اوتیسم در بزرگسالان؛ علائم و روش های درمان

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
همواره وقتی نام اختلال اوتیسم شنیده می شود بیشتر افراد به یاد کودکان مبتلا به اوتیسم می افتند. جالب است بدانید اوتیسم در بزرگسالان نیز رخ می دهد و تنها مختص کودکان نمی باشد. اوتیسم در بزرگسالان علائم مشخصی دارد. در ادامه به معرفی این علائم و روش های درمان اوتیسم در بزرگسالان خواهیم پرداخت.
اوتیسم در بزرگسالان چه علائمی دارد؟ علائم اوتیسم در بزرگسالان نیز مانند کودکان مواردی مشخص است. با شناسایی این علائم راحت تر می توان تشخیص داد فرد مبتلا به اوتیسم است یا خیر. هر چند تنها یافتن یک تا دو مورد از این علائم نمی تواند نشانه اوتیسم باشد و نیاز است چند نشانه همزمان در فرد دیده شود. این علائم به شرح زیرند:
دایره دوستان محدود از نشانه های اوتیسم در بزرگسالان می توان از سختی در برقراری رابطه نزدیک با دیگران در افراد مبتلا نام برد. برخی عوامل مانند داشتن محدودیت در حرف زدن، دشواری در گوش سپردن به دیگران و انجام رفتارهای خاص که مختص مبتلایان به اوتیسم است می تواند باعث شود این افراد از دیگران فاصله بگیرند.
داشتن روابط عاطفی مشکل دار از آنجا که فرد مبتلا به اوتیسم در ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

همواره وقتی نام اختلال اوتیسم شنیده می شود بیشتر افراد به یاد کودکان مبتلا به اوتیسم می افتند. جالب است بدانید اوتیسم در بزرگسالان نیز رخ می دهد و تنها مختص کودکان نمی باشد. اوتیسم در بزرگسالان علائم مشخصی دارد. در ادامه به معرفی این علائم و روش های درمان اوتیسم در بزرگسالان خواهیم پرداخت.

اوتیسم در بزرگسالان چه علائمی دارد؟

علائم اوتیسم در بزرگسالان نیز مانند کودکان مواردی مشخص است. با شناسایی این علائم راحت تر می توان تشخیص داد فرد مبتلا به اوتیسم است یا خیر. هر چند تنها یافتن یک تا دو مورد از این علائم نمی تواند نشانه اوتیسم باشد و نیاز است چند نشانه همزمان در فرد دیده شود. این علائم به شرح زیرند:

دایره دوستان محدود

از نشانه های اوتیسم در بزرگسالان می توان از سختی در برقراری رابطه نزدیک با دیگران در افراد مبتلا نام برد. برخی عوامل مانند داشتن محدودیت در حرف زدن، دشواری در گوش سپردن به دیگران و انجام رفتارهای خاص که مختص مبتلایان به اوتیسم است می تواند باعث شود این افراد از دیگران فاصله بگیرند.

داشتن روابط عاطفی مشکل دار

از آنجا که فرد مبتلا به اوتیسم در درک ارتباطات غیرکلامی ضعیف است نمی تواند با دیگران و به خصوص شریک عاطفی خود ارتباط درستی برقرار کند و دچار مشکلاتی در روابط خود می شود.

ناتوانی در همدردی

یکی از نشانه های اوتیسم در بزرگسالان این است که فرد قادر نیست با دیگران همدردی کند و در به اشتراک گذاری احساسات خود ناتوان است. این افراد نمی توانند از دید دیگران به موضوعات نگاه کنند و این مسئله عدم همدردی آنها را در پی دارد.

داشتن علایق غیرعادی

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم دایره علایق محدودی دارند. به طور مثال این افراد در زمینه هایی مانند ریشه شناسی لغت، هوانوردی و مهندسی اطلاعات بالایی دارند و به سایر موضوعات توجهی نشان نمی دهند.

عدم پاسخگویی درست به محرک ها

از نشانه های اوتیسم در بزرگسالان می تواند اختلال در پردازش حسی باشد. این افراد نسبت به محرک ها حساسیت کافی ندارند. این مسئله باعث بروز مشکلاتی در چالش های اجتماعی می شود. در تعاملات اجتماعی فرد باید پاسخگویی مناسبی به اطلاعات جدید، درک بوها، صداها و موارد دیگر داشته باشد و فرد مبتلا به اوتیسم در این پاسخگویی ناتوان است.

