ماه: سپتامبر 2024

نسل «نِت»، «آلفا» و ضرورت تغییر رویکردهای فرهنگی در جامعه

در دهه های گذشته شاید تفاوت ها آنچنان به چشم نمی آمد و نسلی که دهه شصت و هفتاد را شکل می داد آداب و رسوم و فرهنگ و روال زندگیشان تفاوت چندانی با هم نداشت؛ با وجود و حضور طبقه متوسط در جامعه، شکاف طبقاتی آنچنان پر رنگ و ملموس نبود و کم یا زیاد، مردم سطحی از یک رفاه معمولی را در زندگی شان تجربه می کردند.
اما اکنون، کافی ست چشمانتان را ببندید و گوش دل بسپارید به ادبیات، فرهنگ، هنر، موسیقی و…
صدای نسلی که آن را زد «Z» یا نسل نِت می نامیم به گوش می رسد؛ نسلی که شاخص ترین ویژگی اش استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین، ابزارهای دیجیتال و هوشمند است، نسلی که حتی فرهنگ لباس پوشیدن، زبان بدن، گفتار و رفتارشان کیلومترها با نسل قبل فاصله دارد.
حالا چشمانتان را باز کنید؛ با فرزندانی مواجه می شوید که درک درستی از راهی که والدینشان پیموده اند، ندارند و بحران هایی را که از آن عبور کرده اند نمی شناسند.
تورم و فشارهای اقتصادی باعث کمرنگ شدن رفاه جامعه شده و البته آنچه که این نسل از پیرامونش و دنیای تکنولوژی دریافت می کند با واقعیت های زندگی اش همخوانی ندارد.
نسل Z، به دلیل رشد در عصر دیجیتال، ..

صداوسیما ارباب است؛استقلال و پرسپولیس رعیت!

مرتضی رضایی؛ ۵۸ هزار میلیارد تومان در آمد فقط از قبل پخش بازی های استقلال و پرسپولیس. این آمار فقط با درنظر گرفتن بازی‌های استقلال و پرسپولیس و بدون درنظر گرفتن بازی‌های خارجی و استانی، تیم ملی و… حساب شده است و رسانه فرهیختگان آن را منتشر کرده.
در روزهایی که استقلال و پرسپولیس ضجه می زنند از بی ورزشگاهی و بی امکاناتی؛ناله می کنند از اینکه یک محل تمرین درست و حسابی ندارد و سرشان برای میزبانی از تیم های خارجی در آسیا پایین است صدا و سیما چنین رقم هنگفتی را در می آورد و به کسی هم پاسخی نمی دهد!
خواستم خدمت شما عرض کنم ورزشگاه الثمامه قطر با ظرفیت ۴۴ هزار نفر برای جام جهانی اخیر با هزینه ای در حدود ۳۴۲ و نیم میلیون دلار ساخته شده است.جالب تر وقتی است که چند روز پیش در خبرها آمده بود در ایران فقط به یک شرکت ۳۸۳ میلیون دلار داده اند تا موبایل ایرانی بسازد!
فکر می کنید چند درصد از این درآمد صدا و سیما برای ساخت یکی – دو ورزشگاه آبرومند کافی است؟به تریج قبای کسی برنخورد؛این حق فوتبال است که صداوسیما آن را انحصار کرده و اگر هم رقمی پرداخت می کند آنقدر ناچیز است که مثل چسب زخم می ماند برای پ..

مشکل بزرگ اینترنت ماهواره‌ای حل شد

ماهواره‌های مدار پایینی زمین به‌زودی می‌توانند به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دسترسی به ارتباطات پرسرعت ارائه دهند، اما به دلیل محدودیت‌های فناوری این امر با مسائلی روبه‌رو است: آرایه‌های آنتن این ماهواره‌ها فقط می‌توانند یک کاربر را در یک زمان مدیریت کنند. اکنون روشی جدید می‌تواند این مسئله را برطرف کند.
به گزارش خبرآنلاین، به نقل از دیجیاتو،‌ نسبت یک‌به‌یک آرایه آنتن و کاربر به این معنی است که شرکت‌های فناوری باید یا صورت فلکی بزرگی از ماهواره‌های متعدد ایجاد کنند یا ماهواره‌های منفرد بزرگ با آرایه‌های زیاد را به فضا بفرستند تا پوشش گسترده‌ای داشته باشند. هر دو گزینه گران و از نظر فنی پیچیده هستند و می‌توانند به مدارهای فضایی شلوغ نیز منجر شوند.
به عنوان مثال، اسپیس‌ایکس گزینه اول، ایجاد صورت فلکی، را انتخاب کرد. شبکه اینترنت فضایی این شرکت، استارلینک، درحال‌حاضر از بیش از ۶۰۰۰ ماهواره در مدار پایینی زمین تشکیل شده است که بیش از نیمی از آن‌ها در چند سال گذشته پرتاب شده‌اند. همچنین اسپیس‌ایکس قصد دارد در سال‌های آینده ده‌ها هزار ماهواره دیگر را در مدار قرار دهد.
اکنون، محققان دانشگا..

درباره بیماری آپاندیسیت بیشتر بدانید!

آپاندیسیت(appendicitis) زمانی رخ می دهد که آپاندیس شما مسدود، عفونی و ملتهب شود. آپاندیس، یک عضو کوچک لوله ای شکل است که به روده بزرگ متصل است. هیچ کس دقیقاً نمی داند هدف آن چیست، اما می دانیم که آپاندیسیت جدی است. اندازه و محل آپاندیس، باعث می‌شود که به راحتی مسدود و عفونی شود و باعث آپاندیسیت شود. در این مقاله به علل ایجاد آپاندیسیت، علائم و درمان آن می پردازیم.
آپاندیسیت چیست؟ آپاندیسیت، التهاب آپاندیس است و می تواند باعث درد حاد ناگهانی و شدید در قسمت تحتانی شکم شود. این یک اورژانس پزشکی است که تقریباً همیشه نیاز به جراحی در اسرع وقت برای برداشتن آپاندیس دارد.
آپاندیس یک کیسه کوچک لوله ای شکل به اندازه یک انگشت است که از انتهای سمت راست پایین روده بزرگ بیرون زده است. مدفوع که در روده بزرگ حرکت می کند می تواند آپاندیس را مسدود یا عفونی کند و منجر به التهاب شود. التهاب باعث تورم آپاندیس می شود و زمانی که متورم شود، می تواند ترکیده شود.
ترکیدگی آپاندیس یک اورژانس پزشکی است. این عارضه، باکتری ها را از داخل روده در سراسر حفره شکمی پخش می کند. این عفونت (پریتونیت) می تواند به جریان خو..

آره داداش؛ایران؛کویته!

فرق است بین ما و کویتی ها.اصلا همین واحد پول شان و تفاوت فاحش آن با ریال ایران خودش یک خط می کشد بین ما و آنها.باز الان یک سری ها می آیند و می گویند:« ای خود تحقیرهای بدبخت!»
یک زمان این رفتارها را فقط از کشوری مثل ژاپن (در قیاس آسیایی) می شنیدیم که مثلا برای تاخیر یک دقیقه ای مترو مسئولانش عذرخواهی می کردند یا استعفا می دادند.راستش وقتی خبر رسید که اعضای فدراسیون فوتبال کویت بره خاطر اینکه چند هوادار نتوانسته اند بلیت بخرند و به بعضی ها هم اجازه نداده اند بطری آب با خودشان به ورزشگاه ببرند از سمت خودشان استعفا داده اند غبطه خوردم! از بچگی شنیده بودیم که وقتی می خواستند مثالی درباره آزادی و خرید اجناس و …بزنند می گفتند:«مگه کویته؟!» اما این یکی را که شنیدیم دیگر مغزمان نمی کشد.ناخودآگاه یاد گرفتن امضا از محمد مهدی نبی روی تخت آی سی یو افتادم که درخواست افزایش بودجه لیگ برتری ها را برایش تا امارات و تا دم در آی سی یو فرستادند تا امضا کند.یاد داوود رفعتی افتادم که وقیحانه از این گفته که شاید عمرهوادار ملوان به دنیا نبوده و یاد خیلی چیزهای دیگر در این فوتبال بی در و پیکر که یک زمین چمن..

