عمل لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی(labiaplasty) یا جراحی ولو، یک روش جراحی است که معمولاً برای کاهش اندازه لابیا مینور(چین های پوستی که مجرای ادرار و واژن را احاطه کرده اند) انجام می شود. پوست اضافی می تواند پیچ ​​بخورد و نیشگون بگیرد و در حین ورزش، فعالیت های بدنی و مقاربت باعث ناراحتی شود. همچنین این جراحی می تواند به دلایل زیبایی یا به عنوان بخشی از جراحی تایید جنسیت، انجام شود. در این مقاله به توضیح این روش درمانی و موارد احتیاطی آن می پردازیم.
لابیاپلاستی چیست؟ لابیاپلاستی یک روش جراحی برای کاهش یا افزایش اندازه لابیا است. افراد معمولاً این روش را برای کاهش ناراحتی فیزیکی یا به عنوان بخشی از جراحی تأیید جنسیت انجام می دهند. گاهی اوقات نیز به دلایل زیبایی انجام می شود. در حالیکه لابیای هر شخصی منحصر به فرد است و هیچ فرم ایده آل یا عادی برای آن وجود ندارد.
لابیاها، چین های پوست دو طرف دهانه واژن هستند. چین های بیرونی، لابیا ماژور نامیده می شود که به معنای لب های بزرگ است. این چین‌های گوشتی بزرگ‌تر هستند و از اندام‌های تناسلی خارجی محافظت می‌کنند. آنها پس از بلوغ با موهای ناحیه تناسلی پوشیده می شوند. چین..

لابیاپلاستی(labiaplasty) یا جراحی ولو، یک روش جراحی است که معمولاً برای کاهش اندازه لابیا مینور(چین های پوستی که مجرای ادرار و واژن را احاطه کرده اند) انجام می شود. پوست اضافی می تواند پیچ ​​بخورد و نیشگون بگیرد و در حین ورزش، فعالیت های بدنی و مقاربت باعث ناراحتی شود. همچنین این جراحی می تواند به دلایل زیبایی یا به عنوان بخشی از جراحی تایید جنسیت، انجام شود. در این مقاله به توضیح این روش درمانی و موارد احتیاطی آن می پردازیم.

لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی یک روش جراحی برای کاهش یا افزایش اندازه لابیا است. افراد معمولاً این روش را برای کاهش ناراحتی فیزیکی یا به عنوان بخشی از جراحی تأیید جنسیت انجام می دهند. گاهی اوقات نیز به دلایل زیبایی انجام می شود. در حالیکه لابیای هر شخصی منحصر به فرد است و هیچ فرم ایده آل یا عادی برای آن وجود ندارد.

لابیاها، چین های پوست دو طرف دهانه واژن هستند. چین های بیرونی، لابیا ماژور نامیده می شود که به معنای لب های بزرگ است. این چین‌های گوشتی بزرگ‌تر هستند و از اندام‌های تناسلی خارجی محافظت می‌کنند. آنها پس از بلوغ با موهای ناحیه تناسلی پوشیده می شوند. چین های داخلی، لابیا مینور نامیده می شود که به معنای لب های کوچک است. این چین های پوستی از دهانه مجرای ادرار و واژن محافظت می کند.

دلایل پزشکی و فیزیکی

بافت اضافی لابیا مینور می تواند پیچ ​​بخورد، بچرخد، نیشگون بگیرد یا کشیده شود و باعث ناراحتی و تحریک جسمی در حین ورزش، فعالیت های بدنی (مانند دوچرخه سواری یا دویدن) و مقاربت شود. می توان از طریق لابیا پلاستی، اندازه لابیا مینور را کاهش داد تا از لبه های لابیا بزرگ بیرون نزند. همچنین این کار برای بهبود بهداشت و سلامت مفید است، زیرا بافت اضافی می تواند پاکسازی را دشوارتر کند و می تواند محل نگهداری باکتری هایی باشد که می توانند باعث عفونت دستگاه ادراری (UTIs) شوند.

دلایل زیبایی و احساسی

لابیا پلاستی برای کاهش عدم تقارن (شکل ناهموار) لابیا مینور یا لابیا ماژور، در زمانی که یک طرف شکل متفاوتی دارد انجام می شود. هدف این نوع جراحی برای بهبود راحتی، اعتماد به نفس و رفاه جنسی در مورد ظاهر اندام تناسلی می باشد. به خاطر داشته باشید که افراد دارای اندازه‌ها و شکل‌های مختلف لابیا هستند و هیچ ظاهری وجود ندارد که طبیعی تلقی شود.

لابیاپلاستی

جراحی تایید جنسیت

اگر جراحی لابیا پلاستی بخشی از یک فرآیند تأیید جنسیت باشد، جراح می‌تواند با استفاده از بافت تناسلی موجود لب ایجاد کند. همچنین احتمال دارد قبل یا بعد از سایر جراحی های بازسازی، لابیاپلاستی انجام دهد.

نکات مهم قبل از انجام لابیاپلاستی

انجام لابیاپلاستی تصمیم بزرگی است که باید به دقت در مورد آن فکر کنید. احتمال دارد که خطرات زیادی به همراه داشته باشد. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که به نتیجه ای که انتظار داشتید دست یابید و لزوماً احساس بهتری نسبت به بدنتان نخواهید داشت. اگر به انجام لابیاپلاستی فکر می کنید، ابتدا آن را با پزشک عمومی خود در میان بگذارید. شاید دلیلی وجود داشته باشد که این عمل برای شما مناسب نباشد.

