پماد چشم باسیتراسین: موارد و نحوه مصرف

پماد چشم باسیتراسین با نام های تجاری AK-Tracin، Baciguent، Ocu-Tracin، یک آنتی بیوتیک است که برای درمان برخی عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این دارو فقط عفونت های باکتریایی چشم را درمان می کند و بر سایر عفونت های چشمی اثر نخواهد کرد. در این مقاله به بررسی علمی دقیق تر این دارو می پردازیم.
پماد چشم باسیتراسین چیست؟ پماد چشم باسیتراسین BACITRACIN (bass i TRAY sin) یک آنتی بیوتیک پلی پپتیدی است که برای درمان عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شود. این دارو احتمال دارد برای مقاصد دیگر هم استفاده شود. توجه داشته باشید استفاده غیر ضروری یا استفاده بیش از حد از هر آنتی بیوتیک می تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود.
قبل از مصرف پماد چشم باسیتراسین متخصصانی که در جهت بهبود شما تلاش می کنند بدانند که آیا شما یکی از این شرایط را دارید یا خیر:
یک واکنش غیرمعمول یا آلرژیک به باسیتراسین، نئومایسین، سایر آنتی بیوتیک ها، سایر داروها، غذاها، رنگ ها یا مواد نگهدارنده باردار بودن یا تلاش برای باردار شدن شیردهی قبل از استفاده از پماد چشم باسیتراسین، اگر..

پماد چشم باسیتراسین با نام های تجاری AK-Tracin، Baciguent، Ocu-Tracin، یک آنتی بیوتیک است که برای درمان برخی عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این دارو فقط عفونت های باکتریایی چشم را درمان می کند و بر سایر عفونت های چشمی اثر نخواهد کرد. در این مقاله به بررسی علمی دقیق تر این دارو می پردازیم.

پماد چشم باسیتراسین چیست؟

پماد چشم باسیتراسین BACITRACIN (bass i TRAY sin) یک آنتی بیوتیک پلی پپتیدی است که برای درمان عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شود. این دارو احتمال دارد برای مقاصد دیگر هم استفاده شود. توجه داشته باشید استفاده غیر ضروری یا استفاده بیش از حد از هر آنتی بیوتیک می تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود.

قبل از مصرف پماد چشم باسیتراسین

متخصصانی که در جهت بهبود شما تلاش می کنند بدانند که آیا شما یکی از این شرایط را دارید یا خیر:

  • یک واکنش غیرمعمول یا آلرژیک به باسیتراسین، نئومایسین، سایر آنتی بیوتیک ها، سایر داروها، غذاها، رنگ ها یا مواد نگهدارنده
  • باردار بودن یا تلاش برای باردار شدن
  • شیردهی

قبل از استفاده از پماد چشم باسیتراسین، اگر به آن یا به نئومایسین؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول شاید حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. همچنین قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

پس از مصرف این دارو، دید شما ممکن است به طور موقت تار شود. تا زمانی که بتوانید با خیال راحت این کار را انجام ندهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری که نیاز به دید واضح دارد انجام ندهید.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

پماد چشم باسیتراسین

نحوه مصرف پماد چشم باسیتراسین

پماد چشم باسیتراسین فقط برای استفاده در چشم است. قبل و بعد از استفاده دست ها را بشویید. برای جلوگیری از آلودگی، به نوک لوله دست نزنید و اجازه ندهید که چشم یا هر سطح دیگری را لمس کند.

  1. سر خود را کمی به عقب خم کنید و پلک پایین خود را با انگشت اشاره به سمت پایین بکشید تا کیسه ای تشکیل شود.
  2. انتهای لوله را فشار دهید تا یک لایه نازک از پماد به داخل پلک پایینی ریخته شود.
  3. چشم را به آرامی ببندید تا پماد پخش شود.
  4. به آرامی چشم را ببندید و کره چشم را در تمام جهات بچرخانید تا دارو پخش شود.
  5. سعی کنید پلک نزنید و چشم را مالش ندهید.
  6. ممکن است دید شما برای چند دقیقه تار شود.

از دوزهای خود در فواصل منظم استفاده کنید. پماد چشم باسیتراسین را بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. دوره کاملی که تجویز شده را تمام کنید حتی اگر فکر می کنید که وضعیت شما بهتر است. دوزها را نادیده نگیرید یا داروی خود را زود قطع نکنید.

این دارو را در چشم(های) آسیب دیده طبق دستور پزشک، معمولاً ۱ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

هنگام استفاده از این دارو از لنزهای تماسی استفاده نکنید. لنزهای تماسی را طبق دستورالعمل سازنده استریل کنید و قبل از شروع مجدد استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

اگر عفونت پلک را درمان می‌کنید، ابتدا تمام پوسته‌ها را دور از آن ناحیه تمیز کنید و سپس پماد چشمی را روی پلک بزنید.

در مورد استفاده از این دارو در کودکان با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

مصرف بیش از حد: اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، فوراً با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

توجه: این دارو فقط برای شما است. این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف پماد چشم باسیتراسین:

اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت از آن استفاده کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط از آن دوز استفاده کنید. از دوزهای دوبل یا اضافی استفاده نکنید.

تداخلات دارویی پماد چشم باسیتراسین

فهرستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که استفاده می کنید به پزشک خود بدهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد غیرقانونی استفاده می‌کنید، به آنها بگویید. برخی از موارد ممکن است با داروی شما تداخل داشته باشند.

هنگام استفاده از پماد چشم باسیتراسین باید مراقب چه نکاتی باشم؟

اگر علائم شما طی ۲ تا ۳ روز بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک یا متخصص خود اطلاع دهید. زمانی که علائم عفونت چشمی دارید از لنز استفاده نکنید. از پزشک یا متخصص خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره از کنتاکت های خود استفاده کنید. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک بلافاصله مصرف این دارو را متوقف کنید.

پماد چشم باسیتراسین

عوارض جانبی پماد چشم باسیتراسین

عوارض جانبی که باید در اسرع وقت به پزشک یا متخصص خود گزارش دهید عبارتند از:

  • واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان
  • مشکلات تنفسی
  • سوزش یا خارش چشم یا پلک
  • تغییر در بینایی
  • سفتی سینه
  • درد پایین کمر
  • قرمزی، تورم یا درد چشم ها یا پلک ها
  • درد، مشکل در دفع ادرار

عوارض جانبی که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (در صورت ادامه یا آزاردهنده بودن به پزشک یا متخصص خود گزارش دهید):

  • تاری دید موقت
  • پاره شدن یا احساس چیزی در چشم

این فهرست ممکن است تمام عوارض جانبی احتمالی را توصیف نکند.

نکات پایانی

پماد چشم باسیتراسین دور از دسترس کودکان و در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد (۵۹ تا ۸۶ درجه فارنهایت) نگهداری شود. پماد چشم باسیتراسین را از نور محافظت کنید. هر داروی استفاده نشده را بعد از تاریخ انقضا دور بیندازید.