ماه: آگوست 2024

مرگ محمد میر موسوی نشانه ای است بر ذبح قانون

عطف به حوادث و اتفاقات دو سه سال گذشته خاصه پس از اعتراضات ۱۴۰۱ انتخاب وزیر کشور به یکی از دغدغه‌های اهالی رسانه و فعالان مدنی تبدیل شد، طوری که پیش از تعرفه‌ی کابینه بیشترین تمرکز این قشر از جامعه بر روی شخصیت هایی بود که نامشان برای کرسی وزارت کشور مطرح می‌شد.تصویب دستور العمل موسوم به طرح نور و سایر اقدامات وزیر کشور دولت سیزدهم مهم‌ترین دلیل برای بررسی وزارت کشور در دولت چهاردهم و نگاه ریاست جمهوری به این وزارتخانه تلقی می‌شود.
نیروی انتظامی به عنوان بازوی اجرایی وزارت کشور و در مقام ایجاد نظم و امنیت در جامعه ‌ی شهری می بایست مبتنی بر مقرراتی که در راستای وظایف ذاتی این رکن انتظامی تعریف شده اقدام کند ،اما آنچه مردم طی دو سه سال گذشته از پلیس در قالب گشت ارشاد و….شاهد بوده‌اند،اولویت دادن به دستور العمل های داخلی بر قوانین عادی و اصول قانون اساسی بود و همین امر سبب طرح این پرسش شده که این نهاد انتظامی بنا به کدام اختیار حکومتی خودش را صالح به اعمال چنین رفتارهایی می داند؟
پرسشی که لازم است وزیر محترم کشور مستند به قانون اساسی و سایر قوانین عادی به آن پاسخ دهد.
ظرافت و حساسیت ..

خودکشی به سبک جواد نکونام؛ او بزرگ‌ترین دشمن خودش است!

استقلال هفته سوم لیگ را مثل فصل گذشته با شکست یک بر صفر پشت سر گذاشت. شکستی که به زعم جواد نکونام فرقی با دیدار هفته سوم لیگ قبل مقابل سپاهان نداشت ولی این فقط ظاهر ماجراست و وضعیت استقلال کمترین شباهتی به آخرین باخت لیگ برتری‌اش با نکونام ندارد. استقلال سال قبل با تیمی نصفه و نیمه پس از ۲ برد متوالی، در جدال با سپاهان در اوج ژوزه مورایس با یک پنالتی اشتباه اولین باخت فصل خود را تجربه کرد. امسال اما آبی‌ها بعد از یک برد و تساوی پرانتقاد و با یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های چند فصل اخیر خود مقابل استقلال خوزستانی شکست خوردند که در ۲ بازی قبلی‌اش حتی موفق به گلزنی هم نشده بود!
البته فقط استقلال نیست که شرایطش نسبت به فصل قبل با تغییری ۱۸۰ درجه‌ای مواجه شده و اوضاع برای جواد نکونام هم نسبت به قبل تفاوت چشمگیری دارد. تفاوتی به بزرگی فرق سپاهان مدعی و پرستاره مورایس با استقلال خوزستانی که تازه از سقوط فرار کرده!
نکونام سال قبل در شرایطی هدایت استقلال را بر عهده گرفت که حمایت کامل هواداران استقلال را داشت و حتی بعد از اولین شکست فصل هم کوچک‌ترین نقدی به او و تیمش وارد نشد. امسال اما او بعد از ..

زن مرموز همراه مدیر تلگرام ناپدید شد

یولیا واویلوا (Yulia Vavilova)، سرمایه‌گذار ۲۴ ساله روسی در ارزهای رمزنگاری‌شده معروف به «مربی کریپتو»، در پی دستگیری پاول دوروف، بنیان‌گذار اپلیکیشن محبوب پیام‌رسان تلگرام در پاریس، ناپدید شده است.
به گزارش خبرآنلاین، واویلووا که آخرین بار با دوروف دیده شده بود، از زمان بازداشت این میلیاردر از طریق تلفن در دسترس نیست که باعث شده خانواده‌اش در روسیه ابراز نگرانی کنند. آنها مطمئن نیستند که آیا دخترشان هم دستگیر شده یا صرفاً سعی دارد از قرار گرفتن در کانون توجهات دوری کند.
به نقل از روزیاتو، واویلوا با جت شخصی دوروف در سفر بود و قبل از دستگیری بنیانگذار تلگران در فرانسه در مکان‌های مختلف با او دیده شد، از جمله در باکو آذربایجان، جایی که عکسی از آنها در حال صرف صبحانه با یکدیگر گرفته شد.
او همچنین ویدیویی از رانندگی دوروف در قزاقستان چند روز قبل از ورود هر دویشان به پاریس منتشر کرد. گمان می‌رود که فعالیت او در شبکه‌های اجتماعی ناخواسته اطلاعاتی در مورد تحرکات دوروف در اختیار مقامات فرانسوی قرار داده است که احتمالاً در ردیابی و دستگیری‌اش نقش داشته است.
واویلووا که اصالتاً اهل مسکو است،..

لزوم آموزش پلیس

همین چند وقت پیش هم بود که یک خانم جوان بر اثر تیراندازی پلیس به حالت کما فرو رفت و هنوز خانواده وی نگران سلامت جانش هستند.
در پائیز سال ۱۴۰۱ هم همه دیدند که ماجرای مهسا امینی که در بازداشتگاه پلیس اتفاق افتاد چه بلایی بر سر کشور درآورد و علاوه بر کشته شدن تعدادی از مردم در خیابانها در اعتراض به آن ماجرا، کم حجابی خانم ها گسترش یافت و تمام ارکان کشور گرفتار آن رفتار پلیس شدند.
شاید این اتفاقات مسئولین کشور را متوجه این موضوع کرده باشد که باید کارکنان نیروی انتظامی از صدر تا ذیل همگی آموزش رفتار درست با مردم و در شرایط عصبی سخت را ببینند تا با حفظ آرامش خود، موجب آرامش و آسایش جامعه نیز بشوند.
آنها حتی باید آموزش چگونگی سخن گفتن و گفتار را هم ببینند تا با نحوه سخن گفتن و با بهره گیری از جملات زیبا و کلمات نرم، موجب تسکین مردم شوند.
خداوند به پیامبر خود می فرماید: فبما رحمت من الله لنت لهم و لو کنت فظاً غلیظ القلب لنفضوا من حولک
همین چند شب پیش از خیابان پاسداران نبش اخوان عبور می کردم، دیدم خودروی پلیس مسیر مستقیم را بسته است و خودروها را وادار می کند تا از یک خیابان فرعی حرکت کرده ..

شلیک به جنگنده اف ۱۶ آمریکایی / شاهین مبارز ساقط شد

اف ۱۶ جنگنده چالاک نسل چهارم آمریکایی است که اخیرا به میدان نبرد اوکراین پا گذاشته و با تلفات زود هنگام رو به رو شده است.
به گزارش خبرآنلاین،‌ فایتنیگ فالکن آمریکایی در اوکراین ساقط شد. گفته می‌شود که سرنگونی این جنگنده ساخت آمریکا توسط پاتریوت که از قضا آن‌ هم ساخت آمریکا است، رخ داده است!
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی، تنها چند هفته پس از ورود اولین جنگنده ساخت آمریکا به اوکراین، یک جنگنده F-16 اوکراینی ساقط شد.
به نقل از پارتیزان،‌ ماریانا بزوگلایا، نماینده پارلمان اوکراین، به‌نقل از منابع خود گفته است که جنگنده F-16AM فالکن اوکراینی ظاهراً توسط سامانه پدافندی MIM-104 پاتریوت ارتش اوکراین به‌دلیل عدم هماهنگی بین یگان‌ها سرنگون و به‌اصطلاح گرفتار آتش خودی شده است.
اف ۱۶ شاهین مبارز جنگنده اف ۱۶ با لقب شاهین مبارز (فایتینگ فالکن) پرکاربردترین هواپیمای جنگی بال ثابت امروزی است و اگرچه در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسعه یافته و بیش از پنج دهه پیش اولین پرواز خود را انجام داده است، اما به‌طور پیوسته بهبود یافته و به‌روز شده است. برخی از جدیدترین ارتقاها برای فایتینگ ..

