ماه: ژوئن 2024

تصمیمی پر از ابهام

راجع به این بیانیه بحث های مختلفی در همین زمان کوتاه مطرح شده و در این نوشتار از زاویه ای دیگر به آن می پردازیم.
توصیه نامه یا اعلام موضع تشکیلاتی؟
اگر چه روزنامه کیهان ادعا کرده است که آقای قالیباف بر خلاف آقای جلیلی فاقد «تشکل و شبه تشکل» بوده اما آن ها که فعالیتهای قالیباف را در این سالها رصد کرده اند می دانند که او بسیار بیشتر از دیگرانی که هرگز کار اجرایی نکرده اند تشکیلاتی است، البته تشکیلاتی که او خود راه انداخته است. او بیشتر و پیش تر از آدمهایی که به تازگی سوار قطار اصولگرایی شده اند از ستونهای خیمه اصولگرایی بوده است و در راه اندازی جریانهای نوگرا در این اردوگاه نیز تلاش هایی داشته است. ممکن است نتوان نقش قالیباف را در راه اندازی جریان موسوم به «اصولگرایان اصلاح طلب» به روشنی تبیین کرد و فقط می توان اشاره کرد که او در سال ۸۵ در انتخابات شوراها مورد حمایت آن ها بوده است اما می توان نقش او را در راه اندازی جریان موسوم به «اصولگرایان تحول خواه» به وضوح دید، جریانی که با دو بخش اصلی آن یعنی جمعیت های رهپویان و ایثارگران انقلاب اسلامی و به دبیر کلی زاکانی شناخته شد. جریانی که مح..

ایرپادهای دوربین‌دار به زودی از راه می‌رسد!

ظاهراً اپل قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ هدفون‌های جدیدی مجهز به دوربین راهی بازار کند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش زومیت، مینگ‌چی کوئو در گزارشی جدید می‌نویسد که اپل می‌خواهد تا تولید انبوه ایرپاد مجهز به دوربین را تا سال ۲۰۲۶ آغاز کند. بلومبرگ در ماه فوریه (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) به برنامه‌های اپل برای توسعه‌ی ایرپادهایی با دوربین اشاره کرده بود.
به‌گفته‌ی کوئو، هدفون‌های جدید اپل از دوربین مادون‌قرمز استفاده خواهند کرد؛ همان دوربینی که به‌عنوان بخشی از ماژول Face ID در آیفون استفاده می‌شود. ظاهراً هدف اپل از تجهیز ایرپاد به دوربین، یکپارچه‌سازی آن با ویژن پرو و هدست‌های آینده است.

در گزارش کوئو آمده است: «ایرپادهای دوربین‌دار اپل اکوسیستم رایانش سه‌بعدی این شرکت را تقویت می‌کند. برای مثال، زمانی‌که کاربر با هدست واقعیت مجازی اپل در حال تماشای ویدئو است و هم‌زمان از این ایرپاد جدید استفاده می‌کند، اگر سرش را به سمتی خاص بچرخاند، صدا در همان جهت پخش می‌شود که می‌تواند به تقویت تجربه‌ی صدای فراگیر سه‌بعدی کمک کند.»
ظاهراً دوربین مادون‌قرمز روی ایرپاد می‌تواند تغییرات محیط را تشخیص..

خطر روابط  فرا زناشویی 

یکی از ارکان مهم در نظام اسلامی و فقه امامیه (و البته در تمام ادیان) که بسیار حائز اهمیت می باشد، بی شک کانون “خانواده” است و یقینا معاندان برای شکستن مقاومت یک ملت، و به رخوت کشیدن آنها کافیست ستون فقرات خانواده را مورد حمله قراردهند. کاری پر هزینه، زمان بر اما با نتیجه ای کاملا ظفرمندانه. فارغ از تعبیر “جنگ نرم” و چنین مباحثی، آنچه در اطراف خود می بینیم، و هر روز نیز شاهد رشد آنیم، کاهش “تخاطب” در خانواده ها و دور همی هایی است که پیر و جوان و زن و مرد و دختر و پسر، سر در گریبان شبکه های اجتماعی خود دارند! خلوت های بسیار خصوصی که در دنیای مدرن و چالشهای زندگی صنعتی چون زهری خطر ناک در شریانهای اجتماع و افراد خانواده در حال به انقراض کشیدن و به انحراف کشیدن افراد خانواده است.
تنهایی، نبود کنترل درونی، ضعف در اعتقادات مذهبی و اخلاقی یا حتی بعضا محدودیت‌های مالی باعث می شود برخی اعضای خانواده به سمت نوعی از روابط اجتماعی خطرناک کشیده شوند. نشسته ای و یکباره ناشناسی که او هم درد مشترکی با بقیه هم نسلان خود دارد، وارد حریم خصوصیه عمومی شده ی شما می شود، به راحتی و از روی کنجکاوی و با چاشن..

ناامنی در حیفا و نگرانی های هند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شرکت هندی قول داد که امنیت بندر حیفا، بزرگ‌ترین بندر از سه بندر بزرگ بین‌المللی اراضی اشغالی فلسطین را برای اجرای پروژه هندی ها تامین نماید. اما مقامات و شخصیت های هندی به دلیل تشدید حملات حزب الله به مناطق شمالی اراضی اشغالی و احتمال حمله اسرائیل به لبنان،برای آغاز و ادامه پروژه توسعه بندر حیفا به شدت مردد شده اند.
روزنامه هند جدید(The New Indian Express) در تاریخ ۲۷ ژولای۲۰۲۴ نوشت: «اساساً دولت هند فروپاشی پیمان ابراهیم که به دلیل اعمال خشونت هولناک اسرائیل در غزه، رخ داد را نادیده گرفت.تا زمانی که مشکل فلسطین از طریق مذاکرات حل نشود- که البته امروز هیچ نشانه ای از آن وجود ندارد- این وضعیت ادامه خواهد داشت…محور مقاومت حیفا را به عنوان هدفی برای تلافی در نظر گرفته و این بندر آینده تاریکی دارد.دهلی در موقعیتی نیست که بتواند سرمایه گذاری عظیم خود را در حیفا اجرا کند.شرکت آدانی در اقدامی حماقت آمیز قرارداد را امضا کرد و احتمالاً توسط اسرائیلی ها گمراه شده بود.هند نباید در حیفا سرگردان بماند.»
اگرچه حزب‌الله لبنان بارها حیفا را با موشک‌های ر..

این انتخابات هیچ برنده ای نداشت

نه از الان که از همان وقت که مردم گفتند: اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تموم ماجرا، گفتیم که این حرف ها را باید جدی گرفت. دوست روزنامه نگار من می گفت این حرف ها متعلق به عده ای قلیل است که معلوم نیست از کجا تغذیه می شوند. گفتم شعار همین عده قلیل را هم باید جدی گرفت. طبق معمول جدی نگرفتیم. حالا هم می شود جدی نگرفت و چنان که عده ای مشارکت هشت درصدی را حماسه خواندند بازهم شعار داد و به همین شعارها هم دل خوش کرد. من با شعار هیچ مشکلی ندارم، در همه جای دنیا شعار می دهند و اغراق می کنند و مردم را بابت حضور سیاسی و اجتماعی شان ولو اندک و کم رمق تشویق می کنند. جای تشویق هم دارد. علی رغم این همه تهدید و تحدید و تحریم و تورمی که صدای شکستن استخوان ها از آن به گوش می رسد این مقدار حضور هم مایه شگفتی است اما تا کی و کجا؟ خودمان را گول نزنیم. از آخرین حضور پُرشور مردم در پای صندوق های رای زمان زیادی نگذشته است.
همین هفت هشت سال پیش بود که واپسین انتخابات پُرشور به معنای حقیقی کلمه را تجربه کردیم. انتخاباتی که هم موقع برگزاری اش می فهمیدی دارد اتفاق بزرگی رخ می دهد و هم فردای آن شور و هیجان را احساس می ک..

