داروی لابتالول برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض جانبی

لابتالول دارویی است که بسیاری از افراد باردار برای فشار خون بالا مصرف می کنند. داشتن فشار خون بالا در دوران بارداری خطرناک است زیرا می تواند منجر به سکته شود. افراد دیگر نیز لابتالول مصرف می کنند. از این رو در این مقاله به نحوه عملکرد این دارو، نحوه مصرف، موارد احتیاطی و عوارض جانبی احتمالی آن می پردازیم.
لابتالول چیست؟ داروی لابتالول LABETALOL با نام های تجاری Normodyne و Trandate در بازار دارویی موجود است و فشار خون بالا را درمان می کند. عملکرد این دارو با کاهش فشار خون و ضربان قلب می باشد و باعث می شود قلب راحت تر خون را به بقیه بدن پمپاژ کند. لابتالول همچنین گاهی برای درمان آنژین (درد قفسه سینه) و برای درمان بیماران مبتلا به کزاز استفاده می شود.
چرا لابتالول تجویز می شود؟ لابتالول به تنهایی یا همراه با سایر داروها، برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. لابتالول در دسته ای از داروها به نام مسدود کننده های بتا قرار دارد. با شل کردن رگ های خونی و کاهش ضربان قلب، به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون کمک می کند.
فشار خون بالا یک بیماری شایع است و در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب..

لابتالول دارویی است که بسیاری از افراد باردار برای فشار خون بالا مصرف می کنند. داشتن فشار خون بالا در دوران بارداری خطرناک است زیرا می تواند منجر به سکته شود. افراد دیگر نیز لابتالول مصرف می کنند. از این رو در این مقاله به نحوه عملکرد این دارو، نحوه مصرف، موارد احتیاطی و عوارض جانبی احتمالی آن می پردازیم.

لابتالول چیست؟

داروی لابتالول LABETALOL با نام های تجاری Normodyne و Trandate در بازار دارویی موجود است و فشار خون بالا را درمان می کند. عملکرد این دارو با کاهش فشار خون و ضربان قلب می باشد و باعث می شود قلب راحت تر خون را به بقیه بدن پمپاژ کند. لابتالول همچنین گاهی برای درمان آنژین (درد قفسه سینه) و برای درمان بیماران مبتلا به کزاز استفاده می شود.

چرا لابتالول تجویز می شود؟

لابتالول به تنهایی یا همراه با سایر داروها، برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. لابتالول در دسته ای از داروها به نام مسدود کننده های بتا قرار دارد. با شل کردن رگ های خونی و کاهش ضربان قلب، به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون کمک می کند.

فشار خون بالا یک بیماری شایع است و در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، رگ های خونی، کلیه ها و سایر قسمت های بدن شود. آسیب به این اندام ها می تواند باعث بیماری های قلب و عروق، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی و سایر مشکلات شود.

علاوه بر مصرف این دارو، ایجاد تغییر در شیوه زندگی نیز به کنترل فشار خون کمک می کند. این تغییرات شامل رژیم غذایی کم چرب و کم نمک، حفظ وزن مناسب، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در اکثر روزها، سیگار نکشیدن و مصرف متعادل الکل است.

نحوه مصرف لابتالول

این داروی خوراکی را باید طبق دستور پزشک مصرف نمایید و مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید که آن را متوقف کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط آن دوز را مصرف کنید و از مصرف دوز اضافی خودداری نمایید.

لابتالول معمولاً دو یا سه بار در روز مصرف می شود. برای کمک به یادآوری مصرف، آن را هر روز تقریباً در زمان‌های مشخصی مصرف نمایید و از مصرف بیشتر یا کمتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، اجتناب نمایید. پزشک شما احتمال دارد با دوز کم شروع کند و به تدریج دوز را افزایش دهد تا بدن شما با دارو سازگار شود. در مورد احساس خود و علائمی که در این مدت تجربه می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

لابتالول فشار خون بالا را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف لابتالول ادامه دهید. اگر به طور ناگهانی مصرف لابتالول را قطع کنید، احتمال دارد مشکلات قلبی جدی مانند آنژین (درد قفسه سینه) یا حمله قلبی را تجربه کنید. پزشک معمولاً دوز شما را به تدریج کاهش می دهد و احتمالاً به شما خواهد گفت که در این مدت از فعالیت بدنی خودداری نمایید.

تداخل دارویی با لابتالول

این دارو احتمال دارد با موارد زیر تداخل داشته باشد:

  • برخی داروها برای بیماری های ریوی یا تنفسی مانند آلبوترول
  • داروهای خاص برای فشار خون، بیماری قلبی و ضربان قلب نامنظم
  • داروهای خاص برای افسردگی مانند آمی تریپتیلین
  • سایمتیدین
  • هالوتان
  • نیتروگلیسیرین

برای جلوگیری از تداخل دارویی، فهرستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که استفاده می کنید را در اختیار پزشک خود قرار دهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد غیرقانونی استفاده می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید. برخی موارد می توانند با داروی شما تداخل داشته باشند.