داروی دوکسپین برای چیست؟ عوارض، کاربرد و عوارض مصرف

دوکسپین(doxepin) برای درمان برخی اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب استفاده می شود. دوکسپین متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان ضد افسردگی های سه حلقه ای است و با کمک به بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند. در این مقاله به نحوه عملکرد این دارو، نحوه مصرف و عوارض جانبی احتمالی آن می پردازیم.
داروی دوکسپین داروی دوکسپین برای درمان شرایط مختلف از جمله افسردگی و سایر اختلالات روانی و خلقی استفاده می شود. داروهای ضد افسردگی مانند دوکسپین، می توانند به جلوگیری از افکار خودکشی کمک کنند و مزایای مهم دیگری را ارائه دهند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که تعداد کمی از افراد به ویژه افراد کمتر از ۲۵ سال که داروهای ضد افسردگی را مصرف می کنند، احتمال دارد تشدید افسردگی، سایر علائم روانی-خلقی یا افکار خودکشی را تجربه کنند.
بسیار مهم است که با پزشک در مورد خطرات و فواید داروهای ضد افسردگی صحبت نمایید، حتی اگر درمان برای یک بیماری روانی نباشد. اگر متوجه بدتر شدن افسردگی یا سایر شرایط روانپزشکی، تغییرات رفتاری غیرعادی یا سایر تغییرات روانی از جمله افزایش اضطراب، حملات..

فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی

پنجمین فراخوان حمایت مرکز تحقیق‌وتوسعه همراه اول از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی همسو با کسب‌وکار اپراتور اول تلفن همراه منتشر شد.
به گزارش خبرآنلاین، این حمایت با رویکرد کاربردی‌سازی و ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌های دانشگاهی، تقویت و تشویق دانشجویان تحصیلات تکمیلی و متقاضیان پسادکتری و بهره‌مندی از ظرفیت اعضاء هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مطابق با نیازهای پژوهشی همراه اول در قالب اعطای گرنت پژوهشی است.
در همین راستا دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند برای آگاهی از محورهای اولویت‌دار و ثبت نام حداکثر تا ۱۵ مهر ۱۴۰۳ به نشانی https://B2n.ir/MCI_Grant مراجعه کنند.
۵۸۵۸

تاثیر سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی بر روابط جنسی بزرگسالان

سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی (CSA) می تواند مسیر زندگی را به طرق مختلف تغییر دهد. در حالی که اثرات سوء استفاده جنسی در دوران کودکی تا حد زیادی فردی است و می تواند در مقاطع مختلف در طول زندگی ظاهر شود، علائم معمول و اثرات طولانی مدت آن شامل جدایی، افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن، آسیب به خود، مشکلات رابطه و الگوهای اعتیاد آور یا اجباری می باشد. در این مقاله به تاثیرات سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی روی روابط جنسی و راه های مقابله با آن می پردازیم.
سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی عملکرد و هویت جنسی در نوجوانی و بزرگسالی، یک عامل آسیب پذیر در بازماندگان سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی است. هنگامی که کودکی از آزار جنسی رنج می برد، برانگیختگی جنسی پیش از موعد فعال می شود و می تواند تا حد زیادی بر احساس استقلال و احساس جنسی او تأثیر بگذارد.
همچنین می تواند ارتباطات اولیه در شبکه های عصبی مغز کودک ایجاد کند که رابطه جنسی را با قدرت، ترس، شرم، سردرگمی، پنهان کاری و یا درد مرتبط می کند. تصور اینکه چرا کسانی که تمایلات جنسی آنها تحت تأثیر قرار گرفته است، در برابر مشکلات روابط جنسی آسیب پذیرتر ..

وفاق با احزاب؟ یا همه مردم؟ مراقب نفاق هم باشید

با وزیری یا دولتی کارمی کنند ، در ظاهر همراه هستند ولی در باطن خر خودشان را می رانند. یک گروه از این ها مختلس و رشوه بگیر و اهل پارتی بازی هستند ولی گروه دیگری وابستگی قلبی با گروههای مخالف دولت دارند.
این نفاق هم از سود جویان برمی آید و هم با افرادی که با توجیه و تقیه و حتی توسل به توریه و نفوذ کارها را بر خلاف مشی دولت به پیش می برند.
آقای پزشکیان که شعار وفاق می دهند باید توجه دقیقی به این دوگروه داشته باشند.
اگر نگاهی به فرایند چینش وزرا و معاونین رییس جمهور بیندازید در جریان گزینش آن ها همه نظرها و تحلیل ها به انتخاب افراد از نظر جناح بندی و یا قومی و مذهبی معطوف بود نه استقلال و توسعه گرایی و وطن پرستی آن ها.
تا این جای کار را می توان با اغماض پذیرفت هرچند رئیس جمهور باید به افراد منتصب که منتسب به احزاب و جناح های غیر طرفدار هستند به عنوان خودی تحت نظر نگاه کند تا خدای ناکرده نفاق و دورویی کسی باعث گذاشتن چوب لای چرخ دولت نشود.
اما بد نیست اولا دولت پیمانی محکم با مردم غیر حزبی و غیر جناحی ببندد و آنها را مدنظر قرار دهد، با آن ها وفاق داشته باشد . نیاز سنجی پیوسته برای مردم داش..

پیوستِ عدالت در سیاست خارجی

رهبر انقلاب سه سال قبل نیز در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم (۶/۶/۱۴۰۰)،در بیانات مشابهی اظهار داشتند:
« به نظر من هر مصوّبه‌ای که شما تصویب میکنید، هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم میکنید، هر بخشنامه‌ای که خود شما در دستگاهِ خودتان صادر میکنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد؛ باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربه‌ای به عدالت نزند.»
وزارت امورخارجه از دستگاه هایی است که با شناسایی پیوست های «عدالت محور» می تواند نقش خود را در اجرای گفتمان عدالتخواهی ایفا کند. در این رابطه پیشنهادات زیر مطرح می شود.
۱.درعرصه سیاست خارجی ایجاد روابط متعادل با کشورهای جهان که ناظر بر دیدگاه رهبر انقلاب و مبتنی بر گفتمان عدالتخواهانه رئیس جمهور است،چنانچه به یک گفتمان غالب تبدیل شود،می تواند در تنظیم روابط خارجی معنا پیدا کند.آقای پزشکیان در مقاله خود در روزنامه تهران تایمز،
( تیر ۱۴۰۳ ) از واژه بدیع «ایجاد تعادل» در روابط با همه کشورها استفاده کرده و می گوید:
«دولت من قصد دارد سیاستی فرصت‌گرا را پیگیری کند که با ایجاد تعادل در روابط با همه کشورها، منطبق با منافع ملی، توسعه اقتصادی و نیازهای ..