حکمرانی اینترنت چه نیست؟!

برخی دیگر هم، اگرچه این را صریحاً به زبان نمی‌آورند، اما منظورشان از حکمرانی، کنترل کامل اینترنت است که حتی با ملی شدن صد درصدی آن هم دست‌یافتنی نیست. برخی هم، هر جا سخن از مظاهر مردم‌سالارانه اینترنت مثل آزادی بیان، امکان کنشگری اعتراضی یا آزادی دسترسی به اطلاعات به میان می‌آید، برای مشروط کردن این مظاهر، به مفهوم حکمرانی اینترنت تمسک می‌جویند و ناخواسته آن را در برابر آزادی صورتبندی می‌کنند. دیگرانی هم هستند که البته حکمرانی اینترنت را صرفاً به قانون‌گذاری برای فضای مجازی تقلیل می‌دهند و خواسته یا ناخواسته وجوه مهمی این مفهوم بسیط را نادیده می‌گیرند.
البته نه در ایران که در جهان نیز امروزه مفهوم حکمرانی فضای مجازی، به یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات در عرصه سیاستگذاری عمومی تبدیل شده است. اگرچه تجربیات نسبتا موفقی وجود دارد اما در هیچ کجای دنیا، هنوز سیاست‌هایی که در عین حفاظت از کارکردهای دموکراتیک اینترنت، بتواند «کاملا» جلوی کژکارکردهای آن از قبیل دستکاری افکار عمومی یا انتشار اخبار جعلی را بگیرد، تجربه نشده است. در عین حال سیاستگذاری و تدوین قانون برای مدیریت فضای مجازی، در همه ..

راه توسعه از بازگشت به سند چشم‌انداز می‌گذرد

در این سند حرکت از یک اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر علم را در نظر گرفت. این انتقال پس از تشدید تدریجی تحریم‌های بین المللی از سال۱۳۸۵ به بعد و تحریم‌های نفتی بااهمیت‌تر شد.
پژوهش و نوآوری برای کاهش فقر و ساختن اقتصادها و جوامع قوی‌تر اهمیت اساسی دارد. برای اینکه راه‌حل‌ها واقعاً پایدار باشند، مهارت‌ها و تخصص برای چنین تحقیقات و نوآوری‌هایی باید در کشورهای در حال توسعه وجود داشته باشد. یک راهبرد برنامه‌ریزی‌شده تعاملی می‌تواند به سیاست علم و فناوری، هدف‌[ها]، مأموریت و نهایت چشم‌انداز علم و فناوری بیانجامد. بهره‌مندی از علم و فناوری باید محور اصلی سیاست علم و فناوری در کشورهایی مانند کشور ما باشد. آنچه مورد نیاز است، پس از تعیین سیاست، تشخیص راهبردی تعاملی نیرومند و نوآورانه است که مبتنی بر رویکرد باز به علم و فناوری و حاوی مدلی پویا از یکپارچگی توسعه علم و اصلاحات نهادی و بر مبنای علم در کشور باشد. راهبرد برنامه‌ای است برای انجام کارها به روشی خاص برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه. سیاست قاعده‌ای است که برای اطمینان از ثبات در مدیریت و اجتناب از نتایج نامطلوب طراحی شده است. در ..

خودرویی که سرنوشت ژاپنی‌ها را در آمریکا تغییر داد

اگرچه تویوتا هم‌اکنون حضوری گسترده در بازار آمریکا دارد اما چند دهه قبل این‌گونه نبود و خودروی کرونا توانست مسیر را برای ژاپنی‌ها همواره سازد.
به گزارش خبرآنلاین، تویوتا امروز به اندازه کیک سیب و شورولت در آمریکا نفوذ دارد. همان‌طور که می‌دانید مسابقات ناسکار کاملاً آمریکایی هستند اما این برند ژاپنی به همراه شورولت و فورد تنها شرکتی است که در ناسکار حضور داشته و به موفقیت چشمگیری هم دست یافته است.
به نقل از پدال، در حال حاضر تویوتا در بین ۱۱ خودروی پرفروش بازار آمریکا ۳ نماینده به نام‌های راو ۴، کمری و کرولا دارد. این خودروها به ترتیب در رتبه‌های سوم، هفتم و یازدهم جدول فروش خودروی آمریکا قرار گرفته‌اند. همچنین باید گفت تویوتا در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار از جنرال موتورز سبقت گرفت تا پرفروش‌ترین خودروساز آمریکا لقب بگیرد.
این مسیر پرافتخار زمانی آغاز شد که ژاپنی‌ها صدها دستگاه سدان چهار در کراون را در سال ۱۹۵۸ راهی بازار آمریکا کردند. با اینکه کراون بسیار شبیه نسخه‌های مینیاتوری خودروهای لوکس آمریکایی آن دوران بود اما تویوتا در زمان طراحی این خودرو شرایط جاده‌ای و بزرگراهی آمریکا را در..

اختلال خوردن اجتنابی (ARFID) چیست؟

اختلال خوردن اجتنابی (ARFID) یک اختلال خوردن نسبتاً جدید شناخته شده است که می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. برخلاف اختلالات غذایی سنتی مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی، ARFID لزوماً شامل نگرانی در مورد وزن یا ظاهر بدن نیست. در عوض، با پرهیز شدید از برخی غذاها یا دسته‌هایی از غذاها مشخص می‌شود که منجر به الگوهای غذایی محدود می‌شود. در این مقاله به معرفی این اختلال و روش های تشخیص و درمان آن می پردازیم.
اختلال خوردن اجتنابی (ARFID) چیست؟ اختلال خوردن اجتنابی با شکست مداوم در برآوردن نیازهای تغذیه ای و انرژی مناسب مشخص می شود که می تواند به طرق مختلف ظاهر شود، از جمله:
اجتناب از برخی غذاها: افراد احتمال دارد از خوردن نوعی بافت، رنگ یا نوع خاصی از غذا خودداری کنند که اغلب منجر به رژیم غذایی بسیار محدود می شود.
ترس شدید از خوردن: برخی از افراد مبتلا به ARFID اضطراب مرتبط با خوردن را تجربه می کنند که می تواند ناشی از تجربیات منفی گذشته مانند خفگی یا ناراحتی گوارشی باشد.
عدم علاقه به غذا: بر خلاف افراد مبتلا به سایر اختلالات خوردن، افراد مبتلا به ARF..

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی: استارلینک می‌تواند به عنوان جایگزین مطرح شود!

