آلودگی هوا چه تاثیری بر بدن می گذارد چگونه با تغذیه این اثرات را کمتر کنیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقهآلودگی هوا حاصل، احتراق سوخت‌های فسیلی در قرن اخیر و تغییر پیاپی ترکیبات جوی است. آلاینده‌های هوا مانند مونوکسیدکربن، دی اکسیدسولفور، اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی فرار، ازن، فلزات سنگین، و مواد ذرهای قابل تنفس ۲٫۵PM و ۱۰ PMاز لحاظ میزان ترکیبات شیمیایی، ویژگیهای واکنشی، خروج وپخش، زمان تجزیه‌پذیری، و توانایی گسترش در فواصل دور یا نزدیک با هم متفاوتند. آلودگی هوا به شکل حاد و مزمن بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارد. گستره این تاثیرات شامل تحریکات تنفسی بالا یا جزیی، بیماریهای قلبی و تنفسی مزمن، سرطان ریه، عفونتهای تنفسی حاد در کودکان و برونشیت مزمن در بزرگسالان، وخیم‌تر شدن بیماری‌های ریوی و قلبی و حملات آسمی می شود. علاوه بر آن، مواجه با آلاینده‌ها با مرگ زود رس و کاهش امید زندگی ارتباط دارد.
چه کسانی در معرض آسیب بیشتری هستند؟ بدون تردید همه افراد تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند و دچار مشکل می‌شوند. اما اثرات آلودگی هوا بر روی همه افراد جامعه یکسان نیست. برخی گروه ها در ریسک بیشتری قرار دارند از جمله:
سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال کودکان و نوجوانان زیر ۱۴ سال بیما..

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آلودگی هوا حاصل، احتراق سوخت‌های فسیلی در قرن اخیر و تغییر پیاپی ترکیبات جوی است. آلاینده‌های هوا مانند مونوکسیدکربن، دی اکسیدسولفور، اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی فرار، ازن، فلزات سنگین، و مواد ذرهای قابل تنفس ۲٫۵PM و ۱۰ PMاز لحاظ میزان ترکیبات شیمیایی، ویژگیهای واکنشی، خروج وپخش، زمان تجزیه‌پذیری، و توانایی گسترش در فواصل دور یا نزدیک با هم متفاوتند. آلودگی هوا به شکل حاد و مزمن بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارد. گستره این تاثیرات شامل تحریکات تنفسی بالا یا جزیی، بیماریهای قلبی و تنفسی مزمن، سرطان ریه، عفونتهای تنفسی حاد در کودکان و برونشیت مزمن در بزرگسالان، وخیم‌تر شدن بیماری‌های ریوی و قلبی و حملات آسمی می شود. علاوه بر آن، مواجه با آلاینده‌ها با مرگ زود رس و کاهش امید زندگی ارتباط دارد.

چه کسانی در معرض آسیب بیشتری هستند؟

بدون تردید همه افراد تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند و دچار مشکل می‌شوند. اما اثرات آلودگی هوا بر روی همه افراد جامعه یکسان نیست. برخی گروه ها در ریسک بیشتری قرار دارند از جمله:

  • سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال
  • کودکان و نوجوانان زیر ۱۴ سال
  • بیماران تنفسی و افراد مبتلا به بیماری انسدادی ریه
  • بیماران قلبی و افراد مبتلا به بیماری عروق کرنر و نارسایی قلبی
  • خانم های باردار

شاغلان در آلودگی هوا چه باید کنند؟

  • در صورت اعلام وضعیت هشدار کمتر از منزل خارج شوید و از رفت و آمدهای غیر ضروری خودداری کنید. بیماران تنفسی، قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان نباید تحت هیچ شرایطی در فضای باز قرار گیرند.
  • از انجام فعالیت های ورزشی در فضای باز تا پایداری نسبی هوا خودداری کنید. حتی پیاده روی نیز موجب تنفس سریع تر شده و بدن نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می کند.
  • تغذیه مناسب راز زندگی سالم زمان آلودگی هوا است. در حالت عادی ، سیستم دفاعی بدن ، سلولها را از کلیه آسیب های بیرونی محافظت می کند. اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی های محیط باعث می شوند بدن نتواند مبارزه کند در نتیجه ساختمان و عمل سلول های بدن توسط مخرب‌هایی نظیر رادیکال های آزاد تخریب می شود. در مقابل آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول‌های حیاتی بدن می‌شوند. مصرف بیشتر آنتی اکسیدان‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌کند، که بدن به راحتی رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد.
  • ویتامینE و خاصیت ضدسرطانی، مهمترین ترین بیماری ناشی از آلودگی هوا