چرا هشدار رهبری درباره هوش مصنوعی جدی و قابل تأمل است

واقعیت این است که هوش مصنوعی به یک منطقه رقابت راهبردی بین‌المللی، از جمله میان چین و ایالات متحده، تبدیل شده و تا همین حالا نیز همان‌طور که رهبر انقلاب هشدار دادند، ممانعت‌هایی برای دسترسی سایر کشورها به فناوری‌های برتر این حوزه اعمال شده است.
ایالات متحده از سال‌ها قبل محدودیت‌هایی را به منظور جلوگیری از دسترسی کشورهای دیگر به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی اعمال کرده و تقریبا به طور مستمر آن ها را به روز می‌کند. به عنوان مثال، دولت بایدن اخیراً محدودیت‌های جدیدی را برای صادرات تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی مانند Nvidia's A800 و H800 به چین اعمال کرده است. این محدودیت‌ها علاوه بر همه تحریم‌های گذشته‌ای است که سبب می‌شد چین به تراشه‌های پیشرفته مورد نیاز برای توسعه برنامه هوش مصنوعی خود دست نیابد. همچنین، به تازگی لایحه‌ای در کنگره آمریکا در حال بررسی است که به دولت اجازه می‌دهد محدودیت‌های صادرات مدل‌های هوش مصنوعی را که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند، به کشورهای مشخصی از جمله چین، ایران، روسیه و کره شمالی شدیدتر کند.
این اقدامات صرفاً بخش نمایان و کوچکی از تلاش‌های گسترده‌..

دانشمند است و انسان نیست

دانشمند تولید شده با هوش مصنوعی، درواقع یک سیستم هوش مصنوعی است که طبق ادعاهای مطرح‌شده، می‌تواند اکتشافات علمی درزمینهٔ یادگیری ماشینی را به روشی کاملاً اتوماتیک انجام دهد.
غزال زیاری: اکتشافات علمی یکی از پیچیده‌ترین فعالیت‌های بشری به شمار می‌رود. در ابتدا دانشمندان باید با درک دانش موجود، شکاف‌ها را شناسایی کنند. آن‌ها در مرحله بعد، باید یک سؤال تحقیقاتی را فرموله کرده و آزمایش‌هایی را برای دستیابی به پاسخ طراحی کرده و وارد عمل شوند.
در مرحله بعد، نتایج آزمایش مورد تجزیه‌وتحلیل و تفسیر قرار خواهد گرفت که در این فرآیند ممکن است سؤالات تحقیقاتی دیگری نیز ایجاد شود.
ایجاد دانشمند مصنوعی دراین‌بین این سؤال مطرح‌شده که آیا می‌توان بخشی از این فرآیند را به‌صورت خودکار و اتوماتیک انجام داد؟ اخیراً Sakana AI Labs از ایجاد یک “دانشمند هوش مصنوعی” خبر داده که درواقع یک سیستم هوش مصنوعی است که طبق ادعاهای مطرح‌شده، می‌تواند اکتشافات علمی درزمینهٔ یادگیری ماشینی را به روشی کاملاً اتوماتیک انجام دهد.

این سیستم با استفاده از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) ، مثل مدل‌های مورداستفاده در ChatGPT و دیگر..

معرفی آزمایشات پزشکی ضروری بعد از ۶۰ سالگی

اگر شما بالای ۶۰ سال سن دارید، لایق این هستید که احساس خوبی داشته باشید. گروه های تخصصی، توصیه های زیر را برای کمک به حفظ سلامت، شادی و امنیت سالمندان گردآوری کرده اند. این‌ها آزمایشات پزشکی ضروری ساده‌ای هستند که معمولاً پزشکان بر اساس مشخصات سلامتی شما توصیه می کنند. اگر در مورد آزمایشات پزشکی ضروری که باید بعد از ۶۰ سالگی انجام دهید، اطلاعات کمی دارید یا اصلاً اطلاعی ندارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا در مورد آنها بیشتر بدانید.
آزمایشات پزشکی ضروری در سنین بالا پیری اجتناب ناپذیر است و برخی از شرایط مرتبط با افزایش سن نیز اجتناب ناپذیر است. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن نیز با افزایش سن ضعیف می شود و شما را مستعد ابتلا به عفونت ها و سایر شرایط می کند. بنابراین، اگر سال های طلایی زندگی خود را سپری می کنید، مراقب سلامتی خود باشید تا از بیماری ها دوری نمایید.
علاوه بر این، برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های مرتبط با سن، باید آزمایشات پزشکی ضروری برای دیابت، تیروئید، بیماری های قلبی، کلسترول خون و غیره را انجام دهید. تشخیص به موقع می تواند از مشکلات عمده سلامتی جلوگیری کند، کیفیت ک..

«جوکر زنان» و تاریخ ممنوعیت‌های غیرعادی!

آنها اول چیزی را ممنوع؛ توقیف؛ سانسور؛ فیلتر، پارازیتی و… می‌کنند بعد هم قوانین‌شان را شل یا ول می‌کنند و دوباره برمی‌گردیم سر جای اول! هزینه این بگیر و ببندها هم با ملتی بوده که همیشه هزینه بی‌کفایتی سران کشور را با جان و دل پرداخته‌اند. این مسئله از دو منظر + ۱ قابل بررسی است:
مسئولین ایستگاه‌مان را گرفته‌اند! مسئولین خودشان پیاده‌اند! مسئولین بنابه مصلحت زمانه در ایستگاهی پیاده می‌شوند که نان روغنی دارد! بله؛ در طول تاریخ همواره تصمیم‌گیران کشورمان علاقه عجیبی به درس نگرفتن از تجربیات گذشته و خصوصا دستاوردهای جدید سایرکشورها داشته‌اند. از دوش حمام گرفته تا اتوبوس و رادیو و حجاب و کلاه زمانی در این کشور ممنوع یا حرام بودند اما بعد از مدتی همگی شدند حلال‌تر از شیر مادر و نان پدر. به این عارضه و مرض می‌گویند: اختلاف فاز فرهنگی
بر همین اساس و بمناسبت جلوگیری از پخش رئالیتی‌شوی جوکرزنان(که انشالله شایعه باشد و اگرهم باشد به سندیت این متن هیچ خدشه‌ای وارد نمی‌کند) گفتیم همچون «جواد خیایانی» برویم در کار خاطره‌بازی و نقبی بزنیم به تاریخچه برخی از توقیف‌ها و توی‌قیف کردن‌های غیرعادی ک..

چرا استرالیایی‌ها بیشتر عمر می‌کنند، آمریکایی‌ها کمتر؟

کشور استرالیا ازنظر امید به زندگی اوضاع به‌مراتب بهتری نسبت به دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان مثل بریتانیا، آمریکا و کانادا دارد.
غزال زیاری: کشورهایی که زبان رسمی آن‌ها انگلیسی است، به دلیل تاریخ مشترک استعماری بریتانیا، اشتراکات زیادی دارند؛ حالا نتیجه یک بررسی حکایت از آن دارد که امید به زندگی بین کشورهای انگلیسی‌زبان بسیار متفاوت است.
به‌علاوه به نظر می‌رسد که کشور استرالیا ازنظر امید به زندگی (و احتمالاً به دلیل سیستم مراقبت‌های بهداشتی برتر و مرگ‌ومیر کمی ناشی از مواد مخدر و سلاح گرم) اوضاع به‌مراتب بهتری دارد.

