کپسول کلوگزاسیلین برای چیست؟ موارد مصرف ، مکانیسم اثر و عوارض جانبی

کلوگزاسیلین Cloxacillin برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. عفونت های باکتریایی انواع مختلفی دارند و بنا به نوع آن و تشخیص پزشک این دارو تجویز و مصرف می شود. استفاده از هر آنتی بیوتیک در مواقعی که نیازی به آن نیست، می تواند باعث شود که برای عفونت های بعدی کارایی نداشته باشد. در این مقاله به نحوه عملکرد این دارو، عوارض جانبی احتمالی و نحوه مصرف آن می پردازیم.
کلوگزاسیلین برای چیست؟ طبقه دارویی: پنی سیلین های مقاوم به پنی سیلیناز
این دارو نوعی آنتی بیوتیک پنی سیلین است. این آنتی بیوتیک با توقف رشد باکتری ها عمل می کند و فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. کلوگزاسیلین برای عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کارایی ندارد.
عفونت باکتریایی عفونت های باکتریایی به هر بیماری یا وضعیتی گفته می شود که در اثر رشد باکتری یا سموم ایجاد می شود. شما می توانید از دریافت باکتری های مضر در پوست، روده (دستگاه گوارش)، ریه ها، قلب، مغز، خون یا هر جای دیگری در بدن خود بیمار شوید. باکتری های مضر محیط توسط یک فرد یا حیوان آلوده، نیش حشره یا چیزهای آلوده مانند غذا،..

کلوگزاسیلین Cloxacillin برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. عفونت های باکتریایی انواع مختلفی دارند و بنا به نوع آن و تشخیص پزشک این دارو تجویز و مصرف می شود. استفاده از هر آنتی بیوتیک در مواقعی که نیازی به آن نیست، می تواند باعث شود که برای عفونت های بعدی کارایی نداشته باشد. در این مقاله به نحوه عملکرد این دارو، عوارض جانبی احتمالی و نحوه مصرف آن می پردازیم.

کلوگزاسیلین برای چیست؟

طبقه دارویی: پنی سیلین های مقاوم به پنی سیلیناز

این دارو نوعی آنتی بیوتیک پنی سیلین است. این آنتی بیوتیک با توقف رشد باکتری ها عمل می کند و فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. کلوگزاسیلین برای عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کارایی ندارد.

عفونت باکتریایی

عفونت های باکتریایی به هر بیماری یا وضعیتی گفته می شود که در اثر رشد باکتری یا سموم ایجاد می شود. شما می توانید از دریافت باکتری های مضر در پوست، روده (دستگاه گوارش)، ریه ها، قلب، مغز، خون یا هر جای دیگری در بدن خود بیمار شوید. باکتری های مضر محیط توسط یک فرد یا حیوان آلوده، نیش حشره یا چیزهای آلوده مانند غذا، آب یا سطوح می توانند باعث عفونت شوند.

باکتری ها موجودات زنده ای هستند که تنها یک سلول دارند و می توانند به سرعت تکثیر شوند. میلیون ها باکتری در اطراف ما زندگی می کنند، حتی میلیون ها باکتری روی پوست و داخل بدن ما زندگی می کنند. بیشتر باکتری ها مضر نیستند و بسیاری از آنها حتی مفید نیز هستند. آنها می توانند به ما در هضم غذا و از بین بردن سایر اشکال مضر باکتری که سعی در حمله به بدن دارند کمک کنند. اما حتی موارد مفید نیز اگر در جایی که قرار نیست رشد کنند، می توانند به بدن آسیب برسانند.

انواع عفونت های باکتریایی

باکتری‌ها می‌توانند انواع مختلفی از عفونت‌ها را ایجاد کنند. برخی از انواع رایج عفونت های باکتریایی عبارتند از:

  • مسمومیت غذایی مانند عفونت های کمپیلوباکتر و سالمونلا
  • برخی از عفونت های پوست مانند سلولیت، کورک و زرد زخم
  • برخی از عفونت های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا و سوزاک
  • اکثر عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)
  • بیماری پنوموکوکی از جمله عفونت گوش، سینوس و برخی از انواع پنومونی
  • بیماری لایم که توسط کنه ها منتشر می شود.
  • واژینوز باکتریایی: رشد بیش از حد باکتری در واژن
  • گلودرد استرپتوکوکی: یک عفونت باکتریایی رایج در کودکان که باعث گلودرد می شود.

کلوگزاسیلین

نحوه استفاده از کپسول کلوگزاسیلین

این داروی خوراکی باید طبق دستور و با تجویز پزشک مصرف شود. این دارو زمانی که با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) مصرف شود بهتر جذب می شود. اگر از فرم سوسپانسیون (شربت) این دارو استفاده می کنید، قبل از هر نوبت بطری را به خوبی تکان دهید. دوز این دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان می باشد. در کودکان نیز دوز بر اساس وزن و سن، توسط پزشک تعیین می شود.

برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در زمان های یکسان مصرف نمایید. همچنین مصرف این دارو را تا پایان مقدار تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود. اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر یک دوز را فراموش کردم چه کنم؟

به محض یادآوری دوز فراموش شده آن را مصرف نمایید. اگر به زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک است، نوبت فراموش شده را رها کرده و به زمان عادی خود بازگردید. به هیچ عنوان ۲ دوز را همزمان مصرف نکنید.

موارد احتیاطی حین مصرف کپسول کلوگزاسیلین

  • اگر به کلوگزاسیلین یا سایر آنتی بیوتیک ها از جمله داروهای نوع پنی سیلین (آموکسی سیلین، آمپی سیلین، پنی سیلین) یا سفالوسپورین ها (سفالکسین، سفوروکسیم) حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • اگر آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید زیرا این محصول احتمال دارد حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.
  • قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید به خصوص در مشکلات کلیوی.
  • همیشه به پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان خود بگویید که از کلوگزاسیلین استفاده می کنید.
  • احتمال دارد که کلوگزاسیلین باعث شود واکسن های باکتریایی زنده مانند واکسن تیفوئید، به خوبی کار نکنند. قبل از انجام هر گونه واکسیناسیون به پزشک خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید.
  • در درمان طولانی مدت با این دارو، باید آزمایشات آزمایشگاهی و یا پزشکی مانند عملکرد کلیه، کبد و شمارش کامل خون انجام شود. تمام قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید و برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت نمایید.
  • اگر به مدت طولانی از این دارو استفاده می کنید، ممکن است بر روی برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد. بنابراین به کارکنان آزمایشگاه بگویید که از این دارو استفاده می کنید.
  • افراد مسن و کودکان، احتمال دارد نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

کلوگزاسیلین

عوارض جانبی کلوگزاسیلین

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. همچنین اغلب افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در موارد نادر حین مصرف کلوگزاسیلین احتمال بروز ناراحتی معده، تهوع، استفراغ، اسهال، گاز و زخم های دهان وجود دارد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. همچنین در موارد بسیار نادر احتمال دارد زبان سیاه و “مودار” ایجاد شود که معمولا پس از درمان از بین می رود. بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید و روزی دو بار زبان خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله تهوع یا استفراغی که متوقف نمی شود، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، خستگی غیرعادی، دردهای عضلانی، درد و تورم مفاصل، کبودی یا خونریزی، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار، ادرار صورتی، ادرار تیره)، درد معده و شکم، زردی چشم یا پوست، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

امکان دارد استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر، منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی جدید واژن شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به کلوگزاسیلین نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم یک واکنش آلرژیک جدی شدید از جمله تبی که از بین نمی‌رود، تورم غدد لنفاوی جدید یا بدتر شده، بثورات پوستی، خارش یا تورم (به ویژه در صورت، زبان، گلو) فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

تداخلات دارویی کلوگزاسیلین

کلوگزاسیلین احتمال دارد نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید از جمله داروهای نسخه ای، غیر نسخه ای و محصولات گیاهی را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع و متوقف نکنید و یا دوز آن را تغییر ندهید. برخی از محصولاتی که احتمال تداخل با این دارو را دارند شامل اسید فوزیدیک، متوترکسات، تتراسایکلین ها و وارفارین می باشند.

جدول نام های تجاری داروی کلوگزاسیلین در داروخانه های ایران

نام دارو
ویال کلوگزاسیل ۲۵۰ میلی گرم
کپسول کلوگزاسیلین فارابی ۵۰۰ میلی گرم
کپسول کوثر-کلوگزاسیلین ۵۰۰ میلی گرم
ویال کلوگزاسیلین دانا ۵۰۰ میلی گرم
کپسول کلوگزاسیلین فارابی ۲۵۰ میلی گرم
ویال کلوگزاسیلین دانا ۲۵۰ میلی گرم
کپسول کوثر-کلوگزاسیلین ۲۵۰ میلی گرم
ویال کلوگزاسیل ۵۰۰ میلی گرم

نکات پایانی

کلوگزاسیلین، یک آنتی‌بیوتیک مؤثر برای مقابله با انواع عفونت‌های باکتریایی می باشد که باید فقط با تجویز پزشک مصرف شود. هنگام مصرف کلوگزاسیلین، اطلاع‌رسانی به تیم درمانی درباره استفاده از این دارو ضروری است. عوارض جانبی ناشی از این دارو نادر است، اما باید در صورت بروز هرگونه واکنش نامطلوب، فوراً به پزشک مراجعه نمایید.