این ویتامین نقش آنتي اکسيدانی دارد که نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری دارد روغن ها (غني ترين) منبع این ویتامین اند که با پختن از بين نمي روند ولي با سرخ کردن تخريب مي شوند. روغن سویا ، روغن آفتابگردان ، جوانه گندم ، روغن ماهي، روغن زيتون و انواع مغزها به عنوان منابع خوب ویتامین E هستند اما نبايد بيش از نياز مصرف شوند زيرا مي توانند منجر به اضافه وزن يا چاقي مي شوند. خرید مکمل های ویتامین E

  • ویتامینC، فاکتوری کلیدی در جلوگیری از تاثیرات آلوادگی هوا

آنتي اکسيدانی است که موجب افزايش مقاومت به عفونت ها وافزايش جذب آهن می شود.اين ويتامين در سبزی ها و میوهای تازه موجود است . نسبت به حرارت ، نور ومحیط قلیایی بسيار حساس است ؛ مثلاً با افزودن جوش شیرین به غذا، غیر فعال می شود پس بهتر است تا حد امكان به صورت خام و تازه مصرف شوند.مهم ترین منابع ويتامين Cعبارتتد از : مرکبات، فلفل سبز،کلم بروکلی , گل كلم ،گوجه فرنگي ، سبزي خوردن ، اسفناج ، کیوی ، طالبی ، توت فرنگی و سیب زمینی. خرید مکمل های ویتامینC

  • سلنیم، یک آنتی اکسیدان دوست داشتنی

سلنیم با خاصیت آنتی اکسیدانی خود سبب افزایش عملکرد و تعداد گلبول های سفید خون شده و از این طریق خنثی سازی رادیکالهای آزاد در تقویت سیستم ایمنی موثر است. همچنین کمبود سلنیوم سبب می شود تا بیماریزایی و تکثیر ویروسها افزایش یابد. همچنین با محافظت چربی ها از اکسیداسیون مانع رسوب کلسترول در عروق می شود و از قلب محافظت میکند. منابع سلنیم شامل گوشت ، مرغ ، لبنیات ، حبوبات ، آجیل، قارچ ، موز ، کلم بروکلی و جوانه گندم می باشد.

  • زردچوبه، کاهنده عوامل حساسیت زا ناشی از آلودگی هوا

ماده رنگی موجود در زردچوبه ، کورکومین باعث کاهش تاثیر عوامل حساسیت زا به ویژه در زمان آلودگی هوا در ریه می شوند پس بطور مستقیم شاهد کاهش عوارض آلرژی می شود. همچنین با خاصیت ضدالتهابی موجب افزایش مقاومت سلولها در برابر باکتری ها می شود و سیستم ایمنی را تقویت می کند . در روزهای آلوده می توانید زردچوبه را با شیر یا چای استفاده کنید.

  • شیر و لبنیات، جلوگیری از جذب سرب

لبنیات به خصوص پنیر و ماست، به خاطر کلسیمی که دارند، می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب که میزان آن در زمان آلودگی هوا بالا می رود، را کاهش دهند. شیرهای غنی شده با باکتری‌های به نام پروبیوتیک، سطح باکتری‌های مفید را در روده انسان متعادل ميسازد.

  • منابع امگا ۳

گردو، تخم کتان، ماهی‌های روغنی مانند قزل آلا، ساردین، سالمون و خالمخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور را کاهش می‌دهند. خرید قرص امگا۳

  • آب انار، چای سبز و قهوه نیروهای دفاعی پر ارزش در مقابل آلودگی هوا

این مواد غذایی به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسیدکننده‌ که از طریق آلودگی هوا‌ وارد بدن می‌‌شوند کمک می‌کند و خوراکی‌های پرچرب، پرپروتئین و غذاهای فرآوری ‌شده آماده می‌‌توانند سرعت اکسیداسیون و افزایش رادیکال‌های مضر آزاد را در بدن بالا ببرند.

با توجه به وجود آلاینده های محیطی در زندگی امروز پیشنهاد می شود از کلیه منابع غذایی نام برده شده روزانه مصرف شود و از خوردن غذاهای فست فودی، غذاهای پر چرب و سرخ شده، گوشتهای فرآوری شده، چیپس، پفک و مواد غذایی حاوی نگهدارنده‌ها کمتر استفاده شود تا کمک بسزایی در سلامت بدن گردد.

نوشته آلودگی هوا چه تاثیری بر بدن می گذارد چگونه با تغذیه این اثرات را کمتر کنیم؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *