کپسول دابیگاتران (پراداکسا): موارد مصرف و عوارض جانبی

کپسول دابیگاتران (پراداکسا) یکی از داروهای جدیدی است که لخته شدن خون را درمان و از آن جلوگیری می کند. پزشک کپسول دابیگاتران (پراداکسا) را پس از ایجاد لخته خون یا برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می کند. برای مثال در صورت جراحی مفصل ران، احتمالاً برای مدت کوتاهی پس از آن پراداکسا مصرف خواهید کرد. در ادامه به بررسی علمی و مکانیسم اثر کپسول دابیگاتران (پراداکسا) می پردازیم.
کپسول دابیگاتران چیست؟ کپسول دابیگاتران (DA bi GAT ran) یک داروی ضد انعقاد (رقیق کننده خون) است. این دارو برای کاهش احتمال سکته مغزی در افراد مبتلا به یک بیماری به نام فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می شود. همچنین برای درمان یا پیشگیری از لخته شدن خون در ریه ها یا وریدها استفاده می شود. کپسول دابیگاتران (پراداکسا) احتمال دارد برای مقاصد دیگر استفاده شود.
موارد استفاده از کپسول دابیگاتران کپسول پراداکسا نوعی رقیق کننده خون است که این عارضه را درمان و از لخته شدن مجدد خون جلوگیری می کند. همچنین در صورت داشتن فیبریلاسیون دهلیزی بدون مشکل دریچه قلب، از سکته مغزی جلوگیری می کند. شاید پزشک شما پراداکسا را ​​برای جلوگیری از ل..

کپسول دابیگاتران (پراداکسا) یکی از داروهای جدیدی است که لخته شدن خون را درمان و از آن جلوگیری می کند. پزشک کپسول دابیگاتران (پراداکسا) را پس از ایجاد لخته خون یا برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می کند. برای مثال در صورت جراحی مفصل ران، احتمالاً برای مدت کوتاهی پس از آن پراداکسا مصرف خواهید کرد. در ادامه به بررسی علمی و مکانیسم اثر کپسول دابیگاتران (پراداکسا) می پردازیم.

کپسول دابیگاتران چیست؟

کپسول دابیگاتران (DA bi GAT ran) یک داروی ضد انعقاد (رقیق کننده خون) است. این دارو برای کاهش احتمال سکته مغزی در افراد مبتلا به یک بیماری به نام فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می شود. همچنین برای درمان یا پیشگیری از لخته شدن خون در ریه ها یا وریدها استفاده می شود. کپسول دابیگاتران (پراداکسا) احتمال دارد برای مقاصد دیگر استفاده شود.

موارد استفاده از کپسول دابیگاتران

کپسول پراداکسا نوعی رقیق کننده خون است که این عارضه را درمان و از لخته شدن مجدد خون جلوگیری می کند. همچنین در صورت داشتن فیبریلاسیون دهلیزی بدون مشکل دریچه قلب، از سکته مغزی جلوگیری می کند. شاید پزشک شما پراداکسا را ​​برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از عمل جراحی تعویض مفصل ران تجویز کند یا این دارو را ​​زمانی که لخته خون در پا یا ریه خود دارید مصرف کنید. سپس، مصرف آن را برای جلوگیری از لخته شدن مجدد خون در آینده ادامه دهید.

پراداکسا چگونه اثر می کند؟

یک پزشک می تواند آزمایش خون انجام دهد تا ببیند پراداکسا چقدر در بدن شما اثر می کند. برخلاف برخی دیگر از داروهای رقیق کننده خون، پراداکسا نیازی به آزمایش خون مکرر ندارد. مطالعات نتایج قابل پیش بینی را با پراداکسا نشان داده اند.

پراداکسا چه مدت در بدن باقی می ماند؟

پراداکسا می تواند چند روز در بدن شما بماند. به همین دلیل است که پزشکان شاید از شما بخواهند که مصرف آن را چند روز قبل از جراحی متوقف کنید. فقط در صورتی که پزشک به شما بگوید، مصرف پراداکسا را ​​متوقف کنید.

کپسول دابیگاتران

قبل از مصرف کپسول دابیگاتران

پزشکان باید بدانند که آیا شما یکی از این شرایط را دارید یا نه:

  • اختلالات خونریزی
  • سندرم آنتی بادی آنتی فسفولیپید
  • سابقه خونریزی معده
  • دریچه قلب
  • بیماری کلیوی
  • یک واکنش آلرژیک به دابیگاتران، سایر داروها، غذاها، رنگ ها یا مواد نگهدارنده
  • باردار یا تلاش برای باردار شدن
  • شیردهی

طریقه مصرف کپسول دابیگاتران

کپسول دابیگاتران را به صورت خوراکی با یک لیوان پر آب مصرف کنید. از باز کردن، له کردن یا جویدن این دارو یا تخلیه کپسول ها خودداری کنید. کپسول ها را به طور کامل ببلعید. می توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر معده شما را ناراحت می کند، آن را با غذا مصرف کنید. برای اینکه درمان شما به بهترین نحو ممکن انجام شود، هر دوز را دقیقاً همانطور که در نسخه تجویز شده است مصرف کنید.