راشل ویلکی، دانشمند سلامت جمعیت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و جسیکا هو، جمعیت‌شناس دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در همکاری مشترکی به دنبال ایجاد تصویری دقیق از امید به زندگی در کشورهای پردرآمد و انگلیسی‌زبان بودند و به بررسی این موضوع پرداختند.
بررسی داده‌های دو دهه این دو محقق داده‌هایی از شش کشور پردرآمد که زبان رسمی آن‌ها انگلیسی است (آمریکا، کانادا، بریتانیا، جمهوری ایرلند، استرالیا و نیوزیلند) را طول سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ را در موردبررسی قرار داده و باهم مقایسه کردند. در این ..

هشدار درباره پشه های ویروسی!

مقامات بهداشتی در مورد افزایش بیماری های منتقله از طریق پشه های ویروسی(viral-mosquitoes) در سال جاری هشدار می دهند از جمله تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا. طی چند ماه گذشته، دنگی نوع ۳ در چندین کشور از جمله فیجی، کیریباتی و پلی‌نزی فرانسه تجدید حیات کرده است. در مجموع، سال گذشته ۱۱ اپیدمی تب دنگی رخ داده است. از این رو در این مقاله به بیماری های منتقل شونده از طریق پشه های ویروسی و راه های مقابله با آن می پردازیم.
بیماری هایی که از طریق پشه های ویروسی منتشر می شوند بیماری های منتقله از طریق پشه های ویروسی، بیماری هایی هستند که از طریق نیش پشه آلوده منتقل می شوند. بیماری هایی که توسط پشه های ویروسی به مردم منتقل می شوند عبارتند از ویروس زیکا، ویروس نیل غربی، ویروس چیکونگونیا، دنگی و مالاریا. تب دنگی توسط چهار نوع ویروس ایجاد می شود و در فصول آب و هوایی گرم و مرطوب در بدترین حالت خود قرار دارد. چیکونگونیا و زیکا هر دو ارتباط نزدیکی با تب دنگی دارند و باعث درد مفاصل ناتوان کننده، بثورات و تب می شوند. بیماری مالاریا نیز با علائمی همچون تب و لرز، درد بدن، خستگی، تهوع و استفراغ همراه است.
تاریخ..

اربعین؛ مهمانی خدا و رستاخیز انسانیت

قدرت شبکه ای و چند بعدی اربعین از منظر گستره و تنوع جمعیتی و ملیتی، طبقاتی و رفتاری و پیوند سنت ها و فرهنگ ها تردیدی باقی نمی گذارد که جهان در اربعین با پدیده ی مذهبی هویت بخش و مدرن و تحول افرینی مواجه است که نه تنها زودگذر نیست، بلکه امواج آن، به تدریج نگاه دیگر فرهنگ ها و مذاهب را به خود معطوف ساخته است.
اربعین، مهمانی خدا و رستاخیز انسانیت
بحث های تخصصی دینی درباره اربعین را باید به کارشناسان حوزه مذهب سپرد، اما با هر تعریفی، جهان با رخدادی چند وجهی از نظر زمان و مکان، وسعت جمعیت انسانی، جوشش معنوی و عمق معانی مواجه شده است که با کمتر نمونه ای قابل قیاس است و بی تردید این پدیده ی کم نظیر نه تنها یک «ابر رخداد» که فراتر از آن است. « فرا ابررخدادها یا گیگا ایونت ها» همچون یک رستاخیز عظیم در مغناطیس شکوهمند خود، ولوله ای به راه انداخته، دیده ها و قلوب را محو جذبه ی خود ساخته و خیزشی پر دامنه ایجاد می کنند.
رفتار شبکه ای؛
در دوران اخیر، اربعین به سرعت مرزهای عراق را درنوردیده و شیعیان دیگر ملت ها را به خود پیوند زده است. شیفتگان این رویداد در اقصی نقاط جهان به تدریج از نظر ذهنی و ا..

ایران، پزشکیان و فردافکنی

واژه‌ی « فردافکنی» معادل فارسی خوب و تمیزی برای (Procrastination) انگلیسی یا همان تعلل و اهمال و تسویف عربی است. یعنی کاری که قرار است امروز و در همین ساعت انجام شود، به فردا یا زمانی دورتر موکول می‌شود و آن قدر این پروسه تکرار می‌شود که با کوهی از کارهای بر زمین مانده و «انباشتِ مشکلات» روبرو خواهیم ماند.
مشهورترین نوع اهمال کاری، همان رفتار مرسوم دانش‌آموزی و دانشجویی ماست که درس‌هایمان را در وقت و موعد خودش مرور نمی‌کنیم و به شب امتحان می‌اندازیم. حالا فکر کنید که دولت‌ها و سیستم‌های حکمرانی هم دچار اهمال کاری می‌شوند یا نه؟ وقتی که فردافکنی، برای زندگی فردی ما تا این اندازه معضل ایجاد می‌کند، برای یک کشور تا چه اندازه دردسرساز خواهد شد؟ اینها سوالات مهمی هستند که خدا کند نزد رییس جمهور جدید و اعضای کابینه‌ی او نیز، مهم تلقی شوند.
ضلع گشمده در مثلث افکار پزشکیان
وقتی که به دقایق نخستِ نوبت اول سخنرانی دکتر مسعود پزشکیان در دفاع از کابینه گوش سپردم؛ دیدم دوباره سراغ ارجاعات تاریخی و دینی رفته و تلاش می‌کند به کمک آیات و احادیث و اشعار و روایات، بیش از هر مفهوم دیگری بر «وفاق» تاکی..

نقش سواد رسانه ای برای موفقیت کارمندان در محیط کار

مدیران سازمان های دولتی و غیر دولتی اگر به بحث سواد رسانه ای نگاه ویژه ای داشته باشند یقینا نتایج مثبتش را در کارآیی کارمندان و بهره وری سازمان شان خواهند دید.
اما مگر سواد رسانه ای چیست که این همه بر آن تاکید می شود؟
اصلا تعریف سواد چیست؟
چه کسی باسواد و چه کسی بی سواد است؟آیا هر کسی مدرک تحصیلی بالایی دارد باسواد و در مقابل فردی که فاقد مدرک باشد بی سواد است؟
با تعریف جدید یونسکو دیگر چنین نیست. یونسکو می گوید باسواد کسی است که بتواند از آموخته هایش کسب ثروت-مادی ومعنوی- کند.
با سواد کسی است که محتاج نان شب اش نباشد. به بیان ساده تر ممکن است فردی صاحب مدرک هم باشد اما نتواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد در نتیجه با تعریف جدید یونسکو او بی سواد است.
در مقابلش فردی فاقد مدرک تحصیلی بتواند از آموخته هایش استفاده ببرد و موفق باشد. لَنگ مسایل اقتصادی نباشد و ننالد. از دیدگاه یونسکو او حتما با سواد است.
انواع سواد از نظر یونسکو
سواد رسانه ای
سواد عاطفی
سواد مالی
سواد تربیتی
سواد رایانه ای
سواد سلامتی
سواد علمی
سواد انرژی
سواد ارتباطی
سواد دیجیتال
این ها اما مقدمه بود. مق..

