خودگویی بیرونی یا حرف زدن با خود؛ امری طبیعی یا یک بیماری؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بسیاری از افراد در طول زندگی خود عادت به حرف زدن با خود یا خودگویی بیرونی دارند. این مسئله بسیار رایج است و شواهد نشان می دهند این کار می تواند مزایای بسیاری برای فرد داشته باشد. در معدود مواردی حرف زدن با خود می تواند باعث بروز مشکل در فرد شود و یا نشانه ای از ابتلا به بیماری روانی باشد. در مقاله امروز به موضوع حرف زدن با خود و مزایای آن بیشتر خواهیم پرداخت.
علت حرف زدن با خود چیست؟ حرف زدن با خود از سنین دو یا سه سالگی آغاز می شود و در سن ۵ سالگی در کودک به گونه ای انجام می شود که دیگران نتوانند صدای کودک را بشنوند. این عادت به ندرت به شکل کامل کنار گذاشته می شود و در بزرگسالی نیز ادامه می یابد. محققان دلایل زیر را در بروز این عادت دخیل می دانند:
انزوای اجتماعی: محققان عقیده دارند افرادی که بیشتر اوقات در تنهایی به سر می برند، بیشتر عادت حرف زدن با خود را دارند. اینکار در واقع جایگزینی برای ارتباط اجتماعی آنها می شود. اختلال شناختی: گاهی مشکلات شناختی ناشی از استرس و رویدادهای مشابه می توانند باعث حرف زدن با خود شوند. به طور مثال احساس اضطراب و یا تمایلات ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بسیاری از افراد در طول زندگی خود عادت به حرف زدن با خود یا خودگویی بیرونی دارند. این مسئله بسیار رایج است و شواهد نشان می دهند این کار می تواند مزایای بسیاری برای فرد داشته باشد. در معدود مواردی حرف زدن با خود می تواند باعث بروز مشکل در فرد شود و یا نشانه ای از ابتلا به بیماری روانی باشد. در مقاله امروز به موضوع حرف زدن با خود و مزایای آن بیشتر خواهیم پرداخت.

علت حرف زدن با خود چیست؟

حرف زدن با خود از سنین دو یا سه سالگی آغاز می شود و در سن ۵ سالگی در کودک به گونه ای انجام می شود که دیگران نتوانند صدای کودک را بشنوند. این عادت به ندرت به شکل کامل کنار گذاشته می شود و در بزرگسالی نیز ادامه می یابد. محققان دلایل زیر را در بروز این عادت دخیل می دانند:

  • انزوای اجتماعی: محققان عقیده دارند افرادی که بیشتر اوقات در تنهایی به سر می برند، بیشتر عادت حرف زدن با خود را دارند. اینکار در واقع جایگزینی برای ارتباط اجتماعی آنها می شود.
  • اختلال شناختی: گاهی مشکلات شناختی ناشی از استرس و رویدادهای مشابه می توانند باعث حرف زدن با خود شوند. به طور مثال احساس اضطراب و یا تمایلات وسواسی- جبری باعث بروز اختلالات شناختی در فرد می شوند که با افزایش خودگویی مرتبط می باشد.

خود گویی یا حرف زدن با خود چند نوع دارد؟

حرف زدن با خود می تواند به شکل های مختلف و با محتوای مثبت و منفی انجام شود و به سه دسته تقسیم می شود:

  • خودگویی مثبت یا منفی: در خودگویی مثبت فرد با استفاده از کلمات و عبارت هایی به خود انگیزه می دهد اما در خودگویی منفی فرد از عبارات سرزنش گرایانه و انتقاد کننده در مورد خود استفاده می کند.
  • خودگویی آموزشی: این خودگویی به فرد کمک می کند تا مراحل انجام یک کار یا حل یک مشکل را با خود مرور کند.
  • خودگویی انگیزشی: این خودگویی با گفتن عبارت هایی برای انگیزه بخشی به خود و کسب موفقیت انجام می شود و یا به شکل تحسین خود پس از پیروزی می باشد.