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی گفت: استارلینک محدودیت‌های خودش را دارد اما می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های جایگزین برای رفع نیازهای اینترنتی کشور مطرح شود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش خبرفوری، سید ابوالحسن فیروزآبادی اظهار کرد: فیلترینگ حالت بسیار غیرطبیعی پیدا کرده است به طوری که مردم و دولت هرکدام کار خودشان را می‌کنند.
وی گفت: اگر تدبیری باید صورت بگیرد قاعدتا باید به موضوع فیلترینگ رسیدگی شود.
دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: استارلینک محدودیت‌های خودش را دارد اما می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های جایگزین برای رفع نیازهای اینترنتی کشور مطرح شود.
او تصریح کرد: روش استارلینک را تایید نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم مردم در شبکه اطلاعات سرویس‌های بهتر و ارزان‌تر از استارلینک داشته باشند.
فیروزآبادی در انتها افزود: مسئولان حوزه ارتباطات و اطلاعات باید هر چه سریع‌تر سرویس‌های با کیفیت و ارزان به مردم ارائه دهند.
۲۲۷۲۲۷

دروغ‌ از نوع سینما یا سیاست؟‌!/بمناسبت روز ملی سینما

هر دوی آنها پنج حرف دارند و با «سین»شروع می‌شوند و از همه مهمتر؛ سرتاپای هر دو حقه و کلک و دروغ است. اما در عین حال، تفاوت‌های با حالی هم دارند که به مناسبت روز ملی سینما تقدیم سیاست‌مداران دوگانه‌سوزمان می‌کنیم:
۱- دروغ‌های غیرقابل‌باور سیاست و قابل‌باور سینما
تمام تلاش سیاست‌مداران و تردستان این است که دروغ‌های‌شان را مردم باور کنند. تردست با مهارت هر چه تمام‌تر چیزی که هست را غیب می‌کند و سیاست‌مدار با سخنوری و فن بیانی پرشور چیزی که نیست را ظاهر می‌کند! اما مردم هیچکدام‌شان راباور نمی‌کنند. حتی اگر هم باورکنند تحت تاثیرشان قرار نمی‌گیرند. اما جادوی سینما چیز دیگری است در دل سینما یک روده راست هم نیست اما انگار مردم به سینما می‌روند تا سرتاپای دروغ‌هایش را باور کرده و تحت تاثیرشان قرار گیرند. وقتی فهمیدیم قطار برادران لومیر به طرف پرده سینما حرکت کرد و تماشاگران داخل سالن از ترس پا به فرار گذاشتند به ساده‌لوحی آنها خندیدم. اما الان هم چیزی فرق نکرده ما درست مثل آن فراریان، سینما را باور می‌کنیم، فقط با این تفاوت که پا به فرار نمی‌گذاریم. حال؛ کار کدام‌مان خنده‌دارتر است؟ باور کر..

روس‌ها به ایران پشت می‌کنند؟

موضع گیری اخیر روسیه در باره کریدور جعلی «زنگه زور» و همکاری با جمهوری آذربایجان برای فعال سازی آن بازتاب منفی زیادی در بین سیاستمداران، اساتید دانشگاه، متخصصان حمل و نقل و ترانزیت و سایت‌های خبری ایران داشته است. اعلام حمایت پوتین از رئیس جمهوری آذربایجان به همان اندازه حمایت ولادیمیر پوتین از موضع گیری رهبران امارات متحده عربی در باره جزایر سه گانه ایران در خیلج فارس، موجب حیرت ایرانیان شده است. روسیه در جریان احداث خط لوله گاز ایران به ارمنستان مانع ادامه آن به گرجستان شد. روسیه در ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر و تحویل سامانه خریداری شده پدافندی اس ۳۰۰ درست در زمان تهدید غرب به حمله نظامی ایران، خلف وعده کرد. مردم ایران این موارد را به یاد دارند.
طرح احداث و راه اندازی کریدور به اصطلاح زنگه زور، از سوی رهبران کرملین و باکو، بدون در نظر گرفتن تعریف بین المللی کریدور و فشار بر اعمال حاکمیت کشوری مستقل و دارای حق حاکمیت بر سرزمین خود مورد ملاحظه قرار می گیرد. این مسائل پس از جنگ دوم قره باغ در نوامبر سال ۲۰۲۰ و ورود شخص رئیس جمهوری فدراسیون روسیه به مساله امضای موافقتنامه آتش بس پیش آمده..

خودروی وارداتی ایران تغییر کرد!/ عکس

بی وای دی از نسخه به‌روز شده مدل هان در چین رونمایی کرد که دستخوش تغییراتی در فناوری شده و قیمت اولیه آن را اندکی کاهش داده است.
امیرمسعود عابدین_ ‌سدان برقی بی وای دی به نام هان از سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شده و در سال ۲۰۲۲ فیس لیفت شد. این خودروساز چینی برای دومین بار یک به‌روزرسانی بزرگ را برای این خودرو ترتیب داده است. چندی پیش خبر دریافت مجوز واردات نسخه قبلی این خودرو توسط بهمن موتور منتشر شده بود.

از نظر ظاهری، بزرگ‌ترین تغییر بی وای دی هان DM-i (پلاگین هیبرید) این است که با نسخه برقی به‌شدت یکسان به نظر می‌رسد و همگنی بیشتری را در مدل‌ها به ارمغان می‌آورد. این شرکت یک رنگ خاکستری جدید و یک پکیج اسپرت مشکی‌رنگ را برای این مدل اضافه کرده است. بیشترین جلب‌توجه را سنسور LiDAR نصب شده روی سقف دارد.

در داخل، یک صفحه‌نمایش لمسی اطلاعات سرگرمی ۱۵٫۶ اینچی با وضوح بالا وجود دارد. روکش چرم ناپا همراه با ادوات آلومینیومی و چوبی ترکیب شده، فضایی جذاب را ایجاد می‌کند. صندلی‌های جلو به ماساژ ده نقطه‌ای، گرمایش و تهویه به‌علاوه سیستم صوتی Dynaudio با ۱۲ بلندگو مجهز شده است.

این سدان ۴۹۷۵ م..

اختلالات مادرزادی گلیکوزیلاسیون (CDG) چیست؟

اختلالات مادرزادی گلیکوزیلاسیون (CDG) گروه بزرگی از اختلالات ژنتیکی نادر هستند که بر افزودن بلوک‌های سازنده قند به نام گلیکان‌ها به پروتئین‌های سلول‌های سراسر بدن تأثیر می‌گذارند. افزودن گلیکان ها به پروتئین ها برای عملکرد سالم سلول ها حیاتی است. افراد مبتلا به CDG به دلیل این نقص شیمیایی، طیف وسیعی از مشکلات سلامتی دارند. در این نوشتار به بررسی علائم و روش های درمان این اختلالات می پردازیم.
اختلالات مادرزادی گلیکوزیلاسیون (CDG) چگونه ایجاد می شود؟ در حالی که گلیکوزیلاسیون شامل قند است، زیرا گلیکان ها ترکیبات مولکول های قند هستند، CDG ارتباطی با دیابت ندارد. در عوض، CDG باعث ایجاد مشکلاتی در نحوه اتصال بلوک‌های سازنده قند به پروتئین‌ها در داخل و روی سطوح سلول‌ها می‌شود که بر عملکرد سلول‌ها در هر قسمت از بدن تأثیر می‌گذارد.
گلیکوپروتئین ها و گلیکولیپیدها عملکردهای مهم متعددی در تمام بافت ها و اندام ها دارند. گلیکوزیلاسیون شامل ژن‌های مختلفی است که پروتئین‌های مختلفی مانند آنزیم‌ها را کد می‌کنند. کمبود یا فقدان یکی از این آنزیم ها می تواند منجر به علائم مختلفی شود که بر سیستم های چندگا..

