با بیماری بابزیوز یا پیروپلاسموز حیوانی آشنا شوید!

بیماری بابزیوز بیماری است که از نیش کنه آلوده به انگل بابزیا به آن مبتلا می شوید. علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند و می تواند منجر به بیماری شدید شود. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا طحالتان به درستی عمل نمی کند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های تهدید کننده زندگی هستید. در هر صورت ترکیبی از ضد انگل ها و آنتی بیوتیک ها بابزیوز را درمان می کند که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.
بیماری بابزیوز چیست؟ بابزیوز (تلفظ “buh-BEE-zee-oh-sis“) یک بیماری است که از بسیاری از گونه ها (انواع) انگل Babesia دریافت می کنید و شما می توانید آن را از طریق نیش کنه های پا سیاه آلوده یا از طریق پیوند عضو دریافت کنید.
بابزیوز معمولا علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند. اما تخریب گلبول های قرمز توسط انگل می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید. یک عارضه رایج کم خونی همولیتیک است، وضعیتی که در آن گلبول های قرمز خون شما سریعتر از ساخت گلبول های جدید از بین می روند.
بابزیوز در کجا یافت می شود؟ در جاهایی که انگل‌های بابزیا و کنه‌های حامل آن‌ها با هم یافت می‌شوند، می‌ت..

بیماری بابزیوز بیماری است که از نیش کنه آلوده به انگل بابزیا به آن مبتلا می شوید. علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند و می تواند منجر به بیماری شدید شود. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا طحالتان به درستی عمل نمی کند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های تهدید کننده زندگی هستید. در هر صورت ترکیبی از ضد انگل ها و آنتی بیوتیک ها بابزیوز را درمان می کند که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

بیماری بابزیوز چیست؟

بابزیوز (تلفظ “buh-BEE-zee-oh-sis“) یک بیماری است که از بسیاری از گونه ها (انواع) انگل Babesia دریافت می کنید و شما می توانید آن را از طریق نیش کنه های پا سیاه آلوده یا از طریق پیوند عضو دریافت کنید.

بابزیوز معمولا علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند. اما تخریب گلبول های قرمز توسط انگل می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید. یک عارضه رایج کم خونی همولیتیک است، وضعیتی که در آن گلبول های قرمز خون شما سریعتر از ساخت گلبول های جدید از بین می روند.

بابزیوز در کجا یافت می شود؟

در جاهایی که انگل‌های بابزیا و کنه‌های حامل آن‌ها با هم یافت می‌شوند، می‌توانید به بابزیوز مبتلا شوید. این مناطق در ایالات متحده، اروپا و آسیا هستند. در ایالات متحده، بیشتر در غرب میانه و شمال شرقی یافت می شود.

بیماری بابزیوز چقدر شایع است؟

بابزیوز نادر است و هر سال کمتر از ۳۰۰۰ مورد در ایالات متحده گزارش می شود. اما این یک بیماری عفونی در حال ظهور در نظر گرفته می شود، به این معنی که تعداد موارد در سال های اخیر افزایش یافته است.

علائم بیماری بابزیوز

علائم بیماری بابزیوز یک تا چهار هفته پس از مواجهه شروع می شود. آنها عبارتند از:

  • تب شدید
  • خستگی
  • لرز
  • عرق کردن
  • سردرد
  • دردهای عضلانی یا مفصلی
  • از دست دادن اشتها
  • سرفه

از هر ۴ نفر یک نفر هیچ علامتی از بیماری بابزیوز ندارد و برخلاف سایر بیماری های منتقله از طریق کنه، معمولاً باعث ایجاد بثورات نمی شود.

بیماری بابزیوز
بیماری بابزیوز

علائم بابزیوز شدید

بابزیوز شدید ممکن است علائم دیگری ایجاد کند، از جمله:

  • زردی پوست یا چشم (یرقان)
  • رنگ پریدگی پوست (رنگ پریدگی)
  • ادرار تیره
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکم
  • سفتی گردن
  • تغییرات خلقی ناگهانی یا واکنش های هیجانی شدید (ناتوانی عاطفی یا PBA)

آیا بیماری بابزیوز می تواند باعث کاهش وزن شود؟

کاهش وزن نشانه رایج بابزیوز نیست. اما اگر حوصله غذا خوردن ندارید یا احساس ناراحتی در معده و استفراغ دارید، احتمالا وزن کم کنید.

چه چیزی باعث بیماری بابزیوز می شود؟

انواع مختلفی از انگل های بابزیا باعث بابزیوز می شوند. بابزیا تک یاخته ای هستند، موجودات تک سلولی که برای دیدن بدون میکروسکوپ بسیار کوچک هستند. آنها از طریق نیش کنه وارد خون شما می شوند. در آنجا گلبول های قرمز شما را آلوده کرده و از بین می برند. در موارد خفیف، این می تواند شما را خسته کند. در موارد شدید، مانند اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، عفونت می تواند عوارض تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

چگونه به بیماری بابزیوز مبتلا می شوید؟

بابزیوز زمانی از حیوانات به انسان سرایت می کند که کنه یک حیوان آلوده – معمولاً یک جونده کوچک مانند موش – را گاز می گیرد و سپس شما را گاز می گیرد. انگل سلول های خونی شما را آلوده می کند و در آنجا تکثیر می شود.

در ایالات متحده، کنه پا سیاه (Ixodes scapularis) شایع ترین ناقل انگل است که باعث بابزیوز می شود. کنه های پا سیاه ناقل بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بیماری لایم و آناپلاسموز هستند. اغلب به آن “کنه گوزن” می گویند، اگرچه گوزن ها معمولاً ناقل بابزیوز نیستند. در اروپا کنه های کرچک (I. ricinus) بابزیا را منتقل می کنند.

