تاثیر خواب بر هورمون های بدن ما

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
همواره از اهمیت خواب بر بسیاری از جنبه های مرتبط با سلامت روح و جسم ما سخن گفته می شود اما کمتر به تاثیر خواب بر هورمون های بدن اشاره می گردد. خواب تاثیر مستقیمی بر سلامت بدن ما و هورمون های بدن دارد. خواب کمک می کند هورمون دوباره پر و ذخیره شوند.
شما می توانید جهت خرید قرص خواب از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
خواب و هورمون ها خواب کافی بر تعادل هورمون های بدن تاثیر مستقیمی دارد و می تواند عملکرد هورمون ها را بهبود ببخشد. در مطلب پیش رو به تاثیرات خواب بر هورمون ها اشاره خواهیم کرد.
هورمون گرسنگی خواب می تواند هورمون گرسنگی را تنظیم کند و نقش مهمی در بهبود فرآیند متابولیسم دارد. افراد دچار بدخوابی یا اختلال در خواب دچار افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می شوند. عدم خواب کافی باعث اختلال در عملکرد هورمون های انسولین، گرلین و لپتین می شود. این هورمون ها در تنظیم قند خون، کنترل احساس سیری و گرسنگی و ذخیره شدن چربی در بدن موثرند. زمانیکه فرد خواب کافی نداشته باشد تعادل در این هورمون ها به هم می خورد؛ هورمون گرسنگی نمی تواند غذا را به درستی به ا..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

همواره از اهمیت خواب بر بسیاری از جنبه های مرتبط با سلامت روح و جسم ما سخن گفته می شود اما کمتر به تاثیر خواب بر هورمون های بدن اشاره می گردد. خواب تاثیر مستقیمی بر سلامت بدن ما و هورمون های بدن دارد. خواب کمک می کند هورمون دوباره پر و ذخیره شوند.

قرص خوابشما می توانید جهت خرید قرص خواب از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

خواب و هورمون ها

خواب کافی بر تعادل هورمون های بدن تاثیر مستقیمی دارد و می تواند عملکرد هورمون ها را بهبود ببخشد. در مطلب پیش رو به تاثیرات خواب بر هورمون ها اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید
خرید بک لینک انبوه

هورمون گرسنگی

خواب می تواند هورمون گرسنگی را تنظیم کند و نقش مهمی در بهبود فرآیند متابولیسم دارد. افراد دچار بدخوابی یا اختلال در خواب دچار افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می شوند. عدم خواب کافی باعث اختلال در عملکرد هورمون های انسولین، گرلین و لپتین می شود. این هورمون ها در تنظیم قند خون، کنترل احساس سیری و گرسنگی و ذخیره شدن چربی در بدن موثرند. زمانیکه فرد خواب کافی نداشته باشد تعادل در این هورمون ها به هم می خورد؛ هورمون گرسنگی نمی تواند غذا را به درستی به انرژی تبدیل کند و یا آن را در بدن ذخیره کنند. ممکن است حتی مقاومت به انسولین در بدن ایجاد شود و افزایش وزن صورت گیرد.

هورمون رشد

این هورمون، در رشد عضلات، بهبود متابولیسم، تولید و سنتز پروتئین و ایمنی بدن نقش مهمی دارد. خواب تاثیر مستقیم بر تولید هورمون رشد دارد و کم خوابی باعث کاهش این هورمون می شود. به همین دلیل خصوصا به نوجوانان توصیه می شود خواب کافی داشته باشند تا رشد بدنشان به بهترین شکل خود رقم بخورد. مطالعات نشان داده اند این هورمون بر تنظیم چربی، پروتئین و متابولیسم گلوکز نیز نقش دارد و کمبود آن بر ترکیب بدن، رشد آن و متابولیسم تاثیر منفی دارد.

تاثیر بر هورمون های تیروئید، پروژسترون و استروژن

کمبود خواب می تواند باعث افزایش کورتیزول و در نتیجه ایجاد اخلال در تعادل هورمون های پروژسترون و استروژن شود. این دو هورمون، هورمون های جنسی زنانه هستند و بر سلامت دستگاه تناسلی بانوان نقش مهمی دارند. برهم خوردن تعادل این دو هورمون بر عملکرد غده تیروئید نیز تاثیر می گذارد و با کاهش فعالیت این غده، سرعت متابولیسم بدن کاهش می یابد.

ملاتونین

غده صنوبری یا پینه آل باعث تولید ملاتونین می شود. این هورمون با چرخه خواب و بیداری ما مرتبط است و باعث تنظیم ریتم شبانه روزی بدن و خواب می شود. ملاتونین در کنترل ۵۰۰ ژن در بدن موثر است و برخی از این ژن ها با سیستم ایمنی بدن ما مرتبط می باشند؛ به همین دلیل تنظیم بودن این هورمون بسیار مهم می باشد.

خواب

کورتیزول

غدد فوق کلیوی ما کورتیزول را ترشح می کنند. این هورمون استروئیدی می باشد و به هورمون استرس نیز معروف است. خواب می تواند این هورمون را تنظیم کند و باعث عملکرد بهتر کوتیزول که تنظیم کننده هورمون های دیگر بدن است، شود. خواب کافی باعث می شود شما پس از بیداری اوج کورتیزول را در بدن خود داشته باشد. افزایش این هورمون بر هورمون استروژن و تیروئید تاثیر به سزایی دارد و به همین دلیل توصیه می شود با خواب کافی به تنظیم این هورمون یاری رسانیم.

خواب

چقدر باید بخوابیم؟

یک فرد بالغ به ۷ تا ۹ ساعت خواب در طول شب نیاز دارد. خواب باید به شکل عمیق و طولانی باشد و خواب سبک و منقطع نمی تواند اثر مثبتی بر روی هورمون های شما ایفا کند. برای داشتن خوابی عمیق و کامل می توانید توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:

  • سعی کنید به رختخواب رفتن و بیدار شدن خود را در ساعت مشخصی انجام دهید.
  • در صورتیکه نتوانستید خوب بخوابید روز بعد مصرف قند خود را محدود کنید. این کار در جلوگیری از اختلال هورمون انسولین بسیار موثر است.
  • وسایل الکترونیکی و تلفن را داخل اتاق خواب قرار ندهید.
  • سعی کنید شرایط خواب مناسبی داشته باشید. بالش و تشک خوبی برای خود فراهم کنید.
  • اگر اتاقتان نور صبحگاهی دارد از چشم بند یا پرده های ضخیم استفاده کنید.
  • سعی کنید دمای اتاق خوابتان خنک باشد و از گرم کردن اتاق بپرهیزید.
  • یک برنامه روتین برای پیش از خواب داشته باشید. به طور مثال به یک موسیقی آرامشبخش گوش دهید.
  • از دستگاه های نویز سفید برای رفع صداهای مزاحم و اضافی استفاده کنید.
  • پیش از خواب از وسایل الکترونیکی مانند موبایل استفاده نکنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • بی خوابی و ۶ ماده غذایی موثر بر آن
  • معرفی انواع مکمل برای بهبود خواب!
  • علت خستگی و خواب آلودگی روزانه چیست؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.