معجزه سریع‌ترین میکروسکوپ الکترونی جهان

محققان یک پالس الکترونی آتوثانیه‌ای تولید کرده‌اند که قادر است تا یک الکترون در حالت ثابت را مطابق با سرعت حرکت الکترون‌ها به تصویر بکشد.
غزال زیاری: محققان دانشگاه آریزونا سریع‌ترین میکروسکوپ الکترونی جهان را ساخته‌اند؛ این میکروسکوپ قادر است تا از الکترون‌های متحرک، تصاویر فریم انجمادی ثبت کند. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که این نوآوری منجر به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در رشته‌هایی مثل فیزیک، شیمی، مهندسی زیستی، علم مواد و فراتر از آنها شود.
محمد حسن، دانشیار فیزیک و علوم نوری دراین‌باره گفت: «این ابزار جدید از بالاترین وضوح زمانی برای انجماد زمان و دیدن حرکات الکترون برخوردار است و این تصویربرداری الکترونی اتمیکروسکوپی، پلی قوی برای تبدیل یافته‌های علمی به کاربردهای مهندسی خواهد بود.»
او در توضیح بیشتر گفت: «امیدواریم تا جامعه علمی با بهره‌گیری از این میکروسکوپ بتواند فیزیک کوانتومی که در پس چگونگی رفتار یک الکترون و نحوه حرکات آن نهفته است را درک کند.»
اولین بار در دهه ۲۰۰۰ بود که میکروسکوپ‌های الکترونی فوق‌سریع توسعه یافتند؛ در این میکروسکوپ‌ها، برای تولید پرتوهای الکترونی پالسی از ..

اربعین، نماد یا نهاد

یادداشت حجت الاسلام محمدحسین معزی در پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، هر دو مطلوب است و هر دو در انگاره های باور دینی دارای مبنا و جایگاه و تلاش دین باوران برای ماندگاری به زنده و پویا نگه داشتن این دو برداشت است.
چهل روز از شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام و یاران با وفا و صاحب فضیلت آن حضرت می گذرد.
گزارشی تاریخی حکایت از بازگشت کاروان اسرا از سرزمین شام و زیارت مزار آن حضرت توسط خانواده ایشان حکایت می کند.
سنت زیارت در گزارشی موثق تر تاریخی دیگر، از حضور جابربن عبدالله انصاری صحابی محترم رسول مکرم اسلام(ص) به همراه عطیه عوفی صحابی حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در چهلمین روز بعد از شهادت حضرت امام حسین علیه السلام، در کربلا، حکایت دارد.
به هر نحو این رفتار مشخص و دقیق، یعنی زیارت، در متن دین و نگاه دین باورانه ریشه دارد و از تراز شیعه گری شمرده می شود.
امام حسن عسکری علیه السلام نیز زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) را نشانه و نماد شیعه بودن می دانند.
نماد و نشانه آنگاه محترم می گردد که بیانی از نهاد و بنیانی محترم باشد.
و چه محترم تر از بزرگداشت مقام شهادت و چه شهادتی مصیبت بارتر از ش..

شریعتمداری و بهروز افخمی هم باید توبه کنند

تواب سازان همه تلاششان را به کار می گیرند تا همه آحاد جامعه را به یک شکل در بیاورند و اگرچه سال هاست هر چه می کوبند به در بسته می خورند اما ته دلشان جامعه آرمانی چیزی است شبیه کره شمالی. آدم ها یک شکل و یک قد و یک وزن. با لباس هایی متحدالشکل. با یک رنگ و یک عقیده و یک لهجه. اما چنین جامعه ای حتی در خواب هم شکل نخواهد گرفت. در کره شمالی هم اگرچه غالب مردم از حیث ظاهر هیچ تفاوتی باهم ندارند اما در درون هر آدمی جهانی است متفاوت و رنگارنگ که در روز موعود چنان رهبران همسان ساز را به شگفتی وا دارد که بیا و ببین.
اما آن ها که نمی خواهند ۸۸ را فراموش کنند و هنوز هم برآنند از آن واقعه نان دربیاورند و به کسب و کارشان رونق بخشند نمی دانند که گر حکم شود که مست گیرند اول از همه باید به پرونده این حضرات رسیدگی کنند. اگر بلوایی در کار بوده و آشوبی برخاسته، یک سر آشوب همان معجزه هزاره سومی است که این حضرات تواب ساز برای شعارهای صدتا یک غاز و عوام پرستانه اش سر و دست می شکستند. همان هاله نوری که بزرگان این جماعت تواب ساز اطاعت از او را اطاعت از خدا می دانستند. همان پدیده ای که برای بر سر کار آوردنش از..

پاول دورف کیست و چرا بازداشت شد؟

نام پاول دورف به پیام‌رسان تلگرام گره خورده است. پیام‌رسانی با نزدیک به یک میلیارد کاربر که از قضا دلیل اصلی بازداشت او در فرانسه در همین پیام رسان‌ نهفته است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پاول دورف در فرانسه بازداشت شد. مدیر و از بنیان‌گذاران پیام‌رسان تلگرام که به واسطه همین پیام‌رسان در ۳۹ سالگی از چهره‌های مطرح دنیای فناوری است.
مجله فوربز ثروت او را بیش از ۱۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند و با این ثروت در رده‌بندی این مجله در رتبه ۱۲۰ ثروتمندترین مردم جهان قرار گرفته است.
نابغه روس ساکن امارات متحده عربی پاول دورف پاییز ۱۹۸۴ میلادی (۱۳۶۳ شمسی) در سنت‌پترزبورگ روسیه به دنیا آمد و بیشتر کودکی را به دلیل شغل پدرش در تورین ایتالیا گذراند.

دورف که فارغ‌التحصل دانشگاه سن‌پترزبورگ است در سال ۲۰۰۶ با الهام از فیسبوک شبکه اجتماعی وی‌کی VKontakte (VK) را به همراه هم‌کلاسی سابقش یتزچاک میریلاشویلی راه‌ انداخت. این شبکه اجتماعی با رشدی سریع در اواخر سال ۲۰۰۸ تبدیل به بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه شد و ارزشی فراتر از ۳ میلیارد دلار پیدا کرد.
در طول دوران مدیریت دورف در وی‌کی، بارها با درخواست پ..

۵ مورد از بهترین مولتی ویتامین های دوران بارداری

مولتی ویتامین های دوران بارداری(pregnancy)، مواد مغذی را ارائه می دهند که اکثر افراد باردار و نوزادانشان برای سالم بودن به آن نیاز دارند. اما درست مانند مولتی ویتامین‌های معمولی، گزینه‌های موجود در بازار برای دوران بارداری، دارای مواد مختلفی هستند. برای کمک به شما بهترین مولتی ویتامین های دوران بارداری را بررسی کردیم که در این مقاله به آن ها می پردازیم.
مولتی ویتامین دوران بارداری چیست و چگونه عمل می کنند؟ مولتی ویتامین دوران بارداری مکملی است که برای تامین مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز بدن طراحی شده است. مصرف یک مولتی ویتامین قبل از تولد نوزاد و خوردن غذاهای مغذی، باید تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز فرد را در دوران بارداری تامین کند.
مصرف مولتی ویتامین برای افراد باردار مهم است، زیرا جنین در حال رشد به مواد مغذی خاصی نیاز دارد که دریافت آنها به تنهایی از طریق رژیم غذایی دشوار است. رشد جنین سریع است و به متابولیسم زیادی نیاز دارد که این به مقدار مناسب اسیدهای آمینه و مواد مغذی بستگی دارد.
دریافت مقدار توصیه شده از برخی مواد مغذی به ویژه اسید فولیک سخت می باشد، حتی اگر رژی..

اوسنه ناسیونالیسم!