زارع‌پور: میانگین سرعت اینترنت کشورهای حاشیه خلیج فارس هم پایین است

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، پس از بریدن روبان الکامپ، از غرفه‌های سالن ۳۸، ۳۵ و ۲۷ بازدید کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش دیجیاتو، بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ ۱۴۰۳) به‌دلیل هم‌زمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری و آخرین روزهای کاری دولت سیزدهم، بدون مراسم افتتاحیه و ایراد سخنرانی مسئولان دولتی و خصوصی صنعت فاوا، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ورودی سالن ۳۸ و فقط با بریدن روبان افتتاح شد.
«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، پس از بریدن روبان الکامپ، از غرفه‌های سالن ۳۸، ۳۵ و ۲۷ بازدید کرد. در حاشیه این بازدید، ضمن پاسخ به سؤالات رسانه‌ها، با حضور در غرفه ایرانسل از آخرین دستاوردها و فناوری‌های ارتباطی حوزه شبکه تلفن‌ همراه (۵.۵G) و فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) رونمایی کرد.
زارع‌پور در بازدید از غرفه ایرانسل گفت: «فناوری فیبر نوری که اکنون در کشورمان درحال‌ توسعه است و امیدواریم در یکی دو سال آینده امکان استفاده از آن برای همه مردم ایران فراهم شود، سرعتی ن..

معرفی کپسول هماتینیک؟ موارد استفاده و عوارض جانبی

کپسول هماتینیک که حاوی دوزهای بالایی از آهن به همراه سایر مواد مغذی مانند ویتامین B12 و ویتامین C است، می تواند برای کسانی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند مفید باشد. با پر کردن ذخایر آهن، این مکمل‌ها می‌توانند به بازیابی سطح هموگلوبین و میوگلوبین طبیعی کمک کنند.
برای زنان، استفاده از هماتینیک در طول قاعدگی به وضعیت آهن فردی آنها بستگی دارد، در حالی که کسانی که خونریزی شدید و کم خونی تایید شده را تجربه می کنند بیشتر از این مکمل ها بهره مند می شوند. در نتیجه، کپسول‌های هماتینیک می‌توانند مداخله‌ای ارزشمند برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن باشند و به بهینه‌سازی اکسیژن رسانی و حمایت از عملکرد فیزیکی افزایش یافته کمک کنند.
نقش آهن در کپسول هماتینیک آهن یک ماده مغذی حیاتی برای انسان ها است، زیرا برای تولید هموگلوبین که اکسیژن را در خون منتقل می کند و میوگلوبین که اکسیژن را در بافت عضلانی ذخیره و حمل می کند ضروری است. آهن همچنین در مسیرهای تولید انرژی میتوکندریایی نقش دارد. افراد مبتلا به کمبود آهن و کم خونی دچار اختلال در اکسیژن رسانی و کاهش ظرفیت ورزش و عملکرد استقامتی می شوند.
کپسول..

ناکامی قالیباف، شکست بنز از تیبا

نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری، شگفتی چندانی به بار نیارود. نه تنها سیلاب و سونامی مشارکت به راه نیفتاد، بلکه میزان مشارکت، نسبت به انتخابات ریاست جمهوری پیشین هم پایین‌تر آمد. اما یکی از ابعاد جالب توجه انتخابات، کاهش چشمگیر میزان آرای محمد باقر قالیباف و شکست سنگین این مقام نظامی – سیاسی بود. قالیباف به شکلی شگرف و شتاب زده، توانست در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، با یک لابی‌گری دشوار و دقیق، کرسی ریاست مجلس را در اختیار بگیرد. اما کمتر کسی می‌توانست باور کند که از دید محمد باقر، آن صندلی نه یک مسند طولانی مدت، که خیزی بلند به سوی آرزوی قدیمی او یعنی رسیدن به عنوان دلفریب رییس جمهور و رحل اقامت افکندن در میدان پاستوز است. اما به راستی چه شد که محمد باقر قالیباف، در این دوره از انتخابات، حتی آرای قبلی خود را هم به دست نیاورد؟
بگذارید نگاهی بیاندازیم به افول معنی‌دار محمد باقر که در ۲۲ سالگی فرمانده لشکر شد، پس از جنگ فرمانده نیروی هوایی سپاه شد و در اوقات فراغت؛ فوت و فن خلبانی را یاد گرفت و دکترای جغرافیای سیاسی را هم در بغل گذاشت. بعد از آن هم از قرارگاه خاتم گرفته تا فرماندهی نیروی انت..

هوش مصنوعی از روی گفتار احتمال ابتلا به آلزایمر را پیش‌بینی می‌کند!

این مدل می‌تواند با کمترین دخالت انسان و برای مکالمه‌های عادی و روزمره در خانه استفاده شود، و به این ترتیب افراد بیشتری پایش می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پژوهشگران دانشگاه بوستون یک مدل هوش مصنوعی ساخته‌اند که با تحلیل الگوهای گفتاری در افراد دچار اختلال شناختی خفیف، احتمال ابتلای آن‌ها به آلزایمر را در شش سال آینده با دقت بالا پیش‌بینی می‌کند.
این مدل با دقت ۷۸.۵ درصد پیش‌بینی می‌کند که فرد با اختلال شناختی خفیف در شش سال آینده به زوال عقل مرتبط با آلزایمر دچار می‌شود یا وضعیتی ثابت خواهد داشت. این برنامه پزشکان را قادر می‌سازد تا تشخیص‌هایی زودهنگام داشته باشند و از سرعت پیشروی بیماری بکاهند.
یکی از مزایای این روش پیش‌بینی، این است که پایش اختلال شناختی را همگانی و تا حدی اتوماتیک می‌کند. این برنامه به هیچ نوع عکس‌برداری و آزمایشی نیاز ندارد و حتی لازم نیست فرد به مراکز درمان مراجعه کند.
این برنامه را گروهی از مهندسان و دانشمندان علوم اعصاب، کامپیوتر و داده توسعه داده‌اند. آن‌ها نتایج خود را در ژورنال Alzheimer's & Dementia منتشر کرده‌اند.
پیش‌بینی دقیق آلزایمر می‌ت..

داروی کلاریترومایسین برای چیست؟ کاربردهای درمانی، موارد مصرف، عوارض جانبی، بارداری، تداخلات

داروی کلاریترومایسین نوعی داروی آنتی بیوتیکی است که متعلق به کلاس ماکرولیدها است که معمولاً برای درمان انواع عفونت های باکتریایی که بر سیستم تنفسی، پوست و سایر قسمت های بدن تأثیر می گذارند استفاده می شود. در این مقاله به کاربرد داروی کلاریترومایسین، مقدار و روش مصرف و همچنین به عوارض جانبی آن می پردازیم.
مکانیسم عمل داروی کلاریترومایسین داروی کلاریترومایسین یک آنتی بیوتیک مهارگر باکتری یا باکتریواستاتیک است، به این معنی که رشد و تکثیر باکتری ها را به جای کشتن مستقیم آنها مهار می کند. این ماده با اتصال به زیر واحد ۵۰S ریبوزوم باکتریایی عمل می‌کند، که در سنتز پروتئین اختلال ایجاد می‌کند و از تولید پروتئین‌های لازم برای بقا و تکثیر توسط باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. کلاریترومایسین به ویژه در برابر باکتری های گرم مثبت و همچنین برخی از پاتوژن های غیر معمول و داخل سلولی مانند مایکوباکتریوم آویوم کمپلکس (MAC) و هلیکوباکتر پیلوری موثر است.
فارماکوکینتیک داروی کلاریترومایسین هنگامی که کلاریترومایسین به صورت خوراکی مصرف می شود، به راحتی از دستگاه گوارش جذب می شود و فراهمی زیستی آن حدود ۵۰٪ است. حد..

