رژیم پروتئین و تاثیرات آن بر لاغری

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
یکی از رژیم های بسیار پر طرفدار برای کاهش وزن رژیم پروتئین است. در این رژیم غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت، پنیر و … جزو مواد اصلی رژیم می باشند. بسیاری از افراد مشتاق به مواد پروتئینی نسبت به انتخاب این رژیم اشتیاق بیشتری دارند. در مقاله امروز به مزایا و معایب ای رژیم می پردازیم تا با دید بازتری این رژیم را انتخاب کنید.
شما می توانید جهت خرید مکمل پروتئین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین یک رژیم نسبتا گران است که نیاز به آشپزی بسیار دارد. در این رژیم مصرف کربوهیدرات ها کاهش و مصرف پروتئین افزایش می یابد. این رژیم بر دریافت بیشتر پروتئین تاکید دارد، یعنی اگر فردی روزانه ۱۲ تا ۱۸ درصد پروتئین دریافت می کند در این رژیم این مقدار بالاتر می رود و حتی نیمی از کالری دریافتی روزانه را پروتئین تشکیل می دهد. در این رژیم پروتئین اضافی از منابع حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر، لوبیا، حبوبات و سبزیجات غنی از پروتئین مانند اسفناج و بروکلی به بدن می رسد.
در رژیم پروتئین چه غذاهایی را می توان خورد؟ در این رژیم پروتئین مورد..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

یکی از رژیم های بسیار پر طرفدار برای کاهش وزن رژیم پروتئین است. در این رژیم غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت، پنیر و … جزو مواد اصلی رژیم می باشند. بسیاری از افراد مشتاق به مواد پروتئینی نسبت به انتخاب این رژیم اشتیاق بیشتری دارند. در مقاله امروز به مزایا و معایب ای رژیم می پردازیم تا با دید بازتری این رژیم را انتخاب کنید.

مکمل پروتئینشما می توانید جهت خرید مکمل پروتئین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

رژیم پروتئین چیست؟

رژیم پروتئین یک رژیم نسبتا گران است که نیاز به آشپزی بسیار دارد. در این رژیم مصرف کربوهیدرات ها کاهش و مصرف پروتئین افزایش می یابد. این رژیم بر دریافت بیشتر پروتئین تاکید دارد، یعنی اگر فردی روزانه ۱۲ تا ۱۸ درصد پروتئین دریافت می کند در این رژیم این مقدار بالاتر می رود و حتی نیمی از کالری دریافتی روزانه را پروتئین تشکیل می دهد. در این رژیم پروتئین اضافی از منابع حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر، لوبیا، حبوبات و سبزیجات غنی از پروتئین مانند اسفناج و بروکلی به بدن می رسد.

در رژیم پروتئین چه غذاهایی را می توان خورد؟

در این رژیم پروتئین مورد نیاز را می توان از مواد غذایی زیر دریافت کرد:

  • گوشت بدون چربی: گوشت گاو، بره، گوساله
  • ماهی و غذاهای دریایی: انواع ماهی، میگو
  • گوشت طیور: مرغ، بوقلمون، اردک، غاز
  • محصولات لبنی: شیر، ماست (مخصوصا ماست یونانی)، پنیر (به ویژه پنیر دَلَمه)
  • حبوبات و لوبیا: انواع لوبیا، عدس، نخود، توفو
  • آجیل و دانه‌ ها: بادام، گردو، فندق، بادام هندی، تخم کدو تنبل، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان
  • تخم مرغ

مزایای رژیم پروتئین چیست؟

در مورد اهمیت پروتئین برای بهبود عملکرد بدن تمام متخصصان هم عقیده هستند. پژوهش های بسیاری نشان داده اند رژیم سرشار از پروتئین می تواند روی کاهش وزن و بهبود سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد. در ادامه با مزایای رژیم پروتئین بیشتر آشنا خواهید شد.

کاهش دهنده اشتها

پروتئین یکی از سیر کننده ترین درشت مغذی ها می باشد، این بدان معنی است که با مصرف کم آن فرد می تواند احساس سیری بیشتری داشته باشد. پروتئین می تواند بر روی سطح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. از طرفی پروتئین می تواند سطح هورمون مرتبط با احساس سیری یعنی Peptide YY را افزایش دهد. با توجه به دلایل گفته شده افرادی که می خواهند کاهش وزن یا چربی شکمی را تجربه کنند، می توانند از این رژیم استفاده نمایند.

