را تجربه می کنید، ممکن است به دلیل مشکل در روده شما باشد. با استفاده از آزمایش مدفوع می توانید سلامت روده خود را ارزیابی نمایید. آزمایش مدفوع، بینشی را در مورد چگونگی هضم غذاها و وجود هرگونه عدم تعادل در میکروبیوم روده یا انگل‌های موجود که ممکن است بر جذب مواد مغذی تأثیر بگذارد، ارائه می‌دهد.

نکات پایانی

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند منجر به خارش پوست و مشکلات دیگری در بدن شود. بدن برای تغذیه کامل و سلامت پوست همیشه به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارد. بنابراین، مهم است که همیشه یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و با پزشک خود در مورد مکمل های غذایی که می توانند به پوشش کمبودها کمک کنند، مشورت نمایید.