قبل از هر چیز لطفا به موارد زیر بشدت توجه کنید:
– اپیزود اول: داستان تکراری کیمیا علیزاده و در ادامه، کل‌کل وی با هادی ساعی و شبه‌دعوتی که برای بازگشتش شد و پاسخ کیمیا(با افتخار!) که عمرا اگر بیام!
– اپیزود دوم: داستان مبینا نعمت‌زاده و اظهارنظر همه ایرانیان که چرا او می‌خواهد وقتی بزرگ شد؛ دکتر شود؟! آیا علم پزشکی از افتخارآفرینی ورزشی بهتر است؟ (شاید بنوعی همان حکایت همیشگی: بهتر بودن علم از ثروت؛خصوصا پاداش المپیکی)
– اپیزود سوم: «در خارج به من پیشنهاداتی شد و من قبول نکردم!» (با یادی از عین‌اله باقرزاده در سری فیلم‌های «صمد آقا») این سریال از زمان حسین رضازاده کلید خورد و بالاخره سر این قصه طول و دراز رسید به دست پدر مبینا نعمت‌زاده سرافراز که با کلی فخر، پیشنهاد آنچنانی قطر به دخترش را کرد: رد!
– اپیزود چهارم: مصاحبه مجری غرق در تعجب «خبر بیست و سی» با دانشمند ایرانی که وی با اینهمه کمالات همچنان در ایران مانده! راستی؛ شما مگر خل و چلید که الان در اروپا و آمریکا صفا نمی‌کنید؟!
– اپیزود پنجم: سفر دختر مسئولی که پدرش متخصص تصویب قوانین ماهواره؛ حجاب؛ صیانت فضای مجازی؛ فیلتری..

آرزویی محال برای اسرائیل

فقدان هرگونه طرح قابل اجرا برای اداره نوار غزه پس از ویران کردن این سرزمین توسط ارتش اسرائیل، بیش از پیش مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران سیاست خارجی چه در داخل ایالات متحده و چه خارج از آن قرار گرفته است. نبود یک نقشه راه برای آینده غزه زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که نگاهی به گستردگی حمله نظامی اسرائیل و قتل عام ناشی از آن بیندازیم. تعداد فلسطینی‌هایی که در غزه در حملات اسرائیل کشته شده‌اند، اکنون از ۳۳۰۰۰ نفر گذشته است. تلفاتی با این حد و اندازه برای آخرین بار در سال ۱۹۴۸ و روزگاری که فلسطینی‌ها آن را نکبه می‌دانند، مشاهده شده بود.

به نظر می‌رسد دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده تقریباً تمام زمان و توجه خود را صرف این بحران کرده است. او در ابتدا حمایت کامل خود از اسرائیل را اعلام کرد و سپس وقت خود را صرف تلاش برای کاهش تلفات غیرنظامیانی کرده که بیشترین تعداد در درگیری‌ها در این منطقه از سال ۲۰۱۹ تاکنون بوده است. بنابراین درباره آنچه که قرار است در نوار غزه رخ بدهد بسیار کم گفته شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در یک سخنرانی مطبوعاتی پس از نشست گروه ۷، چندین اولوی..

این بمب ژاپنی قدرت قتل‌عام‌ ۳۰۰هزار نفر را دارد!

مگا زلزله اخیر ژاپن، بحث در مورد زمان و چگونگی هشدار دادن به مردم، در صورت مشاهده خطر بالای وقوع زلزله‌های بزرگ را مجدداً داغ‌کرده است.
غزال زیاری: اخیرا و زمانی که ژاپن اولین هشدار درباره احتمال وقوع یک «مگا لرزه» را صادر کرد، هارولد توبین، زلزله‌شناس ایالت واشنگتن حسابی گوش‌به‌زنگ شد. این هشدار پس از وقوع زلزله ۷.۱ ریشتری جزیره کیوشو در جنوب ژاپن منتشر شد و اگرچه این زلزله آسیب بزرگی به بار نیاورد و ارتفاع بزرگ‌ترین موج سونامی‌اش تا بالای زانو بود، اما نگرانی اصلی جای دیگری بود.
زلزله‌شناسان بیشتر نگران آن بودند که این زمین‌لرزه، استرسی ایجاد کند که باعث انفجار بمبی در سواحل شود: نانکای ژاپن که احتمالاً خطرناک‌ترین گسل این کشور است. براساس برآوردهای دولت ژاپن، این منطقه پتانسیل ایجاد امواج سونامی به ارتفاع ۳۰ متر و مرگ نزدیک به سیصد هزار نفر را دارد.
اما آیا یک زلزله کوچک‌تر، خبر از درراه بودن، یک زلزله بزرگ‌تر می‌دهد؟ هیچ کسی نمی‌تواند به طور قطع چنین چیزی بگوید ولی احتمالش صفر هم نیست. توبین دراین باره گفت:« این دقیقا چیزی است که گاهی شب‌ها مرا از خواب می پراند.»
خطرناک‌ترین گسل..

از آن طرف آب تا این طرف آب!

پزشکیان که نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران در چهاردهمین انتخاب است توانست با درایت و مشورت کابینه ای معرفی کند که به عنوان چهارمین بار پس از دولتهای آیت ا.. خامنه، آیت ا.. هاشمی رفسنجانی و حجه الاسلام سیدمحمد خاتمی توانست به بی کم و کاست رای اعتماد بیاورد، آن هم از مجلسی که به گمان خیلی ها ناهمسو با او بود.
به یادها خواهد ماند کابینه پزشکیان در مجلسی رای آورد که ریاست آن با یک رقیب پزشکیان بود، کسی که در مرحله دوم انتحابات از رقیب باقی مانده پزشکیان حمایت کرده بود. اگر با یادداشت های قبلی نگارنده همراهی کرده باشید در همان زمان به این اعلام موضع نقد و تحلیلی نوشتیم (khabaronline.ir/xmpgb) و سکوت رئیس مجلس را در بین دو نامزد باقی مانده اولی برشمردیم. مجلس به کلیت خود و بر خلاف عده ای از نمایندگان که تلاش داشتند با جلسه آرایی و عددپراکنی، شایعه سازی، تقطیع فیلم و انتشار خبرهای مجعول، تفتیش عقاید و تواب سازی جلوی این اتفاق خاص را بگیرند رفتاری تراز با شرایط داشت و بسیاری از نمایندگان و حتی رئیس مجلس نشان داد که به وفاق ملی اعتقاد دارند و حاضرند فرصت را برای ایجاد انسجام و همدلی به دولت جدید..

کودک ۵ ساله پشت فرمان یک لامبورگینی!

به‌تازگی در یک ویدئوی منتشرشده در فضای مجازی، یک پسر بچه ۵ ساله پشت فرمان لامبورگینی رووئلتو نشسته و با آن تا سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند!
امیرمسعود عابدین_ ویدئوی کوتاهی که در اینستاگرام منتشرشده سوفو اوغلو را نشان می‌دهد که با لباس و تجهیزات کامل پشت فرمان لامبورگینی رووئلتو، سوپر اسپرت قدرتمند هزار اسب بخاری نشسته است. او تا سرعت ۳۱۲ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند که برای هر راننده‌ای فوق‌العاده سریع است.