رای بدهیم یا ندهیم؟ 

اتفاقات سال ۹۸ سبب شد بخش بزرگی از مردم فکر کنند کار تمام‌شده است و این حاکمیت به پایان عمر خود نزدیک شده است. ولی در عمل دیدیم که چنین فرضی فقط یک خوش خیالی بود. در جامعه متکثر فعلی رخداد انقلاب از جنس آنچه در ۵۷ اتفاق افتاد نه ممکن است و نه نجات بخش. بعد از جنبش مهسا، ما شمار زیادی از تحصیل کرده هایمان را از دست دادیم. دانشگاه ها به سرعت در حال افول هستند و این خطر کوچکی نیست.
جامعه ایران از زمان خاتمی دچار تحولات بزرگی شد، سطح آگاهی جامعه افزایش یافت‌، دانشگاهها دچار تحول بزرگی شدند. اگر چه رسانه ها سرکوب شدند، ولی مردم ما هوشمندانه با بهره گیری از توان شبکه های اجتماعی خالق بزرگترین تجمعات فرهنگی مجازی شدند؛ بطوریکه انسان از خواندن محصولات فرهنگی و فکری و گفتگوهای مردم در بسترهای مجازی احساس غرور می کند. به جرات می توانم بگویم کمتر کشوری مانند ایران را می توان یافت که سطح مطالب اینستاگرامی آن در بالاترین سطح فرهیختگی باشد. این دستاوردها مدیون همان رای هایی است که شما دادید. رای های شما اعضای خانواده های مسئولین را تغییر داده است. تغییر روش و منش خانواده های مسئولین مهمترین بیمه این..

نامزدان پوششی را از تصدی مناصب حکومتی محروم کنید

در چند دوره ی اخیر انتخابات ریاست جمهوری شاهد ظهور پدیده ای با عنوان نامزدان پوششی بوده ایم،داوطلبانی که از همان لحظه ی ابتدایی حضور در وزارت کشور و آغاز ثبت نام با پسوند پوششی شناخته شده،ماموریت اصلی که برای ایشان تعریف شده تخریب رقیب در جناح مخالف با هدف جذب اراء برای نامزد مورد نظرشان است.
نکته ی قابل تامل و اطمینان بخش برای این دسته از داوطلبان آنجاست که چون می دانند هیچگاه بر کرسی ریاست جمهوری جلوس نخواهند کرد، بدون واهمه از پاسخگویی با ارائه وعده های واهی و ادعاهای نشدنی و هیاهو به خیال خودشان به گرم شدن فضای رقابت دامن می زنند و حتما با خودشان می گویند در فضایی که رئیس جمهور منتخب پس از تصدی امور هیچ یک از شعارها و وعده های انتخاباتی اش را گردن نمی گیرد چرا من که قرار است یکی دو روز پیش از انتخابات اعلام انصراف کنم، وعده ها و برنامه های عوام پسند و فریبنده ارائه نکنم؟!
چنین افرادی خیلی شیک و راحت از تریبون تلویزیون و سایر رسانه ها سوء استفاده کرده،ضمن تعرفه ی خودشان با آن وعده های عجیب و غریب خواسته و ناخواسته به شعور مردم توهین می کنند و صد افسوس که هیچ مرجع حکومتی بر رفتار و..

رأی می‌دهم چون اعتراض دارم!

تردیدی نیست که انتخابات‌های ما با یک انتخابات استاندارد فاصله‌ی بسیار دارد که این، نتیجه‌ی نبود حزب‌های اثرگذار و نبود برنامه‌های مدون سیاسی است. این را که در فاصله‌ی کمی از برگزاری انتخابات افرادی نامزد می‌شوند و سخنان دل‌نشین یا همه‌پسند می‌گویند و گروه‌های شبه‌حزب با نام‌های یک‌بارمصرف از ایشان حمایت می‌کنند، نمی‌توان رقابت انتخاباتی اصولی خواند. در این وضع، نامزدها هیچ طرح مکتوبِ پیشینه‌دارِ حکم‌رانی را در دسترسِ رأی ‌دهندگان قرار نمی‌دهند و مردم فقط باید علم غیب داشته باشند(!) تا دریابند که این نامزد، در صورت تصدی پُست چگونه به وظیفه‌های خود عمل و وعده‌هایش را محقق خواهد کرد.
اما، در کشوری زندگی می‌کنیم که بسیار چیزهای دیگر هم غیراستاندارد هستند (مهم‌تر از همه، هوایی که هر لحظه تنفس می‌کنیم!) و در حالی که کم‌وبیش می‌کوشیم آن‌ها را اصلاح کنیم، به گونه‌ای با آن‌ها سازگار هم شده‌ایم. در موضوع انتخابات نیز چنین است؛ باید هم‌زمان با کوشش در جهت بهسازیِ مکانیزم‌های موجود، تا حد امکان از آن‌چه هم که هست سود جُست تا دست‌کم وضع میهن از آن‌چه که هست، بدتر نشود و کسی سرِ کار نیاید که باعث ا..

پنهان‌کارترین سلاح آمریکا با ماهواره‌های گوگل دیده شد/ فیلم

براساس تصاویر ماهواره‌ای اخیر که از نقشه‌های گوگل به دست آمده است، پهپاد زیردریایی Asecretive نیروی دریایی ایالا متحده که “مانتا ری” نامیده می‌شود، در پایگاه دریایی Port Hueneme در کالیفرنیا لنگر انداخته است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این وسیله نقلیه آبی بدون سرنشین پیشرفته توسط نورتروپ گرومن توسعه یافته است و بخشی از پروژه پیشرفته نیروی دریایی آمریکا است که هدف آن ایجاد کلاس جدیدی از پهپادهای زیر آبی است که قادر به انجام ماموریت‌های طولانی مدت بدون دخالت انسان هستند.
نورتروپ گرومن می‌گوید که مانتا ری به‌طور مستقل عمل می‌کند و نیاز به هرگونه تدارکات انسانی در محل را از بین می‌برد. این سفره‌ماهی همچنین حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد که به آن اجازه می‌دهد به کف دریا لنگر بی اندازد و در حالت کم‌مصرف به خواب زمستانی برود.

طراحی مدولار مانتا ری حمل‌ونقل را تسهیل می‌کند و امکان استقرار سریع و مونتاژ در میدان را در سراسر جهان فراهم می‌کند.
در اوایل سال جاری، نیروی دریایی آمریکا از تمرینات موفقیت‌آمیز با این پهپاد آبی در سواحل جنوب کالیفرنیا خبر داد که مصادف با محل مشاهده آن در نقشه ..

ثروت باورنکردنی مسعود پزشکیان

خیلی ها معتقدند این فهم می توانست برایمان ارزان تر دربیاید اما فراموش نکنیم در جوامعی که ما آن ها را توسعه یافته می دانیم رسیدن به این نقطه که عقل چیز مهمی است خیلی بیشتر از این ها خرج برداشته و بسیار بیشتر از این ها زمان برده. از این حیث همه ما ایرانیان به معجزه هزاره سوم مدیونیم. می توان این خدمت ناخواسته او را به جامعه ایرانی با همه بلاهایی که بر سر ما آورد تاخت زد. یادتان هست که یارانه چهل و پنجاه هزارتومانی اش چه غوغایی در میان خیل کثیری از مردم به پا کرد؟ و وعده های کودکانه ای مثل هر ایرانی یک ویلای هزارمتری؟ البته که این وعده و وعیدها هنوز هم طرفدارانی دارد و به همین دلیل است که یکی از نظائر احمدی نژاد در مناظرات ریاست جمهوری به مردم وعده می دهد گوشت را دم منزلشان می برد تا آن ها برای تهیه این خوراک ارزان قیمت و مفت خیلی هم به زحمت نیفتند. یا از آن مضحک تر کپی دست چندم احمدی نژاد است که می گوید به جای صادرات نفت آن ها را تبدیل به فرآورده های نفتی می کنیم و دیگر نه تنها نفت نمی فروشیم که نفت می خریم و مقام اول اقتصاد جهان را به دست می آوریم.
اما جالب این که اکثریت مردم به این خی..