بیست و دوم شهریور، سرپل‌ذهاب،شهید شیرودی و اهالی غیور کردستان

تعطیلی بیست و دوم شهریور ماه فرصت مناسبی بود تا به اتفاق خانواده ساعاتی از یک روز تعطیل را به دیدن فیلم سرگرم شویم.
پیش از آنکه لیست فیلم‌های بارگذاری شده‌ در پلتفرم‌های نمایش خانگی توجه‌ام را جلب کند،نام نامی سردار سرفراز میهن اکبر شیرودی در شناسنامه ی فیلمِ آسمان غرب کافی بود تا بدون معطلی خانواده را دعوت کنم به دیدن این فیلم و چه حُسن انتخابی.
دیدن فیلم سینمایی آسمان غرب مقارن با روز ملی سینما و همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به اقلیم کردستان آن هم در بیست و دوم شهریورماه ناخودآگاه ذهن و خاطرم را گُره زد به اعتراضات۱۴۰۱ و حوادثی که هنوز برخی از هموطنان عزیزم با تبعات آن درگیر هستند.
کارگردان خوش ذوق فیلم طوری قصه‌ی فداکاری‌ سرداران رشید میهن و از خودگذشتگی زنان و مردان غیور و شریف کُرد را در حراست از مام وطن به تصویر کشیده بود که در همان سکانس‌های آغازین فیلم، گونه‌ی هر یک از اهالی خانه بارانی شد.
بلورهای اشک که بی‌اختیار از مردمک چشمان جاری می‌شدند قرینه‌ای بود بر حسی غریب و متفاوت که هریک از ما تجربه می‌کردیم.
آنان که روزهای جنگ و دفاع از میهن را در خاطر داشتند، دیالوگ‌های هر ..

دالان تورانی ـ زنگزور؛ کدامیک جعلی هستند؟

۱.واژه توران
منطقه توران چه در منابع اساطیری و چه در کُتب باستانی مانند اوستا،بخشی از ایران در کرانه رود جیحون و در آسیای مرکزی است و در قلمرو کشور دیگری غیر از ایران نبوده است.در کعبه زرتشت، از توران به عنوان جزء ایالت‌های ایران یاد شده و کهن‌ترین منبع که به منطقه توران اشاره می‌کند کتاب زرتشتیان یعنی اوستا است و تمامی تورانیان در این کتاب، نام‌های ایرانی دارند.در کتاب‌های پهلوی نیز نام‌های تورانیان همه ایرانی است و در شاهنامه هم نام‌هایی مانند پشنگ و ارژنگ، افراسیاب، گرسیوز، تائید می کند که اهالی توران، «ایرانی» بوده‌اند.فردوسی در شاهنامه اینگونه نقل می کند که فریدون پادشاه ایران سه فرزند به نام های ایرج،تور و سلم داشت و ایران را میان این سه فرزند تقسیم کرد.بخش های غربی را که عمدتا عرب زبان بودند تا مرزهای روم(ایتالیای امروز)، به سلم داد؛بخش های شمال جیحون که عمدتا ترک زبان بودند را به تور بخشید که توران نامیده شد و بخش های مرکزی و جنوبی را به ایرج داد؛بنابراین مردم ایران با سه قلمرو مختلف، به عنوان یک ملت و از نوادگان فریدون محسوب می‌شدند
فریدون فرّخ سه فرزند داشت
که از مهر هر سه به..

رکورد پشتک به نامش ثبت شده / ۳۶۸ چرخش در یک ثانیه!

دُم فنری کروی که با نام علمی (Dicyrtomina minuta) شناخته می‌شود، اخیراً به عنوان سریع‌ترین پشتک‌وارو-زن موجود روی زمین شناخته شده است که سرعت شگفت‌آور ۳۶۸ چرخش در تنها یک ثانیه را دارد.
به گزارش خبرآنلاین، این حشره کوچک، تنها ۶ میلی‌متر طول دارد و در باغ‌های بریتانیا و ایالات متحده یافت می‌شود. علیرغم اندازه کوچکش، توانایی پرش دم فنری بسیار فراتر از هر چیزی است که در موجودات دیگر دیده می‌شود، حتی در قلمرو شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی مانند «سونیک خارپشت».
به نقل از روزیاتو، کشف قدرت آکروباتیک باورنکردنی دم فنری کروی توسط تیمی از محققان به سرپرستی دکتر آدریان اسمیت در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی انجام شد. شیفتگی دکتر اسمیت به این حشرات کوچک، که گاز نمی‌گیرند، نیش نمی‌زنند و پرواز نمی‌کنند، اما به خاطر توانایی پرش‌شان معروف هستند، او را بر آن داشت تا بررسی کند که این موجودات چگونه می‌توانند با چنین سرعت‌ خارق‌العاده‌ای در هوا معلق بزنند.
برخلاف اکثر حشرات پرنده که از پاهای خود برای جهش استفاده می‌کنند، دم فنری‌های کروی به یک زائده به نام «فورکا» متکی هستند. فورکا ساختاری چنگال‌دار است..

سطح اکسیژن خون چیست؟

پس از تنفس، اکسیژن از طریق ریه ها وارد جریان خون می شود. مقدار اکسیژن در خون، سطح اکسیژن خون می باشد. بدن برای عملکرد صحیح به مقدار مشخصی اکسیژن نیاز دارد و سطح پایین اکسیژن خون می تواند منجر به عوارض جدی شود که در این مقاله به آن ها می پردازیم. همچنین به راه هایی برای افزایش اکسیژن خون اشاره می کنیم.
سطح اکسیژن خون به چه معناست؟ سطح اکسیژن خون، مقدار اکسیژنی است که در خون در گردش است. اکسیژن برای زندگی ضروری است و بدن ما برای عملکرد صحیح به مقدار مشخصی اکسیژن نیاز دارد. هنگام تنفس (دم) اکسیژن از طریق بینی یا دهان وارد بدن می شود و از طریق ریه ها وارد جریان خون می شود، سپس به سلول های سراسر بدن می رود.
تمام سلول های بدن برای تولید انرژی موثر به اکسیژن نیاز دارند و بدن برای انجام تمام فرآیندهای خود مانند هضم و حتی تفکر به انرژی نیاز دارد. هنگامی که سلول های شما از اکسیژن استفاده می کنند، دی اکسید کربن ایجاد می کنند. سپس جریان خون شما دی اکسید کربن را به ریه های شما برمی گرداند و شما آن را از طریق دهان یا بینی خود بیرون می دهید (بازدم).
بدن شما میزان اشباع اکسیژن خون را تنظیم می کند، ..

«سهمیه» خوب است یا بد؟

گرفتن یا نگرفتن سهیمه هم از جمله مقولاتی است که مانند خوردن یا نخوردن شیر هنوز تکلیفش مشخص نشده که بالاخره خوب است یا بد؟ به همین دلیل سعی شده در این متن به تفصیل تحلیلی جامع ارائه شود تا بلکه این کلاف سردر گم همیشگی بنحوی باز شود. اما قبل از پرداختن به این موضوع ذکر مقدمه‌ای نیاز است.
به راه افتادن موج های احساسی
باید پذیرفت جامعه ما (به دلائل مختلف از جمله: عدم مطالعه؛ فرار از تفکر و تصمیم‌گیری‌هایی با صبر و حوصله) بشدت احساسی، هیجانی و غیرتی است. یعنی مانند بشکه باروت آماده جرقه‌ای برای انفجار است چه این جرقه تقاضای یک دختر ۱۹ ساله برای ادامه تحصیل باشد چه پیشنهاد یک پیرمرد ۸۹ ساله برای خوردن دو وعده غذا در روز. باری به هر جهت موج راه می‌افتد. به نقل از «دکتر آرش احمدی -جامعه شناس» به چنین اتفاقاتی «عامل شتاب‌دهنده» trigger event می‌گویند یعنی چیزی که سالها در ناخودآگاه جمعی مردم تلمبار شده و ناگهان با حادثه‌ای کوچک تبدیل به مسئله‌ای حاد و مطالبه عمومی می‌شود. مانند بهار عربی که شروع آن با خودکشی یک دستفروش بود یا جنبش‌هایی مربوط به حجاب و بنزین در کشور خودمان که سرآغازشان را هم..