با بررسی اکانت اینستاگرام زین که توسط والدینش اداره می‌شود، مشخص می‌شود که او علیرغم سن کمش با ماشین‌ها غریبه نیست. موتورسیکلت‌ها و انبوهی از اتومبیل‌هایی در پیج او دیده می‌شود که او قبلاً سوار آن‌ها شده است؛ از جمله فراری SF۹۰ و یک تسلا مدل S پلد که در آن دونات می‌زند و همچنین یک نیسان ۲۰۰SX که با آن دریفت می‌زند.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲

ارتباط ایبوپروفن با مقاومت آنتی بیوتیکی

همه ما با تهدید رو به رشد مقاومت آنتی بیوتیکی آشنا هستیم. در حالی که عوامل زیادی در این موضوع نقش دارند، تحقیقات اخیر یک مقصر غیرمنتظره را کشف کرده است – داروی مسکن بدون نسخه که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، ایبوپروفن. در این مقاله به ارتباط بین این دو و چگونگی تاثیر آن ها بر بدن می پردازیم.
ارتباط بین ایبوپروفن و مقاومت آنتی بیوتیکی ایبوپروفن، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)، معمولا برای مدیریت درد، التهاب و تب استفاده می شود. با این حال، مطالعات نشان داده اند که استفاده از ایبوپروفن عواقب ناخواسته ای در ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی دارد.
یکی از مکانیسم‌های اولیه که ایبوپروفن می‌تواند مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش دهد، تغییر میکروبیوم روده است. میکروبیوم روده یک اکوسیستم پیچیده از تریلیون ها میکروارگانیسم است که نقش مهمی در حفظ سلامت انسان ایفا می کند. آنتی بیوتیک ها که برای از بین بردن باکتری های مضر طراحی شده اند، همچنین می توانند تعادل ظریف میکروبیوم روده را مختل کنند و به باکتری های فرصت طلب و مقاوم اجازه رشد دهند.
جالب توجه است، تحقیقات نشان داده است که ایبوپ..

تبریک مدیرعامل همراه اول به وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدیرعامل همراه اول در پیامی، رأی اعتماد قاطع نمایندگان مجلس به دکتر ستار هاشمی و آغاز به کار وی به‌عنوان وزیر جدید ارتباطات و فناوری‌اطلاعات را تبریک گفت.
مدیرعامل همراه اول در پیامی، رأی اعتماد قاطع نمایندگان مجلس به دکتر ستار هاشمی و آغاز به کار وی به‌عنوان وزیر جدید ارتباطات و فناوری‌اطلاعات را تبریک گفت.
در پیام دکتر مهدی اخوان بهابادی خطاب به وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده است: «رأی اعتماد قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به جنابعالی تبریک گفته و برای شما در سمت جدید موفقیت و توفیق خدمت آرزومندم.
همراه اول به‌عنوان اولین و بزرگترین اپراتور ایران، اعلام آمادگی می‌کند که یاریگر وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، برای رسیدن به اهداف مدنظر و خدمت هر چه بیشتر به مردم کشورمان باشد.
از خداوند متعال برای جنابعالی و سایر دولتمردان دولت چهاردهم سلامتی، بهروزی و موفقیت آرزومندم.»

اکسی بوتینین کلراید برای چیست؟ مکانیسم اثر، موارد مصرف و عوارض جانبی آن

اکسی بوتینین کلراید یک داروی رایج است که برای درمان انواع بیماری های ادراری و مثانه استفاده می شود. داشتن درک کامل از این دارو، از جمله مکانیسم اثر، موارد مصرف تایید شده، و عوارض جانبی احتمالی، مهم است. ما در این مقاله به جزئیات بیشتر اکسی بوتینین کلرید می پردازیم تا به شما کمک کنیم در هنگام مصرف این دارو بهتر عمل کنید.
مکانیسم عمل اکسی بوتینین کلراید اکسی بوتینین کلراید به عنوان یک عامل آنتی کولینرژیک یا آنتی موسکارینی طبقه بندی می شود. این دارو با مسدود کردن عمل استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی که نقش کلیدی در انقباض عضله مثانه ایفا می کند، عمل می کند. با مهار فعالیت گیرنده موسکارینی، اکسی بوتینین کلرید به آرامش و افزایش ظرفیت مثانه کمک می کند و در نتیجه دفعات و فوریت ادرار را کاهش می دهد.
موارد استفاده از اکسی بوتینین کلراید اکسی بوتینین کلراید در درجه اول برای درمان شرایط زیر استفاده می شود:
مثانه بیش فعال (OAB): OAB وضعیتی است که با نیاز ناگهانی و کنترل نشده به ادرار مشخص می شود. اکسی بوتینین کلراید می تواند به مدیریت علائم OAB مانند تکرر ادرار، فوریت و بی اختیاری کمک کند.
مث..

پراید سریع‌تر است یا ناو هواپیمابر؟

جدیدترین ناو هواپیمابر آمریکا یعنی یو اس اس جرالد آر فورد وزن حدود ۱۰۰ هزار تنی دارد. قطعاً چنین وزنی برای جابجا شدن در سطح اقیانوس و دریا رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود اما ناوهای مدرن علیرغم وزن بالای خود عملکرد نسبتاً خوبی دارند.
به گزارش خبرآنلاین، آمریکا تنها کشوری نیست که از ناوهای هواپیمابر استفاده می‌کند هرچند در حال حاضر ۱۱ ناو هواپیمابر را به‌صورت عملیاتی در اختیار دارد. کشور چین ۵ ناو هواپیمابر را در اختیار داشته و فرانسه هم ناو شارل دوگل را از چند سال قبل راهی دریا کرده است. کشورهای هند، مصر، بریتانیا، ایتالیا، کره جنوبی و استرالیا دارای ۲ ناو هواپیمابر هستند و روسیه نیز از نظر فنی یک ناو دارد اما این ناو هم‌اکنون عملیاتی نیست و ظاهراً یک ناو دیگر نیز در حال توسعه است.
بر اساس گزارش پدال، در حال حاضر آمریکا دو کلاس از ناوهای هواپیمابر یعنی نیمیتز و فورد را بکار گرفته و هر دو کلاس نیز با سرعت‌های مناسبی حرکت می‌کنند. ناوگان ناوهای چین شامل کشتی‌های متنوع از جمله فوجیان است که به تازگی تولید شده و از طرف دیگر بریتانیا دارای دو ناو کلاس کوئین الیزابت است. کشورهای دیگر هم از ناوه..

چرا باید مکمل سلنیوم مصرف کنیم؟

سلنیوم(selenium) یک ماده معدنی است که می تواند به عملکرد بدن شما از جمله متابولیسم، سیستم ایمنی و تیروئید کمک کند. اگرچه شاید هرگز نام سلنیوم را نشنیده باشید، اما این ماده مغذی شگفت انگیز برای سلامتی شما حیاتی است. مکمل سلنیوم در مقادیر کم مورد نیاز است اما نقش مهمی در فرآیندهای مهم بدن ایفا می کند. در این مقاله به مزیت های سلنیوم برای سلامتی می‌پردازیم.
مکمل سلنیوم چه می کند؟ سلنیوم یک ماده معدنی مهم است زیرا از عملکرد چندین سیستم پشتیبانی می کند. اینها شامل سیستم غدد درون ریز، ایمنی و قلبی عروقی است. تیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز است که بیشترین غلظت مکمل سلنیوم را به ازای وزن بافت اندام دارد. تحقیقات نشان می دهد که حتی احتمال دارد بین کمبود سلنیوم و انواع خاصی از سرطان ارتباط وجود داشته باشد. با این حال، برای نتیجه گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.
طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، کمبود سلنیوم احتمال دارد بر عملکرد شناختی نیز تأثیر بگذارد. با این حال، برخی تحقیقات نتایج متناقضی را در مورد این موضوع نشان داده است و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
علائم کمب..