اگر گرمازده شدیم چه بخوریم؟ نوشیدنی و خوراکی برای رفع گرما زدگی

گرما زدگی که معمولاً بر اثر کم‌آبی بدن پیش می آید، می‌تواند آسان‌تر از آنچه انتظار می‌رود و با علائم هشدار دهنده اولیه مانند خشکی دهان و خستگی رخ دهد. در این مقاله به عوامل گرما زدگی، علائم آن و معرفی نوشیدنی ها و خوراکی هایی برای رفع گرما زدگی می پردازیم.
علت گرما زدگی چیست؟ گرما زدگی زمانی است که بدن بیش از حد گرم می شود. به طور معمول، بدن دارای یک سیستم خنک کننده است که توسط مغز کنترل می شود. سیستم خنک کننده با شرایط گرما تنظیم می شود و با تولید عرق، دمای بدن را کاهش می دهد. با بروز گرما زدگی، سیستم خنک کننده بدن به خوبی کار نمی کند و منجر به افزایش دمای بدن می شود.
برخی موارد مانند سن بالاتر، چاقی و مصرف برخی داروها از جمله داروهایی که برای درمان درد، آلرژی یا افسردگی استفاده می شوند و یا استفاده از مواد مخدر و الکل می توانند خطر گرما زدگی را افزایش دهند.
علائم و نشانه های گرمازدگی عرق کردن شدید احساس ضعف یا سرگیجه سردرد یا خستگی تنفس سریع یا ضربان قلب سریع گرفتگی عضلات حالت تهوع یا استفراغ نوشیدنی ها و خوراکی هایی برای رفع گرما زدگی به طور متوسط، بیشتر هیدراتاسیون بدن از نوشیدن..

پیشنهادهایی به کمپین های انتخاباتی از پزشکیان تا قالیباف و جلیلی و پورمحمدی و ….

مشارکت می تواند بین ۴۸ تا ۵۸ درصد نوسان داشته باشد /
احتمال می رود آراء آقای پزشکیان در سه روز آخر بین ۵ تا ۱۰ درصد فزونی یابد /
راه حل مناظرات، اتخاذ استراتژی جدید است / کمپپین پزشکیان، نیازمند وضوح گفتمانی در دو مناظره ی پیش روی و توسعه ی دامنه ی مخاطبان به ۵۰ درصد غایب در کنار ۵۰ درصد حاضر است /
راه حل نهایی کمپین مسعود پزشکیان، هر همراه، ۲ رای است /
با پدیده ی وارونگی کمپین های انتخابات مواجه هستیم /
ستادهای شلوغ، خیابان های خلوت بیانگر یک نقیصه است /
از ابر مجازی به تنهایی، باران نمی بارد. باید کمپین ها به فضای واقعی بروند /
جای خالی «اَبَر پیشنهاد» های قابل اعتماد مشهود است /
آشفتگی نظرسنجی ها، بی اعتمادی هایی را دامن زده است /
نه میزان مشارکت و نه نتیجه ی این انتخابات به واقع روشن نیست /
در سه انتخابات پیشین، بیگانگی حاکمیت با مردم، بیگانگی مردم از حاکمیت را به دنبال داشته و نصاب مشارکت را به زیر پنجاه درصد رساند /
حق رای آزاد است، اما شایسته است رای دادن و رای ندادن، هر دو مسئولانه باشد /
پیشنهادهایی به کمپین های انتخاباتی از پزشکیان تا قالیباف و جلیلی و پورمحمدی و ..

جدیدترین خودروی شیائومی، کپی‌برداری از «فراری» است؟ / عکس

شیائومی تنها چند ماه پس از معرفی غول الکتریکی خود به نام SU۷ که در چین طرفداران زیادی پیدا کرده است، اعلام کرده که روی مدل بعدی خود کار می‌کند. تصاویر منتشرشده از شباهت بالای این خودرو با فراری پوروسانگوئه حکایت دارد.
امیرمسعود عابدین_ ‌پس از شنیدن شایعات مختلف در ماه آوریل، اولین نمونه از SUV شیائومی در خیابان‌ها مشاهده شد. این مدل جدید که در حال حاضر با نام MX۱۱ شناخته می‌شود، به‌اندازه رندرهای تازه‌منتشرشده بزرگ نخواهد بود. عکس‌های به اشتراک گذاشته‌شده در شبکه‌های اجتماعی چینی (نمونه‌های زیر) نشان می‌دهند که این خودرو از نظر شکل و اندازه بیشتر به فراری پوروسانگوئه شباهت دارد.

نیمه جلوی شیائومی جدید کمی بلندتر شده و جلوپنجره آن کمی بالاتر قرار گرفته است. استتار و روکش بدنه، دیدن چراغ‌های جلو و جلوپنجره و ورودی‌ها را کمی دشوار می‌کند، اما انتظار می‌رود که کاملاً شبیه به سدان SU۷ باشند. مانند SU۷، یک سنسور لیدار در بالای شیشه جلو نصب شده است.

شکل منحصربه‌فرد این نمونه اولیه، به‌ویژه زمانی که از کنار به آن نگاه می‌کنیم، نمایان می‌شود. شیشه‌های جانبی کمی بلندتر شده و درب عقب نیز بالا..

اهداف و سیاست خارجی ترکیه در خلیج فارس

در این راستا، در دو دهه اخیر ترکیه با قدرت، پیگیر افزایش نفوذ در منطقه‌ غرب آسیا بوده است؛ سیاستی که می توان مهم‌ترین اهداف و دلایل آن را «عامل انرژی»، «لزوم ایجاد تحرک اقتصادی در ترکیه» و «تبدیل شدن به بازیگر کنشمند غرب آسیا» عنوان کرد. در این راستا از یک منظر، تأمین تقاضای داخلی برای انرژی و انتقال انرژی به اروپا سبب شده است ترکیه پیگیر افزایش وابستگی متقابل با کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس باشد. برای تحقق این مهم و البته تأمین اهداف و منافع دیگر، این کشور به طور رسمی از سال ۲۰۰۸ با امضای پیمان راهبردی سیاسی، اقتصادی و امنیتی با شورای همکاری خلیج فارس وارد این حوزه شد و پیمانی با کشورهای خلیج فارس منعقد نمود که در نوع خود، اولین پیمان راهبردی بین شورای همکاری خلیج فارس و دولت‌های دیگر محسوب می شد.
هر چند بعد از انعقاد این پیمان، ترکیه به دلیل ارتباطات نزدیک با ایران و کنش‌گری فعال ایالات متحده در منطقه‌ خلیج فارس، بلافاصله برای ایفای نقش نظامی و سیاسی در منطقه‌ اقدام نکرد، اما کوشید به صورت چراغ خاموش روابط و نفوذ خود در کشورهای منطقه را توسعه دهد. در سال ۲۰۱۴ ترکیه و قطر قرارداد ا..

کپسول کلوگزاسیلین برای چیست؟ موارد مصرف ، مکانیسم اثر و عوارض جانبی

کلوگزاسیلین Cloxacillin برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. عفونت های باکتریایی انواع مختلفی دارند و بنا به نوع آن و تشخیص پزشک این دارو تجویز و مصرف می شود. استفاده از هر آنتی بیوتیک در مواقعی که نیازی به آن نیست، می تواند باعث شود که برای عفونت های بعدی کارایی نداشته باشد. در این مقاله به نحوه عملکرد این دارو، عوارض جانبی احتمالی و نحوه مصرف آن می پردازیم.
کلوگزاسیلین برای چیست؟ طبقه دارویی: پنی سیلین های مقاوم به پنی سیلیناز
این دارو نوعی آنتی بیوتیک پنی سیلین است. این آنتی بیوتیک با توقف رشد باکتری ها عمل می کند و فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. کلوگزاسیلین برای عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کارایی ندارد.
عفونت باکتریایی عفونت های باکتریایی به هر بیماری یا وضعیتی گفته می شود که در اثر رشد باکتری یا سموم ایجاد می شود. شما می توانید از دریافت باکتری های مضر در پوست، روده (دستگاه گوارش)، ریه ها، قلب، مغز، خون یا هر جای دیگری در بدن خود بیمار شوید. باکتری های مضر محیط توسط یک فرد یا حیوان آلوده، نیش حشره یا چیزهای آلوده مانند غذا،..