شما همچنین می توانید بابزیوز را از طریق انتقال خون دریافت کنید. این زمانی اتفاق می افتد که اهداکننده خون بدون اینکه بداند آلوده شود.

آیا بابزیوز مسری است؟

خیر، بابزیوز از فردی به فرد دیگر مسری نیست. به ندرت بابزیا از یک فرد باردار به جنین منتقل می شود.

چه زمانی بیشترین احتمال ابتلا به بابزیوز را دارید؟

بابزیوزیس بیشتر در بهار و تابستان دیده می شود. این امر به این دلیل است که کنه‌های جوان (پوره) در بهار بیرون می‌آیند و بیشتر از کنه‌های بالغ، بابزیا را پخش می‌کنند.

پوره ها کوچک هستند (به اندازه یک دانه خشخاش) و به سختی دیده می شوند. آنها در طول تابستان بالغ می شوند. شما هنوز هم می توانید بابزیوز را از یک کنه بالغ در نظر بگیرید، اما آنها راحت تر دیده می شوند، و احتمال بیشتری وجود دارد که قبل از اینکه شما را نیش بزنند، آنها را بردارید.

عوامل خطر بیماری بابزیوز

در حالی که هر کسی ممکن است به بابزیوز مبتلا شود، شما در معرض خطر بیشتری برای بیماری شدید هستید اگر:

  1. سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید. HIV/AIDS، سرطان، اختلالات سیستم ایمنی و برخی داروها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند.
  2. طحال نداشته باشید یا طحال شما به درستی کار نمی کند.
  3. بزرگتر از ۶۰ سال هستند.

عوارض بیماری بابزیوز

بابزیوز می تواند باعث عوارض تهدید کننده زندگی شود، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید. آنها عبارتند از:

کم خونی همولیتیک: انگل‌ها می‌توانند سلول‌های خونی زیادی را از بین ببرند که بدن شما نتواند سلول‌های جدید را با سرعت کافی برای جایگزینی آنها بسازد. این می تواند منجر به بیماری های قلبی و نارسایی قلبی شود.

طحال بزرگ شده (سپلنومگالی) یا کبد (هپاتومگالی): اسپلنومگالی می تواند منجر به پارگی طحال شود.

تجمع مایع در ریه ها (ادم ریوی): این می تواند تنفس را سخت کند و منجر به نارسایی قلبی یا تنفسی شود.

انعقاد داخل عروقی (DIC): DIC یک مشکل در نحوه تشکیل لخته خون شما است. می تواند منجر به خونریزی غیر قابل کنترل (خونریزی) شود.

آسیب و نارسایی اندام دیگر: این شامل آسیب حاد کلیه (نارسایی کلیه) و نارسایی کبد است.

بیماری بابزیوز

بیماری بابزیوز چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش خون بابزیوز را تشخیص می دهد. پزشک شما را معاینه فیزیکی می کند و در مورد علائم و سابقه سلامتی شما می پرسد. اگر اخیراً (در سه هفته گذشته) در منطقه ای بوده اید که کنه شما را گزیده باشد، به آنها اطلاع دهید. همچنین برای آنها مهم است که بدانند آیا شما در شش ماه گذشته انتقال خون داشته اید یا خیر.

اگر پزشک شما فکر می‌کند که شما شاید به بابزیوز مبتلا شوید، آزمایش‌هایی را برای جستجوی انگل‌ها در خون شما تجویز می‌کند. آنها همچنین سایر بیماری هایی را که می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند رد می کنند.

بیماری بابزیوز چگونه درمان می شود؟

پزشک شما می تواند بابزیوز را با ترکیبی از داروها درمان کند. اینها شامل آنتی پروتوزوئال ها، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد مالاریا است. آنها داروها را به صورت تزریقی یا از طریق یک IV در بازو یا به صورت قرص یا مایع به شما می دهند تا آن را قورت دهید. یا اگر خیلی بیمار هستید، احتمال دارد برای بهبودی به اقدامات دیگری مانند تزریق خون نیاز داشته باشید.

داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری بابزیوز

پزشک شما را با ترکیبی از این داروها درمان می کند:

  • اتواکون
  • آزیترومایسین
  • کلیندامایسین
  • کینین

روش های مورد استفاده برای درمان بابزیوز

انتقال خون: اگر تعداد گلبول‌های قرمز بسیار کمی دارید، پزشک شما خون به شما می دهد تا تعداد آنها را افزایش دهد.

تعویض خون: اگر تعداد زیادی انگل در خون خود دارید، پزشک خون شما را تعویض می کند. در این فرآیند به آرامی مقداری از خون شما را خارج می‌کند و خون اهداکننده را جایگزین آن می‌کند.

دستگاه اکسیژن: اگر به تنهایی نمی توانید به اندازه کافی خوب نفس بکشید، پزشک شما را روی دستگاه تنفس مصنوعی قرار می دهد تا به شما در تنفس کمک کند.

دیالیز: دیالیز عملکرد کلیه های شما را در صورتی انجام می دهد که به درستی کار نکنند.

نکات پایانی

بابزیوز یک بیماری است که از بسیاری از گونه ها (انواع) انگل بابزیا دریافت می کنید. اگر سیستم ایمنی سالمی دارید، بعید است که از بابزیوز خیلی بیمار شوید. اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا طحال کارآمدی ندارید، ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. داروها می توانند بابزیوز را درمان کنند و اگر در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرید، مؤثرتر هستند.