یک میلیون وانت آمریکایی دچار مشکل شدند

فیات کرایسلر اتومبیل (FCA) به‌تازگی یکی از بزرگ‌ترین فراخوان‌های سال را اعلام کرد. این فراخوان شامل وانت‌های بزرگ رم ۱۵۰۰ شده است.
امیرمسعود عابدین_ ‌فیات کرایسلر به‌تازگی یک میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه پیکاپ رم ۱۵۰۰ را فراخوان داده که یکی از بزرگ‌ترین فراخوان‌های سال نیز محسوب می‌شود. این فراخوان به دلیل یک نقص نرم‌افزاری اعلام شده است. این نقص می‌تواند باعث غیرفعال شدن ناخواسته سیستم کنترل پایداری شده و این اتفاق قوانین فدرال را نقض می‌کند. اسناد فراخوان هیچ اشاره‌ای به تصادفات یا حوادث ناشی از خرابی سیستم ندارند.
این مشکل فقط بر نسل فعلی پیکاپ‌های رم ۱۵۰۰ تولید شده از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ تأثیر می‌گذارد. مشکل ایجاد شده یک نقص نرم‌افزاری مربوط به سیستم ترمز ضد قفل است. اسناد منتشرشده آن را به‌عنوان یک نقص نرم‌افزار ماژول کنترل در سیستم ضد قفل توصیف می‌کنند که می‌تواند به‌طور غیرمنتظره‌ای سیستم کنترل پایداری را غیرفعال کند. اگر این اتفاق بیفتد، چراغ هشدار برای کنترل ضد قفل یا پایداری روشن می‌شود.

ترمز ضد قفل یا ABS یک سامانهٔ ایمنی برای ترمز در خودروها است که مانع قفل شدن چرخ..

بهترین راه برای درمان بی خوابی

بی خوابی یک اختلال خواب است که خوابیدن یا به خواب رفتن را برای شما سخت می کند. داشتن یک خواب خوب شبانه بخش مهمی از حفظ سلامت کلی شما است. بی خوابی می تواند شما را در طول روز خسته کند و بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد. همچنین احتمال دارد در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی، چاقی، بیماری قلبی و دیابت باشید. بی خوابی معمولاً خطرناک نیست و راه‌های زیادی از جمله داروها و گزینه‌های سلامت روان، برای درمان آن وجود دارد. بنابراین در این مقاله به علل بی خوابی و بهترین راه برای درمان آن می پردازیم.
بی خوابی چیست؟ بی خوابی(insomnia-treatment) زمانی است که شما آنطور که باید نمی خوابید. این می تواند به این معنی باشد که شما به اندازه کافی نمی خوابید، خوب نمی خوابید یا در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارید. برای برخی افراد، بی خوابی یک ناراحتی جزئی است. برای دیگران، بی خوابی می تواند یک اختلال بزرگ باشد. دلایل بروز بی خوابی می تواند به همان اندازه متفاوت باشد.
بدن شما به دلایل زیادی به خواب نیاز دارد و علم هنوز در حال کشف این موضوع است که چرا خواب برای بدن بسیار مهم است. کارشناسا..

پوتین و چوب خط خیانت های روسیه به ایران

عملکرد سیاسی و مواضع دولت روسیه در برخورد با مسائل منطقه و موقعیت ایران موید یک نکته‌ی واضح و روشن است و آن چیزی نیست جز همان قاعده ی همیشگی یعنی؛اولویت داشتن منافع ملی‌اشان بر هر امر دیگری، علیرغم چنین صراحتی نکته ی عجیب آنجاست که مدعیان تسلط بر منطقه و اطلاع از مختصات لازم‌الرعایه در دیپلماسی این نکته‌ی واضح و ساده را درک نکرده،بارها در دام رکب‌های سیاسی پوتین گرفتار می‌شوند.
چندی پیش به بهانه‌ی مواضع روسیه علیه ایران و از باب یادآوری رفتارهای مزورانه ی روسیه؛ بریده‌ای از کتاب کاگ‌ب در ایران که به قلم ولا دیمیر کوزیچکین افسر کا گ ب در ایران در قالب خاطرات وی منتشر شده مطلبی نقل کردم : وی از دوره ی کارآموزی در مدرسه ۱۰۱ کا گ ب در حومه مسکو تا ماموریتش در ایران و عملیات علیه مأمورین خشن ساواک و سپس علیه هواداران پر جوش و خروش رژیم جمهوری اسلامی نکات قابل تاملی را در کتاب کا گ ب در ایران نقل می کند.
در فصل مربوط به آغاز دفاع مقدس و حمله ی صدام به ایران مطالبی نقل می شود که بنا به عبارت پر تکرار و همواره مغفولِ از تاریخ درس بگیریم حائز اهمیت است.مطالبی که ولادیمیر پیرامون حوادث و برنام..

نه فیلترینگ مشکلی را حل می کند، نه امکان آزادگذاشتن فضای مجازی وجود دارد!

برای حکمرانی قانونمند فضای مجازی چه باید کرد؟ از نگاه برخی نمایندگان مجلس، قانون در این زمینه وجود دارد ولی با توجه به توسعه سریع فناوری‌های نوین، باید قوانین موجود را به‌روزرسانی کرد و نیازی به قانونگذاری جدید نیست.
به گزارش خبرآنلاین جعفر قادری، نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس به روزنامه «ایران» گفت: وضعیت کنونی ما در زمینه قانونمندی فضای مجازی به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست و متأسفانه پیام‌رسان‌های خارجی و حتی داخلی نسبت به بحث حکمرانی قانونمند این فضا پاسخگو نیستند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: قوانین متعددی در این حوزه وجود دارد اما اگر دولت نیاز به قوانین جدیدی در این خصوص داشته باشد، می‌تواند با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی اقدام کند. قطعاً مجلس و نمایندگان از این موضوع حمایت خواهند کرد تا قوانین لازم و جدید برای حاکمیت قانون در فضای مجازی تصویب و اجرا شود.
قادری با انتقاد از استفاده بی‌رویه از فیلترشکن‌ها، شرایط کنونی را قابل قبول ندانست و گفت: با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، این پلتفرم‌ها محدود نشده‌اند و فقط شاهد افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها هستیم. ما این شبکه‌ها را به دلی..

معرفی مکمل های موثر در درمان عفونت های دستگاه گوارش

روده، شبکه ای بیش از ۱۰۰ تریلیون میکروارگانیسم است که میکروبیوم وسیعی را ایجاد می کند و به بدن در تجزیه غذا و جذب مواد مغذی کمک می کند. وضعیت کلی روده فرد می‌تواند بر سایر جنبه‌های سلامتی تأثیر بگذارد و حفظ سلامت دستگاه گوارش (GI) را مهم می‌سازد. در زیر، مکمل های موثر برای درمان عفونت های دستگاه گوارش و حمایت از سیستم گوارش را بررسی می کنیم.
چرا سلامت دستگاه گوارش مهم است؟ دستگاه گوارش از طرق مختلف بر سلامت کلی بدن تأثیر می گذارد. این ارتباط مستقیم با مغز از طریق محور روده-مغز دارد، به این معنی که سلامت دستگاه گوارش می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد. برخی از دانشمندان حتی از روده به عنوان “مغز دوم” یاد می کنند.
تحقیقات همچنین نشان می دهد که سیستم گوارش می تواند در مواردی مانند سلامت سیستم ایمنی، خواب، تغذیه و متابولیسم، بیماری های خود ایمنی و سایر اختلالات مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی تأثیر بگذارد. به طور خلاصه، روده به کل بدن متصل است و اگر به خوبی کار کند، می تواند به سلامت کلی کمک کند.
دستگاه گوارش مواد غذایی را هضم و جذب می‌کند، از بدن در برابر آسیب‌های فیزیکی و ش..