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری لازم است بدانند؛یکی از ارکان کلاهبرداری ارائه‌ی وعده‌های واهی است

آنچه در مناظره و گفتگوی داوطلبان کرسی ریاست جمهوری در چند شب گذشته بیش از هر امری دیگری قابل واکاوی و تامل بوده، می‌تواند معیار مناسبی برای انتخاب اصلح واقع شود میزان پایبندی به اصول اخلاقی و بیان مطالبی منطبق بر واقعیت جامعه‌ی امروز ایران است.
نسبت دادن اوصاف ناروا به رقیب انتخاباتی،ارائه و بیان طرح‌ها و ایده‌های خلاف واقع و نشدنی،متوسل شدن به وعده ها و شعارهای فریبنده نشانه‌هایی از غلبه‌ی دروغ و ریا بر شعارها و ادعاهای برخی داوطلبان ریاست جمهوری است.
تاکید بر صداقت و پرهیز از دروغ نزد حاکمان همواره مورد تاکید علماء و اندیشمندان مذهبی بوده تا جایی که حتی رکن ضروری و قابل اهمیتِ مصلحتِ مردم را دلیل موجهی برای توسل به دروغ نمی دانند.
دروغ،ریا و دورویی به عنوان رفتاری ناپسند وگناهی نابخشودنی با هیچ معیار و بهانه ای موجه نمی شود.تمامی ادیان الهی و مکاتب فلسفی_اخلاقی به موازات آموزه های شریعت اسلام تاکید موکد دارند به رعایت صداقت و دوری از ریا و تزویر در حکمرانی ،بهانه و توجیهات بلا وجهی مانند مصلحت جامعه نیز این نقیصه را مرتفع نمی‌کند.
عطف به چنین امری آنچه که در جامعه ی فعلی مورد اتف..

حدس زدن ۸۷ میلیون رمز عبور در کمتر از یک دقیقه!

۱۰٪ از لیست رمزهای عبور تجزیه‌وتحلیل شده، در کمتر از یک دقیقه با بروت فورس شکسته شده است که با ترکیب این حمله با الگوریتم حدس هوشمند، این میزان به ۴۵٪ افزایش می‌یابد.
غزال زیاری: تنها با صرف چند دلار، کمی زمان و الگوریتم هوشمند حدس brute-force (بروت فورس یا حمله جستجوی فراگیر)، می‌توان درزمانی به‌مراتب کمتر از چیزی که تصور می‌کنید به اکثر رمزهای عبور دست‌یافت.
طبق تحلیل جدید کارشناسان کسپراسکای، ۵۹% از ۱۹۳ میلیون رمز عبور فعلی در کمتر از ۶۰ دقیقه و ۴۵% در کمتر از ۶۰ ثانیه شکسته و فاش می‌شوند.
اساس و پایه حمله بروت فورس (حمله جستجوی فراگیر) بر این است که فرد هکر، تمام ترکیب‌های ممکن را تکرار می‌کند تا درنهایت به رمز عبور موردنظر دست بیابد. آنتونوف در این‌باره گفته: «الگوریتم‌های حدس هوشمند، بر روی مجموعه داده‌های رمزهای عبور آموزش داده می‌شوند تا بسامد ترکیب‌های کاراکترهای مختلف را محاسبه کنند؛ آن‌ها ابتدا از رایج‌ترین ترکیب‌ها شروع کرده و بعد به سراغ نادرترین‌ها انتخاب‌ها می‌روند.»

ترکیب بروت فورس و حدس هوشمند برای دسترسی به رمزهای عبور حمله brute-force به دلیل ساده بودنش، بسیار مح..

داروی بنزوکائین برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض

داروی بنزوکائین یک داروی موضعی است که متعلق به کلاس بی حس کننده های موضعی است. معمولاً برای کاهش درد یا ناراحتی ناشی از تحریکات جزئی مختلف پوست، گلودرد، آفتاب سوختگی، تحریک واژن یا مقعد، ناخن های فرو رفته، بواسیر و سایر منابع درد جزئی در سطح بدن استفاده می شود. در این مقاله به معرفی و بررسی علمی داروی بنزوکائین می پردازیم.
داروی بنزوکائین موضعی چیست؟ داروی بنزوکائین یک بی حس کننده موضعی (داروی بی حس کننده) است که با مسدود کردن سیگنال های عصبی در بدن شما کار می کند. بنزوکائین موضعی برای کاهش درد یا ناراحتی ناشی از تحریکات جزئی پوست، گلودرد، آفتاب سوختگی، تحریک واژن یا رکتوم، ناخن های زیر پا، هموروئید و بسیاری از منابع دیگر درد جزئی در سطح بدن استفاده می شود.
داروی بنزوکائین همچنین برای بی حس کردن پوست یا سطوح داخل دهان، بینی، گلو، واژن یا رکتوم برای کاهش درد ناشی از قرار دادن ابزار پزشکی مانند لوله یا اسپکولوم استفاده می شود. بنزوکائین موضعی نباید برای درمان درد دندان درآوردن در نوزادان استفاده شود و برای کودکان کمتر از ۲ سال تایید نشده است. مارک ها و اشکال زیادی از بنزوکائین موضعی مو..

چرا این ها را به رئیسی نگفته اید؟

برخی از ضرب المثل های ایرانی حکمت آموز است و بنظر می رسد حکمای ایرانی در سختی ها چنین حکمت هایی را بیان کرده اند ، از جمله اینکه گفته اند “عاقلان را یک اشارت بس است”. با توجه به انتخابات پیش رو و وعده های کاندیداهای دوره چهاردهم ریاست جمهوری گفتنی است آقایانی که چنین وعده هایی داده اند از یارانه طلایی گرفته تا زمین رایگان ،بنزین رایگان و الی آخر این سوال را در ذهن متبادر می کند که آیااین آقایان در دولت و مجلس بعنوان مسئول بوده اند یا نبوده اند ،تصمیم گیر و تصمیم ساز بوده اند یا نبوده اند ؟اگر نبوده اند چگونه باید اعتماد کرد و به اینها مسئولیت داد و اگر بوده اند و اثرگذار نبوده اند و یا به رئیس دولت مشاوره نداده اند که بایست یادآور شد، کم فروشی کرده اند چرا که در دولت بودند و کنار رئیس جمهور نشستند ولی این طرح ها را به رئیس جمهور نگفته اند.
در هر حالت کسانی که چنین طرح هایی را می دهند دست اندر کار کشور بودند ،رئیس مجلس بودند ،رئیس بنیاد شهید بودند ،عضو دولت بودند و در جلسات دولت شرکت کردند .سوال این است که اگر امکان اجرایی وجود داشت چرا این طرح ها را به رئیس جمهور فقید ندادند.نکته دوم ..

رازگشایی از نابودی ناگهانی ساکنان جزیره ایستر!