حرف زدن با خود

حرف زدن با خود چه فوایدی دارد؟

حرف زدن با خود می تواند فواید بسیاری برای فرد داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

راهی مناسب برای اندیشه و تامل

حرف زدن با خود می تواند باعث شود فرد از تجربیات خود فاصله بگیرد و در مورد تفکرات و کارهای خود نگاه بهتری داشته باشد. این فاصله باعث می شود فرد وقایع را عینی تر ببیند و بتواند بهتر اندیشه و تامل کند.

راهی برای تقویت انگیزه

حرف زدن با خود می تواند باعث شود در مواقع سخت بتوانیم به خودمان انگیزه دهیم. گفتن جملاتی مانند “من موفق می شوم.” می تواند برای مواجهه با چالش ها به فرد انگیزه دهد. این افکار مثبت حتی زمانی که در ذهن هستند می توانند بسیار کمک کننده باشند اما زمانیکه با صدای بلند گفته می شوند انرژی بیشتری تولید می کنند.

راهی مناسب برای تقویت و بهبود حافظه

بسیاری مواقع در هنگام خرید چیزی با خودمان حرف می زنیم. اینکار باعث می شود بتوانیم راحت تر نکاتی را به خاطر آوریم. حرف زدن با خود باعث می شود افراد سریع تر چیزهایی را که می خواهند پیدا کنند. محققان عقیده دارند حرف زدن با خود حافظه را بهبود می بخشد و باعث ایجاد یک ارتباط قوی بین کلمات گفته شده و اهداف بصری مورد نظر می شود.

راهی مناسب برای حل مسئله

خودگویی یا حرف زدن با خود باعث می شود بتوانید مراحل پیشروی خود را در یک موضوع بهتر بررسی کنید و عملکرد خود را بهبود ببخشید. حرف زدن با خود باعث می شود تمرکز بهتری روی مسائل داشته باشید و گزینه های بهتری را برای حل مسئله پیدا کنید.

چگونه به بهترین شکل حرف زدن با خود را تمرین کنیم؟

برای اینکه بهترین بهره را از حرف زدن با خود ببرید می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

مثبت با خود حرف بزنید

سعی کنید در هنگام خودگویی از عبارت های مثبت و انگیزشی استفاده کنید. خودگویی منفی می تواند تاثیر مخربی روی سلامت روح و روان شما به جا بگذارد و باید از آن پرهیز شود.

از خودتان سوال بپرسید

حین حرف زدن با خود، از خودتان سوال بپرسید. این سوال پرسیدن می تواند راجع به هر موضوعی باشد. به طور مثال در مورد چیزهایی که آموخته اید یا وقایع و بسیاری موارد دیگر از خود سوال بپرسید. تکرار باعث می شود نکته ای را که آموخته اید بهتر در حافظه بلند مدت تثبیت کنید.

حرف زدن با خود

به حرف های خود توجه کنید

زمانیکه با خود صحبت می کنید سعی کنید به روند مکالمات خود توجه کنید و به آنها فکر کنید. این کار می تواند باعث شود خودآگاهی بهتری نسبت به خود داشته باشید.

ضمیر مناسب را هنگام صحبت انتخاب کنید

هنگام حرف زدن با خود از ضمیر دوم شخص یا سوم شخص استفاده کنید. اینکار باعث می شود کنترل بهتری روی احساسات خود داشته باشید خصوصا زمانیکه درگیر احساسات ناخوشایند و استرس زا هستید. این روش کمک می کند از احساسات خود فاصله بگیرید و آنها را عینی تر ارزیابی کنید. گویی از نگاه فردی دیگر به وقایع می نگرید.

چه زمانی حرف زدن با خود نگران کننده است؟

اگر حرف زدن با خود به شکل منفی باشد و فرد مدام در حال صحبت در مورد افکار منفی و غم انگیز با خود است ممکن است به افسردگی دچار باشد و باید به پزشک مراجعه کند. همچنین خودگویی همراه توهم نیز می تواند خطرناک باشد. در این حالت فرد با یک منبع خارجی که وجود خارجی ندارد صحبت می کند و این مسئله می تواند ناشی از اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، سوء مصرف مواد و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشد. در چنین مواردی لازم است حتما با روان درمانگر مشورت شود تا علل این مسئله را جستجو کند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • چند تمرین برای کنترل خشم
  • ۸ روش برای کنترل فکر کردن بیش از حد
  • تفکر انتقادی و مزایای آن در زندگی ما

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]