چند نکته درمورد گذرگاه زنگزور

۱.گذرگاه زنگزور جاده‌ای است که جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند و این گذرگاه از داخل خاک ارمنستان عبور کرده، در تمامیت ارضی این کشور است و هرگونه تردد در آن،با اعمال حاکمیت ارمنستان خواهد بود.موضع رئیس جمهور روسیه در باکو، دقیقاً یکی از بندهای توافقنامه صلح مسکو است که سال ۲۰۲۰ بین ارمنستان و آذربایجان با حضور پوتین امضا شد.در این بند گفته شده که طرفین باید از راه‌های مواصلاتی رفع انسداد کنند؛در عین حال رفع انسداد از راه های ارتباطی،تنها منحصر به مسیر زنگزور نیست.رفع انسداد از مسیرهای ارتباطی،باز کردن راه های ارمنستان به ایران از مسیر جمهوری آذربایجان و امکان دسترسی به آستارا و بیله سوار و همچنین امکان دسترسی ارمنستان به جلفا در ایران از مسیر نخجوان را هم شامل می شود.
همچنین اگر ترکیه بخواهد از مسیر زنگزور استفاده کند،باید از راه ارمنستان به دریای سیاه از مسیر شمال ترکیه نیز رفع انسداد شود.پس رفع انسداد از مسیرهای مواصلاتی از جمله باز شدن زنگزور یک اقدام فوری و سهل الوصول نیست و مستلزم مذاکرات طولانی و سخت میان کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکیه است.سختی این مذاکرات از آن جه..

اف ۳۵ یا اف ۱۱۷ کدام پرنده پنهان‌کار بهتری است؟

اف ۱۱۷ یک هواپیمای تهاجمی تک سرنشین با سرعت مادون صوت است که در سال ۱۹۸۳ معرفی شد، و در چندین جنگ و سایر رویدادهای مهم تاریخی حضور داشت. در نقطه مقابل اف ۳۵ یکی از مدرن‌ترین هواپیمای جنگی چند منظوره پنهانکار حال حاضر جهان است.

آشنایی با خطرات و مزایای جراحی انسداد مجرای اشکی

جراحی انسداد مجرای اشکی که اغلب به آن داکریوپلاستی یا داکریوسیستورینوستومی (DCR) گفته می شود، یک روش جراحی است که با هدف بازیابی تخلیه طبیعی اشک در افراد مبتلا به مجاری اشکی مسدود شده انجام می شود. این وضعیت می تواند منجر به ریزش اشک زیاد، عفونت های مکرر چشم و ناراحتی شود. درک خطرات و مزایای این جراحی برای بیمارانی که این عمل را در نظر می گیرند ضروری است.
انسداد مجرای اشکی چیست؟ انسداد مجرای اشکی زمانی رخ می دهد که مجاری اشکی که مسئول تخلیه اشک از چشم ها به داخل حفره بینی هستند، مسدود شوند. این وضعیت می تواند منجر به سرریز اشک روی صورت، عفونت مکرر چشم و ناراحتی شود و می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله:
مشکلات مادرزادی: برخی از افراد با مجاری اشک باریک یا بسته به دنیا می آیند. عفونت ها: عفونت های مزمن می توانند منجر به زخم و انسداد شوند. تروما: آسیب به صورت یا چشم ها می تواند به مجاری اشکی آسیب برساند. تغییرات مرتبط با سن: افزایش سن می تواند باعث تغییرات بافتی شود که منجر به انسداد می شود. تکنیک های جراحی انسداد مجرای اشکی چندین روش جراحی برای درمان انسداد مجرای اشکی وجود د..

جوکر زنان؛ راهگشای تناقض‌ها و کج‌فهمی‌ها!

تلاش و نوآوری احسان علیخانی را نمی‌توان کتمان کرد؛ اما این برنامه صرفاً برنامه‌ی احسان علیخانی نیست؛ بلکه یک برنامه‌ی سرگرم‌کننده جریان و تفکری است که می‌خواهد اثبات کند، زنان هم می‌توانند فراتر از ذهنیت برخی که اخلاق و منش اجتماعی زنان را در یک چارچوب خاص شرعی می‌دیدند، باشند، بدون آنکه تیری شلیک شود، کودتایی رخ دهد و یا سیلی ویرانگر اخلاقیات را ویران کند!!
نکته مهم در این میان، تضاد و تناقص سال‌های دور و حتی این سال‌ها در شیوه ارائه اندیشه‌های اخلاقی مذهبی و اسلامی با استفاده از دنیای مدرن تکنولوژی صوتی و تصویری است که مهم‌ترین آنها تلویزیون ج.ا.ا در این سال‌ها در کنار برنامه‌های نشاط‌آور و خنده داری همچون “جوکر زنانه” است و همچنین واقعیت‌های روزمره مردم جامعه است که کاملاً مشهود و متناقض با تصویری است که تلویزیون ارائه می‌دهد و یا با ابزارهای پلیسی گشت ارشاد و… برخوردهای خشن با بانوان محترم در سطح خیابان‌ها می‌شود!
آیا زمان آن نرسیده است که جلوی این تناقض و اختلاف فاحش گرفته شود و عقلای برنامه‌ریزی مذهبی، فرهنگی با چاره‌اندیشی، آرامش و آسایش را به جامعه برگردانند؟
هر دو سکوی “ف..

ظاهر شدن یک شکل عجیب در فضا / راز این علامت سوال چیست؟ / عکس

سال گذشته، تلسکوپ فضایی جیمز وب یک «علامت سوال» را در فضا مشاهده کرد. این تصویر در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر و حدس‌ و گمان‌های زیادی درباره ماهیت آن، از نشانه‌ای از بیگانگان گرفته تا یک نقص در ماتریس در مورد آن مطرح شد.
به گزارش خبرآنلاین، ستاره شناسان پیش از این از رنگ قرمز این جرم می‌دانستند که کاملا دور است، و فرض می‌کردند که شکل علامت سؤالی آن توسط یک جفت کهکشان دوردست که در اعماق فضا به سمت یکدیگر پیچ خورده‌اند ایجاد شده است.
به نقل از ایسنا، آخرین تصویر به دست آمده نشان از صحت این نظریه دارد و جزئیات دو کهکشان در حال تعامل را نشان می‌دهد. یک کهکشان قرمز و غبارآلود، منحنی علامت سوال را مشخص می‌کند و یک کهکشان مارپیچی سفید قوس حلقه‌ای آن را در سمت راست به نمایش گذاشته است. نقطه علامت سوال یک کهکشان نامرتبط است که از دید جیمز وب در مکان مناسبی قرار دارد. این تصویر همچنین هزاران رگه نوری متفاوت را نشان می‌دهد، بنابراین، با دقت نگاه کنید شاید بتوانید نشانه‌های گرانشی دیگری را نیز پیدا کنید.

داده‌های جیمز وب نشان می‌دهد که این دو کهکشان ۷ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند ..

سندرم جنین الکلی (FAS) چیست؟

سندرم جنین الکلی (FAS) یک بیماری جدی ناشی از قرار گرفتن در معرض الکل در دوران بارداری است. این سندرم بخشی از طیف وسیع تری از اختلالات شناخته شده به نام اختلالات طیف الکل جنینی (FASD) است. سندرم جنین الکلی با ترکیبی از چالش های فیزیکی، رفتاری و شناختی مشخص می شود که می تواند تأثیرات مادام العمر بر افراد مبتلا داشته باشد. در این مقاله به بررسی این سندروم، علائم و نحوه درمان و پیشگیری آن می پردازیم.
دلایل سندرم جنین الکلی سندرم جنین الکلی زمانی رخ می دهد که یک خانم باردار الکل مصرف کرده و از جفت عبور کند، در چنین شرایطی الکل روی جنین در حال رشد تأثیر می گذارد. شدت FAS به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
مقدار و دفعات مصرف الکل: هیچ مقدار مطمئن شناخته شده ای از الکل در دوران بارداری ثابت نشده است.
زمان قرار گرفتن در معرض: این خطر در سه ماهه اول، زمانی که اندام ها و سیستم های اصلی در حال شکل گیری هستند، بیشتر است.
عوامل فردی: استعدادهای ژنتیکی و سلامت مادر می تواند بر اثرات الکل بر رشد جنین تأثیر بگذارد.
علائم سندرم جنین الکلی FAS با طیف وسیعی از علائم فیزیکی و رشد عصبی مشخص می شود که..