نوبت دوزها را نادیده نگیرید. نادیده گرفتن دوزها یا قطع این دارو می تواند خطر لخته شدن خون یا سکته را افزایش دهد. مصرف این دارو را ادامه دهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید که آن را قطع کنید.

در مورد استفاده از این دارو در کودکان با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که ممکن است برای کودکان زیر ۸ سال برای شرایط انتخابی تجویز شود، اقدامات احتیاطی اعمال می شود.

مصرف بیش از حد: اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، فوراً با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

توجه: این دارو فقط برای شما است. این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر یک دوز را فراموش کنم چه؟

اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. اگر دوز بعدی کمتر از ۶ ساعت فاصله داشت، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. از مصرف دوز اضافی خودداری کنید.

تداخلات دارویی کپسول دابیگاتران

این دارو را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید، این دارو همچنین با موارد زیر تداخل دارد:

  • دفیبروتاید
  • آسپرین و داروهای مشابه آسپرین
  • داروهای خاصی که از لخته شدن خون جلوگیری یا درمان می کنند مانند هپارین، وارفارین، انوکساپارین، دالتپارین، آپیکسابان و ریواروکسابان
  • کلوپیدوگرل
  • دروندارون
  • کتوکونازول
  • NSAID ها، داروهای ضد درد و التهاب، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • پراسوگرل
  • ریفامپین

فهرستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که استفاده می کنید به پزشک خود بدهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد غیرقانونی استفاده می‌کنید، به آنها بگویید. برخی از موارد احتمال دارد با داروی شما تداخل داشته باشند.

کپسول دابیگاتران

موارد احتیاطی هنگام استفاده از کپسول دابیگاتران

برای بررسی منظم پیشرفت درمان خود به پزشک خود مراجعه کنید. شاید در حین مصرف این دارو نیاز به انجام آزمایش خون داشته باشید. در حین دریافت این دارو، وضعیت شما به دقت بررسی می شود.

در حین استفاده از این دارو از ورزش ها و فعالیت هایی که ممکن است باعث آسیب شوند خودداری کنید. سقوط یا جراحت شدید می تواند باعث خونریزی غیرقابل مشاهده شود. هنگام استفاده از ابزار تیز یا چاقو مراقب باشید. استفاده از ریش تراش برقی را در نظر بگیرید. در مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دندان های خود دقت ویژه ای داشته باشید. هرگونه جراحت، کبودی یا لکه های قرمز روی پوست را به پزشک خود گزارش دهید.

اگر به جراحی یا روش دیگری نیاز دارید، به پزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می کنید. کارتی همراه داشته باشید که وضعیت شما را شرح دهد. داروها و دوزهایی را که مصرف می کنید روی کارت فهرست کنید.

عوارض جانبی کپسول دابیگاتران

عوارض جانبی که باید در اسرع وقت به پزشک یا متخصص خود گزارش دهید:

  1. واکنش های آلرژیک (بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان)
  2. خونریزی (مدفوع خونی یا سیاه، قیری، ادرار قرمز یا قهوه ای تیره، تف کردن خون یا مواد قهوه ای رنگی که شبیه تفاله قهوه است، لکه های قرمز روی پوست، کبودی یا خونریزی غیر معمول از چشم، لثه یا بینی)
  3. لخته شدن خون (درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد، تورم یا گرمی در پا)
  4. سکته مغزی (تغییر در بینایی، گیجی، مشکل در صحبت کردن یا درک، سردرد شدید، بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا پا، مشکل در راه رفتن، سرگیجه، از دست دادن تعادل یا هماهنگی)

عوارض جانبی که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (در صورت ادامه یا آزاردهنده بودن به پزشک یا متخصص خود گزارش دهید):

  • درد معده
  • ناراحتی معده

نکات پایانی

کپسول دابیگاتران (پراداکسا) دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی و در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد (۶۸ تا ۷۷ درجه فارنهایت) نگهداری شود. همچنین این دارو را در ظرف اصلی نگهداری کنید. حداکثر ۴ ماه پس از باز کردن، آن را مصرف کنید.