یوسف شرط بندی را باخت و قاتل شد

همه چی از آن عصر پاییزی شروع شد که من و مصطفی سرِ سرخ وشیرین بودن هندونه‌ی شب یلدا شرط بستیم و قرار مون‌شد هندونه‌ی هرکی شیرین‌تر و خوش‌رنگتر بود حق داره ،درخونه اعظمو بکوبه و هندونه بهش بده
اعظمو دختر دردونه‌ی مش رجب صورتی داشت عین برف سفید و که هیچ قشنگی توش نبود و حیرون و گیجم که اعظمو چی داشت که من و مصطفی تا چهارتانخ سیبیل پشت لبمون تنجه(در گویش شیراز یعنی جوانه زدن) زد توی خیالمون کَپر سر لَته‌ی زمین ارباب رعیتی آباء و اجدادی‌امون شد حجله‌ی خوشبختی وصال با اعظمو، حتم دارم همیطو(همینطور)که من هزاربار رویای عروسی‌ام با اعظمو را توی خواب بعد از قاتوق ظهر زیر کپر دیده بودم مصطفی هزارویک بار خواب اعظمو و کپر و عروسی دیده بود.
اما امرو(امروز)که طناب دارِ قصاص تا پشت انفرادی رسیده و الانِ که دوتا مامور قلچماق پنجره‌ی آهنی سلول و وا کنن و دو جفت چیش که از نگاشون نفیر مرگ ذوق ذوق می‌کنه بِر(خیره) بشن توی چیشام و بگن حرف آخری اگه داری آماده کن تا حاج‌آقا که میاد سراغت زیاد معطل نشه و من شروع کنم به ناسزا گفتن به خودم و مصطفی و تموم هندونه‌های سرخ و شیرین و شب یلدا!!!موندم چیطو شد که اوشب..

این خاک برای استارت‌آپ‌ها حاصلخیز نیست/ فیبر نوری در مقابل فیلتریتگ و تحریم‌ها کم می‌آورد!

حمیدرضا احمدی عضو انجمن تجارت الکترونیک در گفت‌وگو با خبرآنلاین، گفت:« کاربران نمی‌توانند زندگی خود را به شکلی که در اینستاگرام و تلگرام می‌آورند، در روبیکا بیاورند. آن‌ها می‌خواهند ارتباط بین‌المللی داشته باشند. تیم رئال مادرید در روبیکا حساب نمی‌سازد، بنابراین کسانی که طرفدار رئال‌مادرید هستند، در پلتفرم‌های بین‌المللی آن را دنبال می‌کنند.»
تینا مزدکی- هر دولت با روی کار آمدن تغییراتی اعمال کرده‌ که گاه نتایج خوب و گاه نتایج بدی به بار آورده است، یکی از این تغییرات که به خوبی برای ایرانی‌ها ملموس بوده، تغییرات چشمگیر در وضعیت اینترنت است. در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌گذاری‌های محدودکننده و دیگر شرایطی که به وجود آمده، اینترنت کشور به‌شدت پر اختلال و کند شده است. اکنون، همه‌چیز دست‌به‌دست هم داده است تا بگوییم ایران در شاخص‌های کلی کیفیت اینترنت جزو پایین‌ترین رتبه‌ها در رده‌بندی‌های جهانی قرار دارد.
توسعه فیبر نوری خوب پیش رفت و امیدواریم ادامه داشته باشد در گفت‌وگوی حمیدرضا احمدی با خبرآنلاین از این عضو انجمن تجارت الکترونیک خواسه شد تا نظر خود را در رابطه با اتفاقات مثبت و منف..

رامیپریل برای چیست؟ مکانیسم اثر، موارد مصرف و عوارض جانبی آن

رامیپریل به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. فشار خون بالا بر حجم کار قلب و عروق می افزاید. اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، قلب و عروق ممکن است به درستی کار نکنند. این می تواند به رگ های خونی مغز، قلب و کلیه ها آسیب برساند و منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه شود. کاهش فشار خون می تواند خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش دهد.
رامیپریل چیست؟ رامیپریل یک مهارکننده ACE است (ACE مخفف آنزیم مبدل آنژیوتانسین) که برای درمان فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب و بهبود بقا پس از حمله قلبی استفاده می شود. این دارو همچنین برای کاهش احتمال حملات قلبی یا سکته مغزی در بیماران ۵۵ ساله یا بالاتر با بیماری قلبی جدی استفاده می شود.
رامیپریل فقط با تجویز پزشک در دسترس است.
این دارو همچنین در برخی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پس از حمله قلبی استفاده می شود. پس از حمله قلبی، برخی از عضلات قلب ضعیف شده و آسیب می بینند. این ماهیچه های قلب با گذشت زمان به ضعیف شدن ادامه می دهند. این کار پمپاژ خون را برای قلب دشوارتر می کند. این دارو معمولا در چند روز..

تلنگری که بر افراطیون تأثیر نگذاشت

آنان هنوز باور ندارند که مردم حالا هم خوب می‌خوانند، هم درک روشن از واقعیت‌ها دارند و هم ارزیابی درستی از مدعیان حضور ماندگار بر کرسی قدرت کسب کرده‌اند. آنان حاضر به قبول باخت در جنگ و رقابت میان ایده‌ها نیستند؛ بلکه می‌کوشند در هیئت اقلیتی معدود اما پرصدا، خود را مدعی نخست در برابر انتخاب اکثریت جلوه دهند.
انتخابات دو مرحله‌ای ریاست جمهوری چهاردهم نشان داد که افراطیون همیشه برنده در خیابان‌های خلوت، این بار حتی در همین خلوتی هم، بازنده رقابت شدند. آنان به جای پرداختن به پرسش چرایی این وضع، بیگانگی خود را با واقعیت‌های جاری کشور، منطقه و جامعه جهانی به نمایش گذاشته‌اند. این رفتار جز ناتوانی آنان در توصیف واقعیت‌ها و درک آن، تفسیر دیگری ندارد. اگر جز این بود، شاید می‌شد انتظار داشت که یکبار با شجاعت ناشی از سیاست‌ورزی عاقلانه، از جمع خود می‌پرسیدند؛ چرا مردم چنین بیگانه و معترض به وضعی شدند که آنان حداقل بخشی از بانیان آن بوده و هستند؟
اگر دل در گرو منافع و امنیت ملی دارند، از خود بپرسند که چگونه می‌توان آب رفته را به جوی بازگرداند و دوباره اعتماد عمومی را بازسازی کرد؟ آنان لازم بوده ..

بررسی صلاحیت وزیر راه و شهرسازی !؟

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس؛ فرزانه صادق مالواجرد مخالفان چه گفتند؟
▫️ نقدعلی: نگران هستیم خانم صادق سیاست کوچک‌سازی واحدهای مسکونی را اجرا کند. زمانی که تراکم نفر در هکتار در اصفهان ۱۰۰ نفر و در میبد یزد ۱۵۰ نفر تعریف شده است و این سیاست انقباضی و تراکم است.
▫️منان رئیسی: در ۲ سال پیاپی که خانم صادق دبیر شورای‌عالی شهرسازی بود رشد قیمت مسکن در تهران رتبۀ اولِ ۱۵۰ کلانشهرِ جهان شد. شاید بگویید این چه ربطی به شورای‌عالی شهرسازی دارد ربطی به این است که ریشۀ عمدۀ مسئلۀ مسکن به سیاست‌های اشتباه مدیریت زمین است. خانم صادق در دوران مسئولیتش مانع الحاق زمین به برخی شهرها شد.
▫️ مجتبی یوسفی: ۶٫۵ میلیون مستاجر منتظر تصمیم ما درباره وزارت راه و شهرسازی هستند. ما امروز درباره وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که ۳۰ درصد از جی دی پی کشور در اختیار آن است. خانمی به من مراجعه کرد و گفت «یک ماه آینده باید ۲۰۰ میلیون تومان روی پول پیش بگذارم و ۵ میلیون تومان روی کرایه خانه، ندارم چه کار بکنم؟»
موافقان چه گفتند؟
▫️ابراهیم‌پور: فرزانه صادق با تجربه معاونت شهرسازی می‌تواند در این حوزه موف..