موازنه ناکارآمد؛ چرا حمایت‌های دولتی، منجر به تضعیف رسانه‌ها در ایران شد؟

در عین حال سیستمی که با هدف ارتقای اثربخشی رسانه‌ها طراحی شده، نه تنها به هدف اولیه خود نرسیده بلکه کژکارکردهای جدی از خود نشان داده و در عمل به ابزاری برای برای کنترل رسانه‌ها تبدیل شده است. از نشانه‌های این کنترل‌، می‌توان به تخصیص نامتوازن منابع حمایتی و اعمال سلیقه در توزیع آگهی‌های دولتی و حتی در نحوه صدور مجوزهای فعالیت رسانه‌ای اشاره کرد. این سیاست، نه تنها به تضعیف استقلال حرفه‌ای رسانه‌ها انجامیده، بلکه فضای رقابت سالم را نیز از میان برده است. روندی که ضمن تضعیف اعتماد عمومی به رسانه‌های رسمی، زمینه را برای رشد منابع غیررسمی و بعضاً غیرمعتبر اطلاعاتی فراهم کرده است که امروزه تقریبا همه دلسوزان از آنها به ستوه آمده‌اند.
جالب اینکه درباره ناکارآمدی نظام حمایتی موجود از رسانه‌ها، در کشور اجماع نسبی وجود دارد اما با وجود برخی تغییر رویکردهای نسبی در ادوار مختلف، در هیچ دوره‌ای اصلاح اساسی در این زمینه انجام نشده است. دلیل این عدم توفیق را شاید بتوان در نوعی وابستگی متقابل میان دولت و رسانه‌ها جست‌وجو کرد. دولت‌ها برای انعکاس عملکرد و سیاست‌های خود به رسانه‌ها نیاز دارند و رسانه‌..

روسیه و استفاده نظامی از خزر

از این منظر روسیه باید بداند که موارد متعددی هست که بعید نیست به تدریج بر روی میز گذاشته شود و پرونده آن مفتوح گردد. یکی از آن ها بحث نظامی گری در خزر است.
از اتحادی راهبردی تا تعاملی استراتژیک
اگر چه ایران در سالهای اخیر برای روسیه که تقریبا در انزوای سیاسی در عرصه بین الملل قرار گرفته متحدی پایدار بوده و به تعبیری متعهدترین متحد روسیه بوده است اما رفتار پر از فراز و نشیب روسیه در قبال مسائلی مانند جزایر سه گانه ایران و کریدور زنگزور ناشی از این واقعیت است که روسیه منافع ملی خود را در هر حال دنبال می کند. شاید به اقتضای عالم سیاست نتوان به روسیه ایراد گرفت اما آن هایی که در قالب کارهای کارشناسی منافع ملی را در پای منافعی زودگذر ذبح کردند باید به خود بیایند و بر اساس اصل وزین انقلاب که تعامل با شرق و غرب را در یک تراز توصیف می کرد با واقعیت های گریزناپذیر فعلی کنار بیایند و بیش از این هزینه در پای این نظام ننویسند. این موضوعرا خیلی قبل تر از رسیدن به این نقطه سه بار به تناوب و با شیوه های مختلف گوشزد کرده بودیم (khabaronline.ir/xhpwC و khabaronline.ir/xjVZR و khabaronline.ir/xjW9s) …

هشدار درباره هشدار سریع زلزله !؟

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران: پس از ۱۲ سال فعالیت بر روی هشدار سریع زلزله، زمستان امسال سامانه هشدار سریع سیل و زلزله پایتخت افتتاح می‌شود.
سامانه مدیریت زلزله و هشدار سریع امسال یعنی اوایل زمستان افتتاح می‌شود بطوریکه حدود ۱۲ ثانیه قبل از زلزله پیامک هشدار ارسال شده تا اقداماتی انجام شود.خبرانلاین
متعاقب این فرمایشات سیل انبوه خبرگزاری ها و مردم از طریق تلفن یا پیامک درباره این خبر از اینجانب و صحت و سقم مطلب فوق سوال فرمودند که پاسخ اینجانب به دو نمونه خبری آن بشرح زیر می باشد. البته بسیاری از مطالب بنده در خبرهای کوتاه مسلما انعکاس پیدا نکرد که ناچارا این مرقومه هم به آنها اضافه می شود، باشد در حد ممکن پاسخگوی مردم عزیز کشور باشد، ان شاءالله
‏١- https://farsnews.ir/niyazgoli/1725461823434693880/ «هشدار-زلزله-قبل-از-وقوع»-در-هیچ-کجای-دنیا-وجود-ندارد
‏٢- https://www.mizanonline.ir/fa/news/4791282/ واکنش-یک-زلزله%E2%80%8Cشناس-به-راه%E2%80%8Cاندازی-سامانه-هشدار-سریع-زلزله-در-تهران-تشخیص-زلزله-۱۲-ثانیه-زودتر-از-وقوع-در-حال-حاضر-تقریبا-ممکن-نیست
اعم..

کدام گوشی‌های سامسونگ بروزرسانی جدید را دریافت می‌کنند؟

One UI ۶.۱.۱، جدیدترین ویژگی‌های هوش مصنوعی سامسونگ را به کاربران بیشتری دهد. در ادامه بیشتر در مورد این بروزرسانی بخوانید.
تینا مزدکی: سامسونگ از توسعه One UI ۶.۱.۱۱ خبر داده است. گویا این به‌روزرسانی دسترسی جدیدترین ویژگی‌های هوش مصنوعی سامسونگ را به کاربران بیشتری می‌دهد.گزارش‌ها حاکی از آن است که ویژگی‌های هوش مصنوعی سامسونگ که در Galaxy Z Fold۶ و Z Flip۶ رونمایی شده‌اند، در سری Galaxy S۲۴، سری S۲۳، S۲۳ FE، Z Fold۵، Z Flip۵ نیز در دسترس خواهند بود.
همچنین دستگاه‌های سری Tab S۹ از ۱۲ سپتامبر بروزرسانی را دریافت می‌کنند. علاوه بر ویژگی‌های جدید، افرادی که Z Flip۵ دارند، به‌روزرسانی Auto Zoom۴ دسترسی خواهند داشت.در به‌روزرسانی این سیستم‌عامل، ویژگی‌های جدیدی از ارتباط، بهره‌وری و خلاقیت دیده می‌شود که راحتی کاربر را افزایش می‌دهد و تجربه‌های نوآورانه جدیدی را برای کاربران سامسونگ به همراه دارد.
ارتباط شهودی بدون مانع اگر بخواهید با شخصی که هم‌زبان شما نیست صحبت کنید، هوش مصنوعی سامسونگ این کار را برای شما انجام می‌دهد. باقابلیت Listeningکه در Interpreter۵ فعال است، در این مواقع کارب..