لابتالول

قبل از مصرف لابتالول به پزشک خود چه باید بگویم؟

قبل از مصرف این دارو اگر شما یکی از این شرایط را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

  1. دیابت
  2. بیماری قلبی، ضربان قلب آهسته یا نامنظم، نارسایی قلبی
  3. بیماری کبدی با کلیوی
  4. بیماری ریوی یا تنفسی مانند آسم
  5. واکنش غیرعادی یا آلرژیک به لابتالول یا سایر مسدودکننده‌های بتا، داروها، غذاها، رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده
  6. بارداری یا تلاش برای باردار شدن
  7. تغذیه با شیر مادر

موارد احتیاطی هنگام مصرف داروی لابتالول

برای بررسی منظم پیشرفت خود به پزشک مراجعه نمایید و فشار خون خود را طبق دستور بررسی کنید. در حین استفاده از این دارو بدون مشورت با پزشک خود، سرفه، سرماخوردگی یا درد خود را درمان نکنید. برخی از داروها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.

در هنگام مصرف این دارو احتمال دارد دچار خواب آلودگی یا سرگیجه شوید. بنابراین تا زمانی که متوجه شوید این دارو چگونه بر شما تأثیر می گذارد از کارهایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند مانند رانندگی یا استفاده از ماشین آلات اجتناب نمایید. سریع بلند نشوید یا ننشینید، به خصوص اگر مسن هستید. این امر خطر سرگیجه یا غش کردن را کاهش می دهد.

الکل می تواند با اثر این دارو تداخل داشته باشد. از نوشیدنی های الکلی خودداری نمایید. همچنین این دارو احتمال دارد قند خون را افزایش دهد. بنابراین اگر دیابت دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا تغییر در رژیم غذایی یا داروها لازم است. اگر نیاز به جراحی دارید از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که لابتالول مصرف می کنید.

لابتالول چه عوارضی می تواند ایجاد کند؟

احتمال دارد لابتالول عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • سوزن سوزن شدن پوست سر یا پوست
  • خستگی
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • گرفتگی بینی

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر علائمی مانند تنگی نفس، خس خس سینه، تورم پاها، افزایش وزن ناگهانی، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا نامنظم، زردی پوست یا سفیدی چشم، حساسیت در سمت راست بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، مدفوع کم رنگ یا ادرار تیره، کهیر، مشکل در بلع یا تنفس، تورم صورت، گلو، زبان، لب ها یا چشم ها را تجربه کردید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

سوالات متداول

لابتالول برای چه مواردی استفاده می شود؟

لابتالول فشار خون بالا را در کوتاه مدت(شرایط اضطراری) یا دراز مدت (مزمن) درمان می کند. برخی افراد آن را برای فشار خون بالا در دوران بارداری یا پس از سکته مغزی یا خونریزی مغزی مصرف می کنند. می‌توانید در حین مصرف انواع دیگر داروهای فشار خون مانند دیورتیک‌ها، از لابتالول استفاده نمایید.

آیا لابتالول ضربان قلب را کاهش می دهد؟

بله، لابتالول ضربان قلب شما را کاهش می دهد تا فشار خون را پایین بیاورد. این کار حجم کاری قلب را کاهش می دهد.

چقدر طول می کشد تا لابتالول اثر کند؟

شکل قرص لابتالول می تواند در عرض دو ساعت شروع به کار کند. این می تواند فشار خون شما را در حدود سه روز کاهش دهد. سریعتر از سایر بتا بلوکرها شروع به اثر می کند. فرم داخل وریدی (IV) در چند دقیقه اثر می کند، به همین دلیل است که پزشکان از آن در شرایط اضطراری استفاده می کنند.

لابتالول چه مدت در بدن باقی می ماند؟

نیمی از دوز لابتالول پس از شش تا هشت ساعت هنوز در بدن وجود دارد. یعنی بیش از ۲۴ ساعت در سیستم شما باقی می ماند.

نکات پایانی

فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد. اما خوب است بدانید که پزشک می تواند داروی لابتالول را برای کاهش فشار خون به شما بدهد. چه باردار باشید چه نباشید، از پرسیدن سوالات از پزشک خود در مورد داروهایی که برای شما تجویز می کند نترسید. درک اینکه چه چیزی مصرف می‌کنید و چرا می‌تواند به شما کمک کند، برای شما در مسیر درمان کمک کننده خواهد بود.