افزایش بافت عضلانی و قدرت بدنی

یکی از مواد لازم برای حفظ و افزایش توده عضلانی پروتئین است. پروتئین باعث ساخت عضله می شود و مصرف آن به تثبیت بافت عضلانی و رشد ماهیچه در کنار ورزش قدرتی یاری می رساند.

رژیم پروتئین

کاهش هوس برای خوردن غذا

گرسنگی و هوس غذایی دو مقوله جدا هستند. هنگام هوس در واقع مغز نیاز به پاداش دارد اما در حالت گرسنگی بدن نیاز به انرژی و مواد مغذی دارد. مصرف پروتئین باعث کاهش هوس غذایی می شود. مصرف پروتئین بر عملکرد بهتر دوپامین هم موثر است و از آنجا که این هورمون در ایجاد هوس غذایی و اعتیاد نقش دارد مصرف پروتئین می تواند هوس غذایی را کنترل کند.

سلامت استخوان ها

رژیم پروتئین می تواند به افراد برای حفظ تراکم استخوانی در سنین بالاتر یاری رساند و از پوکی استخوان و شکستگی جلوگیری کند. این ویژگی پروتئین می تواند برای بانوان که پس از یائسگی در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند بسیار مفید باشد.

افزایش چربی سوزی

جالب است بدانید غذا خوردن می تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن در مدت کوتاهی گردد و دلیل آن این است که بدن از کالری برای هضم غذا استفاده می کند. به این فرآیند تاثیر گرمایی گفته می شود. تاثیر گرمایی پروتئین از چربی و کربوهیدرات بسیار بالاتر است. این مسئله کمک می کند سوخت و ساز بدن افزایش یابد و بدن روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ کالری بسوزاند.

کمک به کاهش و تثبیت وزن

به دلیل اینکه مصرف پروتئین می تواند باعث افزایش سوخت و ساز و کاهش هوس و میزان کالری دریافتی در طول روز شود می تواند به کاهش وزن و تثبیت آن یاری رساند. مطالعه ای نشان داد بانوانی که ۳۰ درصد کالری روزانه شان پروتئین بوده طی ۱۲ هفته ۵ کیلوگرم وزن کم کردند در حالی که تلاشی برای کاهش کالری دریافتی نکرده بودند. از طرفی رژیم پروتئین می تواند به تثبیت وزن نیز کمک کند. پژوهشی نشان داد افزایش مصرف پروتئین در رژیم از ۱۵ درصد به ۱۸ درصد توانست بازگشت وزن را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

رژیم پروتئین

موثر در درمان بیماری ها

دریافت پروتئین می تواند برای سلامتی و بهبود برخی بیماری ها موثر باشد. خوردن پروتئین های سالم مانند لوبیا، ماهی و مرغ می تواند شانس ابتلا به بسیاری بیماری ها و مرگ زودرس را کاهش دهد. رژیم پروتئین می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی بیماری های زیر تاثیر مثبت داشته باشد:

  • سرطان
  • بیماری های قلبی- عروقی
  • آلزایمر
  • دیابت
  • بیماری های مربوط به چاقی

آیا رژیم پروتئین خطراتی برای فرد دارد؟

رژیم پروتئین اگر در طولانی مدت استفاده شود و از طرفی مصرف کربوهیدرات در آن به شدت کاهش یابد می تواند باعث بالا رفتن کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته شود. همچنین این رژیم می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی نیز مضراتی داشته باشد. بنابراین لازم است پیش از انتخاب این رژیم با پزشک مشورت گردد تا در صورت متناسب بودن این رژیم با شرایط بدنی شما، انتخاب گردد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • آیا افزایش وزن با پروتئین ممکن است؟
  • رژیم فلکسترین؛ بایدها و نبایدها
  • هر آنچه باید در مورد رژیم فیبر یا F factor بدانید

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصولات زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • گلدن وی کارن ۱۰۰۰ گرمی
  • پودر مکس پرو الیت مکس ماسل اسپورتس نوتریشن
  • پودر وی ۱۰۰% سوپر نچرال نوتریشن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]