داشتن مشکلات زبانی

حدود ۴۰ درصد مبتلایان به اوتیسم نمی توانند حرف زدن را فرا بگیرند و فرد بزرگسالی که نتواند حرف زدن خود را مدیریت کند به احتمال مبتلا به اوتیسم است. به طور مثال فرد در پیگیری یک گفتگو، بیان نیازها و پردازش تفکرات مشکل دارد.

متعهد بودن به عادت ها

بزرگسالات مبتلا به اوتیسم به سختی می توانند در عادت های خود تغییر ایجاد کنند. این افراد به برنامه ای ثابت در طول روز پایبند هستند. خارج شدن از برنامه روزانه و عادت های همیشگی آنها را دچار ناراحتی می کند. تمایلی به رفتن به جاهای جدید و غذاهای جدید ندارند و یا به سفر بی علاقه هستند.

حرکات تکراری

از نشانه های اوتیسم در بزرگسالان این است که افراد مبتلا، به تکرار واژه ها، عبارات و رفتارها علاقه خاصی دارند.

اضطراب و اختلال در خواب

اوتیسم در بزرگسالان می تواند با اختلال خواب و اضطراب همراه شود. آمارها نشان می دهد ۷۰ درصد مبتلایان مشکلات خواب دارند. اضطراب نیز در این افراد بسیار دیده می شود و باعث اختلال در تمرکز، افسردگی و مشکل در کنترل خلق و خو می گردد.

آگاهی در زمینه های خاص

این افراد حافظه قوی در برخی زمینه ها دارند. این توانایی به آنها اجازه می دهد اطلاعات بسیار زیادی را در زمینه هایی خاص مانند تاریخ، ریاضی، موسیقی و … در ذهن خود حفظ کنند.

اوتیسم در بزرگسالان

درمان اوتیسم در بزرگسالان چگونه است؟

در ابتدا باید اوتیسم در فرد تشخیص داده شود. فرد متخصص با بررسی مجموعه ای از رفتارها و مشاهدات می تواند اوتیسم را در فرد بزرگسال تشخیص دهد. برای درمان متخصصین از روش های زیر استفاده می کنند:

  • آموزش: افراد مبتلا به اوتیسم باید آموزش ببینند تا بتوانند در رفع نیازهایشان توانمند باشند.
  • اصلاح کردن رفتارها: با استفاده از استراتژی هایی سعی می شود تا رفتارهای غیرعادی و ناخوشایند فرد کاهش یابد و رفتارهای مثبت فرد بهبود یابد.
  • بهبود مهارت های اجتماعی: در این روش به درمان مشکلات زبانی و عملکردی فرد پرداخته می شود و به فرد در برطرف کردن مشکلات زبانی و ارتباطی کمک می گردد.
  • بهبود مهارت های عملکردی: در این شکل از درمان به برطرف کردن مشکلات کلامی، فیزیکی و حرفه ای کمک می شود تا فرد بتواند مهارت های عملکردی خود را تقویت کند.
  • دارو درمانی: متاسفانه داروی خاصی برای درمان اوتیسم در بزرگسالان شناخته نشده است اما برخی داروها در کاهش علائم اوتیسم در بزرگسالان موثرند. داروهای برطرف کننده مشکلات خواب، بیش فعالی، اضطراب، و داروهایی رفع کننده مشکلات رفتاری می توانند مفید باشند.

توصیه هایی به بزرگسالان مبتلا به اوتیسم

برای اینکه فرد بتواند بر علائم اوتیسم خود کنترل بهتری داشته باشد می تواند از پیشنهادهای زیراستفاده کند:

  • مراجعه به روانپزشک در صورت مشاهده علائم
  • مشاره با روانشناس یا مددکار اجتماعی برای درمان فردی یا گروهی
  • شرکت در جلسات مشاوره
  • شرکت در برنامه های توانبخشی
  • استفاده از داروهایی تجویزی پزشک برای رفع مشکلات مرتبط با اوتیسم مانند افسردگی و اضطراب

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • اوتیسم و نشانه های آن
  • زبان پریشی یا آفازی و انواع آن
  • فقر آهن در دوران بارداری و خطر ابتلای کودک به بیماری اوتیسم!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]