تاریخدانان ادعا می‌کنند که بهره‌برداری بی‌رویه از منابع ایستر به نابودی ساکنان این جزیره منجر شد؛ اما شواهد تجربی تازه این ادعا را زیر سوال برده‌اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش زومیت، ادعای رایج مبنی بر اینکه مردم باستانی جزیره‌ی ایستر به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی دچار نابودی و فروپاشی اجتماعی شدند، به‌تازگی مورد تردید قرار گرفته است. تجزیه‌وتحلیل شیوه‌های کشاورزی تاریخی نشان می‌دهد که درعوض، جمعیتی کوچک و پایدار از اهالی ایستر تا پیش از ورود اروپایی‌ها، برای قرن‌ها به‌طور مداوم در این جزیره زندگی می‌کردند.
جزیره‌ی ایستر یا راپانوئی در اقیانوس آرام که به‌خاطر مجسمه‌های سنگی غول‌پیکر خود معروف است، ظاهرا از حدود سال ۱۲۰۰ پس از میلاد محل سکونت پلی‌نزیایی‌هابوده است. در آن زمان، ۱۶۴ کیلومتر مربع از جزیره با جنگل‌های نخل پوشیده شده بود، اما این جنگل‌ها احتمالاً به دلیل ترکیبی از حضور خرموش‌ها و بهره‌برداری بی‌رویه، به سرعت نابود شدند.
براساس روایتی که توسط جرد دایموند، مورخ و جغرافیدان آمریکایی در میان مردم نقل و پذیرفته شده است، بهره‌برداری ناپایدار از منابع..

نامزد قوه مجریه و پرسش از حقوق شهروندی 

۱٫هر چه مراد شماست؛غایت مقصود ماست
در بستر دموکراسی غایت اراده مردم است. برآیند رای اکثریت و احترام به حقوق اقلیت.نظام نمایندگی یعنی اینکه هر کس نماینده مردم می شود باید به فرامین مردم تمکی کند نه اینکه خود چنان باشد که “مالک رد و قبول هر چه کند پادشاست؛ گر بزند حاکم است؛ ور بنوازد رواست”!
با این فرض مسند نشین خیابان شهید رئیسی {پاستور} باید تدبیر کند که چگونه کشف اراده عمومی می کند و خواست و ارزوی مردم را جلوه عینی و عملی بخشد. چگونه از رنج و آلام مردم بکاهد و سعه و گشایش و رفاه و اسایش و امنیت روحی و روانی و جسمی مردم را فراهم اورد. ارزوهای مردم ایران خیلی امر بعید و ناشناخته نیست.
کافی است نامزد این جایگاه مردمی باشد و بخواهد امانت مردم را برای مردم خرج کند. سر سفره مردم نشستن به معنای درک خواست مردم است. مردمی بودن و نوکر و خدمتگزار مردم بودن که در ادبیات انقلاب اسلامی دهه نخست باب بوده دقیقا ناظر بر همین وصف متکی به خواست مردم و منقاد اکثریت بودن است.
چالش انجاست که برخی قلمرو اقتدار قانونی خود را نشناسند و دچار ضعف اعتماد به تشخص قانونی و اعتبار مردمی شوند.نماینده ایرانیان می..

چرا مردم از خدای بعضی ها بیزارند

اما کیست که نداند عرصه جولان فلانی و نظائر او یا در مقامات انتصابی است و یا در جایی که چیزی شبیه به انتخابات برگزار می شود. هرجا که مردم حضور پیدا می کنند دیگر از فلانی و دوستانش نشانی باقی نمی ماند. چرا؟ چرا او و رفقایش علی رغم این همه دعوی و شعار و رگ گردن کلفت کردن نمی توانند مردم را فریب دهند؟ مگر نه این که سیاست عرصه فریب کاری است؟ مگر نه این که فلانی و دوستانش همواره رقبایشان را به دروغگویی متهم می کنند و می گویند آن ها با فریب مردم توانسته اند رای اکثریت را به دست بیاورند؟ پس لابد آن سوی دعوی فلانی و امثال او این است که ما راست گوییم. پس چرا مردم به صداقت این راستگویان هیچ گاه روی خوش نشان نداده و نمی دهند؟ آیا مردم ذاتا از دروغ خوششان می آید؟ اگر این گونه است پس چرا دم از مردم می زنند؟ آیا مردمی که دروغ و فریبکاری را بر درستی و راستی ترجیح می دهند لایق این همه فداکاری اند؟ حقیقت این است که اکثر مردم دروغ و راست را بی آن که درباره آن تحقیق کنند از یکدیگر تمیز می دهند. لسان غیب می فرماید: به صدق کوش که خورشید زاید از نفست. کسی که مدام دم از صداقت می زند اما هنوز شجاعت آن را ندارد..

داروی آداپالن برای چیست؟ مکانیسم اثر و عوارض جانبی

داروی آداپالن برای درمان آکنه در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال استفاده می شود. آداپالن در دسته ای از داروها به نام ترکیبات شبه رتینوئید قرار دارد و با جلوگیری از ایجاد جوش در زیر سطح پوست عمل می کند. در این مقاله به نحوه عملکرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی احتمالی این دارو می پردازیم.
مکانیسم دارویی آداپالن داروی آداپالن نحوه رشد و ریزش سلول های پوست را تغییر می دهد تا منافذ پوست را مسدود نکنند و آکنه ایجاد نشود. همچنین این دارو به کاهش قرمزی و تورم ناشی از آکنه کمک می کند.
نحوه مصرف آداپالن داروی آداپالن با توجه به تشخیص پزشک تجویز می شود و باید آن را دقیقاً طبق دستورالعمل پزشک مصرف نمایید. آداپالن معمولا یک بار در روز قبل از خواب استفاده می شود. از این دارو کمتر یا بیشتر از آنچه پزشکتان تجویز کرده، استفاده نکنید. استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده باعث تسریع یا بهبود نتایج نمی شود، اما ممکن است پوست شما را تحریک کند.
مراحل استفاده از داروی آداپالن پوست خود را به آرامی با یک صابون ملایم یا پاک کننده بدون صابون بشویید و با یک حوله نرم خشک نمایید. در طول درمان به هیچ وجه از پاک کننده های..

پرنده شکاری، جنگنده‌ای رادارگریز از دنیای علمی‌-تخیلی / عکس

هواپیمای YF-۱۱۸G که لقب پرنده شکاری را یدک می‌کشد، هواپیمای آزمایشی رادارگریزی بود که توسط شرکت Boeing Phantom Works و در اوایل دهه ۱۹۹۰ ساخته‌شده بود. آزمایش‌هایی که روی این هواپیما انجام شد، راه را برای ساخت رادارگریزهای امروزی هموار کرد.
غزال زیاری: هواپیمای YF-۱۱۸G که توسط بوئینگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای آزمایش رادارگریزی طراحی‌شده بود، راه را برای جنگنده‌های رادارگریز مدرنی مثل F-۲۲ و F-۳۵ هموار کرد.
به گزارش خبرآنلاین، در طراحی این جت تک‌سرنشین که قیمتش به حدود ۶۷ میلیون دلار می‌رسید، عناصر خلاقانه‌ای از جمله باله‌هایی به شکل بال‌های مرغ دریایی در نظر گرفته‌شده بود و از نکات جالب‌توجه آن، عدم وجود قسمت دم یا سکان عمودی بود.
باوجود آنکه این هواپیما به‌صورت محدود و فقط چند ده بار پرواز کرد، اما در طراحی هواپیماهای آینده تأثیر چشمگیری داشت.

پیشگام پنهان‌کاری این هواپیما که با لقب پرنده شکاری نیز شناخته می‌شد، هواپیمایی شناساگریز و نیمه‌سری بود که هرچند جای خود را به جنگنده‌های F-۲۲ و F-۳۵ داد، اما زمینه را برای هواپیماهای مدرن آماده کرد. این هواپیما تنها چند ده بار به پرواز درآمد ..

تعرض حجاب‌بان به دختر بچه‌ی هشت نه ساله‌ بابت حجاب و کبود شدن…

به پهنای صورت اشک می‌ریخت و با فریادی آمیخته با خشم، پدرش را به یاری طلب می‌کرد و مکرر می‌گفت:بابا همین الان بیا اینجا …
طوری با خشم و ملتمسانه پدر را فریاد می‌زد که برای دقایقی نگاه تمامی مسافران ایستاده روی پله‌های برقی مترو به سوی وی چرخیده بود.
به خروجی ایستگاه که رسیدم با دیدن صاحب صدا که دختربچه‌ای هشت نُه ساله به نظر می رسید، متعجب و کنجکاو طوری که مادرش از نگاهم دریابد به قصد کمک چند قدمی سمت دختر و مادر رفتم که دختر رو به مادر گفت:مامان من فقط بابام و میخوام با کسی حرف نزن!!
به احترامِ خواسته‌ی دختر پا پس کشیده،راه کج کردم،قدم از قدم برنداشته بودم که نشستن برق آرامش بر چشمانی که بسان ابر بهار اشک می‌ریخت، حکم دستوری داشت برای ایستادن و دنبال کردنِ رد نگاه.
رد نگاه به پدری می رسید که هراسان و مستاصل به سمت دخترش می‌دوید.
چشمان پدر پر بود از خشم و نگرانی، آتشفشانی از خشم که در هیبت پدری نگران سمت جگرگوشه‌اش می‌آمد.
پدر سر خم کرد تا گونه‌های بارانی دختر را ببوسد که دختر مجال نداد و دست بر گردن پدر در گوش وی نجوا کرد،آن سر مگویی که مادر را از واگو کردنش منع کرده بود.
پدر..

بیماری فیبروز ریوی چیست؟ تشخیص و درمان آن

بیماری فیبروز ریوی ایدیوپاتیک یک بیماری ریوی است که تشکیل اسکار یا زخم در ریه، تنفس را در افراد مبتلا سخت می کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل بیماری فیبروز ریوی، علائم و روش های کنترل و درمان آن بپردازیم.
بیماری فیبروز ریوی ایدیوپاتیک (IPF) چیست؟ هنگام تنفس، اکسیژن از طریق کیسه های هوایی کوچک در ریه ها، به جریان خون حرکت می کند و از آنجا به اندام ها می رود. بیماری فیبروز ریوی باعث رشد بافت اسکار در داخل ریه ها می شود و تنفس را سخت می کند. این بیماری با گذشت زمان بدتر نیز می شود. بافت اسکار فیبروز ریوی ضخیم است، درست مانند اسکارهایی که پس از برش روی پوست خود می‌بینید. این جریان اکسیژن را از ریه‌ها به خون کاهش می‌دهد و می‌تواند بدن را از کار کردن صحیح، باز دارد.
هیچ درمانی برای بیماری فیبروز ریوی یا IPF وجود ندارد. در اکثر افراد، علائم نیز بهتر نمی شوند اما درمان ها می توانند آسیب به ریه ها را کاهش دهند. برخی از افراد به سرعت بدتر می شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند ۱۰ سال یا بیشتر پس از تشخیص زنده بمانند. درمان هایی وجود دارد که کمک می کنند فرد مبتلا راحت تر نفس بکشد و عل..

بازسازی بافت قلب با سشوار فضایی!

محققان در تحقیق جدیدی نشان داده‌اند که استفاده از امواج ضربه‌ای ملایم با کمک دستگاهی که از آن به‌عنوان «سشوار فضایی» یاد شده است، بعد از جراحی بای‌پس می‌تواند بافت قلب بیماران را بازسازی کند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش دیجیاتو، طبق گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان در مطالعه خود که روی ۶۳ اتریشی انجام شده است، ادعا کرده‌اند که این روش درمان جدید باعث‌شده تا افراد بیشتر بتوانند راه بروند و قلب آن‌ها خون بیشتری را پمپاژ می‌کند. پروفسور «یوهانس هولفلد» از دانشگاه پزشکی اینسبروک می‌گوید:«برای اولین بار ما شاهد بازسازی ماهیچه قلب در یک محیط بالینی هستیم که می‌تواند به میلیون‌ها نفر کمک کند.»

بازسازی بافت قلب با «سشوار فضایی» این رویکرد که طی آن بافت قلب بازسازی می‌شود، حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و به‌طورکلی برای رشد عروق جدید در اطراف ناحیه آسیب‌دیده یا زخمی پس از حمله قلبی طراحی شده است.
در آزمایش محققان، نیمی از بیماران پس از جراحی بای‌پس با امواج ضربه‌ای درمان شدند و برای سایر افراد از یک روش ساختگی استفاده شده است. پس از گذشت یک سال، مقدار خون پمپاژشده توسط قلب افرادی که از طریق..

چرا ارتش کانادا، یک نهاد تروریستی است؟

۱.در سال ۲۰۰۱، ارتش کانادا دعوت آمریکا در جنگ با افغانستان را پذیرفت و با پوشش نیروهای حافظ امنیت بین‌المللی ناتو در اشغال افغانستان وجنایات و آمریکا شریک شد.این اقدام کانادا بارها مورد اعتراض و انتقاد نویسندگان و روشنفکران کانادایی و مردم این کشور قرار گرفت و موجب تنفر و انزجار مردم افغانستان گردید.یک نویسنده کانادایی به نام مایکل کیفر (Michael Keefer ) فارغ‌التحصیل کالج نظامی کانادا که معمولا در مورد جنایات علیه بشریت می نویسد، در مقاله ای تحت عنوان میراث شرم آور کانادا از شکنجه در افغانستان،( Canada’s shameful legacy of torture in Afghanistan) که برای اولین بار در آوریل ۲۰۱۱ در چندین وب سایت کانادایی منتشر شد به دخالت ارتش کانادا در شکنجه مردم افغانستان اذعان کرده و نوشت:«در افغانستان سربازان کانادایی و فرماندهان نظامی و سیاسی ما در شکنجه دست داشتند.» در بخشی از این مقاله می خوانیم:
«من از روی عصبانیت می نویسم؛ خشم من اول به دلیل حضور کانادا در یک جنگ غیرقانونی و اشغال نظامی است و خشم عمیق‌تر من به دلیل شیوه جنگ است که مبتنی بر شکنجه بود. سربازان کانادایی و رهبران نظامی و سیاسی ما د..

داروی اورسوداکسی کولیک اسید چیست؟موارد مصرف، عوارض جانبی

اورسودوکسی کولیک اسید (UDCA)، همچنین به عنوان اورسودیول (ursodiol) شناخته می شود، دارویی است که معمولا برای بیماری های مختلف مرتبط با کبد استفاده می شود. در واقع یک اسید صفراوی است که به انحلال سنگ های صفراوی و درمان سیروز صفراوی اولیه (PBC) کمک می کند. این مقاله کاربرد، عوارض جانبی و فواید اسید اورسودوکسی کولیک را بررسی خواهد کرد.
اورسوداکسی کولیک اسید یا اورسودیول چیست؟ کپسول اورسوداکسی کولیک اسید یا اورسودیول برای حل کردن سنگ‌های صفراوی کوچکی که با جراحی قابل برداشت نیستند یا برای جلوگیری از سنگ‌های صفراوی که احتمالا در طول کاهش وزن سریع ایجاد شوند، استفاده می‌شود. اورسوداکسی کولیک اسید سنگ های صفراوی کلسیفیه را حل نمی کند.
همچنین قرص اورسوداکسی کولیک اسید برای درمان سیروز صفراوی اولیه، یک اختلال خود ایمنی که باعث تخریب تدریجی مجاری صفراوی در کبد شما می شود، استفاده می شود.
فارماکوکینتیک اورسوداکسی کولیک اسید نام ژنریک: ursodiol [ur-so-DY-all] نام های تجاری: Reltone، Urso، Urso Forte، Actigall، Urso DS اشکال دارویی: کپسول خوراکی (۲۰۰ میلی گرم؛ ۳۰۰ میلی گرم؛ ۴۰۰ میلی گرم)، قرص خور..

زلزله تهران، ایران و رئیس جمهور آینده

بله آخرین زلزله تهران سال ۱۸۳۰ میلادی یعنی ۱۹۴ سال پیش رخ داد که ویرانی های گسترده داشت. طبق علم روز زلزله شناسی هر ۱۵۸ سال یکبار زلزله بزرگ احتمال بسیار قوی دارد که تهران را کن فیکون کند. می بینید که ۳۶ سال از وعده طبیعت گذشته است و طبیعت معمولا اشتباه نکرده و نمی کند. این تاخیر اصلا چیز خوبی نیست، این تاخیر یعنی بزرگتر و مخربتر و ویرانگر تر خواهم آمد، در حال جمع کردن انرژی بیشتر هستم چون هر چه بشما هشدار می دهند شما بی توجه تر و بی تفاوتر عمل می کنید!
بر اساس مطالعات دقیق، البته در حد ممکن و علم روز، نتایج حاکی از کشته شدن انبوه زیادی از مردم، ویرانی گسترده مستحدثات و زیر ساخت ها، بزهکاری و … می باشد که از دادن آمار محتمل پوزش می طلبم، قصدم تشویش نیست، هشدار است.
در پی پایان تهران به دلیل وابستگی های انسانی، اقتصادی، نظامی و … به دیگر مناطق کشور و با شرایط سیاسی مناطق پیرامونی ایران و همچنین قومیتی مناطق داخل کشور باید متعاقب زلزله تهران آماده قبول پایان کشور و حاکمیت هم بود (بک مرتبه باید روشن گفته شود حداقل).
اقتصاد، سیاست، قیمت بنزین، فروش نفت، سفره مردم، بی کاری، نا امی..

پیشرفت حیرت‌انگیز تکنولوژی در نیم‌میلیون سال قبل / راز جهش انسان‌های ماقبل‌تاریخ چیست؟

دانش انسان‌تباران، حدود ۶۰۰هزار سال قبل افزایش ناگهانی و چشمگیری داشت. این یافته نشان می‌دهد که انسان‌های مدرن و اجداد ما، چطور به مهارت‌های لازم برای سازگاری با محیط‌های جدید دست یافته‌اند.
غزال زیاری: بررسی سوابق فسیلی، اطلاعات تازه و جذابی درباره انسان‌تباران (Hominini) در اختیار دانشمندان قرار داده است که نشان می‌دهد دانش انسان‌تباران ، حدود ۶۰۰ هزار سال قبل افزایش ناگهانی و چشمگیری داشته است. همین کشف به ما کمک می‌کند تا دریابیم که انسان‌های مدرن و اجداد ما، چطور به مهارت‌های لازم برای سازگاری با محیط‌های جدید دست‌یافته‌اند.
انسان‌تباران (Hominini)، تمام گونه‌های موجود یا منقرض‌شده‌ای هستند که در مقایسه با شامپانزه‌های امروزی، به انسان امروزی نزدیک‌ترند. به اعضای این تبار، دودمان انسان هم گفته می‌شود.
«جاناتان پیج» انسان‌شناس دانشگاه میسوری و «چارلز پررو» انسان‌شناس دانشگاه آریزونا دراین‌باره گفته‌اند: «این بازه زمانی به‌مراتب قبل‌تر از واگرایی انسان‌های نئاندرتال و انسان‌های مدرن (هومو سپینس، انسان خردمند) اتفاق افتاده است و احتمالش هست که ویژگی مشترکی بین ما و نئاندرتال‌ها باش..

محمد فاضلی و سیم آخر

همین دو سه سال پیش که غوغای اخراج اساتید غیر همسو از دانشگاه ها به راه افتاد در اینستاگرام خبرآنلاین برنامه هایی را تدارک دیدیم. با برخی از اخراجی ها حرف زدیم. از دست اندرکاران دانشگاه هم خواستیم تا پاسخگو باشند و به دعاوی اساتیدی که شبهاتی را مطرح می کردند جواب بدهند اما اگر از دیوار صدا درآمد از این حضرات هم صدایی شنیده شد. بخشی از شریف ترین و باسوادترین و محبوب ترین اساتید دانشگاه به بهانه های مختلف اخراج شدند و هیچ کس حاضر نشد درست و حسابی پاسخ دهد چرا؟ در عوض کسانی جای آن ها را گرفتند که دانشجویان بسیاری نسبت به لیاقت و صلاحیتشان حرف ها داشتند. اساتیدی که هنری جز مداحی اهل قدرت نمی دانستند. به قول شاعر:
اِستادن است کام شما گر دوتا شوید
امروز بنده اید که فردا خدا شوید
تلویزیون هم در این سال ها هیچ وقت نماینده خوبی برای میانداری نبوده چرا که هیچ وقت بی طرف نبوده و برخلاف دعوی اش سال هاست رسما و علنا از یک فرقه خطرناک و تندروی سیاسی دفاع می کند. در همان سال ۸۸ وقتی رئیس جمهور محبوب این حضرات پرده دری و وقاحت را از حد گذراند نه مجری برنامه به او تذکر داد و نه بعدها به آن هایی که آم..

سراب وعده های انتخاباتی فراروی ایرانیان

برخی صحبت ها در مناظره ها، مثل این که اگر رئیس جمهور شوم، بنزین را به ۱۵۰۰ تومان بر می گردانم، یا به طور مستقیم و دائم دولت روحانی را با آن همه دستاورد، به گونه ای مورد حمله قرار می دهند که گویی منحط ترین دولت روی زمین بوده است، فاجعه ای است که بیشتر فرهنگ بزرگ این سرزمین را ملکوک کرده است. بی تردید مایه پیوند اعضای اجتماع، تعقیب اهداف و ارزش های مشترک معینی است، که گویی از کشور ایران رخت بربسته است. آن چه یخ قهر را باز نمی کند، همین توهین هایی است که به شعور یک ملت می شود. این وضعیت شرایط منصفانه مورد توافق در فرهنگ والای ایرانی و قانون اساسی موجود را با تصاویری مخدوش در انظار ایرانیان مواجه می کند. آنچه ما را از هم متمایز می کند میزان انصافی است که در حق یکدیگر روا می داریم. انصاف شرط اول شخصیت و منش انسانی است. انصاف نباشد، با هر مدرک و ثروت، قدرت و شهرتی که آدمی همراه باشد، همگی فقط وبال گردنند. آیا مردم در این دوره از انتخابات شگفتی ای می آفرینند تا در عمل مخالفت خود را با این دست از بی انصافی ها اعلام کرده باشند؟
این روحیه است که منتهی به یک عقب ماندگی تاریخی هم شده است. این عقب ..

بیماری گرانولوماتوز وگنر چیست؟ علائم, تشخیص و درمان آن

بیماری گرانولوماتوز وگنر که به عنوان گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت (GPA) نیز شناخته می شود، یک اختلال نادر است که با التهاب رگ های خونی در اندام های مختلف از جمله بینی، سینوس ها، گلو، ریه ها و کلیه ها مشخص می شود. این وضعیت تحت گروهی از اختلالات عروق خونی به نام واسکولیت قرار می گیرد که می تواند منجر به ایجاد گرانولوم شود، مناطقی از التهاب که می تواند بر عملکرد طبیعی اندام های آسیب دیده تأثیر بگذارد. در ادامه به بررسی علائم این بیماری، راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.
معرفی بیماری گرانولوماتوز وگنر گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت یک اختلال غیر معمول است که باعث التهاب رگ های خونی در بینی، سینوس ها، گلو، ریه ها و کلیه ها می شود.
این بیماری که قبلا گرانولوماتوز Wegener نامیده می شد، یکی از گروهی از اختلالات عروق خونی به نام واسکولیت است. جریان خون به برخی از اندام های شما را کند می کند. بافت‌های آسیب‌دیده می‌توانند مناطقی از التهاب به نام گرانولوم ایجاد کنند که می‌تواند بر نحوه عملکرد این اندام‌ها تأثیر بگذارد.
تشخیص و درمان زودهنگام بیماری گرانولوماتوز وگنر همراه با پلی آنژیت ب..