پشت پرده تغییر مواضع پناهیان

مگر می شود آدمیزاد تا همین چند روز پیش علیه رئیس جمهور وقت با چنان حدت و شدتی سخن بگوید و امروز خواهان توقیف روزنامه کیهان شود، آن هم به علت دوقطبی سازی؟ بله، آدمیزاد می تواند در یک فضای رقابتی سالم، رقیبی خیلی جدی برای یک نامزد انتخاباتی باشد و فردای انتخابات به دلیل پای بندی به منافع ملی، همه آن حرف ها را فراموش کند و کمر همت ببندد به ساختن کشورش. اما کسی که نامزد انتخاباتی جبهه مقابل را به استفاده ابزاری از نهج البلاغه و قرآن متهم می کند و بر منبر رسول خدا جرم او را عدم التزام عملی به سخن خدا و ولی خدا می داند چطور می تواند این قدر راحت حرف های پیشین خود را فراموش کند و با چنین حرارتی از نامزد پیروز انتخابات تعریف و تمجید کند؟ بله، به قول ایرج میرزا:
سیاست پیشه مردم حقه بازند
نه مانند من و تو پاکبازند
به هر تغییر شکلی مستعدند
گهی مشروطه گاهی مستبدند
ما به دیدن چنین سیاست پیشه مردمی سال هاست که عادت کرده ایم. سیاست پیشه مردمی که از چماقدار به روشنفکر شیفت می کنند و از اباحه گری به حزب الهی دوآتشه. اما این میزان از تغییر برای خیلی ها به ویژه آنان که به استاد پناهیان دلبسته بودند ..

یک تصویر غم انگیز/ روزنامه داریم داخل گونی…

سایت رسانه نگاران در یادداشتی به قلم مهدی بذرافکن نوشت:هر وقت گذرم به این منطقه می گرفت پاتوقم-لااقل برای نیم ساعت- همین جا بود.
جلد و تیترروزنامه ها و مجله ها را با دقت می خواندم و هر کدام مورد پسند واقع می شد می خریدم.
کلا داستان کیوسک های مطبوعاتی خصوصا برای دوستداران رسانه عالمی دگر دارد،ندارد؟
ایستادن و زُل زدن به تیتر روزنامه ها، هفته نامه ها و مجله ها لذتی غیرقابل وصف داشت.
دیشب که در مسیرم به آن منطقه شهر و آن کیوسک خاطره انگیز رسیدم دلم گرفت. غصه خوردم.
قصه سالیان شیرین مطبوعات در دهنم مرور شد. سال های شلوغی و رونق کیوسک ها، سال های اوج مطبوعات، سال های شمارگان بالای همشهری و ایران و چاپ ۵۰۰ هزار نسخه ای جامعه و صبح امروز و نشاط.
سال های رونق ابرار و پنج شنبه های ۱۶ صفحه ای روزنامه خبر ورزشی با مطالب آتشین مرحوم احمدپور و البته هفته نامه تماشاگران و روزنامه جهان فوتبال.
از هفته نامه های حوادثی و ورزشی هم نگویم که کم نبودند؛ فضیلت جوانان،توانا،پهلوان،ماهان،عصر ورزش،افتخارات ملی و…
یا مجله های رنگی با کاغذ روغنی دنیای ورزش و خواندنی ها و هفته نامه ایران جوان و…
می دانم ..

کمیاب‌ترین هیوندای جهان / عکس

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی و شایعات، سرانجام هیوندای از برنامه‌های خود برای تولید خودرو اسپرت و هیدروژنی‌اش رونمایی کرد.
به گزارش خبرآنلاین، هیوندای N ویژن ۷۴ یکی از ۲۱ مدل خودرو جدید هیوندای است که با پیشرانه‌های نوین ساخته می‌شوند و تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار خواهند شد. هیوندای این خبر را در مراسم سالانه روز مدیرعامل و روز سرمایه‌گذار این شرکت منتشر کرد. به گفته هیوندای، مدل N Vision ۷۴ یکی از خودروهای اسپرت و الکتریکی این شرکت در آینده خواهد بود.
بر اساس گزارش دیجیاتو، هنوز مشخص نیست که هیوندای N Vision ۷۴ از چه پیشرانه‌ای بهره خواهد برد. این خودرو مدتی پیش به عنوان یک مدل مفهومی معرفی شد که از سلول سوختی هیدروژنی با قدرت ۶۷۱ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. معلوم نیست که آیا هیوندای این سلول سوختی قدرتمند را برای N ویژن ۷۴ حفظ می‌کند یا آن‌که پیشرانه تمام الکتریکی را جایگزین آن خواهد کرد. با این حال اکثر خبرنگاران بین‌المللی اعتقاد دارند که هیوندای N Vision ۷۴، یک خودرو اسپرت و هیدروژنی خواهد بود.
هیوندای N ویژن ۷۴ یک مدل تولید محدود است هیوندای مدل N Vision ۷۴ را در تعداد محدود به تولید خواهد ر..

آنچه درباره پاروویروس B19 باید بدانید!

پاروویروس B19 یک ویروس کوچک از خانواده Parvoviridae است که در درجه اول یک پاتوژن برای انسان است و به عنوان عامل بیماری های مختلف، به ویژه “بیماری پنجم” (که به آن “سندرم گونه سیلی” نیز می گویند) در کودکان، شناخته شده است. این ویروس همچنین می تواند منجر به عوارضی در بزرگسالان شود، به ویژه آنهایی که دارای سیستم ایمنی ضعیف، کم خونی مزمن یا باردار هستند، زیرا خطراتی برای جنین دارد.
روش های انتقال پاروویروس B19 قطرات تنفسی: پاروویروس B19 از طریق ترشحات تنفسی هنگامی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می کند، پخش می شود. می تواند برای مدت کوتاهی در هوا باقی بماند و همچنین می تواند سطوح را آلوده کند.
انتقال خون: این ویروس می‌تواند از طریق خون منتقل شود، و برای افرادی که با تزریق خون دریافت می‌کنند یا مبتلایان به هموفیلی که از کنسانتره فاکتور انعقادی استفاده می‌کنند، نگران‌کننده است.
انتقال عمودی: زنان باردار می توانند ویروس را به جنین خود منتقل کنند که می تواند منجر به عوارض جدی شود.
دوره مسری پاروویروس B19 افراد آلوده به پاروویروس B19 قبل از شروع علائم، به ویژه در طول دوره کمون (معمولاً ۴ تا ۱۴ روز..

اعتماد،نه؛تعامل،بلامانع

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۰۶/۰۶/۱۴۰۳ در دیدار هیئت دولت چهاردهم فرمودند:
« ما به دشمن امید نبندیم؛ برای برنامه‌هایمان منتظر موافقت دشمنان و کسانی که با ما [دشمنند نباشیم]؛ این منافات ندارد با اینکه آدم با همان دشمن در یک جایی تعامل هم بکند؛ مانعی ندارد؛ امّا امید به او نبندید، اعتماد به دشمن نداشته باشید.»
در ارتباط با مفاهیم اعتماد و تعامل و نحوه اجرای آن به دو نکته اشاره می شود.

۱.اعتماد به بیگانگان
در تاریخ ایران و در مقاطع متعدد،اعتماد به بیگانگان موجب خسارت های جبران ناپذیر و دردناک شده است.برای مثال در دوره سلطنت فتحعلی شاه و در بحبوبه جنگ ایران و روسیه و اشغال قفقاز توسط مسکو،ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در رقابت با انگلستان و با نیت حمله به هند،با انعقاد عهدنامه «فین‌کن‌اشتاین» با ایران(۱۴ اردیبهشت ۱۱۸۶ شمسی)، گرجستان را متعلق به ایران دانست و متعهد شد تسلیحات نظامی لازم را به ایران بدهد.در مقابل،دولت ایران متعهد ‌شد روابط خود بخصوص ارتباط زمینی و دریایی با انگلستان را قطع کرده و به دولت مزبور اعلان جنگ بدهد.فتحعلی شاه به فرانسه اعتماد کرد و تعهدات خو..