پزشک عمومی احتمالاً به شما توصیه می کند که قبل از انجام عمل جراحی با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید. همچنین درباره اینکه آیا جراحی زیبایی برای شما مناسب است یا خیر، اطلاعات بیشتری کسب نمایید. احتمال دارد که این جراحی در برخی شرایط مانند غیر طبیعی بودن لب‌های واژن، ترمیم پارگی‌های بعد از زایمان یا برداشتن بافت‌های سرطانی (در صورت ابتلا به سرطان فرج)، پیشنهاد شود.

انجام جراحی لابیاپلاستی

لابیاپلاستی را می توان با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی همراه با آرامبخش انجام داد. این جراحی شامل کوتاه کردن یا تغییر شکل لب های واژن است. کل روش حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد و شاید بتوانید همان روز به خانه بروید. در طول لابیاپلاستی و بسته به دلیل انجام آن، جراح شما یکی از موارد زیر را انجام می دهد:

  1. مقداری بافت را از لابیای شما جدا می کند تا اندازه آن کاهش یابد.
  2. یک ماده پرکننده یا چربی به لابیای شما تزریق می کند تا آن را بزرگ کند.
  3. لابیای شما را از بافت های دیگر بازسازی می کند.

بهبودی پس از لابیاپلاستی

احتمالاً برای بهبودی به ۲ هفته مرخصی از کار نیاز داشته باشید. معمولاً چند ماه طول می کشد تا پوست به طور کامل بهبود یابد. در این مدت شما باید توصیه های پزشک خود و نکات زیر را رعایت نمایید:

  • محل را تمیز و عاری از عفونت نگه دارید.
  • برای جلوگیری از ساییدگی، لباس زیر و لباس گشاد بپوشید.
  • حداقل به مدت ۴ هفته از رابطه جنسی خودداری نمایید.
  • به مدت ۴ تا ۶ هفته از فعالیت بدنی خودداری نمایید.

چه زمانی نتایج لابیا پلاستی در بهترین حالت خود خواهند بود؟

تورم اولیه، درد و تغییر رنگ موقت در چند هفته اول پس از جراحی کاهش می یابد. بیشتر تورم بعد از شش هفته از بین می رود. اما قبل از دیدن نتایج نهایی، احتمال دارد که چهار تا شش ماه طول بکشد تا ورم به طور کامل از بین برود. در این جراحی معمولاً جای زخم کمی وجود دارد.

لابیاپلاستی

ماندگاری نتایج لابیاپلاستی چقدر است؟

لابیاپلاستی که به‌عنوان جراحی کاهش لابیا انجام می‌شود، یک عمل یک‌ مرحله ای با نتایج طولانی‌مدت است. تا زمانی که عوارض ایجاد نشود، احتمالاً دیگر هرگز به این جراحی نیاز نداشته باشید. لابیاپلاستی افزایشی با تزریق چربی یا فیلر، احتمال دارد به مرور زمان نیاز به انجام مجدد داشته باشد. باید بدانید که انتخاب بچه دار شدن بعد از عمل می تواند بر لابیاپلاستی شما تأثیر بگذارد. از این رو بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که برای انجام لابیاپلاستی، تا بعد از بچه دار شدن صبر کنند.

عوارض جانبی لابیاپلاستی

عوارض این جراحی نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برداشتن بافت بیش از حد یا کمبود بافت
  • خونریزی
  • کبودی (هماتوم)
  • عفونت
  • جای زخم
  • درد مداوم حین رابطه جنسی یا از دست دادن حساسیت
  • نتایج غیر قابل انتظار

اگر بعد از انجام لابیاپلاستی دچار عوارضی شدید یا از نتایج ناراضی هستید، با جراح بیمارستان یا کلینیکی که در آن تحت درمان قرار گرفته اید، صحبت نمایید.

آیا لابیاپلاستی باعث افزایش لذت می شود؟

اگرچه برخی از مردم فکر می کنند که لابیاپلاستی می تواند رضایت جنسی را بهبود بخشد، اما شواهد محدودی برای حمایت از این موضوع وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که هیچ تغییر قابل توجهی در احساس، روان شدن یا ارگاسم وجود ندارد. اما لابیاپلاستی می تواند درد مرتبط با رابطه جنسی را برای برخی افراد کاهش دهد که می تواند لذت آن ها را از رابطه جنسی افزایش دهد. همچنین، تغییرات در عزت نفس و رضایت از ظاهر اندام تناسلی می تواند بر تجربیات جنسی تأثیر مثبت بگذارد.

نکات پایانی

اگر هنگام پوشیدن لباس های تنگ، انجام برخی ورزش ها یا درگیر شدن در رابطه جنسی احساس ناراحتی می کنید یا از ظاهر لابیای خود ناراضی هستید، لابیاپلاستی می تواند گزینه مناسب باشد. اگر تحت عمل جراحی تعیین جنسیت هستید، لابیا پلاستی بخشی از فرآیند بازسازی جراحی است. در مورد اهداف و نگرانی های خود با جراح صحبت نمایید. جراح به شما گوش می دهد، جزئیات گسترده ای در مورد نحوه انجام این روش و نتایج مورد انتظار ارائه می دهد و به تمام سوالات شما پاسخ می دهد.